Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Veel leraren en leidinggevenden in het protestants-christelijk onderwijs ervaren het als een probleem dat heel wat leerlingen en collega’s de relevantie van de Bijbel niet inzien. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de vereniging voor christelijk onderwijs Verus.
Zoals veel leraren worstelen met de desinteresse van hun leerlingen, staan schoolleiders voor de vraag hoe zij bij een deel van hun leraren de waarde van de Bijbel voor het onderwijs voor het voetlicht kunnen brengen. Leraren geven ook aan dat ze kennis en vaardigheden missen, met name om het gesprek met leerlingen te voeren en hen in staat te stellen zelf betekenis in de Bijbel te ontdekken”, aldus de organisatie.
Verus onderstreept dat de Bijbel niet alleen een geloofsboek is. „Het is ook een cultuurboek dat helpt om de cultuur te verstaan en een wijsheids- of levensboek waaraan wij onze ervaringen kunnen spiegelen en waardoor wij ons kunnen laten inspireren als zinzoekend wezen.”
kunnen we lezen op Telegraaf.nl (en vast op meer nieuwssites)
Als het zo slecht gesteld is met de bijbelkennis van de leraren, heeft het prot. chr. onderwijs dan nog wel de waarde die het had, moet hebben?
Zoals veel leraren worstelen met de desinteresse van hun leerlingen, staan schoolleiders voor de vraag hoe zij bij een deel van hun leraren de waarde van de Bijbel voor het onderwijs voor het voetlicht kunnen brengen. Leraren geven ook aan dat ze kennis en vaardigheden missen, met name om het gesprek met leerlingen te voeren en hen in staat te stellen zelf betekenis in de Bijbel te ontdekken”, aldus de organisatie.
Verus onderstreept dat de Bijbel niet alleen een geloofsboek is. „Het is ook een cultuurboek dat helpt om de cultuur te verstaan en een wijsheids- of levensboek waaraan wij onze ervaringen kunnen spiegelen en waardoor wij ons kunnen laten inspireren als zinzoekend wezen.”
kunnen we lezen op Telegraaf.nl (en vast op meer nieuwssites)
Als het zo slecht gesteld is met de bijbelkennis van de leraren, heeft het prot. chr. onderwijs dan nog wel de waarde die het had, moet hebben?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Nee. Een christelijke school moet een school met de bijbel zijn.
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Maar is het zoveel beter gesteld met refoscholen?eilander schreef:Nee. Een christelijke school moet een school met de bijbel zijn.
Een groot gedeelte van de leerkrachten kent de Heere niet en doet alles uit gewoonte of bijgelovigheid, vindt net als de leerlingen bepaalde dingen achterhaald, loopt langs het randje wat nog net kan. Het zijn echt geen voorbeelden hoor, de ene leraar spreekt een leerling ergens op aan de ander zegt ik ben niet zo moeilijk.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Het gaat nu plotseling over drie problemen, die ik niet ontken. Maar het ging hier over de kennis van de Bijbel bij leerkrachten; ik denk dat op refoscholen nog wel meevalt.samanthi schreef:Maar is het zoveel beter gesteld met refoscholen?eilander schreef:Nee. Een christelijke school moet een school met de bijbel zijn.
Een groot gedeelte van de leerkrachten kent de Heere niet en doet alles uit gewoonte of bijgelovigheid, vindt net als de leerlingen bepaalde dingen achterhaald, loopt langs het randje wat nog net kan. Het zijn echt geen voorbeelden hoor, de ene leraar spreekt een leerling ergens op aan de ander zegt ik ben niet zo moeilijk.
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Ik heb nooit iets gemerkt van onvoldoende bijbelkennis op de reform. school.eilander schreef: Het gaat nu plotseling over drie problemen, die ik niet ontken. Maar het ging hier over de kennis van de Bijbel bij leerkrachten; ik denk dat op refoscholen nog wel meevalt.
Kan het niet zijn dat het toelatingsbeleid op de prot.chr. scholen is uitgebreid? De meester of juf hoeft niet kerkelijk (meelevend) meer te zijn, hij/zij moet alleen met de identiteit van de school instemmen.
Maar ja, dat is iets anders dan bijbelkennis hebben en kerkelijk meelevend zijn.
Ik begreep van kinderen die nu op de school zitten waar onze kinderen op zaten, dat er door veel leerkrachten niet meer gebeden en gedankt wordt, want de moslimkinderen kunnen daar niets mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
En dat is een christelijke school? Lijkt mij vreemd, en de naam christelijke school niet meer waardig. Jammer.Mara schreef:Ik begreep van kinderen die nu op de school zitten waar onze kinderen op zaten, dat er door veel leerkrachten niet meer gebeden en gedankt wordt, want de moslimkinderen kunnen daar niets mee.
De christelijke scholen (dus niet de school met de bijbel) die ik ken, zijn heel veel moslimkinderen aanwezig, maar die zijn verplicht mee te bidden en te danken, mee te doen met christelijke vieringen, bijbelverhaal, liederen leren enzo.
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Een degelijke hervormde school, van oorsprong. Later verbreed naar prot. christelijk en toen onze oudste er op zat, was dat ook zo!ejvl schreef:En dat is een christelijke school?Mara schreef:Ik begreep van kinderen die nu op de school zitten waar onze kinderen op zaten, dat er door veel leerkrachten niet meer gebeden en gedankt wordt, want de moslimkinderen kunnen daar niets mee.
Er werd wekelijks nog een Psalm of een Gezang uit de oude Hervormde bundel geleerd, gebeden en gedankt en een gezamenlijke weekopening en -sluiting.
Er was toen nog een enkel moslimkindje, dat zich inderdaad helemaal aanpaste. Ook de ouders!ejvl schreef:zijn heel veel moslimkinderen aanwezig, maar die zijn verplicht mee te bidden en te danken, mee te doen met christelijke vieringen, bijbelverhaal, liederen leren enzo.
Maar nu zijn er (van oorsprong) Hollandse ouders, getrouwd met een moslimpartner, die nog fanatieker zijn dan hun partner zelf.
Dat is vaak zo he, met "bekeerde" mensen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Dat is waarschijnlijk uit nood geboren omdat er te weinig docenten zijn die kerkelijk meelevend zijn.Mara schreef: Kan het niet zijn dat het toelatingsbeleid op de prot.chr. scholen is uitgebreid? De meester of juf hoeft niet kerkelijk (meelevend) meer te zijn, hij/zij moet alleen met de identiteit van de school instemmen.
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Nou ik wel hoor, het heeft alleen zin als leerkrachten de Heere kennen.Mara schreef:Ik heb nooit iets gemerkt van onvoldoende bijbelkennis op de reform. school.eilander schreef: Het gaat nu plotseling over drie problemen, die ik niet ontken. Maar het ging hier over de kennis van de Bijbel bij leerkrachten; ik denk dat op refoscholen nog wel meevalt.
Kan het niet zijn dat het toelatingsbeleid op de prot.chr. scholen is uitgebreid? De meester of juf hoeft niet kerkelijk (meelevend) meer te zijn, hij/zij moet alleen met de identiteit van de school instemmen.
Maar ja, dat is iets anders dan bijbelkennis hebben en kerkelijk meelevend zijn.
Ik begreep van kinderen die nu op de school zitten waar onze kinderen op zaten, dat er door veel leerkrachten niet meer gebeden en gedankt wordt, want de moslimkinderen kunnen daar niets mee.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Juist. Daarom vraag ik me af waarom men deze mensen dan ook in dienst neemt.samanthi schreef:Nou ik wel hoor, het heeft alleen zin als leerkrachten de Heere kennen.
Te kort aan christelijke leraren? lijkt me eerlijk gezegd vrij stug.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Waarom vrij stug? Er zitten heel veel niet-christelijke leerlingen op christelijke scholen. En aangezien er ook nog christelijke leraren zijn die op openbare scholen werken, houdt het ergens op natuurlijk. Dat vind ik helemaal niet raar.Van Ewijk schreef:Juist. Daarom vraag ik me af waarom men deze mensen dan ook in dienst neemt.samanthi schreef:Nou ik wel hoor, het heeft alleen zin als leerkrachten de Heere kennen.
Te kort aan christelijke leraren? lijkt me eerlijk gezegd vrij stug.
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
En als de reformatorische leerkrachten alleen op reformatorische scholen gaan werken... Die zouden het juist kunnen veranderen op Christelijke scholen.
Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Op onze pc school wordt nog echt een streng toelatingsbeleid gedaan bij het aannemen van de docenten. Alleen studenten van het CHE of de Driestar worden toegelaten . Terwijl er ook veel onkerkelijken op de school zitten, al wisselt dat wel per klas. Daarnaast veel cgk, gvk, hervormde en evangelische kinderen.
Vanavond trouwens nog over dit onderwerp gesproken met een onkerkelijke moeder van school. Opa is terminaal en de kinderen bidden elke dag voor opa. Moeder was hier ontroerd over en leest de bijbelverhalen die de kinderen horen op school mee uit een kinderbijbel.
Vanavond trouwens nog over dit onderwerp gesproken met een onkerkelijke moeder van school. Opa is terminaal en de kinderen bidden elke dag voor opa. Moeder was hier ontroerd over en leest de bijbelverhalen die de kinderen horen op school mee uit een kinderbijbel.
Laatst gewijzigd door merel op 12 sep 2017, 07:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Ik eerlijk gezegd wel. Ik ken geen beroepsgroep die zo oververtegenwoordigd is in de christelijke gezindte als docent op een lagere school.DDD schreef:Waarom vrij stug? Er zitten heel veel niet-christelijke leerlingen op christelijke scholen. En aangezien er ook nog christelijke leraren zijn die op openbare scholen werken, houdt het ergens op natuurlijk. Dat vind ik helemaal niet raar.Van Ewijk schreef:Juist. Daarom vraag ik me af waarom men deze mensen dan ook in dienst neemt.samanthi schreef:Nou ik wel hoor, het heeft alleen zin als leerkrachten de Heere kennen.
Te kort aan christelijke leraren? lijkt me eerlijk gezegd vrij stug.
Re: Christelijk onderwijs, heeft het nog waarde?
Dat is inderdaad waar. Toch kunnen veel christelijke scholen niet voldoende christelijke leerkrachten krijgen. Er zijn ook minstens vier keer zoveel christelijke/ rooms-katholieke scholen dan er belijdende christenen zijn.