Kledingstijl leerlingen

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Maanenschijn »

Ik vind het eigenlijk wel jammer dat de discussie zich weer lijkt toe te spitsen op het broekdragen van de vrouw. Ik meen dat het veel belangrijker is om de intentie van de kledingkeuze te bespreken. Waarom maak je de keuze die je maakt. En om dan naar de titel van dit topic te gaan, waarom de keuze die leerlingen (en/of hun ouders) maken. Als ik op de reformatorische middelbare school van mijn kinderen binnenwandel is het onderscheid tussen jongen en meisje het dragen van de rok. Overigens heeft dit niks met zedigheid meer te maken. Als ik de doorsnee refo-jongen naarst de doorsnee seculiere jongen zet, zijn de verschillen minimaal. Ze dragen een hoog gesloten polot'je of een shirt, met skinny (of superskinny) spijkerbroek, pijpjes opgerold, van die halve sokken en sneakers. En doorgaans keurig gekaptje kopjes, volgens de laatste haarmode. Geen verschil met 'de wereld' en volledig wereldgelijkvormig. Meisjes zijn te herkennen aan hun rok(je), afwijkend van 'de wereld', maar in steeds mindere mate zedig.

1)1 Korinthe 8 leert mij: er is een bepaalde mate van christelijke vrijheid, die ophoud daar waar je de (gelovige) naaste in zijn geweten wordt bezwaard. Dat is voor mij wat anders dan regeltjes omdat het zo de regeltjes zijn.
2)De gehele scheppingsorde leert mij dat er een herkenbaar verschil tussen man en vrouw moet zijn. De keuze voor rok of broek is daarin de meest duidelijke, maar zeker niet de enige.
3)De Bijbel leert mij ook dat de medemens door mijn kleding geen aanleiding tot onzedige gedachten mag krijgen.
4)En als laatste leert de Bijbel ons dat we ons moeten gedragen als in de wereld en niet van de wereld.

Overigens vind ik bovenstaande best lastig in te vullen. Als ik in pak geleed ben, ben ik niet te onderscheiden van mijn mijn seculiere collega. De jeugd wil toch graag onopvallend passen in het refo-school-beeld. Deze discussie is in ieder geval veel breder dan broek of rok bij de vrouw.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Boertje »

Met alle respect maar is deze discussie niet typisch Nederlands? Speelt dit ook in deze mate bij andere Christenen in de wereld?

Bij heel veel sporten dragen vrouwen een broek, gewoon omdat dit comfortabeler zit voor die sport. En wat moet je dan met een trainingsbroek als een vrouw bijvb gaat hardlopen? Vaak is een broek ook een bescherming bij beroepen, denk aan boswachter, militair, politie, in de bouw. Ook daar heb ik geen enkel probleem mee. En wat dacht je van een overall? In andere beroepen is het deel van de bedrijfskleding, bijvb een bode.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Ik ben bij dat laatste, irt wintersport, echt oprecht benieuwd. Vinden jullie het echt niet kunnen om te wintersporten vanwege die broek? Dan vind ik dat ook absoluut een respectabel standpunt. Ik denk er anders over, maar dat moet m.i. ook mogen op t forum.
Ja dat snap ik ook niet. Wel op een e bike zonder helm? Dan breng je jezelf nl. ook in gevaar.
En als je normaal op een beveiligde piste gaat skiën, is dat niet gevaarlijker dan op de Kinderdijkse vaart te gaan schaatsen als het ijs dik genoeg is.
Waar trek je de grens? Duiken in het Grevelingenmeer wel, maar in de Egyptische diepere wateren niet?
Over de kop in de Efteling?
Maanenschijn schreef:Als ik de doorsnee refo-jongen naarst de doorsnee seculiere jongen zet, zijn de verschillen minimaal. Ze dragen een hoog gesloten polot'je of een shirt, met skinny (of superskinny) spijkerbroek, pijpjes opgerold, van die halve sokken en sneakers. En doorgaans keurig gekaptje kopjes, volgens de laatste haarmode. Geen verschil met 'de wereld' en volledig wereldgelijkvormig. Meisjes zijn te herkennen aan hun rok(je), afwijkend van 'de wereld', maar in steeds mindere mate zedig.
Alleen bepaalde merken zie je niet. (zoals Gsus).
Maanenschijn schreef:Overigens vind ik bovenstaande best lastig in te vullen. Als ik in pak geleed ben, ben ik niet te onderscheiden van mijn mijn seculiere collega. De jeugd wil toch graag onopvallend passen in het refo-school-beeld. Deze discussie is in ieder geval veel breder dan broek of rok bij de vrouw.
Als mijn man in een donker kostuum loopt, ziet hij er uit als een dominee. ;)
Ik zie er ook niet uit als een typische refovrouw, omdat ik geen knot draag en niet in de genoemde kledingzaken koop en wel bepaalde kleuren wil dragen.
Sommige vrouwen lijken wel gekloond te zijn als je foto's bekijkt.
Je mag toch een eigenheid hebben?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Terri »

