Keer terug naar soberheid

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10451
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Zita »

Bezorgd schreef: Alleen al aan de hand van vakantiefoto's op Facebook en Instagram is dat al uit te rekenen....
Lijkt me een akelige manier van foto's bekijken.

Verder vind ik het allemaal best wel lastig te vergelijken. Voor iemand met een benedenmodaal inkomen is het noodzakelijk om een sobere vakantie te houden. Maar ik zie niet helemaal in waarom tweeverdieners met een bovenmodaal inkomen uit soberheidsoverwegingen een fietsvakantie zouden moeten doen. Maak het allemaal niet al te belachelijk decadent, geef niet meer uit dan je je kunt veroorloven en gun elkaar hier een beetje ruimte in. Bovendien heeft iedereen zijn eigen prioriteiten wat het uitgavenpatroon betreft. De een vindt het interieur van zijn huis heel belangrijk, een ander koopt ieder voorjaar voor honderden euro's planten voor de tuin, een derde heeft wekelijks een werkster omdat hij zelf niet van poetsen houdt, bij de vierde zitten de kinderen op dure sporten en muzieklessen, bij de vijfde is merkkleding belangrijk, de zesde is hoofdsponsor van de plaatselijke boekhandel, en ja, weer een ander geeft het graag uit aan vakanties.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:Dit uitdragen van “soberheid” lijkt wel het nieuwe farizeïsme. Anderen lasten opleggen.

Vraag en fictief voorbeeld.
Als je door eerlijk werk een jaarinkomen hebt wat rond de €100.000 ligt mag je dan ook maar €700 uitgeven per vakantieweek?
Een jaarinkomen van rond de ton.......
Ik rol van de ene verbijstering in de andere in dit topic.... zeker nu het thema 'vakantie' is.
Ok dus eerst maar deze vraag : Mag iemand een €100.000 verdienen met eerlijk werk ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Ok dus eerst maar deze vraag : Mag iemand een €100.000 verdienen met eerlijk werk ?
Absoluut.
Mannetje
Berichten: 7757
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Mannetje »

Bezorgd schreef:
Het goed praten van grote uitgaven door rijkere leden wordt maar al te veel gedaan.
Ach ja, en "armere" leden veroordelen op hun beurt maar al te veel grote uitgaven door rijkere leden. :jongle

En zo zijn we fijn aan het wijzen naar de ander...

Gelukkig hoeven we aan onze medemens geen verantwoording af te leggen over ons uitgavenpatroon.
-
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:
Ik vlieg naar Berlijn voor dik beneden de € 100,- laatste keer €74 met Easyjet. Collega van mij zelfs voor € 23,+

Erg sober dus maar weer niet duurzaam.......het is ingewikkeld geworden :OO3
Ik kies niet voor het vliegtuig als ik ook makkelijk met de trein kan, en dat inderdaad om duurzaamheidsredenen.
Mijn werkgever kiest mijn wijze van reizen. Als het voor een meeting van een paar uur is is het vliegtuig het meest efficiënt. Als het d.m.v. een video conferentie kan hoef ik gelukkig helemaal niet te reizen maar dat is niet altijd mogelijk/wenselijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9201
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:
Mijn werkgever kiest mijn wijze van reizen. Als het voor een meeting van een paar uur is is het vliegtuig het meest efficiënt. Als het d.m.v. een video conferentie kan hoef ik gelukkig helemaal niet te reizen maar dat is niet altijd mogelijk/wenselijk.
Ik merk het al, bij Defensie kunnen ze nog veel meer doen om de eigen CO2 uitstoot te beperken. Ik zal mijn duurzaamheidscollega's bij Defensie er eens op aanspreken ;-)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Auto »

huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:Dit uitdragen van “soberheid” lijkt wel het nieuwe farizeïsme. Anderen lasten opleggen.

Vraag en fictief voorbeeld.
Als je door eerlijk werk een jaarinkomen hebt wat rond de €100.000 ligt mag je dan ook maar €700 uitgeven per vakantieweek?
Een jaarinkomen van rond de ton.......
Ik rol van de ene verbijstering in de andere in dit topic.... zeker nu het thema 'vakantie' is.
Ok dus eerst maar deze vraag : Mag iemand een €100.000 verdienen met eerlijk werk ?
Het ligt er aan of de functie en het bijbehorend salaris overeenkomt met de Balkenende-norm.
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Hendrien »

refo schreef:
Bezorgd schreef:

Nu weer inhoudelijk:

Vakantie van 8 personen:
Twee weken een huisje a € 700 / 750: €1500,-
Reis /benzine kosten: €300
Boodschappen: € 600
Eén uitje in vakantie: € 160
Eén etentje in vakantie: € 160
Div extraatje's : € 300

Dit is niet een heel gek plaatje, en dan zit je op de € 3000,-

Natuurlijk zou je een paar posten kunnen schrappen. Maar dan nog ben je wel € 2600 / € 2700 kwijt, zonder gek te doen.
Boodschappen moet je niet meetellen. Die heb je thuis ook.
Hoewel 300 per week wel weer veel is.
Voor 750 euro hebben wij meestal 2 weken een huisje.
Voor 750 euro? Waar dan? Hier in Nederland kan ik dat echt niet vinden! Ook niet voor een simpele stacaravan, dan ben je dat al kwijt voor 1 week!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
huisman schreef:
Mijn werkgever kiest mijn wijze van reizen. Als het voor een meeting van een paar uur is is het vliegtuig het meest efficiënt. Als het d.m.v. een video conferentie kan hoef ik gelukkig helemaal niet te reizen maar dat is niet altijd mogelijk/wenselijk.
Ik merk het al, bij Defensie kunnen ze nog veel meer doen om de eigen CO2 uitstoot te beperken. Ik zal mijn duurzaamheidscollega's bij Defensie er eens op aanspreken ;-)
Mijn werkgever in in dit geval LVNL die mij zo af en toe “leent” .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Ok dus eerst maar deze vraag : Mag iemand een €100.000 verdienen met eerlijk werk ?
Zeker wel, ik zou niet weten waarom niet; wat mij betreft het dubbele.
Het lijkt in dit topic wel of terugkeren naar soberheid het nieuwe gebod is.
Waarom zou je een ton verdienen en dat niet uit mogen geven?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18722
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door helma »

Het is net al met veel andere dingen waar over gediscussieerd wordt.....
Voor de een is het makkelijker om ergens op tegen te zijn dan voor een ander. Iedereen heeft zo de dingen waar hij al of niet aan vast wil houden. Ik merk steeds vaker dat we toch een beetje kiezen wat wel of niet bij ons past als het om principes gaat.
Alle neuzen staan nooit dezelfde kant op.

Het leert mij in elk geval om niet teveel te kijken naar wat 'men' ergens van vindt. Ik moet voor mijn keuzes verantwoording afleggen aan God.
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door merel »

Hendrien schreef:
refo schreef:
Bezorgd schreef:

Nu weer inhoudelijk:

Vakantie van 8 personen:
Twee weken een huisje a € 700 / 750: €1500,-
Reis /benzine kosten: €300
Boodschappen: € 600
Eén uitje in vakantie: € 160
Eén etentje in vakantie: € 160
Div extraatje's : € 300

Dit is niet een heel gek plaatje, en dan zit je op de € 3000,-

Natuurlijk zou je een paar posten kunnen schrappen. Maar dan nog ben je wel € 2600 / € 2700 kwijt, zonder gek te doen.
Boodschappen moet je niet meetellen. Die heb je thuis ook.
Hoewel 300 per week wel weer veel is.
Voor 750 euro hebben wij meestal 2 weken een huisje.
Voor 750 euro? Waar dan? Hier in Nederland kan ik dat echt niet vinden! Ook niet voor een simpele stacaravan, dan ben je dat al kwijt voor 1 week!
Zeker wel, op diverse campings in Nederland ( o.a. de Waddeneilanden) kan je een luxe tent huren voor 6 personen voor € 600,00 p.w.Dan kan er nog voor weinig een pubtentje naast.
En qua boodschappen geloof ik het wel. Thuis ga ik naar de Lidl en op vakantie word ik 'gedwongen'om naar de plaatselijke veel duurdere supermarkt te gaan. Er is namelijk niets anders in de buurt en zij moeten het juist hebben van de vakantie periode

Ik heb globaal de discussie gelezen en eerlijk gezegd denk ik dat in de refo kringen meer materialisme is dan in veel seculiere kringen. Met name de compleet ingerichte woningen, dure kleding, veel uitjes etc zie ik in mijn seculiere kringen veel minder. Daar werkt men de hele week en het weekend staat vaak in het teken van sport en huishouden. Wel wordt in mijn seculiere omgeving meer geld uitgegeven aan verre reizen, maar eerlijk gezegd ook niet door iedereen.

En als de gesprekken op een verjaardag over een kleuradvies zouden gaan, zou ik de verjaardagen skippen, afschuwelijk!
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Ok dus eerst maar deze vraag : Mag iemand een €100.000 verdienen met eerlijk werk ?
Zeker wel, ik zou niet weten waarom niet; wat mij betreft het dubbele.
Het lijkt in dit topic wel of terugkeren naar soberheid het nieuwe gebod is.
Waarom zou je een ton verdienen en dat niet uit mogen geven?
Hier ben ik het deels mee eens. Al denk ik ook dat binnen een organisatie de salarissen vergelijkbaar moeten zijn. Als mensen binnen een bedrijf ongeveer evenveel uur maken dan moet de een niet 10 keer meer verdienen dan de ander. (Natuurlijk mag er best gekeken worden naar opleiding en hoe lang mensen dit werk kunnen doen zonder fysiek op te raken). Ik denk wel dat er wat mis is als de rector van een school 5 keer meer netto salaris krijgt dan de schoonmaker op die school (dat zal in Nederland niet snel gebeuren, maar ik hoop dat het voorbeeld duidelijk is).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Ok dus eerst maar deze vraag : Mag iemand een €100.000 verdienen met eerlijk werk ?
Zeker wel, ik zou niet weten waarom niet; wat mij betreft het dubbele.
Het lijkt in dit topic wel of terugkeren naar soberheid het nieuwe gebod is.
Waarom zou je een ton verdienen en dat niet uit mogen geven?
Eens...ik stelde de vraag als reactie op Luthers “verbijstering” . Moet wel zeggen dat in mijn werkomgeving salarissen tegenkom die ik niet meer redelijk vind. Denk dan aan 3 tot 4 ton.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Keer terug naar soberheid

Bericht door huisman »

merel schreef:
Hendrien schreef: Voor 750 euro? Waar dan? Hier in Nederland kan ik dat echt niet vinden! Ook niet voor een simpele stacaravan, dan ben je dat al kwijt voor 1 week!
Zeker wel, op diverse campings in Nederland ( o.a. de Waddeneilanden) kan je een luxe tent huren voor 6 personen voor € 600,00 p.w.Dan kan er nog voor weinig een pubtentje naast.
En qua boodschappen geloof ik het wel. Thuis ga ik naar de Lidl en op vakantie word ik 'gedwongen'om naar de plaatselijke veel duurdere supermarkt te gaan. Er is namelijk niets anders in de buurt en zij moeten het juist hebben van de vakantie periode

Ik heb globaal de discussie gelezen en eerlijk gezegd denk ik dat in de refo kringen meer materialisme is dan in veel seculiere kringen. Met name de compleet ingerichte woningen, dure kleding, veel uitjes etc zie ik in mijn seculiere kringen veel minder. Daar werkt men de hele week en het weekend staat vaak in het teken van sport en huishouden. Wel wordt in mijn seculiere omgeving meer geld uitgegeven aan verre reizen, maar eerlijk gezegd ook niet door iedereen.

En als de gesprekken op een verjaardag over een kleuradvies zouden gaan, zou ik de verjaardagen skippen, afschuwelijk!
Weet niet of dit laatste waar is. Een seculier collega is zeer recent getrouwd.( Na jaren samenwonen).
Ondertrouw in Venitië, vrijgezellenfeest in Londen, huwelijksfeest van €20.000 . Huwelijksreis Nieuw Zeeland met aansluitend Maladiven.
Hij spreekt vrijuit over de bedragen dus doe ik het ook maar........heb trouwens er voor gekozen om niet naar het feestje te gaan. :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie