Erdee

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Erdee

Bericht door eilander »

Inmiddels uitspraak: https://www.rd.nl/artikel/941828-rechte ... rt-gomarus Gomarus heeft geen gelijk gekregen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef:https://www.rd.nl/artikel/941828-rechte ... rt-gomarus

Voordat men zegt dat ik dingen in doofpot wil stoppen.
Ik ben dan wel benieuwd baar welke lessen mijn kinderen hebben moeten krijgen en niet hebben gehad volgens inspectie.

Wat de andere factoren zijn geweest waarom school dat boven sociale veiligheid zou hebben gesteld.

Hoe die sociale veiligheid eruit moet zien. En waarin de scho dus verschilt van andere scholen.
Het is nu helder toch? De school is tekort geschoten. Erken je dit nu? En waarom toch telkens die vergelijking met andere scholen? Totaal irrelevant. Het gaat erom dat de Gomarus zijn zaakjes voor elkaar heeft. En andere scholen hebben die verantwoordelijkheid ook.
tekort geschoten in de opinie van de seculiere wereld . Mij is niet duidelijk vanuit dit korte verslag wat de school precies had moeten doen. En ja school is zelf verantwoordelijk. Mag daarop aangesproken worden. Maar wel gelijke monniken en kappen. En vraag dan op alle scholen in hoeverre de leerling zich veilig voelt om uit de kast te komen. Of welk andere heftige problematiek ook. En dat zal dan wel aan een wat starre houding liggen volgens hen die wat ruimer omgaan met opvattingen over homoseksualiteit of anders. Maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat die sociale veiligheid pas gevoeld wordt als je niet tegen bepaalde gedragingen ingaat. Of niet afwijst. Iemand voelt zich meestal pas sociaal veilig als aan al de verlangens wordt tegemoet gekomen. En geen een mens wordt van nature graag begrensd door Gods Woord.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 07 sep 2021, 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Ik bedoel ook de mensen die geen journalistieke standaard hebben, maar maar wat roepen en daarmee toch de publieke opinie beïnvloeden. Je ziet dan bijvoorbeeld dat er direct Kamerleden allerlei dingen moeten gaan roepen, en ik begrijp dat nog ook. Maar ik vind het wel een negatief bij-effect.
Eens, maar daar kun je die oud-leerlingen toch niet voor verantwoordelijk houden?
Nee, dat zeg ik ook beslist niet. Zij zijn alleen verantwoordelijk voor een eerlijke weergave van de gebeurtenissen, en voor een juist proces: eerst de 'beklaagde' confronteren met je verhaal. Volgens mij is dat hier ook gebeurd, en heeft het feit dat de school geen excuses aanbood, ertoe geleid dat het naar buiten kwam.

Eh of het een schoonheidsprijs waardig is, is vers 2. Maar is het feit dat er coulance betaling is gedaan al geen signaal dat school zegt er zijn fouten gemaakt? Of is dat bij een andere leerling geweest? Dat is mij niet duidelijk.


En er zijn wel gesprekken geweest. Maar niet met het wenselijke uitwerking die Lotte hoopte. En ze wilde die gesprekken opnieuw aangaan na haar therapie. En ja ik wil best geloven dat er niet volmondig toegeven is wij hadden het anders moeten doen. Daar zijn we vaak niet zo goed in. En misschien ook wel vanwege de genuanceerdheid die er was volgens de school. We wachten het vervolg maar af.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Dit is wat op de site staat van school als reactie op uitspraak

Uitspraak in kort geding inspectierapport
07 september 2021 |

Op 25 augustus jl. vond een kort geding plaats. De Gomarus Scholengemeenschap legde enkele passages uit een rapport van de Inspectie van het Onderwijs voor aan de rechter. De Gomarus vond deze conclusies niet gerechtvaardigd in het licht van de bevindingen. Vanmorgen heeft de voorzieningenrechter geoordeeld dat de betreffende conclusies niet behoeven te worden gewijzigd.

Na de publicatie van het artikel op 27 maart 2021 in NRC Handelsblad over ervaringen van oud-leerlingen van de Gomarus heeft de schoolleiding van de Gomarus de Inspectie van het Onderwijs gevraagd om onderzoek te doen naar de fysieke en sociale veiligheid van leerlingen en onderzoek naar de casus zoals die is beschreven in genoemd artikel. De Gomarus is dan ook voor de publicatie van een evenwichtig onderzoeksrapport. Later is ook door de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gevraagd om onderzoek te doen. De Onderwijsinspectie heeft daar gehoor aan gegeven door een uitgebreid onderzoek in te stellen naar de huidige stand van zaken. De casus zoals die is beschreven in het NRC-artikel is niet onderzocht.

De Onderwijsinspectie stelt vast dat de Gomarus veel doet aan sociale veiligheid, ook van lhbti-leerlingen, en de school ook breed als veilig wordt ervaren. De inspectie benoemt ook aandachtspunten. Volgens de Gomarus zijn haar uiteindelijke conclusies niet in overeenstemming met de bevindingen. De rechter oordeelde echter dat deze conclusies niet te ver gingen. De belangrijkste punten uit het vonnis zijn:

Dat de rechter slechts marginaal wil toetsen, omdat de Inspectie een grote beoordelingsruimte toekomt. Daarmee geeft de rechter aan slechts te corrigeren indien sprake is van duidelijke misslagen.
Hoewel veel leerlingen op de school de sociale veiligheid als (zeer) goed beoordelen, laat de Voorzieningenrechter de conclusie dat ten opzichte van bepaalde leerlingen niet aan de zorgplicht zou zijn voldaan, in stand. De rechter benoemt dat de Gomarus veel goede dingen doet, ook specifiek voor homoseksuele leerlingen. De stelling van de Inspectie dat de school na de gebeurtenissen uit 2016 de Beleidsnotitie sneller had moeten aanpassen, vindt de rechter echter aanvaardbaar. Het standpunt van de Inspectie dat de school achteraf gezien meer had kunnen doen en dus ook meer had moeten doen, vindt de rechter eveneens aanvaardbaar.
Ten aanzien van de conclusie dat specifieke kerndoelen uit het onderwijs (nog) niet zijn behaald, stelt de rechter vast dat dit feitelijk correct is. Daarom mag de Inspectie dit zo opschrijven. Tegelijkertijd acht de rechter te rechtvaardigen dat – gelet op de onderwijssituatie tijdens de Covid-19 crisis – de Gomarus dit specifieke lesaanbod heeft uitgesteld.

Over het aan één der leerlingen betaalde bedrag laat de rechter een juridische toets achterwege, hij acht beide interpretaties verdedigbaar en laat het Inspectie-oordeel in stand.
Tot slot wijst de rechter erop dat de Gomarus het recht heeft bij het rapport van de Inspectie een eigen zienswijze te voegen, zodat de visie van de school eveneens publiek duidelijk zal zijn. Van dit recht maakt de school ook gebruik.
Onafhankelijk van de precieze verwoording van de eindconclusies in het inspectierapport en de uitspraak van het kort geding, was de Gomarus reeds aan de slag gegaan met de in het rapport genoemde aandachtspunten. Het afgelopen halfjaar stond voor de school sterk in het teken van het thema veiligheid. De schoolleiding is zich nog meer bewust geworden van het grote belang van dit thema, en zet zich er van harte voor in dat de Gomarus voor íedere leerling een veilige plek is.

Inmiddels heeft het onderzoeksbureau DUO op verzoek van de een onderzoek uitgevoerd naar de veiligheidsbeleving van de huidige leerlingen op de school, in het bijzonder met betrekking tot de seksuele geaardheid van leerlingen. Hieruit blijkt dat de meeste leerlingen de Gomarus als veilig ervaren, maar dat er ook verbeterpunten zijn.

Daarbij is er een oproep gedaan aan oud-leerlingen om met de directie in gesprek te gaan over de veiligheidsbeleving in hun schooltijd. Er zijn gesprekken gevoerd met verschillende (homoseksuele) oud-leerlingen. De gesprekken helpen de directie verder bij het aanvullend beleid voor de veiligheid van met name lhbti+-leerlingen.

Dit alles geeft de Gomarus een extra impuls om in te zetten op een veilige school voor álle leerlingen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Erdee

Bericht door Tiberius »

eilander schreef:Inmiddels uitspraak: https://www.rd.nl/artikel/941828-rechte ... rt-gomarus Gomarus heeft geen gelijk gekregen.
Dat was wel te verwachten, me baserend op de artikelen in het RD.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef:[ekort geschoten in de opinie van de seculiere wereld.
Nee, tekort geschoten in de ogen van de Inspectie.
Maar wel gelijke monniken en kappen. En vraag dan op alle scholen in hoeverre de leerling zich veilig voelt om uit de kast te komen.
Dit getuigt van een kinderlijke opstelling. Ja maar hullie dan? De Gomarus is verantwoordelijk dat het de zaakjes op orde heeft en de Inspectie is er om daar toezicht op te houden. Net zoals dat geldt voor elke andere school.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Erdee

Bericht door refo »

"De meeste leerlingen ervaren de school als veilig". Dat zal wel voor alle scholen in Nederland gelden. Maar wat betekent dat concreet in dit geval? 75%? 95%? 99%?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: En er zijn wel gesprekken geweest. Maar niet met het wenselijke uitwerking die Lotte hoopte. En ze wilde die gesprekken opnieuw aangaan na haar therapie. En ja ik wil best geloven dat er niet volmondig toegeven is wij hadden het anders moeten doen. Daar zijn we vaak niet zo goed in. En misschien ook wel vanwege de genuanceerdheid die er was volgens de school. We wachten het vervolg maar af.
Waarom accepteer je niet het feit dat de school onvoldoende aan de zorgplicht heeft voldaan? Hoe moeilijk is om dat te erkennen?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Erdee

Bericht door Maanenschijn »

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef:[ekort geschoten in de opinie van de seculiere wereld.
Nee, tekort geschoten in de ogen van de Inspectie.
Maar wel gelijke monniken en kappen. En vraag dan op alle scholen in hoeverre de leerling zich veilig voelt om uit de kast te komen.
Dit getuigt van een kinderlijke opstelling. Ja maar hullie dan? De Gomarus is verantwoordelijk dat het de zaakjes op orde heeft en de Inspectie is er om daar toezicht op te houden. Net zoals dat geldt voor elke andere school.
Ok jouw kind heeft homoseksuele gevoelens. Heeft zelfs al een relatie met een medeleerling. Loopt openlijk daarmee op school. School gaat op werkweek en stopt ze in hetzelfde gezin terwijl ze weten dat zij een relatie hebben. Jij niet. Ook heeft het depressieve klachten. Dus wordt je op school geroepen. Wat mag de school volgens jou doen?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef:[ekort geschoten in de opinie van de seculiere wereld.
Nee, tekort geschoten in de ogen van de Inspectie.
Maar wel gelijke monniken en kappen. En vraag dan op alle scholen in hoeverre de leerling zich veilig voelt om uit de kast te komen.
Dit getuigt van een kinderlijke opstelling. Ja maar hullie dan? De Gomarus is verantwoordelijk dat het de zaakjes op orde heeft en de Inspectie is er om daar toezicht op te houden. Net zoals dat geldt voor elke andere school.
Nee dat is wijzen op de geest van deze tijd.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: Ok jouw kind heeft homoseksuele gevoelens. Heeft zelfs al een relatie met een medeleerling. Loopt openlijk daarmee op school. School gaat op werkweek en stopt ze in hetzelfde gezin terwijl ze weten dat zij een relatie hebben. Jij niet. Ook heeft het depressieve klachten. Dus wordt je op school geroepen. Wat mag de school volgens jou doen?
Wat ik daarvan vind is niet relevant. Ik ben bovendien geen deskundige op het gebied van het begeleiden van jongeren en heb geen inzicht in de bewegingsruimte van vertrouwenspersonen en het handelingsperspectief van scholen.

Wat wel helder is, want dat is vastgesteld door de Inspectie, is dat de Gomarus niet aan de wettelijke zorgplicht heeft voldaan. En dat feit weiger jij te erkennen.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

Lilian1975 schreef: Nee dat is wijzen op de geest van deze tijd.
De school heeft niet voldaan aan de WETTELIJKE zorgplicht. De school is WETTELIJK verplicht om een veilige en sociale omgeving te bewerkstelligen. Deze WETTELIJKE norm is door de school geschonden, dat is door de Inspectie vastgesteld. En naar het oordeel van de rechter is dat een terechte vaststelling. Dat heeft verder niets te maken met visie op homoseksualiteit, maar dat weiger jij te begrijpen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef: Nee dat is wijzen op de geest van deze tijd.
De school heeft niet voldaan aan de WETTELIJKE zorgplicht. De school is WETTELIJK verplicht om een veilige en sociale omgeving te bewerkstelligen. Deze WETTELIJKE norm is door de school geschonden, dat is door de Inspectie vastgesteld. En naar het oordeel van de rechter is dat een terechte vaststelling. Dat heeft verder niets te maken met visie op homoseksualiteit, maar dat weiger jij te begrijpen.
Ja en waar is die WETTELIJKE zorgplicht op gebaseerd? Op dezelfde basis als dat de Bijbel ons leert?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3021
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Ambtenaar schreef:
Lilian1975 schreef: Ok jouw kind heeft homoseksuele gevoelens. Heeft zelfs al een relatie met een medeleerling. Loopt openlijk daarmee op school. School gaat op werkweek en stopt ze in hetzelfde gezin terwijl ze weten dat zij een relatie hebben. Jij niet. Ook heeft het depressieve klachten. Dus wordt je op school geroepen. Wat mag de school volgens jou doen?
Wat ik daarvan vind is niet relevant. Ik ben bovendien geen deskundige op het gebied van het begeleiden van jongeren en heb geen inzicht in de bewegingsruimte van vertrouwenspersonen en het handelingsperspectief van scholen.

Wat wel helder is, want dat is vastgesteld door de Inspectie, is dat de Gomarus niet aan de wettelijke zorgplicht heeft voldaan. En dat feit weiger jij te erkennen.
Dat is zeker wel relevant. Want dan ga he je misschien ook zien en erkennen in welke spagaat een school zit. En dat het misschien niet zo zwart wit ligt als jij voorstelt nu. Let wel het gaat om minderjs. Die nog steeds onder jouw verantwoordelijkheid vallen. Waar je een doopbelofte bij hebt afgelegd. En die je naar een school stuurt waar je hoopt dat ze met dezelfde Norm worden begeleid tot volwassenheid.
Plaats reactie