Hoe gezond was uw jeugd?

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Mara »

In het RD wordt een oproep gedaan aan lezers om tips in te zenden die onze (groot)ouders ons gaven.
Er worden 3 voorbeelden gegeven:
Een geklutst ei met brandewijn, daar word je sterker van.” Of: „Elke dag een sinaasappel eten, dan blijf je gezond.” Of: „Ga toch eens buiten spelen, van al dat binnen zitten krijg je platte billen.”

Een geklutst ei - zonder brandewijn - kregen wij als we ziek geweest waren, om aan te sterken. Brrr, ik kan die slijmerige massa die moeilijk door te slikken was, nog wel herinneren.
Als een baby lag te huilen, werd soms het speentje in de brandewijn met suiker gedoopt. Was toen een probaat middel, nu zou je de kinderbescherming op je dak krijgen denk ik.
Wel grappig om te zien hoe ook dit veranderd is door de tijd heen.
Wat toen als gezond aangemerkt of goed aangemerkt werd, is niet meer zo.

Een tip weet ik nog heel goed, als we koorts hadden mochten we geen appel eten, omdat die de koorts zou verhogen. Geen enkel wetenschappelijk bewijs voor, maar een dokter had dit ooit beweerd en die had natuurlijk altijd gelijk.
Welke tips kregen jullie mee en pas je die nog toe?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Orchidee »

Hihi, hoorde van mijn vader ook altijd veel bakerpraatjes over huismiddeltjes die vroeger gebruikt werden of iets wel of niet doen.
Door mijn moeder die uit een heel ander milieu kwam (nogal nuchter)
is hij er (gelukkig) ook wat meer nuchter over gaan nadenken
Alleen dat je kou zou vatten door geen sjaal te dragen in de winter of door zonder jas naar buiten te lopen bleef hij hardnekkig volhouden
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Dodo »

En denk er om dat je een hemd draagt. Anders krijg je last van je rug.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Orchidee »

die ook
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door merel »

levertraan wanneer er een r in de maand zat.

Ik gruwel nog bij het terugdenken aan die smaak.
-DIA-
Berichten: 32741
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door -DIA- »

merel schreef:levertraan wanneer er een r in de maand zat.

Ik gruwel nog bij het terugdenken aan die smaak.
Wij kennen de levertraangeneratie nog, alhoewel de lepel levertraan toen al meest was vervangen door Halitran A+D, hetzij in de vorm van goudgele druppeltjes of prachtige parelronde glanzende doorschijnende goudgele capsules. Ook hier zien we hoe alles hier wisselt, en niets hier bestendig lijkt. Wie kent nu Halitran nog? Het is er nog wel, maar thans is de oude Nederlandse producent, (Nederlandsch Fabricaat), "De Drogerijen Maatschappij", destijds te Mijdrecht gevestigd, in later tijden opgegaan in het oer-Nederlande Erdal-Concen, hoewel dat Duitse wortels had, en in nog een verder verleden, ook producent van "Millioenen Levertraan", thans overgenomen door de multinational BAYER met de hoofdzetel in Leverkusen (wederom in Duitsland).
Maar gezien de t(r)anende belangstelling die we daar menen waar te nemen, is het niet ondenkbaar dat de Pharmacia-reus eerlang Halitran uit haar leveringsgamma zal schrappen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Mara »

-DIA- schreef:
merel schreef:levertraan wanneer er een r in de maand zat.

Ik gruwel nog bij het terugdenken aan die smaak.
Wij kennen de levertraangeneratie nog, alhoewel de lepel levertraan toen al meest was vervangen door Halitran A+D, hetzij in de vorm van goudgele druppeltjes of prachtige parelronde glanzende doorschijnende goudgele capsules. Ook hier zien we hoe alles hier wisselt, en niets hier bestendig lijkt. Wie kent nu Halitran nog? Het is er nog wel, maar thans is de oude Nederlandse producent, (Nederlandsch Fabricaat), "De Drogerijen Maatschappij", destijds te Mijdrecht gevestigd, in later tijden opgegaan in het oer-Nederlande Erdal-Concen, hoewel dat Duitse wortels had, en in nog een verder verleden, ook producent van "Millioenen Levertraan", thans overgenomen door de multinational BAYER met de hoofdzetel in Leverkusen (wederom in Duitsland).
Maar gezien de t(r)anende belangstelling die we daar menen waar te nemen, is het niet ondenkbaar dat de Pharmacia-reus eerlang Halitran uit haar leveringsgamma zal schrappen.
Toch wel opmerkelijk dat veel mensen een te lage vit. D spiegel schijnen te hebben, vaak zonder dit te weten en dan daar allerlei onbegrepen klachten van hebben.
Een grote groep van de bevolking moet extra vit D tot zich nemen in de vorm van supplementen. Dus onze (groot)moeders deden het nog niet zo slecht. :super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Klavart »

Mara schreef:Toch wel opmerkelijk dat veel mensen een te lage vit. D spiegel schijnen te hebben...
Is dat zo?
Mara schreef:Een grote groep van de bevolking moet extra vit D tot zich nemen in de vorm van supplementen.
Dat geldt toch alleen voor sommige groepen, zoals voor jonge kinderen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur, mensen die weinig buiten komen en zwangere vrouwen?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Mara »

Klavart schreef:
Mara schreef:Toch wel opmerkelijk dat veel mensen een te lage vit. D spiegel schijnen te hebben...
Is dat zo?
Ja dat wist ik ook niet. Er is een apart forum zelfs voor, waar mensen met elkaar in contact komen.
Klavart schreef:Dat geldt toch alleen voor sommige groepen, zoals voor jonge kinderen, ouderen, mensen met een getinte huidskleur, mensen die weinig buiten komen en zwangere vrouwen?
Meestal wel, maar er zijn ook aandoeningen die ervoor zorgen dat Vit D niet goed opgenomen wordt door het lichaam.
Maar ook mensen die geen boter op hun brood smeren, veganisten en vegetariërs, ouderen, mensen die wel buiten komen, maar teveel bedekkende kleding dragen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Mannetje »

Mijn vit. D is van zichzelf ook veel te laag. Oorzaak onbekend. Nou ja, er zijn erger dingen. Gelukkig zijn hedendaagse capsules niet zo vies als de eerdergenoemde levertraan.
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Dodo »

Mannetje schreef:Mijn vit. D is van zichzelf ook veel te laag. Oorzaak onbekend. Nou ja, er zijn erger dingen. Gelukkig zijn hedendaagse capsules niet zo vies als de eerdergenoemde levertraan.
Vrijwel iedereen heeft een tekort aan D zegt mijn zoon (student voeding).
Kruidvat heeft daar prima pilletjes voor, voor weinig geld. Gewoon doen.
merel
Berichten: 9774
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door merel »

De dosering van vitamine d bij de drogist is te laag en helpt niet om een eventueel tekort aan te vullen.

Ik had ook diverse klachten die zeer waarschijnlijk volgden uit een vit d tekort ( waarde was 20 waar hij minimaal 50, maar het liefst 80 moet zijn). Nu krijg ik een boost en moet daarna een verhoogde dosering slikken, deze kan je alleen bij de apotheek halen.

Ook als je voldoende buiten komt, maar je insmeert met factor 50 blokker je de opname van vit d
Mannetje
Berichten: 7744
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Mannetje »

Bij een ķwaliteitsdrogist (sorry dodo) hebben ze ook geschikte pillen. Die werden mij door de huisarts aangeraden.
-
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Dodo »

Mannetje schreef:Bij een ķwaliteitsdrogist (sorry dodo) hebben ze ook geschikte pillen. Die werden mij door de huisarts aangeraden.
Met een andere zoon bij Kruidvat kan ik niet elders vitamines aanraden, dat snap je.
En zover ik weet zijn die van het Kv ook gewoon goed. Ik ben erg opgeknapt van hun magnesiumpillen.
Online
ZWP
Berichten: 1669
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door ZWP »

merel schreef:De dosering van vitamine d bij de drogist is te laag en helpt niet om een eventueel tekort aan te vullen.

Ik had ook diverse klachten die zeer waarschijnlijk volgden uit een vit d tekort ( waarde was 20 waar hij minimaal 50, maar het liefst 80 moet zijn). Nu krijg ik een boost en moet daarna een verhoogde dosering slikken, deze kan je alleen bij de apotheek halen.

Ook als je voldoende buiten komt, maar je insmeert met factor 50 blokker je de opname van vit d
Ik dacht dat je met een paar minuten zon op gezicht en handen al voldoende vitamine D binnenkreeg?
Dat moet met dit weer wel lukken toch? En wie smeert zich in met 50 als je gewoon even een naar de winkel fietst/loopt?
Plaats reactie