Extreem weer

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Extreem weer

Bericht door Wandelende »

Ik post niet mee omdat mijn kennis niet toereikend is, maar ik wil wel even zeggen dat ik het een mooie wisseling van kennis vind in dit topic. Ga zo door :)
(~)
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Extreem weer

Bericht door Ambtenaar »

elbert schreef:Qua energievoorziening moet je niet gaan gokken op toekomstige technische wonderen of rekenen op onvolwassen technologie. Die kunnen namelijk wel eens vies tegenvallen en als dat het geval is, zit je met hele grote brokken.
Ik ben het met je eens. Vandaar dat nu volop wordt ingezet op windenergie en zonne-energie. Deze twee bronnen zullen de komende jaren moeten worden aangevuld met elektriciteit uit aardgascentrales.
elbert schreef:Als je echt iets wilt bereiken qua CO2 reductie, dan moet je uitgaan van bewezen technologie. In ons geval komt dan alleen kernenergie in aanmerking. Dat kan je tegenstaan, maar als het klimaat je echt wat waard is, moet je niet gaan gokken dat het vanzelf wel goedkomt met technologie die nergens ter wereld nog heeft bewezen om voor significante CO2 reductie te zorgen.
Ik ben het helemaal met je eens, je zou moeten investeren in kerncentrales, maar dat is in Nederland een keuze die geen politieke steun krijgt.
elbert schreef:Het zou geen politieke keuze moeten zijn, maar een rationele. Het nucleaire afval dat Borssele elk jaar produceert, kan qua volume b.w.v.s. bij mij in mijn achterschuurtje opgeslagen worden (enkele kubieke meters hoogradiactief afval). Bovendien wordt elke gram nucleair afval op de voet gevolgd. Dat geldt niet voor het (chemische) afval dat afgeschreven windmolens en zonnepanelen opleveren. Daar heeft men nog geen idee van hoe dat gerecycled moet worden. Men dumpt het maar op een grote afvalberg.
Bovendien is de toekomst aan gesmoltenzoutcentrales die inherent veilig zijn en vrijwel geen radioactief afval opleveren (sterker nog: kernafval kan er in gerecycled worden).
In Nederland en andere westerse landen is volgens mij, maar ben niet goed op de hoogte, geen ervaring met gesmoltenzoutcentrales of thoriumreactoren (maar ik kan me vergissen). Persoonlijk ben ik overtuigd van de noodzaak van meer kerncentrales, maar dat doet verder niet ter zake.
elbert schreef:Het gaat anders niet zo goed met deze industrie in China, om verschillende redenen: http://www.scmp.com/business/companies/ ... mid-global
Verder klinkt 53 GW best veel, maar feit is dat zonneenergie een klein onderdeel uitmaakt van de sterk stijgende energiebehoefte van China. Dat zal in de toekomst ook nauwelijks veranderen:
Afbeelding
Verder is het misleidend om het hier over 53 GW te hebben. Dat is het maximale piekvermogen van alle zonnepanelen samen. 's Nachts is het vermogen van zonnepanelen 0 (nul) Watt.
Ik heb de cijfers niet paraat, maar volgens mij staat er meer dan 100 GW aan zonvermogen opgesteld. Natuurlijk produceert dat geen kWh als het donker is, maar in China geeft dat al veel winst m.b.t. de luchtkwaliteit.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Extreem weer

Bericht door refo »

Als we blijven zorgen dat we minder energie nodig hebben (isolatie, opwarming van de aarde) dan wordt het percentage wind- en zonne-energie vanzelf hoger.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Extreem weer

Bericht door elbert »

refo schreef:Als we blijven zorgen dat we minder energie nodig hebben (isolatie, opwarming van de aarde) dan wordt het percentage wind- en zonne-energie vanzelf hoger.
De wereldenergiebehoefte neemt alleen maar toe, mede door toenemende bevolking en welvaart. Zelfs zo veel, dat de toename van wind- en zonneenergie het niet bij kan benen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Extreem weer

Bericht door refo »

elbert schreef:
refo schreef:Als we blijven zorgen dat we minder energie nodig hebben (isolatie, opwarming van de aarde) dan wordt het percentage wind- en zonne-energie vanzelf hoger.
De wereldenergiebehoefte neemt alleen maar toe, mede door toenemende bevolking en welvaart. Zelfs zo veel, dat de toename van wind- en zonneenergie het niet bij kan benen.
Dat doet niets af aan mijn stelling.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Extreem weer

Bericht door olfie »

Als de aarde warmer wordt, zou je eigenlijk die warmte willen benutten om energie op te wekken en met het benutten deze ook meteen onttrekken aan de atmosfeer. Dat is nog eens win-win :tilt
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Extreem weer

Bericht door Orfeo »

elbert schreef:
Orfeo schreef:Door de toegenomen CO2-concentratie zullen bij ons (in milde/koude klimaten) planten beter groeien. In droge klimaten, zoals in Afrika - waar eten toch al schaars is -, zullen planten slechter groeien en dus zal het voedsel daar schaarser worden. In diezelfde gebieden zullen ook andere effecten van klimaatverandering (langdurige droogtes, stormen, zeespiegelstijging) het meest merkbaar zijn. Klimaatverandering zorgt dus voor een vergroting van de welvaartskloof.
Je bent op de hoogte van het feit dat de Sahel momenteel natter (en groener) is dan zo'n 40 jaar geleden? Niet droger. Mede daardoor is er in dat gebied momenteel een grotere bevolkings- en welvaartsgroei dan vroeger.
Wat zijn je bronnen hiervoor?

Ik ben op zoek gegaan naar wetenschappelijke artikelen over de regenval in de Sahel in de afgelopen eeuw. Die laten volgens mij een heel ander geluid zien. Deze grafiek bijvoorbeeld zie ik gesteund worden door verschillende studies:
Afbeelding

Ik zie bijvoorbeeld vergelijkbare grafieken terug in deze studies:
- http://www.pnas.org/content/102/50/1789 ... gures-data
- https://link.springer.com/content/pdf/1 ... 403077.pdf
- https://journals.ametsoc.org/doi/pdf/10.1175/JCLI3842.1

Hierdoor verwijnen er ook dieren en planten in de Sahel. Zie bijvoorbeeld deze studie: https://www.int-res.com/articles/cr/17/c017p217.pdf.

En leven kan op aarde bestaan zonder CO2 door bijv. chemosynthese.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Extreem weer

Bericht door elbert »

Orfeo schreef:Wat zijn je bronnen hiervoor?
O.a. het KNMI: https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... l-regenval
De grafiek die je laat zien, laat niet de regenval van de laatste jaren zien. Een update van die grafiek vind je hier:
Afbeelding
Het lijkt erop dat perioden van droogte en nattere perioden elkaar afwisselen. Zo is het altijd al geweest.
Zie ook bijvoorbeeld de perioden van droogte en hongersnood in Bijbelse tijden.
Er is dus niets nieuws onder de zon.

Zie ook dit artikel in de NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/08/to ... n-a1605961
Orfeo schreef:En leven kan op aarde bestaan zonder CO2 door bijv. chemosynthese.
Met alleen chemosynthese leven er alleen nog maar een paar bacterien op aarde. Dat is niet bepaald een wenselijke situatie. :hum
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Te lezen bij MeteoGroup

AND NOW, THE END IS NEAR?

Nederland komt meer en meer in de ban van de droogte. Steeds meer mensen maken zich zorgen, want wat we nu zien, hebben de meesten nog nooit eerder zo bewust meegemaakt. En elke dag lijkt het ook een beetje erger te worden, zeker als het zoals vandaag zo heet is. Daarbij is er volgens de overheid nu ook officieel sprake van een watertekort in Nederland. Houdt de zomer dan nooit op? Het antwoord is nee, maar misschien ook wel weer een beetje ja…

We hebben een aantal weken geleden ook eens zo’n moment gehad. De omslag, die eraan leek te komen, zat zo goed in de weerkaarten dat we het zelfs verantwoord vonden om er een persbericht over te schrijven. De afloop is bekend, toen het puntje bij het paaltje kwam, hield de zomer gewoon aan. En zelfs dat is een mogelijkheid waarmee we nu gewoon rekening moeten houden.

ORDE IN DE CHAOS
Binnen MeteoGroup wordt al heel lang gewerkt aan het maken van seizoensverwachtingen. In april en mei stond het vizier op de zomer gericht en toen al bleek dat de kans op een hete, droge zomer veel groter was dan normaal. Het heeft feitelijk steeds in de verwachtingen gezeten. En die verwachtingen zijn ook onverkort uitgekomen. Belangrijke drijvers achter de zomer van nu zijn de bijzondere temperatuurverdeling van het zeewater in de Atlantische Oceaan, de overgang van een La Niña naar mogelijk een zwakke El Niño, later dit jaar en het veelvuldig voorkomen van hogedrukgebieden op noordelijke breedten als een gevolg hiervan. Zo’n patroon kan het lange tijd volhouden en de gebeurtenissen tijdens deze zomer zijn daar een duidelijk voorbeeld van.

VRIJDAG 03 AUG 2018
Bron: MeteoGroup
Meer te lezen bij MeteoGroup
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18666
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Extreem weer

Bericht door helma »

Vandaag vond ik het wel weer errug warm :sweat
Goed voor de was, in een mum van tijd droog.
Verder kan je maar beter binnen blijven.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Extreem weer

Bericht door Jantje »

helma schreef:Vandaag vond ik het wel weer errug warm :sweat
Goed voor de was, in een mum van tijd droog.
Verder kan je maar beter binnen blijven.
Gelukkig is het vanaf morgen voorlopig gedaan met de (extreme) warmte, althans, als we uitgaan van de weersvoorspellingen. Ze geven voor donderdag in de namiddag en avond flink wat regen af. Dus daar zullen de boeren wel blij van worden. Overigens is het daarmee nog niet gedaan met de droogte. Dat zal wel enige tijd in beslag nemen voor dat helemaal weg is.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

En dan... is alles weer voorbij en gaan we een goede toekomst tegemoet.... Dan kunnen we opgelucht ademhalen. Of... zou er met het weer nog iets ernstigs aan de hand zijn? En dat lijkt me eigenlijk niet onduidelijk. De ene droogte kan immers op de ander volgen, en de ene hittegolf op de andere, het ene noodweer op het andere.. Ik geloof dat we daar maar wat mee moeten rekenen. We weten dat ook niet, maar dat ligt toch wel voor de hand. Ja, je kunt me een pessimist of een realist noemen, net wat je wilt. Ik kan nu eenmaal geen zonnige en onbezorgde toestand voor deze wereld verwachten.

Welterusten allemaal, en hopelijk blijven we gespaard voor noodweer.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 08 aug 2018, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Extreem weer

Bericht door Roos2018 »

Jantje schreef:
helma schreef:Vandaag vond ik het wel weer errug warm :sweat
Goed voor de was, in een mum van tijd droog.
Verder kan je maar beter binnen blijven.
Gelukkig is het vanaf morgen voorlopig gedaan met de (extreme) warmte, althans, als we uitgaan van de weersvoorspellingen. Ze geven voor donderdag in de namiddag en avond flink wat regen af. Dus daar zullen de boeren wel blij van worden. Overigens is het daarmee nog niet gedaan met de droogte. Dat zal wel enige tijd in beslag nemen voor dat helemaal weg is.
Hier regent het al pijpenstelen ... :super
Volgens Buienradar ongeveer >25 mm komende week.
Heerlijk voor ons droge grasland, de koeien staan al weken buiten op hooi.
-DIA-
Berichten: 32705
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Roos2018 schreef:
Jantje schreef:
helma schreef:Vandaag vond ik het wel weer errug warm :sweat
Goed voor de was, in een mum van tijd droog.
Verder kan je maar beter binnen blijven.
Gelukkig is het vanaf morgen voorlopig gedaan met de (extreme) warmte, althans, als we uitgaan van de weersvoorspellingen. Ze geven voor donderdag in de namiddag en avond flink wat regen af. Dus daar zullen de boeren wel blij van worden. Overigens is het daarmee nog niet gedaan met de droogte. Dat zal wel enige tijd in beslag nemen voor dat helemaal weg is.
Hier regent het al pijpenstelen ... :super
Volgens Buienradar ongeveer >25 mm komende week.
Heerlijk voor ons droge grasland, de koeien staan al weken buiten op hooi.
Ik zie dat het vanuit het ZW onze kant op trekt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Extreem weer

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
Roos2018 schreef:
Jantje schreef:
helma schreef:Vandaag vond ik het wel weer errug warm :sweat
Goed voor de was, in een mum van tijd droog.
Verder kan je maar beter binnen blijven.
Gelukkig is het vanaf morgen voorlopig gedaan met de (extreme) warmte, althans, als we uitgaan van de weersvoorspellingen. Ze geven voor donderdag in de namiddag en avond flink wat regen af. Dus daar zullen de boeren wel blij van worden. Overigens is het daarmee nog niet gedaan met de droogte. Dat zal wel enige tijd in beslag nemen voor dat helemaal weg is.
Hier regent het al pijpenstelen ... :super
Volgens Buienradar ongeveer >25 mm komende week.
Heerlijk voor ons droge grasland, de koeien staan al weken buiten op hooi.
Ik zie dat het vanuit het ZW onze kant op trekt.
Hier komt de bui aan, het licht in de verte en het gaat waaien.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie