Erdee

DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

merel schreef:
DDD schreef:https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/ka ... -1.1583106

Vreemd artikel. Op een elektrische fiets, zeker op een snelle, fiets je zo 5000 of 10000 kilometer per jaar. Niet zo gek dat je dan ook vaker een ongeluk kunt krijgen. Het is pas interessant nieuws als zou blijken dat je ook per afgelegde kilometer meer risico loopt.
Helemaal geen vreemd artikel. De elektrische fiets wordt veel gebruikt door jongeren en ouderen. Het is een feit van algemene bekendheid bekend dat ouderen een trager reactievermogen hebben. Dan is 25 km per uur ( zonder helm) echt een te hoge snelheid. Ook jongeren rijden zonder uit te kijken met een rotvaart op deze fiets.
Ik zie in mijn werk dagelijks de gevolgen van de elektrische fiets en het letsel is beduidend zwaarder dan met een gewone fiets.
Dat is alleen niet waar het artikel over gaat.

Los daarvan: ook in dat geval moet je corrigeren voor letsel dat je zou oplopen met auto of (in andere gevallen) scooter. De nu genoemde informatie is zonder context eigenlijk niet te interpreteren, laat staan dat je er conclusies aan kunt verbinden.

Bewegen is bijvoorbeeld juist weer heel goed voor een mens. Hoewel je op de fiets kwetsbaarder bent dan in de auto, zou het nog best eens zo kunnen zijn dat dagelijks 40 km in de auto zitten gevaarlijker is dan 40 km op een elektrische fiets af te leggen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33283
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Erdee

Bericht door Tiberius »

Dodo schreef:
Tiberius schreef:Dat denk ik ook. Zelfs de eikenprocessierups is vrijwel volledig uitgemelkt. ;)
Uitgemolken toch?
Hier een leuk artikel speciaal voor jou: https://taaladvies.net/taal/advies/teks ... _algemeen/
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

DDD schreef:
merel schreef:
DDD schreef:https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/ka ... -1.1583106

Vreemd artikel. Op een elektrische fiets, zeker op een snelle, fiets je zo 5000 of 10000 kilometer per jaar. Niet zo gek dat je dan ook vaker een ongeluk kunt krijgen. Het is pas interessant nieuws als zou blijken dat je ook per afgelegde kilometer meer risico loopt.
Helemaal geen vreemd artikel. De elektrische fiets wordt veel gebruikt door jongeren en ouderen. Het is een feit van algemene bekendheid bekend dat ouderen een trager reactievermogen hebben. Dan is 25 km per uur ( zonder helm) echt een te hoge snelheid. Ook jongeren rijden zonder uit te kijken met een rotvaart op deze fiets.
Ik zie in mijn werk dagelijks de gevolgen van de elektrische fiets en het letsel is beduidend zwaarder dan met een gewone fiets.
Dat is alleen niet waar het artikel over gaat.

Los daarvan: ook in dat geval moet je corrigeren voor letsel dat je zou oplopen met auto of (in andere gevallen) scooter. De nu genoemde informatie is zonder context eigenlijk niet te interpreteren, laat staan dat je er conclusies aan kunt verbinden.

Bewegen is bijvoorbeeld juist weer heel goed voor een mens. Hoewel je op de fiets kwetsbaarder bent dan in de auto, zou het nog best eens zo kunnen zijn dat dagelijks 40 km in de auto zitten gevaarlijker is dan 40 km op een elektrische fiets af te leggen.
Dat het niet te interpreteren is, ben ik niet met je eens. Het aantal letselslachtoffers bij ongevallen stijgt inmiddels weer waarbij de elektrische fiets een grote rol speelt

https://www.elektrischefietsen.com/2018 ... t-e-bikes/

Bij het vervoer op een scooter is een helm verplicht en bij 40 km in de auto, wordt je toch ook nog beschermd door het casco van de auto.

Daarbij zijn cardiologen en longartsen ook niet te spreken over de elektrische fiets. In feite zet je je longen en het hart niet aan tot activiteit. Dus in dat kader doet het weinig tot niets voor je beweging. Integendeel het ondermijnt juist je conditie
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/fi ... /voor-wie/
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

merel schreef: Daarbij zijn cardiologen en longartsen ook niet te spreken over de elektrische fiets. In feite zet je je longen en het hart niet aan tot activiteit. Dus in dat kader doet het weinig tot niets voor je beweging. Integendeel het ondermijnt juist je conditie
Dat is niet waar. Dat geldt voor gezonde mensen!
Zo'n zgn stoelfiets - waarin je in je luie stoel zit en trapbewegingen maakt - is zelfs ook al beweging die nut heeft.
Het is altijd makkelijk praten als je 120% LF kunt blazen en je hart en bloeddruk zijn okay.
Juist deze mensen zijn heel erg gebaat bij een fiets met trapondersteuning en door deze mensen werd hij destijds als eerste gekocht.
Maar nu rijden er zelfs jongelui op die toevallig rijkere ouders hebben.
Ik zou me meer zorgen maken om die generatie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

Natuurlijk heb ik het over gezonde/ normale mensen. Ik begrijp ook wel dat het voor sommige mensen een uitkomst kan zijn.
Voor de 'gewone' mens is het wel een ondermijning van de conditie. Zij menen dat zij hierdoor bewegen, maar onderwijl doen ze het niet.
Daarom adviseren cardiologen en longartsen om zoveel mogelijk en zo lang mogelijk gebruik te maken van een gewone fiets.

