RD commentaar

Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: RD commentaar

Bericht door Wim Anker »

-DIA- schreef:
Wim Anker schreef:
Ararat schreef:
-DIA- schreef: Oke ik zal schuld erkennen als ik er daarmee vanaf ben. Dat ben ik thuis zo ook zo gewend. :nonnon Maar daar lijdt ik wel onder, maar ik wil niet klagen. Behalve als het eruit geperst wordt.
Ik snap geloof ik even niet hoe het werkt op dit forum... Toch maar een paar vragen wagen te stellen:
@DIA: Je deelt gisteren rond het middaguur dat er een rondzendbrief komt, incl link.
Lees ik het goed dat er vervolgens niet over gesproken mag worden?
Lees ik het ook goed dat er geen vragen over die keuze gesteld mogen worden?
Het is hier gemeld en vervolgens is, na kritiek waaruit wel bleek dat een regel werd aangegrepen om een discussie te smoren, het topic verwijderd. Wegens colportage. Omdat een email adres voor aanmelding werd aangegeven.

Ik snap de terughoudendheid wel.
Was dat email-adres niet heel eenvoudig door een mod-ingreep te verwijderen?
Lijkt mij wel. Vandaar dat ik terughoudendheid wel begrijp.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: RD commentaar

Bericht door Erskinees »

de huisgodsdienst, de identiteit en de praktijk van het reformatorisch onderwijs, de dreigende overheidsinbreuk in kerken en dergelijke. (...) Wij zullen principiële beschouwingen geven, maar het is ook onze bedoeling om de actualiteit te belichten.
Wat mij vooral intrigeert is dat dit clubje weer los opereert van In het Spoor.
In het Spoor geeft allerlei boekjes uit over de huisgodsdienst, schrijft artikelen over het ref. onderwijs en geeft allerlei beschouwingen over politieke actualiteiten. Bovenstaande quote geeft de doeleinden weer van het Gereformeerd Venster. Ik zie praktisch weinig verschil met het blaadje van In het Spoor. Bijzonder dat dit dan los van elkaar opereert. Zit daar meer achter?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RD commentaar

Bericht door J.C. Philpot »

Erskinees schreef:
de huisgodsdienst, de identiteit en de praktijk van het reformatorisch onderwijs, de dreigende overheidsinbreuk in kerken en dergelijke. (...) Wij zullen principiële beschouwingen geven, maar het is ook onze bedoeling om de actualiteit te belichten.
Wat mij vooral intrigeert is dat dit clubje weer los opereert van In het Spoor.
In het Spoor geeft allerlei boekjes uit over de huisgodsdienst, schrijft artikelen over het ref. onderwijs en geeft allerlei beschouwingen over politieke actualiteiten. Bovenstaande quote geeft de doeleinden weer van het Gereformeerd Venster. Ik zie praktisch weinig verschil met het blaadje van In het Spoor. Bijzonder dat dit dan los van elkaar opereert.
Net zoals ze los opereren van de "Nederlandse Vereniging tot bevordering van de Zondagsrust en de Zondagsheiliging", de stichting "Nederlandse Stichting Mbuma zending" en ontelbare andere stichtingen en verenigingen.

Blijkbaar komen de doelstellingen van de stichtingen niet geheel overheen. De doelstelling van "In het spoor" is met name politiek ("Landelijke Stichting ter bevordering van de Staatkundig Gereformeerde beginselen"), en Gereformeerde Venster is daarintegen veel breder.
Erskinees schreef:Zit daar meer achter?
Ik zie dus geen enkele aanleiding om een complot te veronderstellen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: RD commentaar

Bericht door Erskinees »

Ik zoek er niet gelijk een heel complot achter ;). Natuurlijk zijn de stichtingsdoeleinden formeel anders. Praktisch gezien schuurt het dicht tegen elkaar aan, beiden houding zich sterk bezig met de huisgodsdienst en becommentariëren actualiteiten. Men lijkt ook dezelfde doelgroep te hebben. De vergelijkingen met de Mbuma en de NVZ vind ik daarom wat flauw.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RD commentaar

