Erdee

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef: Zij sprak de tale Kanaäns, maar inhoudelijk was er weinig persoonlijks of leerzaams te melden.
Wellicht zou je moeten schrijven: voor mij weinig leerzaams. Dat ligt natuurlijk aan je eigen bereidheid tot leren, als het over specifieke onderwerpen gaat.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Erdee

Bericht door Zita »

Jantje schreef:Nietes. Het was een heel mooi stukje van deze Zeeuwse vrouwtjes (geen omaatjes, want één mevrouw is vrijgezel!).

Maar goed, smaken verschillen.
Tjonge, ik doe tenminste nog moeite om mijn mening te onderbouwen. :bobo
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Idem met de leerkracht uit de Gelderse Vallei.
Help me even. Welk artikel was dat?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef: Zij sprak de tale Kanaäns, maar inhoudelijk was er weinig persoonlijks of leerzaams te melden.
Wellicht zou je moeten schrijven: voor mij weinig leerzaams. Dat ligt natuurlijk aan je eigen bereidheid tot leren, als het over specifieke onderwerpen gaat.
Dat ben ik niet met je eens.

Als er niets nieuws in een artikel staat, of niets verrassends, of niets persoonlijks, dan is het geen leerzaam artikel. Niet voor mij, en evenmin voor andere mensen met een soortgelijke algemene ontwikkeling.

Het heeft niets met mijn bereidheid tot leren te maken, in ieder geval, want ik ben erg leergierig en nieuwsgierig van aard.
Online
DDD
Berichten: 28659
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:Idem met de leerkracht uit de Gelderse Vallei.
Help me even. Welk artikel was dat?
Over de leesdiensten in de GGiN.
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10447
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Erdee

Bericht door Zita »

DDD schreef:
Ik ben het met je kritiek op deze artikelen wel eens. De vragen waren niet diepgravend genoeg. De kwaliteit van RD-artikelen varieert enorm, veel meer dan bij andere kranten. Pas nog een interview over een nieuw blad waarbij je plaatsvervangend schaamrood zou worden. Maar ik vond juist het artikel over aanstaand vaderschap wel aardig. Ik ben in het geheel niet deskundig, dat scheelt misschien.
Bij het RD worden voor de achtergrondverhalen nogal eens plaatselijke correspondenten op pad gestuurd. 'Door één van onze medewerkers'. Dat zijn geen journalisten. Dat zijn vaak wel huisvrouwen die op die manier toch vanuit huis wat kunnen bijklussen of gepensioneerden die op die manier nog actief blijven. Met allebei de groepen is niets mis, maar het zijn geen professionals. Dat merk je aan de manier waarop een dergelijk artikel tot stand komt. De keren dat ik het heb meegemaakt, dacht ik dat de 'journalist' nog bezig was met een oriënterend voorgesprekje, maar toen bleek het al klaar te zijn. Dat was in mijn geval niet zo'n probleem. Maar als je dan toch een serieus onderwerp bij de kop pakt, bijvoorbeeld van iemand die tegen de stroom in durft te gaan: vraag dan wel door.
Voor een kwaliteitsbijlage heb je geen ingewikkelde onderwerpen nodig. Neem de columns van Sylvia Witteman uit de Volkskrant. Ze gaan over kleine dingen uit het dagelijks leven, maar worden wel smeuïg beschreven. Of neem de columns van Christine Stam-van Gent: ze begint heel dichtbij in het gewone dagelijkse leven, en steekt opeens door naar de diepte, waarbij ze voor mij vrijwel altijd verrassend is, terwijl ze niet prekerig wordt. Of neem de recepten van Karin Luiten in Trouw. Ze worden op zo'n manier geschreven dat ik ze met plezier lees, ook al ben ik helemaal niet van plan om zelf mergpijpjes/vissoep/bananenbrood te maken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Idem met de leerkracht uit de Gelderse Vallei.
Help me even. Welk artikel was dat?
Over de leesdiensten in de GGiN.
O, ik vind dat helemaal niet zo.

Maar goed, @Ad Anker vond het artikel over aanstaande vaders niet mooi. Ik ook niet trouwens. En jij weer wel. Dus zo zie je maar: smaken verschillen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Erdee

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:Wat dacht je vandaag van dat artikel over het aanstaand vaderschap. Verschrikkelijk....
Wat vond je daar verschrikkelijk aan?
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Gerelateerd aan het 'Erdee' is Digibron. Het zoeken vergt wel eninge gewenning. In eerste instantie zeg ik dat het er niet duidelijker op is geworden. Alleen wel een mooiere lay-out. Maar daar hebben we niet zo veel aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Erdee

Bericht door Erskinees »

Stof schreef:
Ad Anker schreef:Wat dacht je vandaag van dat artikel over het aanstaand vaderschap. Verschrikkelijk....
Inderdaad. Zo kinderlijk. Ik heb meestal weinig te klagen maar hier ben ik gestopt.
Ja? Ik vond het echt wel een grappig stuk en niet slecht geschreven, herkende mijzelf er wel in als jonge vader alweer een hele tijd geleden. Smaken verschillen.