En kinderen van 'rijke'ouders zijn echt niet de enige kinderen die hierop fietsen. Ik ken genoeg jongeren die hier uit gemak vaak gebruik van maken.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Erdee

Bericht door windorgel »

Het is maar hoe je de vergelijking maakt. Dagelijks 30 km fietsen met de ebike is toch gezonder dan altijd de auto pakken voor hetzelfde ritje!
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

Uiteraard, maar onvoldoende voor hart en longen, terwijl mensen menen dat ze heel gezond bezig zijn.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Windorgel:
Dat lijkt mij ook. Nog los van de milieubelasting die een auto veroorzaakt. Ik vraag me ook af of mensen op een e-bike ook zoveel letsel zouden hebben als er geen auto's zouden rijden. Het is dus een heel complexe materie.

@Merel:
Nee, dat is niet waar. Ik heb ook elektrische fietsen en bij bijvoorbeeld een hogesnelheidsfiets moet je echt flink meetrappen om op de 45 km te komen. Dat is net zo goed voor je conditie als een gewone stadsfiets, alleen leg je in dezelfde tijd een grotere afstand af.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:Het is maar hoe je de vergelijking maakt. Dagelijks 30 km fietsen met de ebike is toch gezonder dan altijd de auto pakken voor hetzelfde ritje!
Behalve deze week... :ouin :sweat
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

merel schreef:Uiteraard, maar onvoldoende voor hart en longen, terwijl mensen menen dat ze heel gezond bezig zijn.
Elke vorm van matige beweging is al goed.
Dus ook ramen lappen en de badkamer schrobben.
Eveneens als naar de supermarkt lopen voor een halfje brood.
Mensen die zich afbeulen op de hardloopschoenen of in de sportschool, denken ook dat ze goed bezig zijn, maar dat is ook niet waar.
Er is gewoon al veel gezondheidswinst te behalen door de trap te nemen ipv de lift en wat vaker te lopen of de fiets te nemen voor een boodschap binnen de straal van 4/5 km.

Die sportschool en beweginghype van de laatste jaren is alleen maar gekomen omdat veel mensen een baan hebben waarin ze zitten. Vroeger stond je aan de lopende band, nu zit je.
En veel werk wordt voor hen gedaan.
Ik sjouw elke dag wasmanden vol was van boven naar beneden en vice versa.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9807
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

Uiteraard is elke vorm van beweging goed, maar nogmaals de longartsen en cardiologen adviseren de e bike zo min mogelijk te gebruiken en gewoon zelf te gaan fietsen.
DDD schreef:
@Merel:
Nee, dat is niet waar. Ik heb ook elektrische fietsen en bij bijvoorbeeld een hogesnelheidsfiets moet je echt flink meetrappen om op de 45 km te komen. Dat is net zo goed voor je conditie als een gewone stadsfiets, alleen leg je in dezelfde tijd een grotere afstand af.
En jij betwijfelt nog de uitkomsten van dit onderzoek dat er meer letsel optreedt en meer dodelijke ongevallen door de ebikes en hogere snelheden?
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ik betwijfel de uitkomsten van het onderzoek niet. Ik denk alleen dat ze zonder nadere duiding niet zoveel zeggen.

Om te beoordelen of een bepaalde fiets gevaarlijker is dan een andere, moet je het aantal kilometers dat er mee gereden wordt, meewegen. En je moet ook de effecten op de gezondheid meewegen.

Je kunt daar dus niet zomaar een conclusie aan verbinden.
DDD
Berichten: 28699
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Wie is M.K. Treur die in het RD van vandaag een artikel schreef? De naam komt mij niet bekend voor maar er lijkt weinig redactie aan te pas gekomen.

Zo 'moest ds. Wijting gedurig van zijn dienstwerk afzien'. Dat is toch geen normaal Nederlands? Het is maar één voorbeeld. Het lijkt wel een artikel uit 'Oude Paden' of een dergelijk blad.

Gevonden:

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... ente-zeist

Ik vind niet dat de krant zoiets zo moet publiceren.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Jantje »

Nee. Ik begrijp het ook niet zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Stof
Berichten: 547
Lid geworden op: 11 jul 2019, 22:56

Re: Erdee

Bericht door Stof »

DDD schreef:Wie is M.K. Treur die in het RD van vandaag een artikel schreef? De naam komt mij niet bekend voor maar er lijkt weinig redactie aan te pas gekomen.

Zo 'moest ds. Wijting gedurig van zijn dienstwerk afzien'. Dat is toch geen normaal Nederlands? Het is maar één voorbeeld. Het lijkt wel een artikel uit 'Oude Paden' of een dergelijk blad.

Gevonden:

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... ente-zeist

Ik vind niet dat de krant zoiets zo moet publiceren.
Vakantiekracht?

Misschien is dit stuk letterlijk overgenomen uit dat bewuste jubileumboek?
Plaats reactie