Extreem weer

Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Extreem weer

Bericht door Roos2018 »

-DIA- schreef:En dan... is alles weer voorbij en gaan we een goede toekomst tegemoet.... Dan kunnen we opgelucht ademhalen. Of... zou er met het weer nog iets ernstigs aan de hand zijn? En dat lijkt me eigenlijk niet onduidelijk. De ene droogte kan immers op de ander volgen, en de ene hittegolf op de andere, het ene noodweer op het andere.. Ik geloof dat we daar maar wat mee moeten rekenen. Ja, je kunt me een pessimist of een realist noemen, net wat je wilt. Ik kan nu eenmaal geen zonnige en onbezorgde toestand voor deze wereld verwachten.

Welterusten allemaal, en hopelijk blijven we gespaard voor noodweer.
Nou, realist zou ik je niet willen noemen.
Een realist is iemand die de zaken opmerkt, maar tegelijkertijd ook iemand die op God vertrouwt: in het Midden Oosten hebben we al honderden jaren dit klimaat + gemiddeld zo´n 15 a 20 graden meer dan in NL.
Tegenwoordig airco in de huizen en druppel bevloeiing op de akkers.
Hoe kan het zijn dat de Nederlandse aardappels 40% kleiner zijn terwijl in het veel hetere MO (Marokko, Egypte, Israel, Jordan, Syria) klimaat de aardappels 200% groter zijn dan de Nederlandse?
Bid en werkt; accepteer het en handel ernaar.
Bid God om de wasdom en werk met vlijt, afhankelijkheid, inzicht en verstand.
Niet ons nietige verstand en het daaraan vaak verbonden pessimisme/optimisme/realistische benadering is de norm, maar ...
Psalm 72:
1 Voor Salomo. O God! geef den koning Uw rechten, en Uw gerechtigheid den zoon des konings.
2 Zo zal hij Uw volk richten met gerechtigheid, en Uw ellendigen met recht.
3 De bergen zullen den volke vrede dragen, ook de heuvelen, met gerechtigheid.
4 Hij zal de ellendigen des volks richten; hij zal de kinderen des nooddruftigen verlossen, en den verdrukker verbrijzelen.
5 Zij zullen U vrezen, zolang de zon en maan zullen zijn, van geslacht tot geslacht.
6 Hij zal nederdalen als een regen op het nagras, als de druppelen, die de aarde bevochtigen.
7 In zijn dagen zal de rechtvaardige bloeien, en de veelheid van vrede, totdat de maan niet meer zij.
8 En hij zal heersen van de zee tot aan de zee, en van de rivier tot aan de einden der aarde.
9 De ingezetenen van dorre plaatsen zullen voor zijn aangezicht knielen, en zijn vijanden zullen het stof lekken.
10 De koningen van Tharsis en de eilanden zullen geschenken aanbrengen; de koningen van Scheba en Seba zullen vereringen toevoeren.
11 Ja, alle koningen zullen zich voor hem nederbuigen, alle heidenen zullen hem dienen.
12 Want hij zal den nooddruftige redden, die daar roept, mitsgaders den ellendige, en die geen helper heeft.
13 Hij zal den arme en nooddruftige verschonen, en de zielen der nooddruftigen verlossen.
14 Hij zal hun zielen van list en geweld bevrijden, en hun bloed zal dierbaar zijn in zijn ogen.
15 En hij zal leven; en men zal hem geven van het goud van Scheba, en men zal geduriglijk voor hem bidden; den gansen dag zal men hem zegenen.
16 Is er een hand vol koren in het land op de hoogte der bergen, de vrucht daarvan zal ruisen als de Libanon; en die van de stad zullen bloeien als het kruid der aarde.
17 Zijn naam zal zijn tot in eeuwigheid; zolang als er de zon is, zal zijn naam van kind tot kind voortgeplant worden; en zij zullen in hem gezegend worden; alle heidenen zullen hem welgelukzalig roemen.
18 Geloofd zij de HEERE God, de God Israëls, Die alleen wonderen doet.
19 En geloofd zij de Naam Zijner heerlijkheid tot in eeuwigheid; en de ganse aarde worde met Zijn heerlijkheid vervuld. Amen, ja, amen.
20 De gebeden van David, den zoon van Isaï, hebben een einde.


Dit waren de woorden van de bejaarde koning en profeet van Israel, de oude knecht van God, David.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Extreem weer

Bericht door Van Ewijk »

Mara schreef:Vanmorgen stond dit in alle landelijke dagbladen:

Rampen veroorzaakt door extreme weersomstandigheden bedreigen aan het eind van deze eeuw ongeveer twee derde van alle Europeanen. In de periode 2071-2100 zullen door de gevolgen van klimaatverandering in de EU, Zwitserland, Noorwegen en IJsland jaarlijks 80.000 tot 240.000 mensen komen te overlijden.
Hoe lezen jullie zo'n bericht? Kun je dit relativeren?
Met de gedachte dat als er in die gebieden zo veel doden vallen er tegen die tijd niemand met gezond verstand meer blijft wonen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Extreem weer

Bericht door liz boer »

Van Ewijk schreef:
Mara schreef:Vanmorgen stond dit in alle landelijke dagbladen:

Rampen veroorzaakt door extreme weersomstandigheden bedreigen aan het eind van deze eeuw ongeveer twee derde van alle Europeanen. In de periode 2071-2100 zullen door de gevolgen van klimaatverandering in de EU, Zwitserland, Noorwegen en IJsland jaarlijks 80.000 tot 240.000 mensen komen te overlijden.
Hoe lezen jullie zo'n bericht? Kun je dit relativeren?
Met de gedachte dat als er in die gebieden zo veel doden vallen er tegen die tijd niemand met gezond verstand meer blijft wonen.
Natuurlijk kun je dit relativeren, er zijn al zoveel voorspellingen over ons heengegaan, in onze jeugd was het gat in de ozonlaag zo'n item allerlei betekeningen nu hoor je er weinig meer over.
Layen we nuchter zijn.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Extreem weer

Bericht door DDD »

Van Ewijk schreef:
Mara schreef:Vanmorgen stond dit in alle landelijke dagbladen:

Rampen veroorzaakt door extreme weersomstandigheden bedreigen aan het eind van deze eeuw ongeveer twee derde van alle Europeanen. In de periode 2071-2100 zullen door de gevolgen van klimaatverandering in de EU, Zwitserland, Noorwegen en IJsland jaarlijks 80.000 tot 240.000 mensen komen te overlijden.
Hoe lezen jullie zo'n bericht? Kun je dit relativeren?
Met de gedachte dat als er in die gebieden zo veel doden vallen er tegen die tijd niemand met gezond verstand meer blijft wonen.
Dat denken veel Afrikanen die de Middellandse Zee overvaren ook. Maar zo werkt het niet hoor. De meeste mensen die het beter getroffen hebben, zijn erg op hun rust gesteld, en Europa is ook geen warm bad voor economische vluchtelingen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
-DIA- schreef:En dan... is alles weer voorbij en gaan we een goede toekomst tegemoet.... Dan kunnen we opgelucht ademhalen. Of... zou er met het weer nog iets ernstigs aan de hand zijn? En dat lijkt me eigenlijk niet onduidelijk. De ene droogte kan immers op de ander volgen, en de ene hittegolf op de andere, het ene noodweer op het andere.. Ik geloof dat we daar maar wat mee moeten rekenen. Ja, je kunt me een pessimist of een realist noemen, net wat je wilt. Ik kan nu eenmaal geen zonnige en onbezorgde toestand voor deze wereld verwachten.

Welterusten allemaal, en hopelijk blijven we gespaard voor noodweer.
Nou, realist zou ik je niet willen noemen.
Een realist is iemand die de zaken opmerkt, maar tegelijkertijd ook iemand die op God vertrouwt: in het Midden Oosten hebben we al honderden jaren dit klimaat + gemiddeld zo´n 15 a 20 graden meer dan in NL.
Dat weten we dan ook weer:
Ik ben dus in ieder geval geen realist...
Ben ik dan een fantast,
of een zwartkijker,
of toch gewoon een pessimist?
of toch ook een heel klein beetje een realist?
Dit in verband met de waarheid die immers hogelijk geboden is...

En ik ga vanzelf niet uit van andere delen van de wereld. Ik weet vanzelf ook wel dat in Portugal andere condities het weer medebepalen. Dat geldt ook voor het Midden-Oosten, voor Hawaii, voor de Zuidpool, voor het noordoosten van Siberië, voor de Bovenwindse Eilanden in het Caribisch gebied, enz. Hier gingen we uit van de Nederlandse condities, zoals die al heel lang worden genoteerd door het KNMI en de daarvoor bekende meetreeksen uit logboeken enz.
Als we daarvan uitgaan en de ontwikkelingen gadeslaan en goed interpreteren dan zou het woord realist toch misschien een heel klein beetje in een ander daglicht kunnen geplaatst worden. Het is maar wat we opmerken.

Maar goed, vooreerst ga ik er dan maar van uit dat ik dom en geen realist ben, dit om zelfoverschatting te voorkomen. Ook dat is een serieus gevaar, of zie ik dat ook al niet realistisch?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Extreem weer

Bericht door gallio »

-DIA- schreef:
Roos2018 schreef:
-DIA- schreef:..... Ja, je kunt me een pessimist of een realist noemen, net wat je wilt. Ik kan nu eenmaal geen zonnige en onbezorgde toestand voor deze wereld verwachten.....
Nou, realist zou ik je niet willen noemen.
Een realist is iemand die de zaken opmerkt, maar tegelijkertijd ook iemand die op God vertrouwt: in het Midden Oosten hebben we al honderden jaren dit klimaat + gemiddeld zo´n 15 a 20 graden meer dan in NL.
Dat weten we dan ook weer:
Ik ben dus in ieder geval geen realist...
Ben ik dan een fantast,
of een zwartkijker,
of toch gewoon een pessimist?
of toch ook een heel klein beetje een realist?
Dit in verband met de waarheid die immers hogelijk geboden is...

....

Maar goed, vooreerst ga ik er dan maar van uit dat ik dom en geen realist ben, dit om zelfoverschatting te voorkomen. Ook dat is een serieus gevaar, of zie ik dat ook al niet realistisch?
Ik hoor weleens de opmerking van als je het antwoord niet wil horen je ook de vraag niet moet stellen. Daar moest ik aan denken toen ik dit stukje discussie las.

Als je niet van die labeltjes houdt, dan zou je jezelf kunnen beschrijven als iemand die bijzonder veel aandacht heeft voor de negatieve kant van elk verhaal.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Extreem weer

Bericht door elbert »

Mara schreef:Rampen veroorzaakt door extreme weersomstandigheden bedreigen aan het eind van deze eeuw ongeveer twee derde van alle Europeanen. In de periode 2071-2100 zullen door de gevolgen van klimaatverandering in de EU, Zwitserland, Noorwegen en IJsland jaarlijks 80.000 tot 240.000 mensen komen te overlijden.
Hoe lezen jullie zo'n bericht? Kun je dit relativeren?
Bij zo'n bericht denk ik: wat als blijkt dat in 2071-2100 zoveel mensen niet blijken te overlijden door klimaatverandering? Wie kan ik dan ter verantwoording roepen?
Hoogstwaarschijnlijk leeft tegen die tijd niemand van deze onderzoekers meer.
De voorspellingen die zo'n 10 a 20 jaar geleden zijn gedaan, zoals dat de Noordpool tegen deze tijd ijsvrij zou zijn, zijn namelijk zonder uitzondering allemaal niet uitgekomen. De hoeveelheid Noordpoolijs staat momenteel op plaats 3 van de 18 jaren die deze eeuw inmiddels telt. Alleen in 2004 en 2014 was er meer ijs.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
-DIA- schreef:
Roos2018 schreef:
-DIA- schreef:..... Ja, je kunt me een pessimist of een realist noemen, net wat je wilt. Ik kan nu eenmaal geen zonnige en onbezorgde toestand voor deze wereld verwachten.....
Nou, realist zou ik je niet willen noemen.
Een realist is iemand die de zaken opmerkt, maar tegelijkertijd ook iemand die op God vertrouwt: in het Midden Oosten hebben we al honderden jaren dit klimaat + gemiddeld zo´n 15 a 20 graden meer dan in NL.
Dat weten we dan ook weer:
Ik ben dus in ieder geval geen realist...
Ben ik dan een fantast,
of een zwartkijker,
of toch gewoon een pessimist?
of toch ook een heel klein beetje een realist?
Dit in verband met de waarheid die immers hogelijk geboden is...

....

Maar goed, vooreerst ga ik er dan maar van uit dat ik dom en geen realist ben, dit om zelfoverschatting te voorkomen. Ook dat is een serieus gevaar, of zie ik dat ook al niet realistisch?
Ik hoor weleens de opmerking van als je het antwoord niet wil horen je ook de vraag niet moet stellen. Daar moest ik aan denken toen ik dit stukje discussie las.

Als je niet van die labeltjes houdt, dan zou je jezelf kunnen beschrijven als iemand die bijzonder veel aandacht heeft voor de negatieve kant van elk verhaal.
Ik moet nu weg, toch om over na te denken: Is er reden om gezien de ontwikkelingen die we meten in de meteorologie, optimistisch te zijn? Ik ben beslist niet pessimistisch als het gaat over de Kerk; het weer en de wereld zijn anderen zaken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Extreem weer

Bericht door refo »

Ik kan me 1975 en 1976 nog goed herinneren. Maar volgens mij zijn er daarna weer veel gewone zomers geweest.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

refo schreef:Ik kan me 1975 en 1976 nog goed herinneren. Maar volgens mij zijn er daarna weer veel gewone zomers geweest.
Zou ik me verstouten om hierop te reageren? Misschien ben ik dan wel dommer dan ik dacht.
Maar toch kan enige domheid bovenstaande ook niet ontzegd worden.
Maar daarop verder in te gaan lijkt me parelen voor de zwijnen werpen, reageerder een weinig kennende.

Tip: wordt eens wakker meneer Refo!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Blijkbaar zijn er nog meer van zulke domme dwaze mensen die het zo pessimistisch bezien

https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/aa ... -1.1505471

Of dat een troost kan zijn is wat anders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Extreem weer

Bericht door CvdW »

-DIA- schreef:
Ik moet nu weg, toch om over na te denken: Is er reden om gezien de ontwikkelingen die we meten in de meteorologie, optimistisch te zijn? Ik ben beslist niet pessimistisch als het gaat over de Kerk; het weer en de wereld zijn anderen zaken.[/quote]

De Heere is goed en recht. God schiep de hemel en de aarde, Hij onderhoud ons nog elke dag. Vruchtbare jaren en onvruchtbare jaren ontvangen wij. Pessimisme past volgens mij niet. Wel over mijzelf!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

CvdW schreef:
-DIA- schreef:
Ik moet nu weg, toch om over na te denken: Is er reden om gezien de ontwikkelingen die we meten in de meteorologie, optimistisch te zijn? Ik ben beslist niet pessimistisch als het gaat over de Kerk; het weer en de wereld zijn anderen zaken.
De Heere is goed en recht. God schiep de hemel en de aarde, Hij onderhoud ons nog elke dag. Vruchtbare jaren en onvruchtbare jaren ontvangen wij. Pessimisme past volgens mij niet. Wel over mijzelf!
Er is geen reden voor pessimisme voor de levende Kerk.
Maar het komt er wel zeer nauw op aan of ik van die Kerk een levend lidmaat ben dat eeuwig zal blijven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Extreem weer

Bericht door Ambtenaar »

Alle uitspraken over toekomstige gebeurtenissen zijn hypothesen. Journalisten nemen de nuance uit wetenschappelijke rapporten vaak niet over.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Ambtenaar schreef:Alle uitspraken over toekomstige gebeurtenissen zijn hypothesen. Journalisten nemen de nuance uit wetenschappelijke rapporten vaak niet over.
Dat wat betreft de aardse wetenschap. Er is ook nog een wetenschap die de aardse wetenschap niet erkent, en ook niet wil horen. Wij gaan niet uit van hypotheses maar van geopenbaarde feiten en waarnemingen. Veruit de meeste journalisten gaan enkel uit van de 'aardse wetenschap'.
Dat wil ook niet zeggen dat wij het nu beter weten, of iets stellig zouden weten. Wel dat we er toch anders tegenaan kijken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie