Temperatuur

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Temperatuur

Bericht door Mara »

Mannetje schreef:Goed lezen. "Als het even kan..."
Ik lees goed, maar ik maak hier niet uit op dat de rest het dan ook warm heeft.
Je schrijft nl. over jouw warmtebeleving.
Mannetje schreef:19 graden is vaak wel genoeg. Alleen als je 's avonds moe op de bank zit is 20 ook wel lekker.

Op mijn werk heb ik vaak getouwtrek met mijn leerlingen. Zij hebben het koud en ik heb het vaak warm...

Maar helemaal eens dat 21 graden veel te veel is in de winter en dat minder warm veel zuiniger is.
Orchidee schreef:Ik verbaas me juist over die lage temperaturen!
Het is echt iets van de laatste 10/20 jaar.
Kamertemperatuur is gewoon 21/22 graden!
Dat zou ik ook denken. ;) Alhoewel de temperatuur vroeger natuurlijk anders verdeeld was, omdat er maar 1 kachel stond. Vlak bij de kachel was het smoorheet en verderop in de kamer scheelde dat een paar graden.
Ik bezuinig liever op licht, als het dan toch moet.
Ook de wasdroger gebruik ik alleen als het echt noodzakelijk is, nl. tijdens de wintermaanden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Temperatuur

Bericht door Dodo »

Mara schreef: Dat zou ik ook denken. ;) Alhoewel de temperatuur vroeger natuurlijk anders verdeeld was, omdat er maar 1 kachel stond. Vlak bij de kachel was het smoorheet en verderop in de kamer scheelde dat een paar graden.
Ik bezuinig liever op licht, als het dan toch moet.
Ook de wasdroger gebruik ik alleen als het echt noodzakelijk is, nl. tijdens de wintermaanden.
Precies., vroeger was er maar één warmtebron voor in huis. Mijn tweede broer had astma, en de dokter had gezegd dat hij 's nachts warmer moest slapen. Dus moest mijn moeder gaan stoken op zijn kamer. Dat was echt een probleem, praktisch en qua kosten. Jaren vijftig, groot tochtig huis, niet veel geld.
Bezuinigen op licht levert niet veel op, lijkt me. De wasdroger tikt beter aan. Wij gebruiken nog aardig wat stroom, verschillende computers en elke nacht de broodbakmachine. Maar geen wasdroger.
Zuinig stoken vind ik een sport. En ik vind koelte zoveel comfortabeler dan warmte. Als ik op mijn vrijwilligerswerk kom, laat ik vaak de verwarming uit staan en pas na een uur bureauwerk doe ik de verwarming aan, op een comfortabele 16-17 graden.
Maar iedereen die wel 21 graden stookt en zoekt naar een manier om wat geld te besparen: hier ligt een goede mogelijkheid. Investeer in een fleece dekentje en zet de verwarming op 19 en het geld klotst tegen de plinten.
-DIA-
Berichten: 32737
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Temperatuur

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
-DIA- schreef:Aan de binnentemperatuur kunnen we doorgans nog iets doen.

De een heeft het sneller warm of koud dan de ander.
Hier staat de thermostaat normaal op 21 à 22 graden.

Wat de buitentemperatuur betreft, dat is ernstiger, als die afwijkt gaat er heel veel (wat de mens zou zeggen) mis.
En de thermostaat buiten hoger of lager zetten kan in feite niemand.
Men zegt dat wij met zijn allen de buitenthermostaat omhoog aan het zetten zijn.
Dat is waar, maar hebben we ons niet vergrepen aan zaken die waar we af moesten blijven?
Waren we goede rentmeesters? Of woog de mammon zwaarder?

