Hoe gezond was uw jeugd?

Online
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door merel »

Hoe het zit met het magnesium bij de kv weet ik niet. Wel weet ik dat melatonine en de vitamine d druppels te laag gedoseerd zijn en dat je deze het beste bij een andere drogist of apotheek kan halen.
Sowieso moet je volgens mij uitkijken met lukraak gebruiken van supplementen, overdosering kan namelijk ook leiden tot vervelende klachten
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Mannetje »

Dodo schreef:
Mannetje schreef:Bij een ķwaliteitsdrogist (sorry dodo) hebben ze ook geschikte pillen. Die werden mij door de huisarts aangeraden.
Met een andere zoon bij Kruidvat kan ik niet elders vitamines aanraden, dat snap je.
En zover ik weet zijn die van het Kv ook gewoon goed. Ik ben erg opgeknapt van hun magnesiumpillen.
Dosering bij kv-pilletjes (aangeraden in een ander filiaal dan waar je zoon werkt) was zodanig dat ik 1/10 potje per leeg zou moeten eten...
-
Online
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door merel »

ZWP schreef:
merel schreef:De dosering van vitamine d bij de drogist is te laag en helpt niet om een eventueel tekort aan te vullen.

Ik had ook diverse klachten die zeer waarschijnlijk volgden uit een vit d tekort ( waarde was 20 waar hij minimaal 50, maar het liefst 80 moet zijn). Nu krijg ik een boost en moet daarna een verhoogde dosering slikken, deze kan je alleen bij de apotheek halen.

Ook als je voldoende buiten komt, maar je insmeert met factor 50 blokker je de opname van vit d
Ik dacht dat je met een paar minuten zon op gezicht en handen al voldoende vitamine D binnenkreeg?
Dat moet met dit weer wel lukken toch? En wie smeert zich in met 50 als je gewoon even een naar de winkel fietst/loopt?
Nee, daar moet je langer van in de zon zitten.

Ik smeer mij, op advies van de dermatoloog, vanaf maart tot oktober dagelijks in met factor 30 of 50
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Mara »

ZWP schreef: Ik dacht dat je met een paar minuten zon op gezicht en handen al voldoende vitamine D binnenkreeg?
Dat moet met dit weer wel lukken toch? En wie smeert zich in met 50 als je gewoon even een naar de winkel fietst/loopt?
Volgens de internist zou dit minimaal 20 minuten per dag, met blote armen, gezicht en eventueel blote onderbenen moeten zijn.
De zon hoeft niet persé te schijnen, daglicht is goed.
Mannetje schreef:Dosering bij kv-pilletjes (aangeraden in een ander filiaal dan waar je zoon werkt) was zodanig dat ik 1/10 potje per leeg zou moeten eten...
Ik neem aan dat je vit D van de arts krijgt die de lage spiegel ontdekte?
Eén van mijn zoons neemt heel slecht vit. D op. Hij heeft speciale capsules met ADEK combi. Ik zou erdoor vergiftigen.
Ik slik wel dagelijks een Davitamonnetje, smelttabletje D.
En net zoals Dodo magnesium.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:
ZWP schreef: Ik dacht dat je met een paar minuten zon op gezicht en handen al voldoende vitamine D binnenkreeg?
Dat moet met dit weer wel lukken toch? En wie smeert zich in met 50 als je gewoon even een naar de winkel fietst/loopt?
Volgens de internist zou dit minimaal 20 minuten per dag, met blote armen, gezicht en eventueel blote onderbenen moeten zijn.
De zon hoeft niet persé te schijnen, daglicht is goed.
Mannetje schreef:Dosering bij kv-pilletjes (aangeraden in een ander filiaal dan waar je zoon werkt) was zodanig dat ik 1/10 potje per leeg zou moeten eten...
Ik neem aan dat je vit D van de arts krijgt die de lage spiegel ontdekte?
Eén van mijn zoons neemt heel slecht vit. D op. Hij heeft speciale capsules met ADEK combi. Ik zou erdoor vergiftigen.
Ik slik wel dagelijks een Davitamonnetje, smelttabletje D.
En net zoals Dodo magnesium.
In eerste instantie kreeg ik een superkuur van de arts. Dat was eens per week net zoveel als in een heel potje Davitamon (wat we voor een ander in huis hadden). De huisarts raadde voor daarna aan om dus pillen van een andere drogist te halen, zo uit mijn hoofd iets van 4000 i.e. per capsule, 1 capsule per dag.
-
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Terri »

Vitamine D vloeibaar op oliebasis schijnt het beste opgenomen te worden en er zitten minder hulpstoffen in omdat vitamine D in water niet oplost en in olie wel.
Online
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door merel »

Daarom is het ook toegevoegd aan diverse oliën en vetten
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Mara »

Vanochtend had ik het met een oude mevrouw over de schoolmelk. Zij had er - net als ik - best wel positieve herinneringen aan, behalve in de winter. Als de krat met flesjes te dicht bij de kachel had gestaan en de melk lauw was.
Nu moeten haar kleinkinderen water drinken op school. Yoghurtjes en sapjes mogen niet meer, ook geen koekjes, alleen fruit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Dodo »

Bij de tandarts hing deze poster. Toch wel onthutsend hoeveel suiker er in drinken zit.
Afbeelding
Online
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door merel »

Het is inderdaad bizar hoeveel suiker in al die drankjes zitten. Naast het feit dat het heel ongezond is om dit soort drankjes te drinken, is het afval een enorme belasting voor het milieu. Op school zie je ook echt een tweedeling; ene helft neemt koek en een pakje mee, de andere helft fruit en water. Onze kinderen blijven altijd over en nemen daarom 2 doppers mee; 1 gevuld met water en 1 dopper met een beetje Karvan Cevitam. Daarnaast nemen zij zelden koek mee, maar over het algemeen fruit, tomaatjes, komkommer/paprika, avocado, nootjes mee. Idem met de overblijf. Sommige trommels zijn echt gevuld met donuts, witbrood, snoepjes etc.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door windorgel »

Al die pakjes zijn inderdaad niet gezond en ook niet goed voor het milieu. Maar met het meenemen van een beker melk is toch niets mis? Die neem ik zelf nog steeds dagelijks mee naar m'n werk. Tussendoor drink ik water en af en toe koffie, maar bij het eten geef ik de voorkeur aan (karne)melk.
Online
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door merel »

Ik geef daar ook de voorkeur aan. Thuis drinken wij dat namelijk ook. Op school hadden de kinderen eerste schoolmelk, helaas waren zij zo'n beetje de enige en werd dat afgeschaft. Daarna vulden wij inderdaad een beker met melk/karnemelk, maar deze was tegen de middag in de broeierige school echt niet meer lekker. Nu nemen zij dus voor bij het brood een dopper met water mee.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Mara »

Wij knabbelen ook graag aan rauwkost, maar niet elke dag. We zijn geen konijntjes tenslotte.
Ik zie ook niet wat er nu zo verkeerd is aan een biscuitje halverwege de ochtend.
Mijn kinderen kregen het altijd mee en hebben nog steeds geen gaatjes.
Ik neem tegenwoordig de blije biscuitjes van Verkade mee, die zijn gezoet met vruchtensap.
Fruit en sap is net zo goed een zuuraanval.
Voor de trek halverwege de middag nemen ze een bakje cashewnootjes of amandeltjes mee.
En ze hebben standaard een Sultana in hun tas, voor als ze in de file of een gestrande trein terecht komen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door refo »

Zijn er op school geen kranen meer? Waarom zou je water meenemen naar school?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Mannetje »

refo schreef:Zijn er op school geen kranen meer? Waarom zou je water meenemen naar school?
De kranen waar leerlingen bij kunnen bevinden zich in de leerlingtoiletten. Of je daar drinkwater wilt tappen...
-
Plaats reactie