Extreem weer

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Extreem weer

Bericht door parsifal »

CvdW schreef:
Wim Anker schreef:
Hendrien schreef: Het valt ons op, dat het voorjaar steeds extreem warm is. Met behoorlijk heftige buien. Maar ook bijv. dat het aantal insecten dramatisch is afgenomen. Dit is m.i. zeker een gevolg van onze luxe, westerse levensstijl. Waarmee we roofbouw plegen op deze aarde.
Wat moeten wij veranderen aan onze "westerse" levensstijl om geen roofbouw meer te plegen? Heb je concrete ideeën / voorstellen?
Enkele ideeën:
In vele buitenlandse landen is het openbaar vervoer vele malen goedkoper dan eigen vervoer. Ene kant moet er dus gezorgd worden voor een goed openbaar vervoer netwerk en andere kant aantal snelwegbanen verminderen.
Tolhuisjes met personeel. Geeft werkgelegenheid en beperkt autoverkeer.
De totale leegstand van bedrijfsgebouwen aan banden leggen. Wil je iets nieuws bouwen, prima, maar dan eerst iets ouds afbreken. Dat kan betekenen dat in Friesland iets afgebroken wordt en in Rotterdam iets bijkomt. Zo creëer meer groen in de Friesland en in Rotterdam kan het openbaar vervoer goed geregeld worden.
Zorgt voor meer recreatie.
Afbreken en recreatie gaat niet helpen tegen roofbouw op de natuur. Verder is het heel moeilijk om binnen de randstad het ov uit te breiden en het aantal snelwegen verminderen zorgt voor meer files en daardoor meer vervuiling. Autorijden duurder maken zal wel helpen of het ov buiten de randstad goedkoper maken. Verder belasting op vlees etc. Maar vooral een verandering in consumptiepatroon van de mensen zelf, zonder dat het door de overheid wordt opgelegd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Extreem weer

Bericht door Hendrien »

Wim Anker schreef:
Hendrien schreef: Het valt ons op, dat het voorjaar steeds extreem warm is. Met behoorlijk heftige buien. Maar ook bijv. dat het aantal insecten dramatisch is afgenomen. Dit is m.i. zeker een gevolg van onze luxe, westerse levensstijl. Waarmee we roofbouw plegen op deze aarde.
Wat moeten wij veranderen aan onze "westerse" levensstijl om geen roofbouw meer te plegen? Heb je concrete ideeën / voorstellen?
In ieder geval minder vlees eten. Zoveel als mogelijk een auto met elkaar delen. Niet meer zoveel vliegreizen. Tevreden zijn met een gewoon huis. Zo min mogelijk plastic gebruiken etc. Je kent het hele rijtje wel! Ik ben hier zelf ook niet zo ver mee als ik zou willen.
Verder vind ik het gewoon vreselijk dat zoveel mensen overgewicht hebben(helaas is mijn gewicht ook te hoog) en er in grote delen van de wereld nog steeds honger en ondervoeding voorkomen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Extreem weer

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Wim Anker schreef: Wat moeten wij veranderen aan onze "westerse" levensstijl om geen roofbouw meer te plegen? Heb je concrete ideeën / voorstellen?
Niet meer naar Trump luisteren helpt al heel veel !
Nou moe.
:haha
In zn algemeenheid denk ik dat we met zn allen teveel kopen en daarom ook teveel weggooien. Nu wordt het steeds vaker gerecycled (kringloopwinkels, tweedehandswinkels) maar hoeveel etenswaren zijn niet verpakt in weggooispul?
Ik heb om de dag een pedaalemmerzak vol met plastic bakjes, zakjes, flesjes, schaaltjes.
Bij onze slager komt een mevrouw die zelf haar vleeswarenschaaltjes meeneemt en daar meteen de ham en worst in laat doen. Officieel mag dit helemaal niet, maar ik vind het een puik plan. Ik verzoek wel om er geen velletjes plastic tussen te doen.
De vliegtickets zijn veel te goedkoop. Voor een paar tientjes zit je aan de andere kant van Europa, dat kan helemaal niet als je dit zou berekenen. Er mag van mij een hoog belastingpercentage op kerosine geheven worden.
Mensen gaan nu net zo makkelijk een weekendje naar Athene of Barcelona, zoals wij naar Brabant gingen.
Thuis blijven lijkt wel een straf als je de advertenties leest. Ga er eens uit, (wordt je ook door de dokter geadviseerd), meerdere keren per jaar. Senioren lijken massaal maandenlang naar tropische oorden te gaan (wat niet waar is) je moet pensioensparen voor het Zwitserlevengevoel.
Ik ben heel blij met mijn huis en vertoef er graag, het verveelt me nooit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Extreem weer

Bericht door DDD »

Eens. Ik zit daar zelf ook wel mee. Als de belasting op vliegen nu eens verhoogd werd en de trein goedkoper werd. In NRC Next van deze week stond een overzicht. Iedereen weet het, maar het is idioot dat de meeste afstanden die prima per hogesnelheidstrein afgelegd kunnen worden, per vliegtuig goedkoper bereikbaar zijn. Waarom is er geen sneltrein naar Rome bijvoorbeeld? Waar je ieder uur vanaf Amsterdam en Den Bosch kunt vertrekken? Dat zou enorm veel vliegverkeer schelen.

Ik probeer er zelf wel op te letten, maar het voelt oneerlijk als vrienden voor een koopje vijf keer per jaar het vliegtuig pakken, en de treinreis drie keer zo duur en ook nog eens lastig is. Ik denk dat er best een breed draagvlak is voor overheidsmaatregelen op dit punt.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Extreem weer

Bericht door DDD »

Eens. Ik zit daar zelf ook wel mee. Als de belasting op vliegen nu eens verhoogd werd en de trein goedkoper werd. In NRC Next van deze week stond een overzicht. Iedereen weet het, maar het is idioot dat de meeste afstanden die prima per hogesnelheidstrein afgelegd kunnen worden, per vliegtuig goedkoper bereikbaar zijn. Waarom is er geen sneltrein naar Rome bijvoorbeeld? Waar je ieder uur vanaf Amsterdam en Den Bosch kunt vertrekken? Dat zou enorm veel vliegverkeer schelen.

Ik probeer er zelf wel op te letten, maar het voelt oneerlijk als vrienden voor een koopje vijf keer per jaar het vliegtuig pakken, en de treinreis drie keer zo duur en ook nog eens lastig is. Ik denk dat er best een breed draagvlak is voor overheidsmaatregelen op dit punt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23838
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Extreem weer

Bericht door refo »

Maximumsnelheid in heel Nederland naar 50km per uur.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Extreem weer

Bericht door DDD »

Dat is misschien wat langzaam op de snelweg, maar 90 zou ik helemaal niet gek vinden. Dan wordt de trein nog concurrerender. Als ik nu van Utrecht naar de omgeving Rotterdam moet, is soms toch de auto sneller, terwijl bij een goed OV en wat langzamer autorijden dat heel anders zou zijn.

Hoewel mijn ervaring is dat veel mensen daar niet naar kijken. Die met de auto van Arnhem naar Rotterdam rijden, daar een half uur langer over doen dan met de trein, maar dat toch dagelijks volhouden. Of zelfs van Den Haag naar Utrecht.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Extreem weer

Bericht door Mara »

Trouwens, wat ik niet wist was dat bakken en braden veel fijnstof veroorzaakt. Ik zag in een docu hoe dit gemeten werd.
Ik schrok daar best wel van en zag meteen de noodzaak van een goede afzuigkap. Maar daarmee verdwijnt het niet, maar wordt verplaatst naar buiten.

Denk je aan blootstelling aan fijnstof, dan doemt al snel het beeld van drukke snelwegen op en de longen van de mensen die er in de buurt wonen. Uit onderzoek van TNO in het tv-programma De Kennis van Nu blijkt echter dat de blootstelling aan fijnstof tijdens en na het koken binnenshuis veel groter is dan de gemiddelde niveaus buiten.

Bij het bakken en braden worden namelijk veel fijnstofdeeltjes de lucht in geslingerd. Doordat nieuwe huizen goed geïsoleerd zijn en afzuigkappen ofwel uitstaan, ofwel niet goed genoeg werken, blijven de deeltjes urenlang in de lucht hangen.
https://nos.nl/artikel/2157338-meer-fij ... elweg.html
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Extreem weer

Bericht door huisman »

Even wat feiten omdat ik lees dat goedkoop vliegen helemaal niet rendabel zou kunnen zijn.

Laatste cijfers van Ryanair.
1. Gemiddelde ticketprijs € 39,40
2. Omzet 7.2 miljard
3. Winst 1.45 miljard
4. 130 miljoen passagiers vervoerd
5. 445 vliegtuigen.

Goedkoop vliegen is gewoon rendabel. Wij hebben voor de komst van maatschappijen als Ryanair gewoon veel te veel betaald.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Extreem weer

Bericht door DDD »

Als Mara schrijft: "dat kan helemaal niet als je dat zou berekenen", dan bedoelt ze waarschijnlijk dat als je alle milieukosten zou doorbelasten en de luchtvaart niet zou bevoordelen boven andere milieubelastende activiteiten, vliegen veel duurder zou zijn.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Extreem weer

Bericht door Mara »

huisman schreef: Goedkoop vliegen is gewoon rendabel. Wij hebben voor de komst van maatschappijen als Ryanair gewoon veel te veel betaald.
Als ik een treinticket koop, betaal ik meer dan voor een vliegticket. Je kunt mij niet wijsmaken dat 30 euro kostendekkend is om naar Athene te vliegen. Al weet ik dat Ryanair bijv. het toch wel bij je vandaan plukt, want als je vergeet online in te checken, 75 euro boete.
Koffer 40 gram te zwaar, 70 euro.
DDD schreef:Als Mara schrijft: "dat kan helemaal niet als je dat zou berekenen", dan bedoelt ze waarschijnlijk dat als je alle milieukosten zou doorbelasten en de luchtvaart niet zou bevoordelen boven andere milieubelastende activiteiten, vliegen veel duurder zou zijn.
Ook dat ja, bedankt dat je me steeds aanvult. ;)
Mijn buurman gaat elk jaar naar Zuid Afrika, maar vergeleken bij 20 jaar geleden (toen hij voor het eerst ging) is het veel goedkoper geworden, terwijl alle lonen en toeslagen gestegen zijn. :jongle
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Extreem weer

Bericht door huisman »

DDD schreef:Als Mara schrijft: "dat kan helemaal niet als je dat zou berekenen", dan bedoelt ze waarschijnlijk dat als je alle milieukosten zou doorbelasten en de luchtvaart niet zou bevoordelen boven andere milieubelastende activiteiten, vliegen veel duurder zou zijn.
Denk niet dat zij dat bedoelde maar inmiddels wel :huhu

De luchtvaartsector is de afgelopen decennia flink opgeschut. Van logge staats luchtvaartmaatschappijen naar snel op de markt inspelende partijen.
Ook uitstoot en geluid zijn in deze innovatieve bedrijfstak de laatste decenia per toestel dramatisch afgenomen.....alleen neemt het aantal vliegbewegingen fors toe.

Zijn wij voor of tegen openen Lelystad voor de grote luchtvaart?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Extreem weer

Bericht door DDD »

Ik ben niet tegen technologische ontwikkelingen als reistijdverkorting en luxe in het algemeen. Ik ben een voorstander van een sterk regulerende overheid die de ongebondenheid van mensen in toom houdt door prijsmaatregelen.

Ik ben ook niet zo'n voorstander van een vliegveld in Flevoland. Een hogesnelheidstrein naar Parijs, Berlijn en Rome vind ik veel beter. En verbetering van de lijn naar Londen. En dat mag best wat kosten. Misschien kan één van de lijnen op de Betuwelijn daarvoor geschikt zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Extreem weer

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik ben niet tegen technologische ontwikkelingen als reistijdverkorting en luxe in het algemeen. Ik ben een voorstander van een sterk regulerende overheid die de ongebondenheid van mensen in toom houdt door prijsmaatregelen.

Ik ben ook niet zo'n voorstander van een vliegveld in Flevoland. Een hogesnelheidstrein naar Parijs, Berlijn en Rome vind ik veel beter. En verbetering van de lijn naar Londen. En dat mag best wat kosten. Misschien kan één van de lijnen op de Betuwelijn daarvoor geschikt zijn.
Rome vind ik niet zo in het rijtje passen ( ongeveer 3 maal zover dan Parijs,Berlijn en Londen)
Hopelijk komen er naar de laatste 3 bestemmingen goede alternatieven voor het vliegtuig. Nu kun je voor zo’n €60,- met de trein naar Londen. Reistijd 4.30.
Dan pak ik toch maar het vliegtuig ( klein uurtje,zelfde of lager bedrag)

Omdat ik een schakeltje ben in het Lelystad project heb ik daarover geen mening :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28646
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Extreem weer

Bericht door DDD »

Naar Londen is inclusief voor en natransport natuurlijk veel langer dan een uur. Maar ik moet zeggen dat ik het moeilijk vind om te begrijpen dat een christen dan deze afweging maakt. Dat zegt net zoveel over mij dan over jou, daar ben ik mij geheel van bewust.

De reistijd terug is overigens veel korter, namelijk 3.40 uur.

Los daarvan ben ik voor innovatief hogesnelheidsvervoer, zoals (als dat gaat lukken) een hyperloop. Vooralsnog kan ik niet inzien waarom het nodig is om vijf keer per uur een vliegtuig naar Rome te laten opstijgen als het vervoer ook ondergronds of over de grond kan.
Plaats reactie