Extreem weer

-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Extreem weer kan ook extreme gevolgen hebben.
Zo wordt vanmiddag weer code geel verwacht i.v.m. hevige onweersbuien.
Maar ook andere zaken in de natuur raken compleet verstoord en verward.
Naast dat de wereld door heftige vulkanische activiteit wordt geteisterd
zijn er meer zaken waar de mens last van heeft. Kleine beestjes als
rupsjes en teken vermenigvuldigen zich in rap tempo.
Ik geloof niet dat we dit moeten afdoen met een lauw "ja het is altijd wel wat
geweest".
Wat is de mens, en wat durft hij aan!
We zien in de dagen dat de richters richtten het volk steeds weer in de zonden
vallen. Dat vroeg om de straffen van God. We moeten niet neutraal deze dingen
bezien, wij die beter kunnen weten.

https://www.tubantia.nl/home/grote-over ... a62045c30/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Extreem weer

Bericht door Orfeo »

-DIA- schreef: Ik geloof niet dat we dit moeten afdoen met een lauw "ja het is altijd wel wat
geweest".
Dat lijkt mij vrij gemakkelijk te bepalen, toch? Er zijn sporen van vulkaanuitbarstingen waarbij de Krakatau en Mount Saint Helens in het niet vallen.
Afbeelding
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Extreem weer

Bericht door Mannetje »

En die miljoenen jaren geleden neem je voor het gemak maar over?
-
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Extreem weer

Bericht door Moderamen »

Genesis 1:2a.
Niet te snel in de stress schieten als het om miljoenen jaren gaat (m.b.t. vulkanen dan).
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Extreem weer

Bericht door Orfeo »

Mannetje schreef:En die miljoenen jaren geleden neem je voor het gemak maar over?
Die zijn handig voor een relatieve chronologie. Al deze vulkaanuitbarstingen vonden plaats in het Kwartair, de laatste periode uit de geologische kolom. Hoe het ook zij, de vulkaanuitbarstingen hebben plaatsgevonden, wanneer dat ook was.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Extreem weer

Bericht door Mannetje »

Moderamen schreef:Genesis 1:2a.
Niet te snel in de stress schieten als het om miljoenen jaren gaat (m.b.t. vulkanen dan).
O?
Orfeo schreef:
Mannetje schreef:En die miljoenen jaren geleden neem je voor het gemak maar over?
Die zijn handig voor een relatieve chronologie. Al deze vulkaanuitbarstingen vonden plaats in het Kwartair, de laatste periode uit de geologische kolom. Hoe het ook zij, de vulkaanuitbarstingen hebben plaatsgevonden, wanneer dat ook was.
Relatieve chronologie, wat moet ik me daar bij voorstellen? Is het nu wel of niet miljoenen jaren geleden?
-
Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Extreem weer

Bericht door Hendrien »

Jongere schreef:
-DIA- schreef:Het extreme weer kunnen we in verband brengen met de tijd, en zelfs met de tekenen der tijden.
Het is alleen zo dat weinigen daar bij stil staan.
Er zijn verschillende zaken in het Woord waar we deze ontwikkelingen in Gods schepping kunnen
naspeuren.
Veel oordelen hebben te maken met de natuur, het klimaat. Denk aan de droogte van 3 jaren in de
tijd van Elia. Om maar één voorbeeld te noemen.
In samenspel met de andere tekenen der tijden is het dus wel zeer aannemelijk. De mens, als rentmeester
van Gods goede schepping heeft om zichzelf te verrijken en de zonde te meerder te maken het klimaat
verstoort. De mens greep in de door God geschapen natuur-orde in. Dat zullen we ook weten.
Ik denk dat je dit heel raak hebt gezien en onder woorden gebracht, DIA. Dank daarvoor. Zagen maar meer mensen deze dingen.
Zo denk ik er ook over!
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Extreem weer

Bericht door Orfeo »

Mannetje schreef:
Orfeo schreef:
Mannetje schreef:En die miljoenen jaren geleden neem je voor het gemak maar over?
Die zijn handig voor een relatieve chronologie. Al deze vulkaanuitbarstingen vonden plaats in het Kwartair, de laatste periode uit de geologische kolom. Hoe het ook zij, de vulkaanuitbarstingen hebben plaatsgevonden, wanneer dat ook was.
Relatieve chronologie, wat moet ik me daar bij voorstellen? Is het nu wel of niet miljoenen jaren geleden?
Niet, maar iets dat gedateerd is op 1 miljoen jaar is jonger dan iets dat gedateerd is op 2 miljoen jaar, enzovoorts.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Mannetje
Berichten: 7741
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Extreem weer

Bericht door Mannetje »

Aha. En is een verschil van 200000 jaar dan ook nog twee keer zo groot als een verschil van 100000 jaar?
-
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Extreem weer

Bericht door Orfeo »

Waarschijnlijk niet, er is eerder sprake van exponentiële afname. Dus: de periode tussen 2 miljoen jaar geleden en 1 miljoen jaar geleden duurde korter dan tussen 1 miljoen jaar geleden en nu (miljoenen jaren als gegeven door radiometrische dateringen).
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Orfeo schreef:Waarschijnlijk niet, er is eerder sprake van exponentiële afname. Dus: de periode tussen 2 miljoen jaar geleden en 1 miljoen jaar geleden duurde korter dan tussen 1 miljoen jaar geleden en nu (miljoenen jaren als gegeven door radiometrische dateringen).
Laten we ons geen zorgen maken. Pluk de dag! Het klimaat komst vast wel weer goed, misschien moeten we er wel enkele duizenden jaren op wachten, maar we moeten er niks in zien. Dat is gewoon makkelijk he. dan kunnen beter geruster leven. Dank voor uw bijdrage. Als we nog even langer wachten is misschien alle vulkanische activiteit wel overwonnen door onze wijsheid! Dat bedoelde je toch hè?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Extreem weer

Bericht door Orfeo »

-DIA- schreef:Dat bedoelde je toch hè?
Nee, dat lees jij erin. Wat ik bedoelde, was dat er geen aanwijzingen zijn dat het weer nu extremer is dan vroeger. Het tegenovergestelde beweerde jij, en jij noemde als voorbeeld vulkanische activiteit. Dat blijkt dus niet te kloppen. Het is nu aan jou om aan te tonen dat het weer nu extremer is dan ooit. Jij was degene die een claim maakte.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
-DIA-
Berichten: 32738
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Extreem weer

Bericht door -DIA- »

Orfeo schreef:
-DIA- schreef:Dat bedoelde je toch hè?
Nee, dat lees jij erin. Wat ik bedoelde, was dat er geen aanwijzingen zijn dat het weer nu extremer is dan vroeger. Het tegenovergestelde beweerde jij, en jij noemde als voorbeeld vulkanische activiteit. Dat blijkt dus niet te kloppen. Het is nu aan jou om aan te tonen dat het weer nu extremer is dan ooit. Jij was degene die een claim maakte.
Maar dan gaan we er wel van uit van miljoenen jaren. Of de periode hoe het ook heet, Krijt, Jura, Carboon... Ik heb me daar nooit zo in verdiept. Het kan wel zo zijn dat deze activiteit heeft plaatsgevonden tijdens het oordeel van de zondvloed. Er is, bij mijn weten, geen enkel wetenschappelijk meteorologisch instituut dat de klimaatsverandering nog ontkent. We hebben daar dacht ik, gezien de oordelen die we er in kunnen opmerken, wel acht op te geven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Orfeo
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 jun 2018, 22:20

Re: Extreem weer

Bericht door Orfeo »