En dat is ook gelijk het lastige voor het RD: de lezersgroep is een heel gemêleerd gezelschap als je kijkt naar de sociologische achtergrond. Laag en hoogopgeleid, platteland en randstad, GGIN tot Bond en nog allerlei andere smaakjes die je tegenover elkaar kunt zetten. Andere dagbladen hebben een wat duidelijker afgebakende doelgroep. Het RD probeert iedereen ook nog eens tevreden te houden, terwijl andere dagbladen een duidelijker profiel hebben als het op de inhoud aankomt. Vanuit dat oogpunt en gelet op de beperkte middelen die het RD heeft doen ze het best aardig door allerlei soorten artikelen aan te bieden. Gevolg is wel dat niemand helemaal tevreden zal zijn.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 24 feb 2020, 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Hollander schreef:
Ad Anker schreef:Wat dacht je vandaag van dat artikel over het aanstaand vaderschap. Verschrikkelijk....
Wat vond je daar verschrikkelijk aan?
Koop een racefiets, dan heb je iets voor jezelf...
Leg een muntje voor de rolstoel klaar in de auto...
Vergroot je bevallingswoordenschat...

Kom op zeg.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:
Stof schreef:
Ad Anker schreef:Wat dacht je vandaag van dat artikel over het aanstaand vaderschap. Verschrikkelijk....
Inderdaad. Zo kinderlijk. Ik heb meestal weinig te klagen maar hier ben ik gestopt.
Ja? Ik vond het echt wel een grappig stuk en niet slecht geschreven, herkende mijzelf er wel in als jonge vader alweer een hele tijd geleden. Smaken verschillen.

En dat is ook gelijk het lastige voor het RD: de lezersgroep is een heel gemêleerd gezelschap als je kijkt naar de sociologische achtergrond. Laag en hoogopgeleid, platteland en randstad, GGIN tot Bond en nog allerlei andere smaakjes die je tegenover elkaar kunt zetten. Andere dagbladen hebben een wat duidelijker afgebakende doelgroep. Het RD probeert iedereen ook nog eens tevreden te houden, terwijl andere dagbladen een duidelijker profiel hebben als het op de inhoud aankomt. Vanuit dat oogpunt en gelet op de beperkte middelen die het RD heeft doen ze het best aardig door allerlei soorten artikelen aan te biedne. Gevolg is wel dat niemand helemaal tevreden zal zijn.
De breedte van het RD-publiek is naar mijn gevoel bewust gezocht door de krant. Hierdoor ontstaat een krant die vaak geen positie durft in te nemen, maar vaak halfslachtig is. Men moet immers nu ieder 'te vriend houden'?
Ik weet dat het in het begin ook heel gevoelig lag. Ingezonden brieven werden eerst niet geplaatst om polarisatie te vermijden. Maar toen had de krant wel een duidelijk orthodoxe lijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Erdee

Bericht door Erskinees »

Ik dacht dat jij een boekje aan het lezen was over de kerkelijke verdeeldheid? Misschien kun je dat ook toepassen op de achterban van het RD. Wat dat betreft doen ze het namelijk ook wel aardig en proberen ze verschillende groepen te binden i.p.v. de polarisatie op te zoeken.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:Ik dacht dat jij een boekje aan het lezen was over de kerkelijke verdeeldheid? Misschien kun je dat ook toepassen op de achterban van het RD. Wat dat betreft doen ze het namelijk ook wel aardig en proberen ze verschillende groepen te binden i.p.v. de polarisatie op te zoeken.
Jawel dat doen er velen. Maar ds. Hoogerland (schrijver van het boekje) wil geen eenheid ten koste van de Waarheid.
Het RD is vooral vaag (en was dat vanaf ongeveer dat de RPF ontstond) als het om de zuiver reformatorische identiteit gaat. Men zoekt eenheid (en wellicht moet dat, vanwege het kleine getal), maar de krant is op die manier vaak vaag geworden. Een duidelijke reformatorische stellingname zien we steeds minder, want men moet alle flanken bijeen zien te houden, zo schijnt het me toe.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hollander
Berichten: 2804
Lid geworden op: 26 aug 2019, 11:54
Locatie: Afwezig

Re: Erdee

Bericht door Hollander »

Ad Anker schreef:
Hollander schreef:
Ad Anker schreef:Wat dacht je vandaag van dat artikel over het aanstaand vaderschap. Verschrikkelijk....
Wat vond je daar verschrikkelijk aan?
Koop een racefiets, dan heb je iets voor jezelf...
Leg een muntje voor de rolstoel klaar in de auto...
Vergroot je bevallingswoordenschat...
Kom op zeg.
Ik bespeur enige vorm van een allergische reactie. :)
Ondanks dat ik het een oppervlakkig, weinig zeggend artikel vond, heb ik toch een aantal keer moeten lachen. Ik las het artikel ook absoluut door de bril van satire.
Plaats reactie