Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door JCRyle »

Dodo schreef:
JCRyle schreef:Ik voel vervreemding: je keuze en je maakt zwangerschap.
Daar behoren wij (christenen) toch anders over te praten. Nu gaan we mee in de denkwereld van de wereld.
Dat is helaas de denkwereld van veel mensen, ook studenten. Je kunt het wel anders wensen maar het is wat het is.
Ik denk dat een christelijke studentenvereniging hierin ook veel kan betekenen maar de meeste studenten zijn daar geen lid van.
Dat het de denkwereld van veel mensen is, betekent niet dat je daarin mee moet gaan. Ik weet dat dit ook steeds meer in christelijke kringen de gedachten en gewoonten wordt. Helaas, maar wij zouden anders moeten spreken.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door Dodo »

JCRyle schreef:
Dodo schreef:
JCRyle schreef:Ik voel vervreemding: je keuze en je maakt zwangerschap.
Daar behoren wij (christenen) toch anders over te praten. Nu gaan we mee in de denkwereld van de wereld.
Dat is helaas de denkwereld van veel mensen, ook studenten. Je kunt het wel anders wensen maar het is wat het is.
Ik denk dat een christelijke studentenvereniging hierin ook veel kan betekenen maar de meeste studenten zijn daar geen lid van.
Dat het de denkwereld van veel mensen is, betekent niet dat je daarin mee moet gaan. Ik weet dat dit ook steeds meer in christelijke kringen de gedachten en gewoonten wordt. Helaas, maar wij zouden anders moeten spreken.
Als je wilt nadenken over een probleem, moet je je enigszins verplaatsen in de denkwijze en handelswijze van de betrokkenen. In dit geval is dat die van (meestal ongelovige) studenten, die ongehuwd seks hebben. Kennelijk regelmatig zonder voorbehoedsmiddelen, want er ontstaan zwangerschappen. Dat mag allemaal ver af staan van de reformatorische wereld (minder ver dan wenselijk is overigens), het is nu eenmaal de werkelijkheid. Dan kun je wel blijven zeggen dat we er zo niet over horen te praten, maar dan hou je je ver weg van de werkelijkheid. Wat zeg je dan als je toevallig met een zwangere studente in de trein een gesprek krijg? Wat?!? Seks als je niet getrouwd bent?!? En je was de pil een keer vergeten?!?! Foei toch!
Je denkt toch niet dat je dan ergens komt met dat gesprek?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Als je wilt nadenken over een probleem, moet je je enigszins verplaatsen in de denkwijze en handelswijze van de betrokkenen. In dit geval is dat die van (meestal ongelovige) studenten, die ongehuwd seks hebben. Kennelijk regelmatig zonder voorbehoedsmiddelen, want er ontstaan zwangerschappen. Dat mag allemaal ver af staan van de reformatorische wereld (minder ver dan wenselijk is overigens), het is nu eenmaal de werkelijkheid.
Bij mijn dochter in de klas op de reform. middelbare, was een meisje zwanger geraakt. Ze bleef zo lang mogelijk op school en nam toen een soort "kraamvakantie". Na de kraamtijd kwam ze weer op school, ze heeft dat jaar wel over moeten doen trouwens.
Dus zo ver staat het nu ook niet van de reform. denkwereld af.
parsifal schreef:Kun je inderdaad je studie een tijdje stop zetten, zonder dat je studiekosten en extreem omhoog gaan?
Extreem omhoog hoeft niet. Je zou het met een jaar kunnen verlengen dan is dat jaar voor eigen rekening.
Collegegeld voor een jaar is ong. 2100 euro.
Maar een baby kost je sowieso geld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door Moderamen »

parsifal schreef: Kun je inderdaad je studie een tijdje stop zetten, zonder dat je studiekosten en extreem omhoog gaan?
Collegegeld is in Nederland helemaal niet zo hoog. Met maar een half jaar uitloop, tot februari, kan je zelfs de helft van het hele bedrag terugkrijgen. Zwangerschapsverlof voor studenten is daarom bijzonder onzinnig,
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door merel »

parsifal schreef:
merel schreef:Eerlijk gezegd vind ik een zwangerschapsverlof onzin tijdens een studie. De meeste studies kan je gewoon na een paar maanden en trimester weer oppakken. Inderdaad is dat een hoop geregel, maar dat is de consequentie van de keuze die je hebt gemaakt. Welkom in de volwassen wereld!
Kun je inderdaad je studie een tijdje stop zetten, zonder dat je studiekosten en extreem omhoog gaan? Is zwangerschap een reden daarvoor? Ik zie het argument tegen zwangerschapsverlof niet echt eigenlijk. Zonder dit geef je de studente die al zwanger is min of meer de keuze tussen studie afbreken (wat ook vanuit de overheid ongewenst lijkt) of heel veel moeite met een kind en in veel gevallen abortus. Het is ook weer niet zo dat de studie tijdelijk stil zetten of een studente met kind meer tijd geven om de studie op halve snelheid te doen, de overheid veel geld kost.
Je kan je een paar maanden uitschrijven van je studie en in het nieuwe jaar weer beginnen. De meeste tentamens blijven 10 jaar geldig. Als stel kan je trouwen, huurwoning aanvragen met huursubsidie en studie weer oppakken. Alleenstaande moeder idem. Ook dan zijn er herrl veel potjes. Stufi is toch een lening, dus zelf in te vullen.

Ik denk dat het zwangerschapsverlof het aantal abortussen alleen niet doet dalen. Veel studentenrelaties houden geen stand. Men wil eerst nog andere dingen doen in het leven alvorens men kinderen wil. Het verlof verandert niets aan deze instelling.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door parsifal »

Okee, ik dacht dat als je meer dan een jaar vertraging had je net zoveel ging betalen als niet- EU-studenten in Nederland.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
JCRyle
Berichten: 2287
Lid geworden op: 29 mei 2017, 13:08

Re: Kamer wil zwangerschapsverlof studenten

Bericht door JCRyle »

Dodo schreef:
JCRyle schreef:
Dodo schreef:
JCRyle schreef:Ik voel vervreemding: je keuze en je maakt zwangerschap.
Daar behoren wij (christenen) toch anders over te praten. Nu gaan we mee in de denkwereld van de wereld.
Dat is helaas de denkwereld van veel mensen, ook studenten. Je kunt het wel anders wensen maar het is wat het is.
Ik denk dat een christelijke studentenvereniging hierin ook veel kan betekenen maar de meeste studenten zijn daar geen lid van.
Dat het de denkwereld van veel mensen is, betekent niet dat je daarin mee moet gaan. Ik weet dat dit ook steeds meer in christelijke kringen de gedachten en gewoonten wordt. Helaas, maar wij zouden anders moeten spreken.
Als je wilt nadenken over een probleem, moet je je enigszins verplaatsen in de denkwijze en handelswijze van de betrokkenen. In dit geval is dat die van (meestal ongelovige) studenten, die ongehuwd seks hebben. Kennelijk regelmatig zonder voorbehoedsmiddelen, want er ontstaan zwangerschappen. Dat mag allemaal ver af staan van de reformatorische wereld (minder ver dan wenselijk is overigens), het is nu eenmaal de werkelijkheid. Dan kun je wel blijven zeggen dat we er zo niet over horen te praten, maar dan hou je je ver weg van de werkelijkheid. Wat zeg je dan als je toevallig met een zwangere studente in de trein een gesprek krijg? Wat?!? Seks als je niet getrouwd bent?!? En je was de pil een keer vergeten?!?! Foei toch!
Je denkt toch niet dat je dan ergens komt met dat gesprek?
Jammer dat we weer gelijk in de uitersten gaan hangen. Maar eerlijk vanuit je eigen overtuiging iemand benaderen is mijn inziens effectiever. We zijn mensen met een eigen mening/overtuiging/levensbeschouwing. Ik zie het nut niet in om die te pas en te onpas te veranderen; ben geen kameleon namelijk. Daarmee zeg ik niet dat je geen notie van de huidige denktranten moet nemen. Zeker wel! Maar de huidige denktrant overnemen, daar had ik het over, daar moet je verre van blijven. Als ik lees van het is je eigen keuze of je hebt het gemaakt dus ... dan denk ik wat dus ... 's zondags vroom en 's maandags dreesman? Dus zondag hangen we onze levensovertuiging aan, maar op de maandag hangen we het met het pak of jurk de kast in? Als je op zondag hoort dat de Heere leven 'gaf' en op maandag loop je rond te struinen dat het je eigen keuze was? Precies goed-getimed of slecht-getimed? Dwaas noem ik dat!
Plaats reactie