Erdee

Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Erdee

Bericht door Roeline »

Bezorgd schreef:Hoe je er ook instaat. De toon van de ingezonden brief van deze predikant was niet juist gekozen en kan zelfs kwetsend overkomen.
Als je bedoelt dat ds. Schreuder hier toch (ook) min of meer roert in de wonde, dan ben ik dat met je eens.
Hij wil de nabestaanden de rust geven om te rouwen op hun eigen tempo zonder dat er sensatie van hun verdriet wordt gemaakt. Welnu, dan had hij beter de redactie van het RD een brief kunnen sturen ipv een openbaar artikel op de Opiniepagina. Onbewust draagt hij hiermee bij aan het sentiment.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Erdee

Bericht door heusden-op »

ik begrijp de brief van ds. Schreuder heel goed. Echt, die praat van die jongeren was heel oppervlakkig. Het leek wel alsof ze alleen een Evangelie van verwerving en niet van toepassing leren. En daar gaat dan een jeugdwerker van de hervormden een interview over houden. :nonnon :nonnon :nonnon Want daar ging de brief van ds. Schreuder over, over dat interview van Marcel Vroegop met jongeren uit de Ger. Gem. van Woerden.
dam-leer
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:In deze discussie merk ik het volgende op: de seculiere media hebben veel gepubliceerd, met name over de preek van vader de zondagavond daarvoor. Het RD was daarin heel summier. Vervolgens heeft het RD het gewraakte artikel geplaatst. De keuze begrijp ik. Ik kan ds. Schreuder ook wel begrijpen al zou ik persoonlijk niet voor een soortgelijke reactie kiezen. Ik vond de reactie die tegelijk met die van ds. Schreuder werd geplaatst wel weer een beetje toevallig.
Bedenk ook dat het voor ds. Schreuder zelf een heel gevoelig punt is. Hij heeft heel erg geleden onder het verlies van zijn vrouw. Ik geloof dat de persoonlijke ervaring, wat het is om je dierbaarsten op de aarde te verliezen, je meer opmerkzaam maakt en ook gevoelig kan maken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Erdee

Bericht door Nasrani »

Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Erdee

Bericht door Nasrani »

heusden-op schreef:ik begrijp de brief van ds. Schreuder heel goed. Echt, die praat van die jongeren was heel oppervlakkig. Het leek wel alsof ze alleen een Evangelie van verwerving en niet van toepassing leren. En daar gaat dan een jeugdwerker van de hervormden een interview over houden. :nonnon :nonnon :nonnon Want daar ging de brief van ds. Schreuder over, over dat interview van Marcel Vroegop met jongeren uit de Ger. Gem. van Woerden.
Dat valt reuze mee hoor. Wees blij dat deze jongeren zo met deze zaken bezig zijn!
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

heusden-op schreef:ik begrijp de brief van ds. Schreuder heel goed. Echt, die praat van die jongeren was heel oppervlakkig. Het leek wel alsof ze alleen een Evangelie van verwerving en niet van toepassing leren. En daar gaat dan een jeugdwerker van de hervormden een interview over houden. :nonnon :nonnon :nonnon Want daar ging de brief van ds. Schreuder over, over dat interview van Marcel Vroegop met jongeren uit de Ger. Gem. van Woerden.
Ik vind jouw praat erg oppervlakkig. Allerlei beschuldigingen, zonder enige onderbouwing. Er is maar één Evangelie. En het interview gaf daar een prima inkijk in. Het commentaar daarop vond ik onheus en sloeg bovendien nergens op, gezien de praktijk in bepaalde delen van de gereformeerde gezindte, waar echt niet minder wordt ingespeeld op de sensatie van het moment. Als dominee er voor wil waarschuwen dat je niet ieder ongeluk dat in de krant komt in de preek hoeft aan te grijpen om ouders die een kind verloren nog eens een hartverscheurende morgen te bezorgen, dan had hij zich prima tot de Saambinder kunnen beperken.

Voor zover hij zou vinden dat zoiets wel kan, en dit niet, is hij mijns inziens buitengewoon inconsequent.

Los daarvan is de uitdrukking 'de hervormden' in dit verband op zich al een teken dat je niet op je plaats bent.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Roeline schreef:
Bezorgd schreef:Hoe je er ook instaat. De toon van de ingezonden brief van deze predikant was niet juist gekozen en kan zelfs kwetsend overkomen.
Als je bedoelt dat ds. Schreuder hier toch (ook) min of meer roert in de wonde, dan ben ik dat met je eens.
Hij wil de nabestaanden de rust geven om te rouwen op hun eigen tempo zonder dat er sensatie van hun verdriet wordt gemaakt. Welnu, dan had hij beter de redactie van het RD een brief kunnen sturen ipv een openbaar artikel op de Opiniepagina. Onbewust draagt hij hiermee bij aan het sentiment.
Het lijkt mij vrij duidelijk dat rust niet de eerste bedoeling was van de brief, maar een standpuntbepaling vanuit de rechterflank. Van enkele predikanten zou ik me kunnen voorstellen dat zij niet overzien dat zo'n brief ook weer onrust kan veroorzaken, maar niet van een academicus. Ik meen niet dat ik paranoïde ben als deze brief meer kerkpolitiek dan pastoraal van aard is.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Erdee

Bericht door Roos2017 »

Ik begrijp die jongelui wel, maar vind het tegelijkertijd toch een oppervlakkig artikel.

Je moet Jezus hebben, dan heb je alles. Daarom zou ik iedere jongere willen aanmoedigen om tot Hem te vluchten. Ga in gebed tot God en herinner Hem aan Zijn beloften van genade en vergeving. Alles wat je voor je leven en je redding nodig hebt, is bij Hem te krijgen. „Wie bidt, die ontvangt en wie zoekt, die vindt.

Op zich helemaal waar, maar zoals de tekst hier staat lijkt het wel of een mens zelf in staat is om tot Jezus te vluchten, en dat het vermogen in zo´n vluchtend mens ligt om tot de Zaligmaker te komen.
Dus eigenlijk moet de Heere Jezus dan maar afwachten wie tot Hem komt?
:nonnon
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Zo moet er ook gepreekt worden inderdaad, alsof mensen zichzelf kunnen bekeren. Dat zei ooit eens een onverdacht gereformeerde dominee, maar ik weet niet meer wie.

Jezus heeft het trouwens zelf nooit anders gedaan.

Los daarvan heeft dit niets met een oppervlakkig artikel te maken, maar met de visie op de waarheid van de beloften van God. Dat is een theologisch verschil van inzicht dat je de journalist niet kunt verwijten. Dat minder gereformeerde mensen vinden dat het allemaal veel te eenvoudig gaat, heeft meer met hun dwaling dan met de kwaliteit van de journalistiek te maken.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Erdee

Bericht door Roos2017 »

DDD schreef: Los daarvan heeft dit niets met een oppervlakkig artikel te maken, maar met de visie op de waarheid van de beloften van God. Dat is een theologisch verschil van inzicht dat je de journalist niet kunt verwijten. Dat minder gereformeerde mensen vinden dat het allemaal veel te eenvoudig gaat, heeft meer met hun dwaling dan met de kwaliteit van de journalistiek te maken.
Ook met je eens, maar de vraag bij mij is dan wel of zo´n artikel wel past in het RD.
Ik kan me goed voorstellen dat dit bij de lezers voor verwarring en onbegrip zorgt.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Dat lijkt mij wel. Het is immers een Reformatorisch Dagblad.
Gebruikersavatar
Roos2017
Berichten: 548
Lid geworden op: 02 okt 2017, 18:59

Re: Erdee

Bericht door Roos2017 »

Van een Reformatorisch geluid mag op z´n minst verwacht worden dat het ook een Bijbels geluid is, maar dat is ten overvloede uiteraard.
DDD
Berichten: 28658
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Zeker. Het was ook een heel Bijbels geluid, naar ik meen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Erdee

Bericht door huisman »

DDD schreef:Zo moet er ook gepreekt worden inderdaad, alsof mensen zichzelf kunnen bekeren. Dat zei ooit eens een onverdacht gereformeerde dominee, maar ik weet niet meer wie.

Jezus heeft het trouwens zelf nooit anders gedaan.

Los daarvan heeft dit niets met een oppervlakkig artikel te maken, maar met de visie op de waarheid van de beloften van God. Dat is een theologisch verschil van inzicht dat je de journalist niet kunt verwijten. Dat minder gereformeerde mensen vinden dat het allemaal veel te eenvoudig gaat, heeft meer met hun dwaling dan met de kwaliteit van de journalistiek te maken.
Een paar teksten(vaak woorden van Jezus) om toch maar de ernst van onze gevallen staat te benadrukken.
Joh 5:40
40 En gij wilt tot Mij niet komen, opdat gij het leven moogt hebben.
Matth23:37
37 Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild.
Joh3:3
3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien
Rom3:10-19
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
19 Wij weten nu, dat al wat de wet zegt, zij dat spreekt tot degenen, die onder de wet zijn; opdat alle mond gestopt worde en de gehele wereld voor God verdoemelijk zij.

Matth7:26-28
26 En een iegelijk, die deze Mijn woorden hoort en dezelve niet doet, die zal bij een dwazen man vergeleken worden, die zijn huis op het zand gebouwd heeft;
27 En de slagregen is nedergevallen, en de waterstromen zijn gekomen, en de winden hebben gewaaid, en zijn tegen hetzelve huis aangeslagen, en het is gevallen, en zijn val was groot.
28 En het is geschied, als Jezus deze woorden geëindigd had, dat de scharen zich ontzetten over Zijn leer;

Matth 25:11 en 12
11 Daarna kwamen ook de andere maagden, zeggende: Heer, heer, doe ons open!
12 En hij, antwoordende, zeide: Voorwaar zeg ik u: Ik ken u niet.

Matth 7:21-23
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Erdee

Bericht door Jongere »

Om eerlijk te zijn: volgens mij zijn we ver van onze plaats, als we de woorden van twee jongeren die in hun hart laten kijken n.a.v. een schokkend sterfgeval in de gemeente, met ons fileermesje theologisch gaan ontleden.
Plaats reactie