Kledingstijl leerlingen

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Orchidee »

DDD schreef:Was dat een zoon of dochter?
Het was een dochter.
Én ik weet er genoeg van dat de opvoeding tweeslachtig was helaasAfbeelding
Als de buitenkant maar in orde was, binnen houden (probeerden) ze ook binnen te houden.
Ik dacht juist dat je daar van kan leren als kind dat het ZO niet moet!Afbeelding

Je kan als ouders trouwens nog zoveel voorleven en het goede voorbeeld geven in alles maar dat wil niet zeggen dat dat tot voorbeeld voor je kinderen is.
Én of het idd echt het goede voorbeeld is?!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Online
merel
Berichten: 9829
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door merel »

Mara schreef:
Bezorgd schreef: En toch is de ontwikkeling van het dragen van een broek wel heel hard gegaan.
25 jaar geleden werden vrouwen en meisjes in een broek nog aangesproken. Nu lijkt het wel of door de weeks bijna iedereen zo af en toe in een broek loopt.
Op een gegeven moment sloop het de kerk binnen. Op dank- en biddag kwamen een aantal vrouwen - ook oudere - in een broek, zonder hoed.
Omdat het geen eredienst betrof, was hun argument.
De jongeren in onze gemeente dragen op zondag gerust een spijkerbroek- zelfs met gaten.
Dan denk ik wel, welk voorbeeld geven wij af, de ouders? De ouderen?
Een nette lange broek bij een dame van 83 is van dezelfde orde als een spijkerbroek zonder knieën voor een meisje van 17.

Ik fietste langs de reformatorische basisschool. Er hingen een paar meisjes ondersteboven aan het klimrek. Onder hun rokje droegen ze een zgn. wielrenbroekje. Verstandig, zeker in deze tijd.
Maar dat is toch ook een broekje dan?
Eerlijk gezegd zou ik mij er niet druk om maken als mijn dochter in een broek naar de kerk wil. Ik draag zelf altijd een rok/jurk naar de kerk en zou tot op heden ook, maar als zij een keer een broek aan zou willen ( ik verwacht het op korte termijn niet, want zij draagt nog dagelijks rokken en jurken), zou ik meer proberen te sturen in het soort broek zodat zij er ook dan netjes uit zou zien.
Zeeuw
Berichten: 11608
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef:
DDD schreef:Was dat een zoon of dochter?
Het was een dochter.
Én ik weet er genoeg van dat de opvoeding tweeslachtig was helaasAfbeelding
Als de buitenkant maar in orde was, binnen houden (probeerden) ze ook binnen te houden.
Ik dacht juist dat je daar van kan leren als kind dat het ZO niet moet!Afbeelding

Je kan als ouders trouwens nog zoveel voorleven en het goede voorbeeld geven in alles maar dat wil niet zeggen dat dat tot voorbeeld voor je kinderen is.
Én of het idd echt het goede voorbeeld is?!
Maar als iemand de buitenkant handhaaft en de binnenkant wel echt is, hoeft dat toch geen aanklacht tegen de opvoeding te zijn? In uiterlijke zin was het dan op orde. We zijn het er uiteraard heel erg over eens dat dat absoluut niet genoeg is.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Orchidee »

Tja, ik heb de wijsheid ook niet in pacht maar heb er zo mijn bedenkingen over!
De opvoeding van haar ouders volgt ze dan ook letterlijk en figuurlijk na en dat doet mij eerlijk gezegd verdriet.

Maar ik doe het ook niet goed hoor (of heb het niet helemaal goed gedaan)!
Opvoeding is het moeilijkste "vak"!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door samanthi »

Bezorgd schreef:
Adje schreef:
DDD schreef:Ik heb het artikel ook gehoord.

Maar als de Volkskrant een exorbitant type had uitgezocht, was er -terecht- commentaar mogelijk dat dit niet representatief is. Het is nu in ieder geval een tamelijk realistisch artikel, al geloof ik dat je niet kunt zeggen dat de meerderheid van de reformatorische vrouwen geen broek draagt.
Ik ken veel reformatorische vrouwen die nooit geen broek dragen...

En toch is de ontwikkeling van het dragen van een broek wel heel hard gegaan.
25 jaar geleden werden vrouwen en meisjes in een broek nog aangesproken. Nu lijkt het wel of door de weeks bijna iedereen zo af en toe in een broek loopt.

Wel respect voor ds de Boer die voor de camera zijn mening durft te geven over dit soort zaken:
https://cip.nl/cip+/75352-ds-cp-de-boer ... aQuPcf9AHQ
Ik ben opgegroeid in een kleine BHP gemeente, daar was het helemaal geen item, als er grote schoonmaak was kwamen meerdere vrouwen in een broek, ook met koeienmelken of hooien.
Dus ja...
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Orchidee »

Het zit niet in die broek!
Alleen het vasthouden aan tradities!
En hoeveel en of hoever laat je je daar door leiden!?
Er is er één die lacht zich krom om hetgeen waarover wij ons dan wel of juist niet druk over maken!
Maar als je dat niet wilt inzien
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

merel schreef: Eerlijk gezegd zou ik mij er niet druk om maken als mijn dochter in een broek naar de kerk wil. Ik draag zelf altijd een rok/jurk naar de kerk en zou tot op heden ook, maar als zij een keer een broek aan zou willen ( ik verwacht het op korte termijn niet, want zij draagt nog dagelijks rokken en jurken), zou ik meer proberen te sturen in het soort broek zodat zij er ook dan netjes uit zou zien.
Alhoewel mijn dochter weleens een broek draagt, ben ik blij dat ze die nooit aantrok als ze naar catechisatie ging of naar de kerk gaat.
Ik heb dat nooit hoeven te zeggen tegen haar.
Mijn schoondochter draagt nooit een broek en uit respect voor haar dragen wij die dus ook niet als zij hier komt of wij gaan naar haar.
Orchidee schreef:Het zit niet in die broek!
Nee dat zit het inderdaad niet in. Ik draag hem ook naar mijn werk, omdat dat veiliger en praktischer is.
En hardlopen in een fladderende rok is nogal komisch denk ik. ;)
Maar ik zou mijn ogen uit mijn hoofd schamen als een kind naast me zou zitten in de kerk in zo'n malle broek. (En waar ze dan ook nog hun hele zakgeld in moeten steken, want ze blijken erg duur te zijn. Ik zou er geen cent aan meebetalen)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
cornelis mussche
Berichten: 72
Lid geworden op: 31 jul 2019, 22:16

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door cornelis mussche »

[knip] Verwerpelijke posting weggehaald.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door samanthi »

O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Orchidee »

Nog even een vraag aan alle vrouwen:
Als je aan het werk bent met huishoudelijke klussen zoals: de buitenboel schoonmaken, de tuin doen, de badkamer uitboenen, de vloer dweilen enz.
Vinden jullie dat netjes en prettig om dat in een rok of jurk te doen?
Als je een kantoorbaan hebt oid, kan je op een nette manier een rok of jurk dragen maar toch niet als je op een trap de ramen staat te zemen of de tegels van je doucheruimte aan het boenen bent of met je rok sliertend om je benen heen loopt te dweilen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mannetje
Berichten: 7763
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mannetje »

Ik ben geen vrouw, maar weet wel dat mijn vrouw alles hier in huis doet terwijl ze een rok of jurk draagt. Hoor nooit over problemen die ze daarbij ervaart.

(En buiten op een trapje de ramen zemen? Dat doe ik, maar voor beneden heb ik dan ook geen trapje nodig. ;) )
-
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Nog even een vraag aan alle vrouwen:
Als je aan het werk bent met huishoudelijke klussen zoals: de buitenboel schoonmaken, de tuin doen, de badkamer uitboenen, de vloer dweilen enz.
Vinden jullie dat netjes en prettig om dat in een rok of jurk te doen?
Als je een kantoorbaan hebt oid, kan je op een nette manier een rok of jurk dragen maar toch niet als je op een trap de ramen staat te zemen of de tegels van je doucheruimte aan het boenen bent of met je rok sliertend om je benen heen loopt te dweilen.
Ik kan dat wel prima in een knielange spijkerrok. Ik heb sowieso geen lange rokken, ben niet van de Ibizastyle ;)
Bij het schoonmaken van de douchecabine moet je dan wel met blote voeten er in gaan staan. Dus dan is het op zich wel handig om een broek aan te doen. Ook als je - zoals ik - op je knietjes de vloer dweilt.
Mannetje schreef:En buiten op een trapje de ramen zemen? Dat doe ik, maar voor beneden heb ik dan ook geen trapje nodig.
Hier wel hoor, ik neem aan dat je geen uitschuifbare armen hebt. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door eilander »

Mannetje schreef:Ik ben geen vrouw, maar weet wel dat mijn vrouw alles hier in huis doet terwijl ze een rok of jurk draagt. Hoor nooit over problemen die ze daarbij ervaart.

(En buiten op een trapje de ramen zemen? Dat doe ik, maar voor beneden heb ik dan ook geen trapje nodig. ;) )
Juist. Als je niet van die korte rokjes draagt, bestaan die problemen helemaal niet.
Mijn vrouw heeft sowieso geen broek.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:En toch is de ontwikkeling van het dragen van een broek wel heel hard gegaan.
25 jaar geleden werden vrouwen en meisjes in een broek nog aangesproken. Nu lijkt het wel of door de weeks bijna iedereen zo af en toe in een broek loopt.

Wel respect voor ds de Boer die voor de camera zijn mening durft te geven over dit soort zaken:
https://cip.nl/cip+/75352-ds-cp-de-boer ... aQuPcf9AHQ
Dank voor het delen. Ik zou wel eens een preek van deze dominee willen horen. Heb je nog een aanbeveling?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje
Berichten: 7763
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:
Mannetje schreef:En buiten op een trapje de ramen zemen? Dat doe ik, maar voor beneden heb ik dan ook geen trapje nodig.
Hier wel hoor, ik neem aan dat je geen uitschuifbare armen hebt. :D
Hoe hoog is het raam van de benedenverdieping dan?
-
Plaats reactie