Of is de wereld een beetje burn-out?
Hoe het ook is: Volgens mij is het opmerkelijk en een zaak om bij stil te staan.
Zie ook mijn topic dat ik onder meer daarover heb geopend.
Ik denk overigens dat we het moeilijk vinden om hierover iets te zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7735
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Temperatuur

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:
Mannetje schreef:Goed lezen. "Als het even kan..."
Ik lees goed, maar ik maak hier niet uit op dat de rest het dan ook warm heeft.
Je schrijft nl. over jouw warmtebeleving.
Dus je gaat er van uit dat ik vind dat ik kan maken om geen rekening met een ander te houden...
Daarnaast quote je vervolgens wat ik over mijn getouwtrek met leerlingen zei, en gelukkig zijn mijn huisgenoten niet mijn leerlingen.

Ik blijf erbij: Goed lezen, Mara.
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4064
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Temperatuur

Bericht door Maanenschijn »

Wij hebben hier twee soorten in huis. Warm- en koudbloedigen. De één zit dus in een shirtje, terwijl de ander met 22 graden nog graag in een vestje loopt. Want de temperatuur staat hier meestal tussen de 19 en 22 graden. Ook 's nachts laten we de temperatuur niet ver terug lopen. We hebben een erg groot huis uit 1740 waarbij (naar men ons heeft voorgerekend) het zuiniger is om een constante temperatuur aan te houden, dan de kachel op laag en dan voor een paar uur bij te stoken.

Ik ben reumapatiënt, als ik ergens last van heb is het kou. Dus ik stook graag een beetje warm, om niet al te stijf te worden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 9760
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Temperatuur

Bericht door merel »

Bij ons staat de verwarming op 20,5 graden in een heel goed geisoleerd huis. Manlief loopt op blote voeten en heeft een t shirt aan. Ik heb altijd extra lagen en wollen pantoffels aan. Ook bij de kinderen zie ik die tweedeling. Ik gruwel van huizen waar het19 graden is of kouder. Ondanks extra lagen koel ik af om niet meer warm te worden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18712
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Temperatuur

Bericht door helma »

Herkenbaar. Ik kan ook helemaal niet tegen kou. Heb het gevoel dat ik nooit meer warm wordt. Heeft volgens mij met je doorbloeding te maken. Ik ben vele malen kouwelijker dan Helmus.
Tijdens het werk mag de cv best op 19 staan, maar s avonds is het hier ook 21 graden.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: RE: Re: Temperatuur

Bericht door Klavart »

Orchidee schreef:Trouwens: houtkachelstokers hebben een ongezonder binnenklimaat/lucht!
Waar baseert u dat op?
Orchidee schreef:Ik kan dus heel goed begrijpen dat je financiëel misschien moet of wíl besparen maar voor het klimaat (binnen en buiten) is het niet behaaglijk!
Het is maar net wat je gewend bent. Ik vind juist dat een houtkachel binnen een behaaglijke warmte geeft, veel aangenamer dan van een cv. En buiten ruikt het wel lekker, mits het juiste hout gestookt wordt.

En wat de financiële kant betreft: als je op propaangas stookt is een houtkachel helemaal een grote besparing.
Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: RE: Re: Temperatuur

Bericht door hage »

Orchidee schreef:Trouwens: houtkachelstokers hebben een ongezonder binnenklimaat/lucht!
Dat hangt er vanaf hoe en wat je stookt. Gebruik de Zwitserse methode bijvoorbeeld om je kachel aan te maken, dan is dat veel beter om je kachel op temperatuur te krijgen en dus een betere verbranding te krijgen. Stook je alleen licht hout (vurenhout) of ook hardhout? Maar alleen eiken- of beukenhout is juist weer financieel niet aantrekkelijk. Wij vinden de houtkachel heerlijk behaaglijk.

Wat betreft je kamertemperatuur in het algemeen: het is prima mogelijk om jezelf te wennen aan iets lagere temperaturen. Vaak is het alleen al de gedachte dat we 't koud - zouden kunnen - krijgen die de warmte alvast verdrijft.
Uitzonderingen daargelaten: ouderen, gebreken, ziekte.
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Temperatuur

Bericht door Dodo »

Ik zei tegen mijn zoon: ik heb eens op het forum gevraagd hoe warm ze stoken, en eigenlijk stoken ze allemaal zo ronde 12, 13 graden. Wij zijn de enigen die boven de zeventien komen.

Maar hij geloofde me niet.
Dan stoken ze zeker met de koelkast open? Zei hij. :D

Als hij de deur uitgaat, gaan we ELKE dag de houtkachel stoken. Dat is zo'n fijne warmte.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Temperatuur

Bericht door Klavart »

Dodo schreef:Ik zei tegen mijn zoon: ik heb eens op het forum gevraagd hoe warm ze stoken, en eigenlijk stoken ze allemaal zo ronde 12, 13 graden. Wij zijn de enigen die boven de zeventien komen.

Maar hij geloofde me niet.
Dan stoken ze zeker met de koelkast open? Zei hij. :D

Als hij de deur uitgaat, gaan we ELKE dag de houtkachel stoken. Dat is zo'n fijne warmte.
Helemaal mee eens. Helaas heb ik nu geen houtkachel omdat dat niet past in ons huis. Het was of een orgel of een houtkachel, en dan is de keuze toch snel gemaakt...
Hier is het trouwens ook 17 á 18 graden Celcius.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Temperatuur

Bericht door Orchidee »

Brrrrrr, menen jullie dit serieus?
Of is het óók niet een beetje "in" om bijna niet te stoken of dat te zeggen?
17/18 graden:-( dan zou ik bijna niet hoeven stoken!
S nachts valt de temperatuur max terug tot 16,5, maar dan moet het wél écht vriezen, anders zakt hij meestal níet verder terug dan 17,5/18 graden.
Het is trouwens voor je spullen in huis óók niet goed om bijna niet te stoken.
Natúúrlijk is TE warm óók slecht!
Een gulden middenweg lijkt me oké :-)

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Temperatuur

Bericht door Mara »

Klavart schreef: Helemaal mee eens. Helaas heb ik nu geen houtkachel omdat dat niet past in ons huis. Het was of een orgel of een houtkachel, en dan is de keuze toch snel gemaakt...
Hier is het trouwens ook 17 á 18 graden Celcius.
Een houten orgelkast fikt ook wel lekker hoor. ;)
O mensen, de meesten van jullie leven in de koeling.
Klavart schreef:Ik vind juist dat een houtkachel binnen een behaaglijke warmte geeft, veel aangenamer dan van een cv.
Eén van mijn broers heeft een houtkachel en was eerst heel enthousiast. Maar het hout hakken begint hem toch op te breken nu hij een dagje ouder wordt en kant-en-klaar stookhout vindt hij te duur.
Ik heb spijt dat wij geen vloerverwarming hebben genomen toen er nieuw parket gelegd werd. Altijd warme voetjes en overal in de kamer even warm. Een volgende keer, hoop ik.
Voordeel van werken bij de ouderen, het is er altijd heerlijk warm. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Temperatuur

Bericht door eilander »

Hier ook geen koeling hoor. Bij ons is het, als we gewoon in de kamer zitten zoals 's avonds, 21 graden.
Soms met gashaard aan iets warmer, maar dat doen we maar heel weinig.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Temperatuur

Bericht door Klavart »

Mara schreef:
Klavart schreef: Helemaal mee eens. Helaas heb ik nu geen houtkachel omdat dat niet past in ons huis. Het was of een orgel of een houtkachel, en dan is de keuze toch snel gemaakt...
Hier is het trouwens ook 17 á 18 graden Celcius.
Een houten orgelkast fikt ook wel lekker hoor. ;)
O mensen, de meesten van jullie leven in de koeling.
Iets meer respect voor een orgel mag wel... ;)
Ik had juist het idee dat de meesten van jullie in een sauna leven.
Plaats reactie