Extreem weer

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Extreem weer

Bericht door huisman »

DDD schreef:Naar Londen is inclusief voor en natransport natuurlijk veel langer dan een uur. Maar ik moet zeggen dat ik het moeilijk vind om te begrijpen dat een christen dan deze afweging maakt. Dat zegt net zoveel over mij dan over jou, daar ben ik mij geheel van bewust.

De reistijd terug is overigens veel korter, namelijk 3.40 uur.

Los daarvan ben ik voor innovatief hogesnelheidsvervoer, zoals (als dat gaat lukken) een hyperloop. Vooralsnog kan ik niet inzien waarom het nodig is om vijf keer per uur een vliegtuig naar Rome te laten opstijgen als het vervoer ook ondergronds of over de grond kan.
Als je ziet wat een ophef er kan onstaan bij het plaatsen van een paar windmolens dan is het bouwen van nieuwe boven of ondergondse infrastructuur ( met stations enz. ) ook wachten op protesten.
Grote voordeel van vliegen is dat buiten de luchthavens zeer weinig infrastructuur nodig is. Asfalteren van luchtroutes is vrij zinloos. :)
Nog even ten overvloede. Al het vliegen in Europa voldoet aan de meest strenge milieu wet en regelgeving.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Extreem weer

Bericht door Mara »

Toen ik voor het eerst zag hoeveel vliegbewegingen er tegelijk zijn alleen al boven Europa, schrok ik me werkelijk een hoedje. :oO
Met al dat gevlieg worden ziektes gemakkelijk verspreid en ongewild uitheems (on)gedierte ingevoerd.
Vroeger deed men er weken over om van de ene kant van de aardbol naar de andere te gaan.
Nu kan dat in uren en alle beestjes reizen prettig mee.
Als nu eens iemand het aandurfde om echt te berekenen wat de milieuschade is door al dat vliegen.
Het snijdt aan twee kanten, want door de snelheid van verplaatsen en de lage kosten, gaan veel meer mensen op stap dan dat ze zouden doen als het per boot of trein zou moeten voor hogere kosten.
Ik denk dat wij in het rijke westen zoveel vervuilen, dat het eigenlijk goed is dat er heel veel arme landen zijn waar men zich alleen te voet verplaatst.
Rijkdom gelijk verdelen kan helemaal niet. In het Evoluon kon je destijds middels een quiz zien dat het onmogelijk is om onze aarde voor iedereen even mooi te maken.
Ik drukte bijv. de optie in om een groot deel van de Sahara vruchtbaar te maken. En dat had zoveel nadelige gevolgen! Ook voor het klimaat aldaar.
Je lost dat niet op, echt niet. Ik ben daar heel somber over. In die zin, we gaan naar het einde, zoals voorzegd is in de Bijbel.

O en het is misschien wel duidelijk dat ik tegen Lelystad vliegveld ben. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:Toen ik voor het eerst zag hoeveel vliegbewegingen er tegelijk zijn alleen al boven Europa, schrok ik me werkelijk een hoedje. :oO
Met al dat gevlieg worden ziektes gemakkelijk verspreid en ongewild uitheems (on)gedierte ingevoerd.
Vroeger deed men er weken over om van de ene kant van de aardbol naar de andere te gaan.
Nu kan dat in uren en alle beestjes reizen prettig mee.
Als nu eens iemand het aandurfde om echt te berekenen wat de milieuschade is door al dat vliegen.
Het snijdt aan twee kanten, want door de snelheid van verplaatsen en de lage kosten, gaan veel meer mensen op stap dan dat ze zouden doen als het per boot of trein zou moeten voor hogere kosten.
Ik denk dat wij in het rijke westen zoveel vervuilen, dat het eigenlijk goed is dat er heel veel arme landen zijn waar men zich alleen te voet verplaatst.
Rijkdom gelijk verdelen kan helemaal niet. In het Evoluon kon je destijds middels een quiz zien dat het onmogelijk is om onze aarde voor iedereen even mooi te maken.
Ik drukte bijv. de optie in om een groot deel van de Sahara vruchtbaar te maken. En dat had zoveel nadelige gevolgen! Ook voor het klimaat aldaar.
Je lost dat niet op, echt niet. Ik ben daar heel somber over. In die zin, we gaan naar het einde, zoals voorzegd is in de Bijbel.

O en het is misschien wel duidelijk dat ik tegen Lelystad vliegveld ben. :)
Ja... en die vliegtuigen razen dan over het prachtige Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug.
Niet echt goed denk ik dan, maar ja, wie en wat ben ik?
Eén ding weet ik wel: Ze bevorderen niet de rust in de natuur.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Extreem weer

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
Mara schreef:Toen ik voor het eerst zag hoeveel vliegbewegingen er tegelijk zijn alleen al boven Europa, schrok ik me werkelijk een hoedje. :oO
Met al dat gevlieg worden ziektes gemakkelijk verspreid en ongewild uitheems (on)gedierte ingevoerd.
Vroeger deed men er weken over om van de ene kant van de aardbol naar de andere te gaan.
Nu kan dat in uren en alle beestjes reizen prettig mee.
Als nu eens iemand het aandurfde om echt te berekenen wat de milieuschade is door al dat vliegen.
Het snijdt aan twee kanten, want door de snelheid van verplaatsen en de lage kosten, gaan veel meer mensen op stap dan dat ze zouden doen als het per boot of trein zou moeten voor hogere kosten.
Ik denk dat wij in het rijke westen zoveel vervuilen, dat het eigenlijk goed is dat er heel veel arme landen zijn waar men zich alleen te voet verplaatst.
Rijkdom gelijk verdelen kan helemaal niet. In het Evoluon kon je destijds middels een quiz zien dat het onmogelijk is om onze aarde voor iedereen even mooi te maken.
Ik drukte bijv. de optie in om een groot deel van de Sahara vruchtbaar te maken. En dat had zoveel nadelige gevolgen! Ook voor het klimaat aldaar.
Je lost dat niet op, echt niet. Ik ben daar heel somber over. In die zin, we gaan naar het einde, zoals voorzegd is in de Bijbel.

O en het is misschien wel duidelijk dat ik tegen Lelystad vliegveld ben. :)
Ja... en die vliegtuigen razen dan over het prachtige Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug.
Niet echt goed denk ik dan, maar ja, wie en wat ben ik?
Eén ding weet ik wel: Ze bevorderen niet de rust in de natuur.


Als je alles zou meerekenen dus ook het maken,onderhouden van weg en spoorverbindingen zou vliegen wel eens milieuvriendelijker kunnen zijn dan reizen met auto of trein.
Denk dat vervoer over water waarschijnlijk het vriendelijkst voor het milieu is.

Het meest efficient voor afstanden vanaf zo’n 1000km is toch het vliegtuig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Extreem weer

Bericht door Mara »

huisman schreef: Als je alles zou meerekenen dus ook het maken,onderhouden van weg en spoorverbindingen zou vliegen wel eens milieuvriendelijker kunnen zijn dan reizen met auto of trein.
Denk dat vervoer over water waarschijnlijk het vriendelijkst voor het milieu is.

Het meest efficient voor afstanden vanaf zo’n 1000km is toch het vliegtuig.
Je moet meenemen in je berekening dat veel minder mensen dan op een lange reis gaan.
Als je 3 weken vakantie hebt, kun je niet met de trein naar China. Dat haal je niet in 3 weken, heen en terug.
Of met de boot naar Amerika. Met een vliegtuig wel.
Kinderen groeien nu op met het idee dat het heel gewoon is om het vliegtuig te pakken voor een weekendje Rome of Dublin.
We hebben een paar decennia achter de rug waarin de bomen tot in de hemel konden groeien. We konden met zn allen vaak van alles kopen, tweede auto, vakantiehuisje, 3 x op vakantie. Vanwege de recessie is dat gelukkig getemperd, maar het begint weer flink aan te trekken.
Mensen hebben geld verdiend met de bitcoin en stijgende aandelen dus kunnen weer luxe dingen doen en sparen wordt ontraden vanwege de te lage rente.
Intussen wordt er aan de bel getrokken over het klimaat, maar ik zie maar weinig mensen minderen en het is niet bepaald een rode vlag in de kerken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Extreem weer

Bericht door parsifal »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
Mara schreef:Toen ik voor het eerst zag hoeveel vliegbewegingen er tegelijk zijn alleen al boven Europa, schrok ik me werkelijk een hoedje. :oO
Met al dat gevlieg worden ziektes gemakkelijk verspreid en ongewild uitheems (on)gedierte ingevoerd.
Vroeger deed men er weken over om van de ene kant van de aardbol naar de andere te gaan.
Nu kan dat in uren en alle beestjes reizen prettig mee.
Als nu eens iemand het aandurfde om echt te berekenen wat de milieuschade is door al dat vliegen.
Het snijdt aan twee kanten, want door de snelheid van verplaatsen en de lage kosten, gaan veel meer mensen op stap dan dat ze zouden doen als het per boot of trein zou moeten voor hogere kosten.
Ik denk dat wij in het rijke westen zoveel vervuilen, dat het eigenlijk goed is dat er heel veel arme landen zijn waar men zich alleen te voet verplaatst.
Rijkdom gelijk verdelen kan helemaal niet. In het Evoluon kon je destijds middels een quiz zien dat het onmogelijk is om onze aarde voor iedereen even mooi te maken.
Ik drukte bijv. de optie in om een groot deel van de Sahara vruchtbaar te maken. En dat had zoveel nadelige gevolgen! Ook voor het klimaat aldaar.
Je lost dat niet op, echt niet. Ik ben daar heel somber over. In die zin, we gaan naar het einde, zoals voorzegd is in de Bijbel.