Wie durft en kan authentiek zijn, zonder anderen voor het hoofd te stoten of te ergeren? We worden denk ik altijd beïnvloed, hoe dan ook.
Als ik de kleding bekijk die veronderstelt wordt dat het zo gedragen werd in de tijd van de Bijbel, is de bewegingsvrijheid ook beperkt.
Maar bij het vissen lees ik weer dit;
"omgordde het opperkleed (want hij was naakt), en wierp zichzelven in de zee."
Voor mijzelf vind ik het lastig. Een broek draag ik niet omdat het mooi is, maar functioneel. Tegelijk zal ik het niet snel 'buiten huis' doen, gewoon omdat mensen het niet zullen begrijpen en ik niet voor verwarring wil zorgen.
En als ik mag kiezen;
De Chinese kleding, tuniek met broek :)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door samanthi »

CvdW schreef:
samanthi schreef:
CvdW schreef:Ik begrijp niet zo goed wat er allemaal geschreven wordt.

Schaatsen in een rok gaat prima, werken tussen de planten gaat prima met een rok. Fietsen met een rok gaat prima.
Wel is het jammer dat wintersport niet gaat in een rok. Voor ons heel eenvoudig: We gaan niet op wintersport.
De meeste redenen die aangedragen worden om een broek te dragen door dames is onzin. Het is gewoon meedoen met de wereld.
Tja zeg nog ff... hahahaha heb je het allemaal uitgeprobeerd dat je het zo goed weet.
Nou ik ben bij mijn zus op de hooizolder mooi blijven hangen met mijn rok, gelukkig had ik er een legging onder, ik heb al met meerdere rokken tussen mijn fietsketting gezeten, ik draag nl kuise lange wijde rokken, maar nu als het waait of regend en ik moet ver fietsen dan heb ik de broek aan.
Tja, ik ben een man en ik heb een vrouw (getrouwd) die dit ook leest. Zij geeft aan hoe zij er over denkt. Uiteraard wil ik/willen wij respect tonen richting anderen. Een grapje tussendoor moet kunnen.
Wat is de echte beweegreden om een broek te dragen als vrouw? Vroeger waren ze dus dom.
Of de mannen waren dom die droegen nl ook jurken of gewaden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gritje
Berichten: 233
Lid geworden op: 24 apr 2018, 21:36

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Gritje »

Maanenschijn schreef: 1)1 Korinthe 8 leert mij: er is een bepaalde mate van christelijke vrijheid, die ophoud daar waar je de (gelovige) naaste in zijn geweten wordt bezwaard. Dat is voor mij wat anders dan regeltjes omdat het zo de regeltjes zijn.
2)De gehele scheppingsorde leert mij dat er een herkenbaar verschil tussen man en vrouw moet zijn. De keuze voor rok of broek is daarin de meest duidelijke, maar zeker niet de enige.
3)De Bijbel leert mij ook dat de medemens door mijn kleding geen aanleiding tot onzedige gedachten mag krijgen.
4)En als laatste leert de Bijbel ons dat we ons moeten gedragen als in de wereld en niet van de wereld.

Overigens vind ik bovenstaande best lastig in te vullen. Als ik in pak geleed ben, ben ik niet te onderscheiden van mijn mijn seculiere collega. De jeugd wil toch graag onopvallend passen in het refo-school-beeld. Deze discussie is in ieder geval veel breder dan broek of rok bij de vrouw.
Punt 2 is toch heel eenvoudig, de scheppingsorde zit niet in kleding, die kan uit en verwisseld worden. De Heere heeft het zo goed gemaakt, mannen gezichtsbeharing en vrouwen niet.

Zelf draag ik nooit een broek, alles kan ik in een rok ook doen. Soms even opletten wat ik aantrek maar meer niet. Dit is omdat ik zo ben opgegroeid en ook in een refodorp woon en ik geen andere mensen voor het hoofd wil stoten. (Schilderen op de ladder doe ik niet want ik heb hoogtevrees )

Als ik nu in de zorg zou werken zou ik dat in een broek doen, in noodsituaties op je kleding mieten letten of je ook inkijk hebt is niet handig.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door merel »

DDD schreef:Sterker nog. Het ging in eerste instantie over mannenbroeken.

Maar ook daarvan geldt: een skinny broek is niet perse onzedig, net zo goed als een badpak dat ook niet is. Al zal ik op mijn leeftijd niet snel een skinny broek aantrekken.

Ik ben het erg met Merel eens dat wat erotiserend is, per cultuur verschilt. De andere kant is, dat onze cultuur wel erg verseksualiseerd is en dat je dat ook in sommige kledingstijlen terug ziet. Ik ben benieuwd wat Merel daarvan vindt.

Persoonlijk vind ik een wijde spijkerbroek geen gezicht, ook al zou je kunnen zeggen dat deze zediger is dan een nauwsluitende broek. Ik geloof niet dat christenen geroepen zijn om er als een wandelend voorbehoedsmiddel bij te lopen. Maar daar kun je verschillend over denken. Overigens is een spijkerbroek op zich al wereldgelijkvormig, want 100 jaar geleden waren die er niet.
Sommige kledingstijlen zijn inderdaad erotiserend, maar ook als je met de mode meedoet en geen problemen hebt met het dragen van een broek, kan je keuzes maken.

Daarbij wil ik geen rokken en jurken aan zonder model. Ik heb er totaal geen moeite mee als lijnen van het lichaam te zien zijn. Ook dan kan je er netjes bijlopen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

Terri schreef:Wie durft en kan authentiek zijn, zonder anderen voor het hoofd te stoten of te ergeren? We worden denk ik altijd beïnvloed, hoe dan ook.
Als ik de kleding bekijk die veronderstelt wordt dat het zo gedragen werd in de tijd van de Bijbel, is de bewegingsvrijheid ook beperkt.
Wij wonen in een ander klimaat dan in de bijbelse tijden in het Midden Oosten het geval was.
Ook bewegen wij ons niet meer voort op kamelen.
Als wij ons zouden kleden zoals Sara en Lydia, zouden we heel raar aangekeken worden a.s. zondag Terri ;)
Ik ben fan van oude boeken en films. Mede vanwege de kleding die gedragen werd door verpleegsters, moeder achter de wastobbe, moeder die een dagje uit ging, met hoedje op.
Maar ook zoiets, pas in de middeleeuwen gingen we ondergoed dragen en dan nog eerst door de hogere klasse.
Het werd eerst onzedelijk genoemd.
Ieder tijdperk heeft toch ook zo zijn gewoontes en de daarop volgende veranderingen?
Dit zijn christelijke vrouwen in Noord Korea bijvoorbeeld.
Afbeelding
bron: jubileecampaign.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Boertje »

Het gaat om Gods eer in alles wat we doen en/of nalaten. Niet omdat een vrouw wel of geen rok draagt gaat het, maar of de innerlijke gesteldheid goed is. Met formalisme op zich is God echt niet gediend. Lees nog maar eens na wat Jezus zei over de Farizeeërs.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
CvdW schreef:
samanthi schreef:
CvdW schreef:Ik begrijp niet zo goed wat er allemaal geschreven wordt.

Schaatsen in een rok gaat prima, werken tussen de planten gaat prima met een rok. Fietsen met een rok gaat prima.
Wel is het jammer dat wintersport niet gaat in een rok. Voor ons heel eenvoudig: We gaan niet op wintersport.
De meeste redenen die aangedragen worden om een broek te dragen door dames is onzin. Het is gewoon meedoen met de wereld.
Tja zeg nog ff... hahahaha heb je het allemaal uitgeprobeerd dat je het zo goed weet.
Nou ik ben bij mijn zus op de hooizolder mooi blijven hangen met mijn rok, gelukkig had ik er een legging onder, ik heb al met meerdere rokken tussen mijn fietsketting gezeten, ik draag nl kuise lange wijde rokken, maar nu als het waait of regend en ik moet ver fietsen dan heb ik de broek aan.
Tja, ik ben een man en ik heb een vrouw (getrouwd) die dit ook leest. Zij geeft aan hoe zij er over denkt. Uiteraard wil ik/willen wij respect tonen richting anderen. Een grapje tussendoor moet kunnen.
Wat is de echte beweegreden om een broek te dragen als vrouw? Vroeger waren ze dus dom.
Ik ben bij dat laatste, irt wintersport, echt oprecht benieuwd. Vinden jullie het echt niet kunnen om te wintersporten vanwege die broek? Dan vind ik dat ook absoluut een respectabel standpunt. Ik denk er anders over, maar dat moet m.i. ook mogen op t forum.
Het is één van de aspecten die meespeelt bij de wintersport. Het belangrijkste is echter dat ik niet naar de wintersport wil, in verband met de gevaren waaraan je dan blootstelt. Ik schreef al eerder dat ik het een overtreding vind van het 6de gebod.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door samanthi »

@jantje ook de invlied op de natuur en de veiligheid vN de mensen ivm lawines worden beïnvloed door veelvuldig skiën.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door samanthi »

1 Timoteüs 2

9 Desgelijks ook, dat de vrouwen, in een eerbaar gewaad, met schaamte en matigheid zichzelven versieren, niet in vlechtingen des haars, of goud, of paarlen, of kostelijke kleding;


Ik probeer me hier aan te houden, als je dit leest valt er echt wel heen wat af.
Ik lees niet dat een vrouw speciaal geen broek mag dragen en in de éne tekst in Deuteronomium 22: 5 Het kleed eens mans zal niet zijn aan een vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den HEERE, uw God, een gruwel.


Gaat het niet over kleding maar gereedschap of tuig. Zie de kanttekeningen.

Bovendien droegen alle mensen gewaden
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Dodo »

samanthi schreef:@jantje ook de invlied op de natuur en de veiligheid vN de mensen ivm lawines worden beïnvloed door veelvuldig skiën.
Ja, klopt. Door het massatoerisme lijden de bergen schade.
Het gevaar van skiën valt wel mee geloof ik. Als je je tenminste aan de regels houdt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door samanthi »

Dodo schreef:
samanthi schreef:@jantje ook de invlied op de natuur en de veiligheid vN de mensen ivm lawines worden beïnvloed door veelvuldig skiën.
Ja, klopt. Door het massatoerisme lijden de bergen schade.
Het gevaar van skiën valt wel mee geloof ik. Als je je tenminste aan de regels houdt.
Ja, maar ik waag me er niet aan, ik zou allerlei mijn benen breken, ik kom hier niet eens heelhuids van de glijbaan af hahahaha, het was dit keer alleen mijn bloes die een hele grote scheur heeft.
Ook al eens met rok blijven hangen, ook een grote scheur, maar de kinderen vinden het leuk als oma meedoet, ik vind de glijbaan daarom net veilig genoeg voor mij. :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Ja, klopt. Door het massatoerisme lijden de bergen schade.
Daar heb jij zeker een punt Dodo. Vroeger gingen alleen de rijken der aarde naar een mondain oord in de bergen.
Ski-uitrusting, passen e.d. zijn heel duur. Desondanks gaan Henk en Ingrid er ieder jaar heen.
Het is duurder dan een gemiddelde zomervakantie!
samanthi schreef:Ja, maar ik waag me er niet aan, ik zou allerlei mijn benen breken,
Hoeveel benen heb jij? :D
Jantje schreef:Het belangrijkste is echter dat ik niet naar de wintersport wil, in verband met de gevaren waaraan je dan blootstelt.
De gevaren vallen bij normaal skigebruik reuze mee.
Ik ben driemaal wezen skiën, ooit, zou me er nu ook niet meer aan wagen, maar ik ben niet één keer gevallen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie