Erdee

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Erdee

Bericht door Bezorgd »

Jongere schreef:Om eerlijk te zijn: volgens mij zijn we ver van onze plaats, als we de woorden van twee jongeren die in hun hart laten kijken n.a.v. een schokkend sterfgeval in de gemeente, met ons fileermesje theologisch gaan ontleden.
!
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Erdee

Bericht door Ditbenik »

huisman schreef:
DDD schreef:Zo moet er ook gepreekt worden inderdaad, alsof mensen zichzelf kunnen bekeren. Dat zei ooit eens een onverdacht gereformeerde dominee, maar ik weet niet meer wie.

Jezus heeft het trouwens zelf nooit anders gedaan.

Los daarvan heeft dit niets met een oppervlakkig artikel te maken, maar met de visie op de waarheid van de beloften van God. Dat is een theologisch verschil van inzicht dat je de journalist niet kunt verwijten. Dat minder gereformeerde mensen vinden dat het allemaal veel te eenvoudig gaat, heeft meer met hun dwaling dan met de kwaliteit van de journalistiek te maken.
Een paar teksten(vaak woorden van Jezus) om toch maar de ernst van onze gevallen staat te benadrukken.
Joh 5:40
40 En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.
Matth23:37
37 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.
Joh3:3
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien
Rom3:10-19
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.

Matth7:26-28
26 En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft;
27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.
28 En het is geschied, als Jezus deze woorden geëindigd had, dat de scharen zich ontzetten over Zijn leer;

Matth 25:11 en 12
11 Daarna kwamen ook de andere maagden, zeggende: Heer, heer, doe ons open!
12 En hij, antwoordende, zeide: Voorwaar zeg ik u: Ik ken u niet.

Matth 7:21-23
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Die gevallen staat wordt door DDD en door die twee jongeren ook niet ontkend. Vandaar de oproep om tot Jezus te gaan. Petrus deed hetzelfde: "38 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.
39 Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal.
40 En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande hen, zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht!
41 Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen."

Of Paulus: "Lieve heren, wat moet ik doen, opdat ik zalig worde?
31 En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
32 En zij spraken tot hem het woord des Heeren, en tot allen, die in zijn huis waren."

Of zijn beiden vergeten er bij te vermelden: "maar dat kun je zelf niet"?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Erdee

Bericht door huisman »

@Ditbenik ik hou er niet zo van om met de ene Bijbeltekst een andere Bijbeltekst proberen uit te schakelen .
Natuurlijk moeten de teksten die jij noemt ook alle nadruk krijgen Je vergeet trouwens toch niet wat aan deze beide teksten voorafging? Namelijk een vraag van mensen met een verboken en verslagen hart .
1.Dien gij gekruist hebt....En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden: Wat zullen wij doen mannenbroeders.
2.Ook de stokbewaarder was in zijn nood buiten alle hoop.en werd zeer bevende....lieve heren wat moet ik doen,opdat ik zalig worde.

Toets het altijd maar aan Gods Woord. Grote onhoudbare nood vanwege onze verloren staat en het eenzijdige wonder van Gods genade.
Neem aub de teksten die ik plaatste ook serieus. Ze behoren bij Gods openbaring en zijn voor het grootste deel door Jezus zelf uitgesproken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

Jongere schreef:Om eerlijk te zijn: volgens mij zijn we ver van onze plaats, als we de woorden van twee jongeren die in hun hart laten kijken n.a.v. een schokkend sterfgeval in de gemeente, met ons fileermesje theologisch gaan ontleden.
Eens!
Die jongens maken zich kwetsbaar. Ik vond het ontroerend om te lezen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Erdee

Bericht door heusden-op »

Allereerst is het heel ongepast dat een jeugdwerker van de Hervormden een paar dagen na zo'n sterfgeval een interview gaat houden met jongeren die praat doen waar hun eigen predikant zich denk ik erg ongemakkelijk moet voelen.
En daarnaast is het oppervlakkige praat wat die jongeren doen. Ze spreken maar over de zaligheid alsof die niet moet worden toegepast.
De houding van @DDD en @Nasrani, die zulke jongeren de handen opleggen, vind ik liefdeloos. Volgens hen is het zo mooi dat jongeren daarmee bezig zijn. Met dat soort slappe praat is de halve gereformeerde gezindte al verwaterd.
dam-leer
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Erdee

Bericht door eilander »

heusden-op schreef:Allereerst is het heel ongepast dat een jeugdwerker van de Hervormden een paar dagen na zo'n sterfgeval een interview gaat houden met jongeren die praat doen waar hun eigen predikant zich denk ik erg ongemakkelijk moet voelen.
En daarnaast is het oppervlakkige praat wat die jongeren doen. Ze spreken maar over de zaligheid alsof die niet moet worden toegepast.
De houding van @DDD en @Nasrani, die zulke jongeren de handen opleggen, vind ik liefdeloos. Volgens hen is het zo mooi dat jongeren daarmee bezig zijn. Met dat soort slappe praat is de halve gereformeerde gezindte al verwaterd.
Ik ben het niet met je eens, maar ik betwijfel of ik zin heb om erover te gaan discussiëren.
Laat ik dan de vraag eens stellen: wat zeg jij als een sterfgeval je erg aangrijpt? Welke boodschap wil je dan meegeven aan jongeren bijvoorbeeld?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Erdee

Bericht door Mannetje »

heusden-op schreef:Allereerst is het heel ongepast dat een jeugdwerker van de Hervormden een paar dagen na zo'n sterfgeval een interview gaat houden met jongeren die praat doen waar hun eigen predikant zich denk ik erg ongemakkelijk moet voelen.
En daarnaast is het oppervlakkige praat wat die jongeren doen. Ze spreken maar over de zaligheid alsof die niet moet worden toegepast.
De houding van @DDD en @Nasrani, die zulke jongeren de handen opleggen, vind ik liefdeloos. Volgens hen is het zo mooi dat jongeren daarmee bezig zijn. Met dat soort slappe praat is de halve gereformeerde gezindte al verwaterd.
Met dit soort zware praat zijn er al velen verloren gegaan.
-
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

heusden-op schreef:Allereerst is het heel ongepast dat een jeugdwerker van de Hervormden een paar dagen na zo'n sterfgeval een interview gaat houden met jongeren die praat doen waar hun eigen predikant zich denk ik erg ongemakkelijk moet voelen.
En daarnaast is het oppervlakkige praat wat die jongeren doen. Ze spreken maar over de zaligheid alsof die niet moet worden toegepast.
De houding van @DDD en @Nasrani, die zulke jongeren de handen opleggen, vind ik liefdeloos. Volgens hen is het zo mooi dat jongeren daarmee bezig zijn. Met dat soort slappe praat is de halve gereformeerde gezindte al verwaterd.
Wat een ergerlijke beschuldigingen weer.

Allereerst is het heel onaardig en onrespectvol om zo over een interviewer te spreken.

Verder vind ik het heel suggestief om te melden dat de predikant zich daarbij erg ongemakkelijk moet voelen. Een dominee kan prima voor zichzelf spreken, als hij dat nodig vind. Ik heb geen idee waarom de dominee hier iets van moet vinden, maar los daarvan past het niet om mensen voor je karretje te spannen.

Ik leg helemaal niemand de handen op, maar ik zag in het stuk niets onjuist, anders dan in jouw bijdragen, die regelmatig haaks staan op het Evangelie, zoals nu bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Erdee

Bericht door Orchidee »

!!!
Mannetje schreef:
heusden-op schreef:Allereerst is het heel ongepast dat een jeugdwerker van de Hervormden een paar dagen na zo'n sterfgeval een interview gaat houden met jongeren die praat doen waar hun eigen predikant zich denk ik erg ongemakkelijk moet voelen.
En daarnaast is het oppervlakkige praat wat die jongeren doen. Ze spreken maar over de zaligheid alsof die niet moet worden toegepast.
De houding van @DDD en @Nasrani, die zulke jongeren de handen opleggen, vind ik liefdeloos. Volgens hen is het zo mooi dat jongeren daarmee bezig zijn. Met dat soort slappe praat is de halve gereformeerde gezindte al verwaterd.
Met dit soort zware praat zijn er al velen verloren gegaan.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Zo moet er ook gepreekt worden inderdaad, alsof mensen zichzelf kunnen bekeren. Dat zei ooit eens een onverdacht gereformeerde dominee, maar ik weet niet meer wie.

Jezus heeft het trouwens zelf nooit anders gedaan.

Los daarvan heeft dit niets met een oppervlakkig artikel te maken, maar met de visie op de waarheid van de beloften van God. Dat is een theologisch verschil van inzicht dat je de journalist niet kunt verwijten. Dat minder gereformeerde mensen vinden dat het allemaal veel te eenvoudig gaat, heeft meer met hun dwaling dan met de kwaliteit van de journalistiek te maken.
Een paar teksten(vaak woorden van Jezus) om toch maar de ernst van onze gevallen staat te benadrukken.
Joh 5:40
40 En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.
Deze opmerking staat in een duidelijk verband, en is gericht aan specifieke personen. Ik wil niets afdoen aan de doodsstaat van de mens, maar op grond van deze tekst kun je niet met recht beweren dat dit onderdeel moet zijn van de prediking.

Matth23:37
37 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.
Voor deze opmerking geldt hetzelfde.


Joh3:3
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien

Dit is onderwijs aan een theoloog, en kun je zeker niet gebruiken om iets te melden over de verkondiging van het Evangelie aan alle luisteraars. Waarmee ik niet wil zeggen dat je er nooit over mag preken, maar dat moet dan met grote voorzichtigheid gebeuren, en rekening houdend met de specifieke aard van het gesprek.


Rom3:10-19
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.


Ook deze tekst zegt niets over de manier waarop de onmacht van de mens in de prediking zou moeten functioneren.

Matth7:26-28
26 En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft;
27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.
28 En het is geschied, als Jezus deze woorden geëindigd had, dat de scharen zich ontzetten over Zijn leer;


Er staat ook iets over de mensen die de woorden wel horen en doen. Zijn die dan niet onmachtig? Dit citaat vind ik toch wel het toppunt. Het is een evidente inknipping van het evangelie. Een halve waarheid is een hele leugen en ik zie niet in waarom dat bij de evangelieverkondiging niet even goed zou gelden.


Matth 25:11 en 12
11 Daarna kwamen ook de andere maagden, zeggende: Heer, heer, doe ons open!
12 En hij, antwoordende, zeide: Voorwaar zeg ik u: Ik ken u niet.

Matth 7:21-23

21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Deze citaten zeggen iets over huichelarij of mogelijk ook zelfmisleiding, maar hebben geen betrekking op het discussiepunt of een predikant moet preken alsof mensen zich kunnen bekeren.

Voor het overige sluit ik mij voor dit onderwerp aan bij wat Ditbenik schreef.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Erdee

Bericht door Erasmiaan »

Als we eerlijk zijn moeten we toch ook wel bekennen dat dit een geloofsspreken en een geloofsbeleving is die we zo niet kennen uit de Gereformeerde Gemeenten. Niet dat we het bezit verdacht moeten stellen, maar de heilige voorzichtigheid en schroom om over zulke tere, grote zaken te spreken, wordt gemist.

Zware praat, ver van m'n plaats? Misschien wel. Maar dingen worden in de krant gezet, dan betekent dat natuurlijk niet dat je er vervolgens niet over mag spreken.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:Als we eerlijk zijn moeten we toch ook wel bekennen dat dit een geloofsspreken en een geloofsbeleving is die we zo niet kennen uit de Gereformeerde Gemeenten. Niet dat we het bezit verdacht moeten stellen, maar de heilige voorzichtigheid en schroom om over zulke tere, grote zaken te spreken, wordt gemist.

Zware praat, ver van m'n plaats? Misschien wel. Maar dingen worden in de krant gezet, dan betekent dat natuurlijk niet dat je er vervolgens niet over mag spreken.
Ik zit mijn hele leven in verschillende Gereformeerde Gemeenten, en ik lees er niets bijzonders in. Ik ben eerder geschokt dat zulke opvattingen als die van Huisman in de CGK onder ambtsdragers voorkomen. Ik dacht dat zulke dingen alleen in de GG voorkwamen, wat al erg genoeg is.

Ik mis hier op het forum vooral de heilige voorzichtigheid om Gods oogappel aan te raken. Dat je overal over mag spreken, wil niet zeggen dat je ook alles mag zeggen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Erdee

Bericht door eilander »

DDD schreef:
Erasmiaan schreef:Als we eerlijk zijn moeten we toch ook wel bekennen dat dit een geloofsspreken en een geloofsbeleving is die we zo niet kennen uit de Gereformeerde Gemeenten. Niet dat we het bezit verdacht moeten stellen, maar de heilige voorzichtigheid en schroom om over zulke tere, grote zaken te spreken, wordt gemist.

Zware praat, ver van m'n plaats? Misschien wel. Maar dingen worden in de krant gezet, dan betekent dat natuurlijk niet dat je er vervolgens niet over mag spreken.
Ik zit mijn hele leven in verschillende Gereformeerde Gemeenten, en ik lees er niets bijzonders in. Ik ben eerder geschokt dat zulke opvattingen als die van Huisman in de CGK onder ambtsdragers voorkomen. Ik dacht dat zulke dingen alleen in de GG voorkwamen, wat al erg genoeg is.
Dit gaat wel heel erg ver. Huisman wil een evenwicht herstellen door een andere kant te benoemen. Zo doe je dat als je iets wil rechtzetten wat 'uit het lood' is. En dan zijn het plotseling schokkende opvattingen??
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Erdee

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:
Erasmiaan schreef:Als we eerlijk zijn moeten we toch ook wel bekennen dat dit een geloofsspreken en een geloofsbeleving is die we zo niet kennen uit de Gereformeerde Gemeenten. Niet dat we het bezit verdacht moeten stellen, maar de heilige voorzichtigheid en schroom om over zulke tere, grote zaken te spreken, wordt gemist.

Zware praat, ver van m'n plaats? Misschien wel. Maar dingen worden in de krant gezet, dan betekent dat natuurlijk niet dat je er vervolgens niet over mag spreken.
Ik zit mijn hele leven in verschillende Gereformeerde Gemeenten, en ik lees er niets bijzonders in. Ik ben eerder geschokt dat zulke opvattingen als die van Huisman in de CGK onder ambtsdragers voorkomen. Ik dacht dat zulke dingen alleen in de GG voorkwamen, wat al erg genoeg is.

Ik mis hier op het forum vooral de heilige voorzichtigheid om Gods oogappel aan te raken. Dat je overal over mag spreken, wil niet zeggen dat je ook alles mag zeggen.
Dit soort omdraaiingen van argumentatie ga ik niet op in. Mijn intentie was om een gesprek hierover aan te gaan, niet om elkaar vliegen af te vangen met de scherpste en slimste argumentatie. Ik ga overigens nergens op de persoon, dus dat over oogappel kan niet op mij gericht zijn.
DDD
Berichten: 28481
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:
Erasmiaan schreef:Als we eerlijk zijn moeten we toch ook wel bekennen dat dit een geloofsspreken en een geloofsbeleving is die we zo niet kennen uit de Gereformeerde Gemeenten. Niet dat we het bezit verdacht moeten stellen, maar de heilige voorzichtigheid en schroom om over zulke tere, grote zaken te spreken, wordt gemist.

Zware praat, ver van m'n plaats? Misschien wel. Maar dingen worden in de krant gezet, dan betekent dat natuurlijk niet dat je er vervolgens niet over mag spreken.
Ik zit mijn hele leven in verschillende Gereformeerde Gemeenten, en ik lees er niets bijzonders in. Ik ben eerder geschokt dat zulke opvattingen als die van Huisman in de CGK onder ambtsdragers voorkomen. Ik dacht dat zulke dingen alleen in de GG voorkwamen, wat al erg genoeg is.
Dit gaat wel heel erg ver. Huisman wil een evenwicht herstellen door een andere kant te benoemen. Zo doe je dat als je iets wil rechtzetten wat 'uit het lood' is. En dan zijn het plotseling schokkende opvattingen??
Het gaat mij om het ontkennen van de aard van en de boodschap in de evangelieprediking. Hij reageerde immers direct op mijn stellingen. Los daarvan sloegen de citaten mijns inziens in dit verband nergens op, wat ik ook kort heb onderbouwd.
Plaats reactie