O en het is misschien wel duidelijk dat ik tegen Lelystad vliegveld ben. :)
Ja... en die vliegtuigen razen dan over het prachtige Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug.
Niet echt goed denk ik dan, maar ja, wie en wat ben ik?
Eén ding weet ik wel: Ze bevorderen niet de rust in de natuur.


Als je alles zou meerekenen dus ook het maken,onderhouden van weg en spoorverbindingen zou vliegen wel eens milieuvriendelijker kunnen zijn dan reizen met auto of trein.
Denk dat vervoer over water waarschijnlijk het vriendelijkst voor het milieu is.

Het meest efficient voor afstanden vanaf zo’n 1000km is toch het vliegtuig.
Gewoon minder reizen dus. Een trein die door de bergen moet, zeker een hoge snelheidstrein gebruikt meer brandstof dan een vliegtuig. Ik moet wel zeggen dat ik zelf vrij veel vlieg voor werk en familiebezoek. Goed om mijn eigen gedrag tegen het licht te houden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Online
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Extreem weer

Bericht door DDD »

Ik heb wel het idee dat het meer een thema is. In de hoofstroommedia komt het vaker terug, nog deze week in NRC Next. Maar ik kom het vaker tegen. Er zijn wel meer ontwikkelingen. Veel jongeren willen wel in Amsterdam wonen in een minihuis maar hebben geen auto. Ze belasten daarmee het milieu in ieder geval een stuk minder dan ik, ook al ga ik vaak met de trein en fiets. Vijf vliegreizen per jaar maakt al deze goede dingen vast weer teniet, en daarom ben ik vooral voor structurele maatregelen door de overheid.
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Extreem weer

Bericht door Orfeo »

huisman schreef: Als je alles zou meerekenen dus ook het maken,onderhouden van weg en spoorverbindingen zou vliegen wel eens milieuvriendelijker kunnen zijn dan reizen met auto of trein.
Hoe kom je op die berekening? De productie van auto en vliegtuig lijken me enigszins vergelijkbaar, hoewel er in een vliegtuig meer personen kunnen, maar een vliegtuig is een stuk vervuilender in gebruik. Bij een trein kan ik me iets meer voorstellen vanwege het aanleggen van rails, maar een train is nog minder vervuilend dan een auto in gebruik.
Ik durf het te betwijfelen, in ieder geval. En als er straks groene stroom komt, kun je het beste de trein nemen.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Extreem weer

Bericht door eilander »

DDD schreef:Dat is misschien wat langzaam op de snelweg, maar 90 zou ik helemaal niet gek vinden. Dan wordt de trein nog concurrerender. Als ik nu van Utrecht naar de omgeving Rotterdam moet, is soms toch de auto sneller, terwijl bij een goed OV en wat langzamer autorijden dat heel anders zou zijn.

Hoewel mijn ervaring is dat veel mensen daar niet naar kijken. Die met de auto van Arnhem naar Rotterdam rijden, daar een half uur langer over doen dan met de trein, maar dat toch dagelijks volhouden. Of zelfs van Den Haag naar Utrecht.
Te duur en te vol. Als er aan één van deze twee dingen niets verandert, blijf ik in de auto, alle files ten spijt.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Extreem weer

Bericht door Wim Anker »

Wim Anker schreef:
Hendrien schreef:
Jongere schreef:
-DIA- schreef:Het extreme weer kunnen we in verband brengen met de tijd, en zelfs met de tekenen der tijden.
Het is alleen zo dat weinigen daar bij stil staan.
Er zijn verschillende zaken in het Woord waar we deze ontwikkelingen in Gods schepping kunnen
naspeuren.
Veel oordelen hebben te maken met de natuur, het klimaat. Denk aan de droogte van 3 jaren in de
tijd van Elia. Om maar één voorbeeld te noemen.
In samenspel met de andere tekenen der tijden is het dus wel zeer aannemelijk. De mens, als rentmeester
van Gods goede schepping heeft om zichzelf te verrijken en de zonde te meerder te maken het klimaat
verstoort. De mens greep in de door God geschapen natuur-orde in. Dat zullen we ook weten.
Ik denk dat je dit heel raak hebt gezien en onder woorden gebracht, DIA. Dank daarvoor. Zagen maar meer mensen deze dingen.
Zo denk ik er ook over!
Kun je aangeven wat je concreet bedoeld met "... het klimaat verstoord?......". Welke zonde zie je hiervoor als directe aanleiding?
Ik ben het met bovenstaande "oordelen hebben te maken met de natuur, het klimaat" volledig eens. Toch lijkt het mij dat @Dia niet bedoeld te zeggen dat de ecologische footprint van Achab de directe oorzaak was voor de droogte. Vandaar mijn vraag. Uit de antwoorden blijkt dat er wel een focus is op de ecologische footprint van de mens anno 2018.

Het is winst dat een ieder meent dat er een causaal verband is tussen onze levenswijze en de verandering van het klimaat. De grote vraag is echter de oorzaak. Is dat:

1. Omdat God wordt verlaten en men geen acht geeft op zijn geboden?
Of
2. Omdat onze "ecologische footprint" te aarde "uitput"?

Zou het niet zo zijn dat de aarde - als de mensen Hem als de Schepper zouden dienen en vrezen - niet zou overvloeien van melk en honing?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Extreem weer

Bericht door Mannetje »

Wim Anker schreef:
Het is winst dat een ieder meent dat er een causaal verband is tussen onze levenswijze en de verandering van het klimaat. De grote vraag is echter de oorzaak. Is dat:

1. Omdat God wordt verlaten en men geen acht geeft op zijn geboden?
Of
2. Omdat onze "ecologische footprint" te aarde "uitput"?

Zou het niet zo zijn dat de aarde - als de mensen Hem als de Schepper zouden dienen en vrezen - niet zou overvloeien van melk en honing?
Goede opmerkingen!
Is het of/of? Of is het en/en?

Wie acht geeft op Gods geboden, zal ook de opdracht om de aarde te bebouwen en te bewaren serieus nemen. Daarbij hoort geen uitbuiting van de aarde, toch?
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Extreem weer

Bericht door Herman »

Ik prefereer het perspectief van Mattheus 24. Dat wijst op de toekomst in niet op de oorzaken van de schuld.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Extreem weer

Bericht door Mannetje »

Herman schreef:Ik prefereer het perspectief van Mattheus 24. Dat wijst op de toekomst in niet op de oorzaken van de schuld.
Kun je je laatste zin uitleggen? Ik denk dat hij niet helemaal klopt...
-
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Extreem weer

Bericht door Herman »

Mannetje schreef:
Herman schreef:Ik prefereer het perspectief van Mattheus 24. Dat wijst op de toekomst in niet op de oorzaken van de schuld.
Kun je je laatste zin uitleggen? Ik denk dat hij niet helemaal klopt...
Dat de wereld onder de zonde zucht, mag ik zeker van een christen als een vanzelfsprekendheid verwachten. Dus het is zoals je zegt en/en in plaats van de suggestie of/of. Romeinen 8 vers 20 is daar duidelijk in. De kanttekening zegt: Dat is, om de zonde des mensen wil, waardoor ook naar Gods rechtvaardig oordeel de vloek over het aardrijk is gekomen; Gen. 3:17, en over alle andere creaturen die den mens in deze verdorvenheid moeten dienen. Matth. 5:45, en het misbruik des mensen onderworpen zijn.

Het perspectief is echter de toekomst van de Zoon des mensen. Waakt dan want gij weet niet in welke ure uw Heere komen zal!
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Extreem weer

Bericht door Wim Anker »

Mannetje schreef:
Wim Anker schreef: Het is winst dat een ieder meent dat er een causaal verband is tussen onze levenswijze en de verandering van het klimaat. De grote vraag is echter de oorzaak. Is dat:
1. Omdat God wordt verlaten en men geen acht geeft op zijn geboden?
Of
2. Omdat onze "ecologische footprint" te aarde "uitput"?
Zou het niet zo zijn dat de aarde - als de mensen Hem als de Schepper zouden dienen en vrezen - niet zou overvloeien van melk en honing?
Goede opmerkingen!
Is het of/of? Of is het en/en?

Wie acht geeft op Gods geboden, zal ook de opdracht om de aarde te bebouwen en te bewaren serieus nemen. Daarbij hoort geen uitbuiting van de aarde, toch?
Inderdaad. En DAAROM zijn allerlei oplossingen voor vermeende causale relaties gedoemd te mislukken zolang Gods geboden niet worden nageleefd. Want dat is - zoals @Dia opmerkte - HET causale verband.

En ik vind het zorgelijk dat v.w.b.t het klimaat zoveel vertrouwen wordt gesteld in b.v de Parijs akkoorden (een goddeloze verering van het schepsel i.p.v. de Schepper) en de afgodische verering als het gaat om energietransities en dergelijke. Een christen zou zich hiervan verre moeten houden.
Plaats reactie