We worden (niet) fitter oud

Plaats reactie
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

We worden (niet) fitter oud

Bericht door Mara »

De pensioenleeftijd is omhoog gegaan, omdat we een hogere leeftijdsverwachting hebben, maar deze huisarts zegt dat wij toch nog steeds een beperkte biologische houdbaarheid hebben.

Je kunt nog zo'n gezonde leefstijl hebben, onze biologie kunnen we niet veranderen. Na je 50ste worden lichamelijke en geestelijke reserves voor herstel minder. Veel mensen houden nachtdiensten na 30 jaar niet meer vol. Ik vraag me werkelijk af of wij als artsen, door onze preventieprogramma's, niet door de overheid worden misbruikt om 'werkpaarden' aan de gang te houden.''

Ze ziet het in haar beroepsgroep en aan zichzelf. ,,Ik ben 51, leef gezond, ben fit en rook niet. Maar ik houd dit niet vol; werkweken van 50 uur met nachtdiensten. Vroeger had je een sociale regeling. Je hoefde na je 55ste niet meer 's nachts je bed uit. Dat is afgeschaft, daar is niemand naar gevraagd.''

Ze ziet collega-huisartsen van begin 60 stoppen. ,,Ze trekken dit niet. Ze passen ook op kleinkinderen en verzorgen hun zieke ouders van in de 80.'' Zelf? Bettina is bevoorrecht. Zij kan sparen en eerder afbouwen of stoppen. ,,Ik kan me vrijkopen, zo voelt dat. Maar het systeem wordt inhumaan. Het is niet fair. Je behandelt mensen niet als slaven. Dat is mijn drive, ik ben begaan met mensen. En dit is geen democratisch proces.''

NIET DOOR TOT JE 68e

In een andere krant las ik dat onze zuiderburen wel op hun resp. 60e en 61e met pensioen gaan.

Daar tegenover staan mensen die extreem lang doorwerken, tot in hun 90e. Waarvan de vorige week overleden huisarts van Hasselt een aansprekend voorbeeld is.

Wat zou de politiek moeten en kunnen doen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: We worden (niet) fitter oud

Bericht door -DIA- »

Het draait tenslotte om geld. En het eigen belang.
Dat het geld opraakt heeft ons ook wat te zeggen.
Dat is niet zomaar gekomen.
Onze economie is ingesteld op gezonde mensen.
Dat dat niet altijd het geval is wordt weinig rekening mee gehouden.

Evenals de scheefgroei die we bij eenverdieners zien:
We zijn in feite rechthebbende ego's geworden, en tegenslag en ouderdom
past niet in ons straatje.
Als het niet meer gaat dan achten we het leven als beëindigd.

We zien hier de elkaar rakende verbanden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: We worden (niet) fitter oud

Bericht door Roos2017 »

-DIA- schreef:Het draait tenslotte om geld. En het eigen belang.
Dat het geld opraakt heeft ons ook wat te zeggen.
Dat is niet zomaar gekomen.
Onze economie is ingesteld op gezonde mensen.
Dat dat niet altijd het geval is wordt weinig rekening mee gehouden.

Evenals de scheefgroei die we bij eenverdieners zien:
We zijn in feite rechthebbende ego's geworden, en tegenslag en ouderdom
past niet in ons straatje.
Als het niet meer gaat dan achten we het leven als beëindigd.
We zien hier de elkaar rakende verbanden.
Dat is inderdaad een slecht signaal.
Maar je kan ook niet alles keren: Nederland vergrijst, Nederland is eigenlijk te vol, en het geld moet idd ergens vandaan komen.
Scheefgroei bij eenverdieners vind ik een blamage richting de Overheid, maar ook het onverantwoord beleggen van pensioenfondsen.
En banken zijn er allang niet meer om onze belangen te behartigen: alleen de kille cijfers gelden.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: We worden (niet) fitter oud

Bericht door Wandelende »

De samenleving als geheel wil geen stap terug doen. Het welvaartsniveau moet hoog blijven en de economische groei moet worden gehandhaafd.

Dat maakt dat er allerlei rare fratsen uit worden gehaald om aan die norm te voldoen.
(~)
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: We worden (niet) fitter oud

Bericht door Panny »

Er worden wel wat onwaarheden verkondigd in dit topic.
Onze huidige verzorgingsstaat is juist mogelijk gemaakt door de enorme welvaart in de laatste decennia van de twintigste eeuw.
Het niveau van de verzorgingsstaat zoals we die nu kennen is wereldwijd best uniek en dag geldt ook in onze eigen geschiedenis.
Maar ondertussen is door de kleinere gezinnen de balans tussen werkenden en ouderen niet meer gezond.
En ook kunnen we door allerlei wetenschappelijke ontwikkelingen medisch veel meer. Het is probleem is wel dat al die nieuwe behandelingen meestal ontzettend duur zijn.
Als je kijkt naar de overheidsuitgaven dan gaat het overgrote deel van het geld naar de zorg en sociale zekerheid.
We zullen dus hoe dan ook een stapje terug moeten nemen om het allemaal betaalbaar te houden.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: We worden (niet) fitter oud

Bericht door Wandelende »

Panny schreef:Er worden wel wat onwaarheden verkondigd in dit topic.
Onze huidige verzorgingsstaat is juist mogelijk gemaakt door de enorme welvaart in de laatste decennia van de twintigste eeuw.
Het niveau van de verzorgingsstaat zoals we die nu kennen is wereldwijd best uniek en dag geldt ook in onze eigen geschiedenis.
Maar ondertussen is door de kleinere gezinnen de balans tussen werkenden en ouderen niet meer gezond.
En ook kunnen we door allerlei wetenschappelijke ontwikkelingen medisch veel meer. Het is probleem is wel dat al die nieuwe behandelingen meestal ontzettend duur zijn.
Als je kijkt naar de overheidsuitgaven dan gaat het overgrote deel van het geld naar de zorg en sociale zekerheid.
We zullen dus hoe dan ook een stapje terug moeten nemen om het allemaal betaalbaar te houden.
Je vetgedrukte zin zegt iets anders dan de rest van jouw verhaal.
Het meeste dat jij in deze post zegt bevestigd namelijk wat anderen in andere bewoordingen schreven. Zeker jouw conclusie.
Welke onwaarheden wil je nu precies weerleggen?
(~)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6325
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: We worden (niet) fitter oud

Bericht door Gian »

Velen zijn niet fit bij het ouder worden. Gezond eten en sport leveren altijd een positieve bijdrage aan het welbevinden.
Oud worden is mi van minder belang dan niet lekker in je vel zitten. Dat laatste kunnen velen nog heel wat aan doen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: We worden (niet) fitter oud

Bericht door Mara »

Panny schreef:Er worden wel wat onwaarheden verkondigd in dit topic.
O :quoi
Panny schreef:Onze huidige verzorgingsstaat is juist mogelijk gemaakt door de enorme welvaart in de laatste decennia van de twintigste eeuw.
Het niveau van de verzorgingsstaat zoals we die nu kennen is wereldwijd best uniek en dag geldt ook in onze eigen geschiedenis.
Maar ondertussen is door de kleinere gezinnen de balans tussen werkenden en ouderen niet meer gezond.
Dat is niet het punt waar het over gaat.
Het gaat erom dat we nu net doen alsof vrijwel iedereen prima doorkan tot zn 71e, omdat die generatie in welvaart is opgegroeid. Dus geen tekorten gekend heeft.
Maar hoe zit dat biologisch? De mensen worden gemiddeld wel ouder, maar vraag soms niet hoe!
Voorbeeld: hartfalen was een aantal jaren geleden een fatale diagnose. Nu kunnen mensen met een aangepaste levensstijl en veel medicatie, nog jaren verder.
Veel 50ers zien er gezond en fit uit, de 50ers van een eeuw geleden zagen er ouder uit, dan ze in werkelijkheid waren.
Ik ben zelf nu ook een 60er en in mijn hoofd kan ik zo de marathon lopen.
Maar de werkelijkheid is anders.
Panny schreef:We zullen dus hoe dan ook een stapje terug moeten nemen om het allemaal betaalbaar te houden.
Je snijdt nu echt een ander probleem aan.
De huisarts ziet versleten 50ers in haar spreekkamer, terwijl ze dan 10 of 12 jaar van hun pensioen af zitten. Dat gaat dan niet lukken.
We worden gemiddeld dus wel ouder, maar we zijn biologisch gezien niet sterker dan 100 jaar geleden.
De leeftijd van 65 is op een bepaald moment gesteld, maar is die niet onterecht te hoog gesteld nu?
Dat geldt dan met name voor de mensen in de zware beroepen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie