Temperatuur

Gebruikersavatar
hage
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 nov 2008, 13:14
Locatie: -><-

Re: Temperatuur

Bericht door hage »

Doorgaans is staat de thermostaat op 18 's nachts op 15. In de hal staat de radiator ook vaak dicht; dat zorgt er ook voor dat bezoek zich graag naar de woonkamer begeeft want daar is 't lekker warm :).
Maar daar staat tegenover dat de houtkachel voldoende capaciteit heeft om de hele benedingverdieping gaar te stoken. Maar daar proberen we niet teveel aan te wennen.
fidelis sermo (et omni acceptione dignus)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Temperatuur

Bericht door Orchidee »

Vreemd eigenlijk dat sommigen weer kachels stoken!
Vroeger was men blij verlost te zijn van al het gezeul, gezwoeg en veel rommel!
Om over vervuiling en ongezondheid maar te zwijgen :-(

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Temperatuur

Bericht door Van Ewijk »

Hier in huis is de ''standaardtemperatuur'' 22 graden.
Maar dan moet ik ook zeggen dat ik binnenhuis vrijwel altijd in een T-shirt rond loop.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Temperatuur

Bericht door Dodo »

Al die (in mijn ogen) hoge temperaturen verbazen me echt. Er wordt zoveel gehamerd op energiebesparing, en iedereen stookt er toch flink op los. Hebben jullie nooit overwogen om je een iets lagere temperatuur aan te wennen? Het is ook gezonder om wat koeler te leven.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Temperatuur

Bericht door Wandelende »

Dodo schreef:Al die (in mijn ogen) hoge temperaturen verbazen me echt. Er wordt zoveel gehamerd op energiebesparing, en iedereen stookt er toch flink op los. Hebben jullie nooit overwogen om je een iets lagere temperatuur aan te wennen? Het is ook gezonder om wat koeler te leven.
Het ligt ook aan het aantal uren dat wordt gestookt.
Wij stoken 3 uur per dag op 21,5 graad, in de avond. De eest van de dag staat de thermosstaat op 14 graden. Bij ons is alleen de woonkamer verwarmd, overige vertrekken in huis zijn koud. Niets mis mee, ook niet voor het milieu.
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12002
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Temperatuur

Bericht door Herman »

Dodo schreef:Al die (in mijn ogen) hoge temperaturen verbazen me echt. Er wordt zoveel gehamerd op energiebesparing, en iedereen stookt er toch flink op los. Hebben jullie nooit overwogen om je een iets lagere temperatuur aan te wennen? Het is ook gezonder om wat koeler te leven.
Dat is onmogelijk als je overdag kantoortemperaturen van +22 gewend ben. Ik zou best willen, maar bij lager dan 21 graden thuis heb ik het altijd koud.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9188
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Temperatuur

Bericht door parsifal »

Hier in Zweden worden de huizen vaak warmer gehouden dan in Nederland (22-23 graden). Verder is het stoken in flatgebouwen vaak centraal geregeld, door de stookkosten in de maandelijkse afdracht via de vereniging van eigenaren mee te nemen. Ik heb wel het idee dat flats hier vaak beter geisoleerd zijn dan in Nederland. Het is vrij standaard om "triple" glas in de ramen te hebben.

Ik heb het idee dat we in Nederland de uitzondering zijn met de huizen vaak onder de 20 graden. Mijn vrouw (opgegroeid in de tropen) kan er nog steeds moeilijk aan wennen elke keer als we bij mijn ouders zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Temperatuur

Bericht door huisman »

Dodo schreef:Al die (in mijn ogen) hoge temperaturen verbazen me echt. Er wordt zoveel gehamerd op energiebesparing, en iedereen stookt er toch flink op los. Hebben jullie nooit overwogen om je een iets lagere temperatuur aan te wennen? Het is ook gezonder om wat koeler te leven.
Is juist prima die hoge kamertemps. Door flink te stoken neemt het broeikaseffect toe en worden de winters zo warm dar wij vanzelf steeds minder gaan stoken. :langue
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Temperatuur

Bericht door Orchidee »

Dodo schreef:Al die (in mijn ogen) hoge temperaturen verbazen me echt. Er wordt zoveel gehamerd op energiebesparing, en iedereen stookt er toch flink op los. Hebben jullie nooit overwogen om je een iets lagere temperatuur aan te wennen? Het is ook gezonder om wat koeler te leven.
Ik verbaas me juist over die lage temperaturen!
Het is echt iets van de laatste 10/20 jaar.
Kamertemperatuur is gewoon 21/22 graden!
En ik heb nog niemand gehoord die lagere temperaturen echt prettig vinden, het is alléén in het kader van de portemonnee en niet omdat ze zo milieubewust zijn!
Trouwens: houtkachelstokers hebben een ongezonder binnenklimaat/lucht!
Onze buren hebben óók een houtkachel
Alléén om de stookkosten uit te sparen, zij hebben altijd gratis hout.
Weet genoeg mensen die er ook qeer mee gestopt zijn zodra het gratis hout op is/was.;-)
Ik kan dus heel goed begrijpen dat je financiëel misschien moet of wíl besparen maar voor het klimaat (binnen en buiten) is het niet behaaglijk!


Verstuurd vanaf mijn HUAWEI SCL-L21 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje
Berichten: 7734
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Temperatuur

Bericht door Mannetje »

@Orchidee: als ik bij mijn schoonouders ben, vind ik het daar regelmatig echt onbehaaglijk warm. Dat heeft dan niets met gevoelde milieuonvriendelijkheid te maken, maar gewoon met het feit dat ik 19 graden gewoon lekker vind in de winter.
Als nu de zon flink schijnt wordt het bij ons binnen makkelijk 21 graden. Als het even kan zet ik dan de buitendeur open om het weer te koelen...
-
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Temperatuur

Bericht door Roos2017 »

Wij hebben ook een open haard maar die gebruiken we om het milieu te sparen hooguit 1 of 2 keer per jaar.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Temperatuur

Bericht door Mara »

Mannetje schreef: Als het even kan zet ik dan de buitendeur open om het weer te koelen...
En de rest van het gezin mag dan vernikkelen?
Mijn oudste zoon heeft het ook heel snel warm, terwijl wij het koud krijgen. Maar dan trekt hij een dun T shirt of bloesje aan.
De warmte in huis, en met name in de woonkamer, moet niet van 1 persoon afhangen lijkt mij, maar de meerderheid beslist.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7734
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Temperatuur

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:
Mannetje schreef: Als het even kan zet ik dan de buitendeur open om het weer te koelen...
En de rest van het gezin mag dan vernikkelen?
Mijn oudste zoon heeft het ook heel snel warm, terwijl wij het koud krijgen. Maar dan trekt hij een dun T shirt of bloesje aan.
De warmte in huis, en met name in de woonkamer, moet niet van 1 persoon afhangen lijkt mij, maar de meerderheid beslist.
Goed lezen. "Als het even kan..."
-
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Temperatuur

Bericht door -DIA- »

Aan de binnentemperatuur kunnen we doorgans nog iets doen.

De een heeft het sneller warm of koud dan de ander.
Hier staat de thermostaat normaal op 21 à 22 graden.

Wat de buitentemperatuur betreft, dat is ernstiger, als die afwijkt gaat er heel veel (wat de mens zou zeggen) mis.
En de thermostaat buiten hoger of lager zetten kan in feite niemand.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7734
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Temperatuur

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:Aan de binnentemperatuur kunnen we doorgans nog iets doen.

De een heeft het sneller warm of koud dan de ander.
Hier staat de thermostaat normaal op 21 à 22 graden.

Wat de buitentemperatuur betreft, dat is ernstiger, als die afwijkt gaat er heel veel (wat de mens zou zeggen) mis.
En de thermostaat buiten hoger of lager zetten kan in feite niemand.
Men zegt dat wij met zijn allen de buitenthermostaat omhoog aan het zetten zijn.
-
Plaats reactie