De erfenis van Calvijn
Re: De erfenis van Calvijn
Er is natuurlijk best veel bekend over de zang in de synagoge door de eeuwen heen. Joden zijn vrij zorgvuldig in het documenteren van hun geschiedenis, voor zover ik weet. Er zijn in ieder geval wel boeken over geschreven.
Re: De erfenis van Calvijn
Waar vindt de dienst der verzoening plaats? In de synagoge of in de tempel?eilander schreef:Had de zang een grote plaats in de dienst? Daar weten we volgens mij vrij weinig van. Ik lees wel over muziek in de tempel, maar weinig over de synagoge. Of mis ik iets?samanthi schreef:Meerdere verzen tijdrekken? Dat heb ik nog nooit gehoord, maar aldoende leert men. Het is me al heel langer duidelijk dat Calvijn Luther Brakel enz... Vaak buikspreken en dat er bepaalde zaken als onfeilbaar verteld word en en de rest achter gehouden. Laten we iig het Woord laten spreken. Daar had de zang een grote plaats in de dienst en in de eerste gemeente werd er ook niet om de drie maanden avondmaal gehouden. Wat leven we ver van het Woord af helaas.
Je moet in elk geval niet de offerdienst in de tempel gaan vergelijken met het lezen uit de wet en de profeten en de uitleg daarvan in de synagoge.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: De erfenis van Calvijn
Beide.
Re: De erfenis van Calvijn
De tempeldiensten uit het OT zijn niet te vergelijken met de synagoge uit het NT. De tempeldienst was een groot muzikaal spektakel, dat betekent in ieder geval dat muziek een zeer grote plaats had in de dienst(en).eilander schreef:Had de zang een grote plaats in de dienst? Daar weten we volgens mij vrij weinig van. Ik lees wel over muziek in de tempel, maar weinig over de synagoge. Of mis ik iets?
Je moet in elk geval niet de offerdienst in de tempel gaan vergelijken met het lezen uit de wet en de profeten en de uitleg daarvan in de synagoge.
Een heel interessant artikel:
http://www.barenddejong.nl/downloads/ar ... alvijn.pdf
Re: De erfenis van Calvijn
Maar dat is juist mijn punt, @ejvl. Wij moeten om die reden m.i. niet de OT-tempeldienst vergelijken met onze kerkdienst. Ik denk dat we die eerder moeten vergelijken met de dienst in de synagoge.
Re: De erfenis van Calvijn
Waarom? Het is beide de dienst der verzoening.eilander schreef:Maar dat is juist mijn punt, @ejvl. Wij moeten om die reden m.i. niet de OT-tempeldienst vergelijken met onze kerkdienst. Ik denk dat we die eerder moeten vergelijken met de dienst in de synagoge.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Re: De erfenis van Calvijn
Omdat we geen offerdienst meer kennen, dat lijkt mij het belangrijkste onderdeel van de tempeldienst. Dus ik zie niet zo direct waarom we dan een ander onderdeel (het muzikale) wel naar onze diensten zouden overzetten.samanthi schreef:Waarom? Het is beide de dienst der verzoening.eilander schreef:Maar dat is juist mijn punt, @ejvl. Wij moeten om die reden m.i. niet de OT-tempeldienst vergelijken met onze kerkdienst. Ik denk dat we die eerder moeten vergelijken met de dienst in de synagoge.
Re: De erfenis van Calvijn
We leerden toch altijd: De Reformatie heeft het Woord weer centraal gesteld in de eredienst?
Kunnen we zeggen: de gemeentezang is het ondergeschikt aan de verkondiging?
De Psalmen zijn ook het Woord! Maar naar ik geloof moet niet de gemeende de dienst vullen,
maar de leraar, die het Woord ontvouwd in de preek, en de overdachte waarheid toepast.
Ik merk wel op een trend, die al geruime tijd geleden is ingezet, dat de persoonlijke toepassing
wat minder aandacht krijgt, en dat het muzikale (de gemeentezang) meer aandacht krijgt.
Kunnen we zeggen: de gemeentezang is het ondergeschikt aan de verkondiging?
De Psalmen zijn ook het Woord! Maar naar ik geloof moet niet de gemeende de dienst vullen,
maar de leraar, die het Woord ontvouwd in de preek, en de overdachte waarheid toepast.
Ik merk wel op een trend, die al geruime tijd geleden is ingezet, dat de persoonlijke toepassing
wat minder aandacht krijgt, en dat het muzikale (de gemeentezang) meer aandacht krijgt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: De erfenis van Calvijn
De huidige gang van zaken aangaande de gemeentezang is totaal verschillend dan ten tijde van Calvijn bijvoorbeeld.-DIA- schreef:We leerden toch altijd: De Reformatie heeft het Woord weer centraal gesteld in de eredienst?
Kunnen we zeggen: de gemeentezang is het ondergeschikt aan de verkondiging?
De Psalmen zijn ook het Woord! Maar naar ik geloof moet niet de gemeende de dienst vullen,
maar de leraar, die het Woord ontvouwd in de preek, en de overdachte waarheid toepast.