-DIA- schreef: Maar dan gaan we er wel van uit van miljoenen jaren. Of de periode hoe het ook heet, Krijt, Jura, Carboon... Ik heb me daar nooit zo in verdiept. Het kan wel zo zijn dat deze activiteit heeft plaatsgevonden tijdens het oordeel van de zondvloed.
Als je mijn berichten hierboven leest, zie je dat ik niet uitga van miljoenen jaren en de vulkaanuitbarstingen (om talloze redenen) na de zondvloed plaats.
-DIA- schreef:Er is, bij mijn weten, geen enkel wetenschappelijk meteorologisch instituut dat de klimaatsverandering nog ontkent. We hebben daar dacht ik, gezien de oordelen die we er in kunnen opmerken, wel acht op te geven.
Alle wetenschappers zijn het erover eens dat de gemiddelde aardtemperatuur stijgt door de mens. Dat is wat anders dan aardbevingen en vulkaanuitbarstingen.
Where there are so many, all speech becomes a debate without end.
But two together may perhaps find wisdom.
~ J.R.R. Tolkien
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Re: Extreem weer

Bericht door olfie »

Orfeo schreef:
-DIA- schreef: Maar dan gaan we er wel van uit van miljoenen jaren. Of de periode hoe het ook heet, Krijt, Jura, Carboon... Ik heb me daar nooit zo in verdiept. Het kan wel zo zijn dat deze activiteit heeft plaatsgevonden tijdens het oordeel van de zondvloed.
Als je mijn berichten hierboven leest, zie je dat ik niet uitga van miljoenen jaren en de vulkaanuitbarstingen (om talloze redenen) na de zondvloed plaats.
-DIA- schreef:Er is, bij mijn weten, geen enkel wetenschappelijk meteorologisch instituut dat de klimaatsverandering nog ontkent. We hebben daar dacht ik, gezien de oordelen die we er in kunnen opmerken, wel acht op te geven.
Alle wetenschappers zijn het erover eens dat de gemiddelde aardtemperatuur stijgt door de mens. Dat is wat anders dan aardbevingen en vulkaanuitbarstingen.
Onmogelijk ook om iets anders te benoemen als je God er buiten moet rekenen mijns inziens.
'De wetenschap' is het ook eens over de evolutie etc. etc.

En láát het door de mens komen, ik denk dat al eerder is gesteld dat je, in relatie tot andere ontwikkelingen in de tijd, toch zeker je zorgen hier over kan hebben. Zoals DIA opmerkte, wij hebben ingegrepen in de scheppingsorde en dat zullen we weten. God spreekt, en de hoogmoedige mens wil die stem tot zwijgen brengen vanuit het vleselijke, nietige verstand. Dwaasheid.

Gisteren hoorde ik een ds. zeggen: "Het gaat niet goed ! Maar toch ook wel".
Hij komt, Hij komt. Wanneer? Dat weet geen mens, daar hoeven wij ook geen voorspelling aan te knopen; ik vond zijn oproep zeer geplaatst en we kunnen slechts bidden of God die oproep heiligt aan onze harten: "Wat gaat er nog uit van het door God geleerde volk?" Godsdienst maakt plaats voor ratio en zij die niet kennen spreken en zij die kennen.. zwijgen zo vaak.

Wij mogen onze zorgen hebben over klimaat, politiek, jongeren, media.. maar de klacht gaat uit naar Gods volk.
Elimelech vertrok naar Moab ('het Moab der zonde') om voedsel. Het bracht de dood, zijn zoons stierven daar. Naomi, die genade kende, is meegegaan en na de dood van Elimelech ook nog 10 jaar gebleven. Door Gods genade keerde zij terug en Ruth ging mee.
Wat had Naomi hier geleerd: "Zijt stil Ruth en zie hoe de zaak vallen zal, want deze man zal niet rusten".
De weg en keuze waren niet goed maar tóch ging het goed, Hem staat niets in de weg; maar we staan wél verantwoordelijk. Ook kromme wegen werken allen mee ten goede voor de Zijnen.
En als wij onze kinderen meenemen in Moab moeten we niet denken dat wij wel staande zullen blijven, ik geloof wel in de lijnen naar onze tijd en mijn en ons leven.
"Dan zal ik hen die dwaas of wreevlig overtreen".
Laten we dankbaar zijn dat Hij ons deze opmerkelijke tekenen geeft. Prima dat we daar een wetenschappelijke uitleg aan proberen te geven, daar zijn ook mensen werkzaam; maar sluit niet je ogen voor deze zaken. Wie wijs is merk' die dingen en geef verstandig acht op des Heeren handelingen.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Plaats reactie