Hoe gezond was uw jeugd?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Dodo »

Bovendien is het teveel gedruis als alle leerlingen tegelijk water willen gaan tappen.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door DDD »

Los daarvan zou ik het toch wel normaal vinden als de school een koelkast heeft voor melk. Of is dat tegenwoordig niet meer gebruikelijk?
Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door merel »

Niet voor leerlingen, althans niet op het basisonderwijs.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door DDD »

Je drukt je precies uit. Daar doelde ik ook op. Dat vind ik raar. Toen ik heel lang geleden op de basisschool zat, was dat er wel.
Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door merel »

Op mijn lagere school was die er vroeger ook niet.

Het stanpunt van de school snap ik wel. Hoeveel koelkasten moet je dan aanschaffen? Een beetje school heeft 200 leerlingen

Mannetje schreef:
refo schreef:Zijn er op school geen kranen meer? Waarom zou je water meenemen naar school?
De kranen waar leerlingen bij kunnen bevinden zich in de leerlingtoiletten. Of je daar drinkwater wilt tappen...
Brrr inderdaad, zo vaak wordt er niet schoongemaakt.
Dus onze kinderen nemen gewoon water mee.
DDD
Berichten: 28476
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door DDD »

De ouderraad kan uit de ouderbijdrage prima drie koelkasten aanschaffen. Op de kosten voor een school zijn dat kleinigheden. Ik zie werkelijk het probleem niet. Zelfs als in ieder lokaal een koelkast staat, kost een zuinig tafelmodel nog geen 400 euro.

In heel veel scholen heb je trouwens in de lokalen een kraan. Dus wat dat betreft, zou het tappen niet perse op de wc hoeven te gebeuren.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door emigrant »

Mara schreef:In het RD wordt een oproep gedaan aan lezers om tips in te zenden die onze (groot)ouders ons gaven.
Er worden 3 voorbeelden gegeven:
Een geklutst ei met brandewijn, daar word je sterker van.” Of: „Elke dag een sinaasappel eten, dan blijf je gezond.” Of: „Ga toch eens buiten spelen, van al dat binnen zitten krijg je platte billen.”

Een geklutst ei - zonder brandewijn - kregen wij als we ziek geweest waren, om aan te sterken. Brrr, ik kan die slijmerige massa die moeilijk door te slikken was, nog wel herinneren.
Als een baby lag te huilen, werd soms het speentje in de brandewijn met suiker gedoopt. Was toen een probaat middel, nu zou je de kinderbescherming op je dak krijgen denk ik.
Wel grappig om te zien hoe ook dit veranderd is door de tijd heen.
Wat toen als gezond aangemerkt of goed aangemerkt werd, is niet meer zo.

Een tip weet ik nog heel goed, als we koorts hadden mochten we geen appel eten, omdat die de koorts zou verhogen. Geen enkel wetenschappelijk bewijs voor, maar een dokter had dit ooit beweerd en die had natuurlijk altijd gelijk.
Welke tips kregen jullie mee en pas je die nog toe?
zoveel volkstips zou ik 1-2-3 niet weten, maar ik gebruik wel supplementair bepaalde kruiden. Ik neem waar dat er een hernieuwde belangstelling voor is. Op internet kom je er alles over te weten en kun je elk gedroogd kruid kopen. De occulte hoek houd zich er ook mee bezig.

onze oude buurman ging als er iemand ziek was altijd met de fiets de Biesbosch in. Een hele dag zocht hij allerlei kruiden bij elkaar. Fietstassen vol, hij wist precies wat waar groeide. Dan maakte hij een drankje en de zieke was snel genezen. Tot het eind van zijn leven ging dat zo en weigerde hij elk regulier medicijn.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door Mara »

emigrant schreef: zoveel volkstips zou ik 1-2-3 niet weten, maar ik gebruik wel supplementair bepaalde kruiden. Ik neem waar dat er een hernieuwde belangstelling voor is. Op internet kom je er alles over te weten en kun je elk gedroogd kruid kopen. De occulte hoek houd zich er ook mee bezig.

onze oude buurman ging als er iemand ziek was altijd met de fiets de Biesbosch in. Een hele dag zocht hij allerlei kruiden bij elkaar. Fietstassen vol, hij wist precies wat waar groeide. Dan maakte hij een drankje en de zieke was snel genezen. Tot het eind van zijn leven ging dat zo en weigerde hij elk regulier medicijn.
Neem nu de wiet (CBD olie) dat wordt tegenwoordig ingezet bij zoveel aandoeningen.
Ik geloof er niet in dat elk kwaaltje met een plantje kan genezen. Maar wel de simpele kwalen zoals keelpijn, verstuikte enkel, verkoudheid, koorts, beperkte bijholte-ontsteking.
Bij een steenpuist kregen we een gaas met zwarte trekzalf erop. Dat hielp altijd, waar is die zalf gebleven?
Bij een kapotte huid smeerde moeder er perucin op. Ik heb nog die geur in mijn gedachten.
Wij gingen vroeger niet zo snel naar de dokter. Er bestond geen spreekuur op afspraak, dus je zat uren op je beurt te wachten.
Daarentegen kwam de dokter wel aan huis op ziekenbezoek.
Maar eerst werden de huismiddeltjes ingezet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Hoe gezond was uw jeugd?

Bericht door emigrant »

ja, heel de hype rond CBD is voor velen nu het eerste of enige kruidenmiddel wat ze kennen. Men denkt het bij alles te kunnen gebruiken. Terwijl er zoveel andere, goedkopere oplossingen zijn. En het is ook al eens goed misgegaan met CBD gebruikers die er niet tegen konden: hartslag slaat op hol.

Trekzalf is er nog hoor, van Daro. Kleine tube best duur.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Plaats reactie