Ik merk wel op een trend, die al geruime tijd geleden is ingezet, dat de persoonlijke toepassing
wat minder aandacht krijgt, en dat het muzikale (de gemeentezang) meer aandacht krijgt.
Lees de eerder geplaatste link door, interessante informatie!
Re: De erfenis van Calvijn
Over Calvijn staat niet zoveel in dit artikel volgens mij. Orgels werden afgeschaft (klopt dat wel?) en alles werd soberder.
Enne... Sweelinck zou je met enig voorbehoud toch wel tot een groot componist in deze stroming kunnen bestempelen?
Ik word nog niet zo enthousiast van dit artikel.
Enne... Sweelinck zou je met enig voorbehoud toch wel tot een groot componist in deze stroming kunnen bestempelen?
Ik word nog niet zo enthousiast van dit artikel.
Re: De erfenis van Calvijn
Als je dat hebt geleerd, is die toepassing toch wel erg eenzijdig. Dat het Woord centraal staat, wil namelijk nog helemaal niet zeggen dat het Woord zingen daar niet zou bijhoren. Ik wist wel dat Calvijn meer liet zingen, maar dat het om 30 coupletten per dienst gaat, is nooit tot me doorgedrongen of althans niet blijven hangen.-DIA- schreef:We leerden toch altijd: De Reformatie heeft het Woord weer centraal gesteld in de eredienst?
Kunnen we zeggen: de gemeentezang is het ondergeschikt aan de verkondiging?
De Psalmen zijn ook het Woord! Maar naar ik geloof moet niet de gemeende de dienst vullen,
maar de leraar, die het Woord ontvouwd in de preek, en de overdachte waarheid toepast.
Ik merk wel op een trend, die al geruime tijd geleden is ingezet, dat de persoonlijke toepassing
wat minder aandacht krijgt, en dat het muzikale (de gemeentezang) meer aandacht krijgt.
Overigens hoort het Lutheranisme natuurlijk ook tot de reformatie, maar ik neem aan dat je doelt op de gereformeerde traditie.
Re: De erfenis van Calvijn
Zeker klopt dat wel. Pas in de tijd van Constantijn Huygens, met zijn ´Gebruik of ongebruik van het orgel in de kerk´ gingen de gereformeerden orgels gebruiken, althans in Nederland. In Schotland doen ze het voor een deel nog steeds niet.eilander schreef:Over Calvijn staat niet zoveel in dit artikel volgens mij. Orgels werden afgeschaft (klopt dat wel?) en alles werd soberder.
Enne... Sweelinck zou je met enig voorbehoud toch wel tot een groot componist in deze stroming kunnen bestempelen?
Ik word nog niet zo enthousiast van dit artikel.
Re: De erfenis van Calvijn
Met het woord weer op de kansel, bedoelde ik het woord centraal, als het belangrijkste punt in de eredienst.
In tegenstelling tot Rome die het meer zocht in de mis en uiterlijke liturgische pracht.
Ik geloof dat juist de soberheid een groot onderscheid vormde van de protestanten t.o.v. Rome met zijn liturgische pracht en praal.
Dat bedoelde ik dus. Niet de liturgie moet centraal staan, maar het Woord. De liturgie is slechts ter ondersteuning en de vorm waarin het Woord wordt gebracht. Psalmen kunnen, als Gods Woord, daarin stichten. Stichten is een oud-Nederlands woord dat zoiets betekent als bouwen. Men stichtte een stad, of een bedrijf. Als men door een Psalm wordt gesticht betekent dat dus gebouwd, zoals een van de uitleggers zegt.
In tegenstelling tot Rome die het meer zocht in de mis en uiterlijke liturgische pracht.
Ik geloof dat juist de soberheid een groot onderscheid vormde van de protestanten t.o.v. Rome met zijn liturgische pracht en praal.
Dat bedoelde ik dus. Niet de liturgie moet centraal staan, maar het Woord. De liturgie is slechts ter ondersteuning en de vorm waarin het Woord wordt gebracht. Psalmen kunnen, als Gods Woord, daarin stichten. Stichten is een oud-Nederlands woord dat zoiets betekent als bouwen. Men stichtte een stad, of een bedrijf. Als men door een Psalm wordt gesticht betekent dat dus gebouwd, zoals een van de uitleggers zegt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Re: De erfenis van Calvijn
Calvijn dacht anders erg na over de liturgie. Dat het Woord daarin centraal staat, vormt daar in het geheel geen contrast mee. Maar goed, daar heeft ds. H. Hasper uitgebreide boeken over geschreven.
Re: De erfenis van Calvijn
Ooit was er een rubriek in een krant: Zoveel hoofden, zoveel zinnen.DDD schreef:Calvijn dacht anders erg na over de liturgie. Dat het Woord daarin centraal staat, vormt daar in het geheel geen contrast mee. Maar goed, daar heeft ds. H. Hasper uitgebreide boeken over geschreven.
Ik heb gezegd. De rest ben ik niet voor geïnteresseerd, voor mij het Woord het allerbelangrijkste.
Laat Calvijn daar dan anders over denken, ik ben Calvijn niet, ik sta persoonlijk voor wat ik doe laat.
We moeten geen mensen volgen om de mens, wel als God daarin verheerlijkt wordt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??