Bericht door Ambtenaar »

Volgens mij voegt dit hele initiatief niet zoveel toe. Het zou mij niet verbazen als men theologen uit de Nadere Reformatie vooral laat buikspreken.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: RD commentaar

Bericht door Herman »

Ambtenaar schreef:Volgens mij voegt dit hele initiatief niet zoveel toe. Het zou mij niet verbazen als men theologen uit de Nadere Reformatie vooral laat buikspreken.
Dan reken je buiten de kennis en kunde van deze mensen. Zeker Op 't Hof geldt als een zeer gerespecteerde historicus op dit terrein.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RD commentaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef: Dan reken je buiten de kennis en kunde van deze mensen. Zeker Op 't Hof geldt als een zeer gerespecteerde historicus op dit terrein.
Ik twijfel ook zeker niet aan de kennis van dr. Op 't Hof over de Nadere Reformatie. Dat is echter wat anders dan op basis van inzichten van theologen die behoren tot de stroming van de Nadere Reformatie huidige ontwikkelingen duiden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RD commentaar

Bericht door -DIA- »

Het lijkt er soms op of ook In het Spoor een beetje in de verdachte hoek komt te staan, en begrijpelijk als de gedachtegang van de meerderheid hier lezen. Toch wil ik wel zeggen dat In het Spoor heel goed gedocumenteerd is. Verre van oppervlakkig of een revolutionair actiegroepje.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RD commentaar

Bericht door DDD »

Nou, ik heb nog nooit één goed artikel in het blad gelezen. Laten we er één bespreken, dan zullen we zien of ook bij nadere beschouwing In het spoor de juiste richting gaat.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: RD commentaar

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Nou, ik heb nog nooit één goed artikel in het blad gelezen. Laten we er één bespreken, dan zullen we zien of ook bij nadere beschouwing In het spoor de juiste richting gaat.
Artikelen waar je het niet mee eens bent of niet de in jouw ogen juiste richting ingaatn kunnen nog steeds wel goede artikelen zijn.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RD commentaar

Bericht door DDD »

Zeker. Maar ik zei dus dat er géén goede artikelen in het blad staan, voor zover ik heb kunnen waarnemen. Dus dat is eenvoudig te weerleggen, met één goed artikel. Ik ben heel benieuwd.
alepha
Berichten: 121
Lid geworden op: 02 sep 2020, 23:02

Re: RD commentaar

Bericht door alepha »

Ik hoop dat het gereformeerd Venster zich vooral ten doel stelt om mensen jaloers te maken om te leven met Christus. Zoals ik iemand hoorde zeggen: als je leeft uit genade wordt je mild voor anderen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RD commentaar

Bericht door DDD »

Dat is wel aardig, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Een beetje in de categorie: "Ik hoop dat Trump vooral heel aardig en beleefd verder zal regeren, dus daarom stem ik maar op Trump."
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: RD commentaar

Bericht door Framboos »

DDD schreef:Zeker. Maar ik zei dus dat er géén goede artikelen in het blad staan, voor zover ik heb kunnen waarnemen. Dus dat is eenvoudig te weerleggen, met één goed artikel. Ik ben heel benieuwd.
Ik sluit me bij deze uitdaging aan
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RD commentaar

Bericht door -DIA- »

Gezien de ondertoon en het grote verschil in denken en geloven heeft het geen zin om nog een poging te wagen, Wel geeft het een goed licht over de vervlakking in denken en spreken, ja het zelfs een Babylonische spraakverwarring. Hoe nodig is het te onderzoeken of we niet misschien ergens het oude spoor bijster zijn geworden. Gezien mijn huidige gezondheidstoestand is het me niet mogelijk meer veel te zeggen. Ik ben nu moe en benauwd. Maar doe een beroep op het natuurlijk verstand (dan begrijpen we wel wat ik bedoel).
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie