'RD steunt kwakzalverij'

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door eilander »

Orfeo schreef:
Dodo schreef:Een column bevat sowieso een persoonlijke mening, en niet per se het standpunt van de krant. JvK heeft waardering voor bepaalde alternatieve geneeswijzen, nou ja, prima. Dat vindt hij. Zijn mening boeit mij nooit zo, ik vind zijn stukjes vervelende zure schrijfsels.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Een krant is primair bedoeld voor informatievoorziening wat betreft het nieuws en daarnaast wordt dat nieuws geduid. Wanneer je dingen laat duiden door iemand met een ofwel omstreden, ofwel aantoonbaar onjuiste mening, dan is het slecht om daar als krant niets tegen te doen. De krant zou kunnen waarschuwen dat Van Klinken een omstreden mening heeft die niet gedeeld wordt door de redactie. Of zij zouden ruimte kunnen bieden aan een weerwoord. Of zij zouden kunnen zeggen: 'Nou, Jan, één keer schrijven over orthomoleculaire geneeswijzen is wel weer genoeg. Schrijf nu maar over iets anders.'
Vergelijk het met een columnist in het RD die iedere maand schrijft dat de aarde plat is, of dat humanogene klimaatverandering onjuist is, etc.
Die laatste vergelijking gaat niet helemaal op, vind ik.
Maar los daarvan: heb je het fenomeen 'column' wel goed begrepen?
DDD
Berichten: 28485
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door DDD »

En los daarvan: hij besteedde volgens mij ook aandacht aan bacteriofagen voordat dat in de mainstreamziekenhuizen een thema was. Misschien is hij eenzijdig, dat is de reguliere geneeskunde ook.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Orfeo »

eilander schreef: Maar los daarvan: heb je het fenomeen 'column' wel goed begrepen?
Ja.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door eilander »

Orfeo schreef:
eilander schreef: Maar los daarvan: heb je het fenomeen 'column' wel goed begrepen?
Ja.
"Een column is een vaste rubriek, een kort stukje proza in een krant, tijdschrift, een bepaald medium op internet of uitgesproken op televisie en radio waarin de auteur zijn of haar mening puntig en uitdagend uiteenzet. Vaak heeft een column een zekere actualiteitswaarde."
Het gaat me nu even om het onderstreepte deel. Ik zou meer moeite hebben met de toon die de vereniging tegen kwakzalverij aanslaat, want die is op het randje van 'op de persoon'. De column van Jan van Klinken, hoe oneens je het met de inhoud eventueel kunt zijn, vind ik niet dermate stuitend dat je je als hoofdredacteur moet schamen.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Orfeo »

eilander schreef:
Orfeo schreef:
eilander schreef: Maar los daarvan: heb je het fenomeen 'column' wel goed begrepen?
Ja.
"Een column is een vaste rubriek, een kort stukje proza in een krant, tijdschrift, een bepaald medium op internet of uitgesproken op televisie en radio waarin de auteur zijn of haar mening puntig en uitdagend uiteenzet. Vaak heeft een column een zekere actualiteitswaarde."
Het gaat me nu even om het onderstreepte deel. Ik zou meer moeite hebben met de toon die de vereniging tegen kwakzalverij aanslaat, want die is op het randje van 'op de persoon'. De column van Jan van Klinken, hoe oneens je het met de inhoud eventueel kunt zijn, vind ik niet dermate stuitend dat je je als hoofdredacteur moet schamen.
Natuurlijk mag een columnist zijn mening op een scherpe en uitdagende manier verwoorden. En als een platteaardegelovige een column mag schrijven voor het RD, dan mag hij daarin de platte aarde verdedigen. Maar dat gebeurt niet. Waarom niet? Omdat het RD geen behoefte heeft aan een verdediging van het platteaardemodel in het RD. En zo kunnen zij er ook voor kiezen om JvK geen ruimte te geven. En als een columnist een vastgelopen plaat wordt of op een andere manier ongewenst wordt, kun je ook hem de ruimte in het RD ontnemen. En het minste wat je als krant kunt doen is een weerwoord bieden.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door eilander »

Orfeo schreef:
eilander schreef:"Een column is een vaste rubriek, een kort stukje proza in een krant, tijdschrift, een bepaald medium op internet of uitgesproken op televisie en radio waarin de auteur zijn of haar mening puntig en uitdagend uiteenzet. Vaak heeft een column een zekere actualiteitswaarde."
Het gaat me nu even om het onderstreepte deel. Ik zou meer moeite hebben met de toon die de vereniging tegen kwakzalverij aanslaat, want die is op het randje van 'op de persoon'. De column van Jan van Klinken, hoe oneens je het met de inhoud eventueel kunt zijn, vind ik niet dermate stuitend dat je je als hoofdredacteur moet schamen.
Natuurlijk mag een columnist zijn mening op een scherpe en uitdagende manier verwoorden. En als een platteaardegelovige een column mag schrijven voor het RD, dan mag hij daarin de platte aarde verdedigen. Maar dat gebeurt niet. Waarom niet? Omdat het RD geen behoefte heeft aan een verdediging van het platteaardemodel in het RD. En zo kunnen zij er ook voor kiezen om JvK geen ruimte te geven. En als een columnist een vastgelopen plaat wordt of op een andere manier ongewenst wordt, kun je ook hem de ruimte in het RD ontnemen. En het minste wat je als krant kunt doen is een weerwoord bieden.
Daar kunnen ze voor kiezen, ja. Wat mij betreft doen ze dat niet. Jan van Klinken schrijft ook heus wel over andere dingen, hoor. Als je de kwalificatie 'vastgelopen plaat' op Jan van Klinken van toepassing acht, doe je in elk geval niet onder voor de antikwakzalververeniging.
Weerwoord kan al sinds jaar en dag via de rubriek 'Opgemerkt'. De vereniging haalt trouwens zelf aan dat in het RD ook een andere mening is verwoord door de wetenschapsredactie.
Dus wat is nu het probleem eigenlijk?
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Orfeo »

eilander schreef:
Orfeo schreef:
eilander schreef:"Een column is een vaste rubriek, een kort stukje proza in een krant, tijdschrift, een bepaald medium op internet of uitgesproken op televisie en radio waarin de auteur zijn of haar mening puntig en uitdagend uiteenzet. Vaak heeft een column een zekere actualiteitswaarde."
Het gaat me nu even om het onderstreepte deel. Ik zou meer moeite hebben met de toon die de vereniging tegen kwakzalverij aanslaat, want die is op het randje van 'op de persoon'. De column van Jan van Klinken, hoe oneens je het met de inhoud eventueel kunt zijn, vind ik niet dermate stuitend dat je je als hoofdredacteur moet schamen.
Natuurlijk mag een columnist zijn mening op een scherpe en uitdagende manier verwoorden. En als een platteaardegelovige een column mag schrijven voor het RD, dan mag hij daarin de platte aarde verdedigen. Maar dat gebeurt niet. Waarom niet? Omdat het RD geen behoefte heeft aan een verdediging van het platteaardemodel in het RD. En zo kunnen zij er ook voor kiezen om JvK geen ruimte te geven. En als een columnist een vastgelopen plaat wordt of op een andere manier ongewenst wordt, kun je ook hem de ruimte in het RD ontnemen. En het minste wat je als krant kunt doen is een weerwoord bieden.
Daar kunnen ze voor kiezen, ja. Wat mij betreft doen ze dat niet. Jan van Klinken schrijft ook heus wel over andere dingen, hoor. Als je de kwalificatie 'vastgelopen plaat' op Jan van Klinken van toepassing acht, doe je in elk geval niet onder voor de antikwakzalververeniging.
Weerwoord kan al sinds jaar en dag via de rubriek 'Opgemerkt'. De vereniging haalt trouwens zelf aan dat in het RD ook een andere mening is verwoord door de wetenschapsredactie.
Dus wat is nu het probleem eigenlijk?
Ten eerste is het het RD, niet wij in Opgemerkt, die onjuiste informatie moet corrigeren en van omstreden informatie moet nuanceren en van verschillende perspectieven belichten.
Ten tweede zal er ongetwijfeld een andere mening worden verwoord door de wetenschapsredactie, maar het gaat erom dat het RD expliciet aan ons - onwetende lezers - duidelijk maakt dat de mening van Van Klinken omstreden is, zodat wij niet argeloos in zijn verhalen trappen.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door eilander »

@Orfeo, ik stop er nu maar over. Ik blijf vinden dat een columnist deze ruimte moet kunnen krijgen zonder een disclaimer van de hoofdredactie.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RE: Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Herman »

Orfeo schreef:
eilander schreef:
Orfeo schreef:
eilander schreef:"Een column is een vaste rubriek, een kort stukje proza in een krant, tijdschrift, een bepaald medium op internet of uitgesproken op televisie en radio waarin de auteur zijn of haar mening puntig en uitdagend uiteenzet. Vaak heeft een column een zekere actualiteitswaarde."
Het gaat me nu even om het onderstreepte deel. Ik zou meer moeite hebben met de toon die de vereniging tegen kwakzalverij aanslaat, want die is op het randje van 'op de persoon'. De column van Jan van Klinken, hoe oneens je het met de inhoud eventueel kunt zijn, vind ik niet dermate stuitend dat je je als hoofdredacteur moet schamen.
Natuurlijk mag een columnist zijn mening op een scherpe en uitdagende manier verwoorden. En als een platteaardegelovige een column mag schrijven voor het RD, dan mag hij daarin de platte aarde verdedigen. Maar dat gebeurt niet. Waarom niet? Omdat het RD geen behoefte heeft aan een verdediging van het platteaardemodel in het RD. En zo kunnen zij er ook voor kiezen om JvK geen ruimte te geven. En als een columnist een vastgelopen plaat wordt of op een andere manier ongewenst wordt, kun je ook hem de ruimte in het RD ontnemen. En het minste wat je als krant kunt doen is een weerwoord bieden.
Daar kunnen ze voor kiezen, ja. Wat mij betreft doen ze dat niet. Jan van Klinken schrijft ook heus wel over andere dingen, hoor. Als je de kwalificatie 'vastgelopen plaat' op Jan van Klinken van toepassing acht, doe je in elk geval niet onder voor de antikwakzalververeniging.
Weerwoord kan al sinds jaar en dag via de rubriek 'Opgemerkt'. De vereniging haalt trouwens zelf aan dat in het RD ook een andere mening is verwoord door de wetenschapsredactie.
Dus wat is nu het probleem eigenlijk?
Ten eerste is het het RD, niet wij in Opgemerkt, die onjuiste informatie moet corrigeren en van omstreden informatie moet nuanceren en van verschillende perspectieven belichten.
Ten tweede zal er ongetwijfeld een andere mening worden verwoord door de wetenschapsredactie, maar het gaat erom dat het RD expliciet aan ons - onwetende lezers - duidelijk maakt dat de mening van Van Klinken omstreden is, zodat wij niet argeloos in zijn verhalen trappen.
Misschien kan je solliciteren naar de functie van hoofdredacteur.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door emigrant »

we hebben het op dit forum wel eens over alternatieve geneeswijzen en kruiden gehad, maar toen werd dat weggepraat als flauwekul.

Nu gaat het over het RD, dat ik maar even omschreef als onfeilbaar in velerlei ogen en zie eens hier: nu praten ze de kwakzalverij-vereniging weg als flauwekul en vinden ze het alternatieve zo gek nog niet.

Knibbel knabbel knuisje wie knabbelt daar aan mijn huisje.
Wat zijn we consequent! Geen kritiek hè, op onze onfeilbare krant. Nou nou....
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Habitat »

Twee weken geleden las ik het volgende artikel:

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/223376 ... uizen.html

Hypnotherapie werd jarenlang gezien als kwakzalverij en nu wordt het door reguliere artsen toegepast. Zie de link voor de achtergronden hiervan.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door emigrant »

mijn tandarts pastte hypnose dertig jaar geleden al toe.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door Charles »

emigrant schreef:en hupla. Een columnist van het onfeilbare Reformatorisch Dagblad door de mand gevallen.

https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/ref- ... n-klinken/

Zag het voorbij komen op twitter maar na ene paar alinea's afgehaakt. Slecht geschreven stuk. Niet door te komen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door merel »

Habitat schreef:Twee weken geleden las ik het volgende artikel:

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/223376 ... uizen.html

Hypnotherapie werd jarenlang gezien als kwakzalverij en nu wordt het door reguliere artsen toegepast. Zie de link voor de achtergronden hiervan.
Als je het stuk leest, wordt het inderdaad toegepast bij psychosomatische, niet objectiveerbare klachten. met andere woorden; het helpt als je erin gelooft.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: 'RD steunt kwakzalverij' (uit: Gelezen, ...)

Bericht door liz boer »

:haha
emigrant schreef:we hebben het op dit forum wel eens over alternatieve geneeswijzen en kruiden gehad, maar toen werd dat weggepraat als flauwekul.

Nu gaat het over het RD, dat ik maar even omschreef als onfeilbaar in velerlei ogen en zie eens hier: nu praten ze de kwakzalverij-vereniging weg als flauwekul en vinden ze het alternatieve zo gek nog niet.

Knibbel knabbel knuisje wie knabbelt daar aan mijn huisje.
Wat zijn we consequent! Geen kritiek hè, op onze onfeilbare krant. Nou nou....
:haha
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie