Erdee

-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Jongere schreef:
Wandelende schreef:Ik begrijp niet dat het RD zo'n positief artikel over de Action durft te schrijven. Net als de Primark is de Action één van de toonaangevende winkels die de hebzucht en weelde aanwakkert tot een hoogtepunt. Een nieuwe generatie groeit op met een vernieuwend soort materialisme.
Je hebt denk ik gemist dat het ging om een tweeluik met dit artikel? https://www.digibron.nl/search/detail/8 ... j-action/0
Zo'n interview krijg ik overigens ook de kriebels van. Er klonk wel heel weinig serieuze zelfreflectie in door. Juist daarom waardeerde ik het tweede artikel wel.
Om het hele artikel te kunnen lezen moet je wel ingelogd zijn. Ik heb zelf wel een account, maar misschien niet iedereen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Vandaag in het RD:
Oud-hoofdredacteur onderschat invloed van RD.

Waarom ik daarop zou willen reageren.
Er werd door dr. C.S.L. Janse gezegd dat niet de krant de reformatorische zuil als voornaamste had gevormd.
Dat ook voor het RD verscheen al een groep mensen gemeenschappen, kerken waren die men nu (achteraf?) reformatorisch noemt.
Ik kan het niet eens zijn met hetgeen gesuggereerd wordt. We moeten een paar dingen in gedachten houden.
Als dhr. P. Kuijt wordt geciteerd lijkt me de uit het verband gerukt.
Het is waar wat hij zei, dat het 'gereformeerde volk' volgens hem geen geheel was.
Maar dan de vraag, wat verstond hij onder het Gereformeerde volk?
Ik meen dhr. P. Kuijt voldoende te kennen dat hij hier goed inzicht in had.
In zoverre dus eens. Maar de context? In welke context merkte dhr. P. Kuijt dit op?
Ik meen toch duidelijk: Hij zag de verschillen, een breuken in het belijden van de toenmalige kerken
die we nu tot de gereformeerde gezindte rekenen.
Inderdaad: Deze zijn verre van een geestelijke eenheid.

Was er een voorloper van wat men later het reformatorisch volksdeel ging noemen?
Zeker.
Hoe kwam dat? Hoe ontstond dat?
Wat de SGP de enige bindende factor?
In grote lijnen wel.
Het ontstaan van de krant heeft was hoge mate het gevolg van het massaal loslaten van de gereformeerde leer.
We zouden het (toch!) een grote afval kunnen noemen, die zich na WO II manifesteerde.
Maar daar begon het niet.
We zagen de afval al in de jaren voor de oorlog.
Het getal van de bevindelijk gereformeerden werd steeds kleiner.
Na WO II kwam er veel in een versnelling.
Ook in de kerken.

Degenen die niet meekonden met alle nieuwe wind van leer vonden elkaar in enkele hoofdpunten.
Niet zomaar. Het waren wezenlijke zaken, het ging om de leer door de vaderen overgeleverd.
Die kunnen wij reformatorisch noemen, in zoverre zij vasthielden aan het onveranderlijk Woord van God.

Waren die niet (met terugwerkende kracht) reformatorisch te noemen? Hun fundament lag op de grond
van de reformatie en nadere reformatie.
---
Wat gebeurde er na WO II, en met namen in de jaren 60, maar ook al eerder?
Kerken die niet meekonden met de Nieuwe Vertaling (NBG51) kwamen steeds meer in een isolement.
De massa (Ned. Hervormd en Gereformeerde Kerken) gingen mee met de nieuwe Bijbelvertaling.
De protestantse hoofdstromen (ik bedoel bovenstaande grote kerkgenootschappen) gingen vrijwel
allen om als het ging over het zingen van gezangen in de eredienst.
Niet alleen het uiterlijke van de vernieuwingen was belangrijk. (Bijbelvertaling en gezangen) maar veel meer
de bevindelijke prediking die steeds meer onder druk kwam te staan.

De groep ging opvallen. Waarom? Omdat zij zich op de voorgrond stelden?
Nee.
Het was het verbazende, of het in veler ogen ergerlijke en verwerpelijk van deze groep.
Ze waren immers overal op tegen, en hielden de toen het optimistische vooruitgangsgeloof tegen.
Deze mensen vormden wel degelijk een zich steeds meer aftekenende groep die anders was
dan de hoofstroom in de protestantse kerken.
Er verschenen publicaties in kranten, en verscheen zelfs een boek met de titel "De zwarte kousenkerken"
Meer en meer werd deze groep een vreemdeling in het 'christelijke Nederland'.
Ze tekenden zich steeds scherper af. Zie ook de afwijzing van tv, van inenten, verzekeren, en de hele
storm om Staphorst wat tot gevolg had dat ds. Dorsman overspannen werd. Hij werd uitgemaakt voor een
moordenaar. Het RD was er nog niet, maar verscheen in dezelfde jaar. Wat we opmerken is dar een van de eerste zaken was van het RD, hulp aan de getroffen Staphorster gemeenschap.

Maar er kwam geleidelijk verandering.
Deze groep raakte steeds meer onderling verdeeld. Er kwam een herziene Bijbelvertaling, er weden
in voorheen tot deze groep behorende kerken gezangen ingevoerd.
Weer tekent zich een groep af. Maar nu wel een sterk gedecimeerde groep.

Overigens wil ik er ook nog aan toevoegen, wat de schrijver in het RD blijkbaar is vergeten. Als dhr. Kuijt stelde dat het gereformeerd volk geen eenheid was.
We vergeten vaak de kloof die er in het begin en bij de oprichting van de krant lag, tussen (wat ik nu maar zo noem) de preciezen en de rekkelijken. Deze zijn het nooit eens geworden. Bij de oprichting van de krant waren er al twee groepen, de groep Urk en de groep Driebergen.
De groep Driebergen was een principiële groep, laten we ze maar de 'preciezen' noemen.
De groep Urk scheidde zich af toen duidelijk werd dart het RD op een smalle principiële koers zou gaan volgen.
Deze mensen richtten een eigen blad op: KOERS, reformatorisch opinieblad. Deze noemden zich ook
reformatorisch. Toch waren ze anders: Ze dachten breder, en zagen b.v. geen kwaad in om in de krant ook
amateursport op te nemen.
We hebben de koers van KOERS gezien. Het verwerd van "rekkelijk reformatorisch" tot gewoon Evangelisch.

Ik weet dat ik verre van compleet ben om aan te geven dat er wel degelijk een groep reformatorische mensen waren die uiteindelijk elkaar vonden in de krant, maar daarnaast ook in de SGP. Het is niet juist om te veronderstellen dat deze groep pas ontstond met de uitgave van het RD. Door dit te stellen doen we de geschiedenis geweld aan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Zien we hier ook niet de moderne visie in doorschemeren? (ik bedoel in het stukje hierboven?) Men vergeet hoe het was.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Ergerlijk, de inhoud van het Magazine van de zaterdagkrant, hedenmorgen. Ik wil op mijn vrije zaterdag eens wat zinnigs lezen. Het RD helpt me daar vandaag niet bij. Ik mis het interview en verder is het een (letterlijke) klerenzooi. Vergeef me de uitdrukking. Jammer!
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Erdee

Bericht door Framboos »

Ad Anker schreef:Ergerlijk, de inhoud van het Magazine van de zaterdagkrant, hedenmorgen. Ik wil op mijn vrije zaterdag eens wat zinnigs lezen. Het RD helpt me daar vandaag niet bij. Ik mis het interview en verder is het een (letterlijke) klerenzooi. Vergeef me de uitdrukking. Jammer!
Ik zat net precies hetzelfde te denken. Ik snap steeds beter waarom mensen in mijn omgeving de krant opzeggen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Ergerlijk, de inhoud van het Magazine van de zaterdagkrant, hedenmorgen. Ik wil op mijn vrije zaterdag eens wat zinnigs lezen. Het RD helpt me daar vandaag niet bij. Ik mis het interview en verder is het een (letterlijke) klerenzooi. Vergeef me de uitdrukking. Jammer!
Eens.
Vorige week vond ik het al minder. Het lijkt wel een jaar geleden dat er interviews in stonden van ds. J. Mijnders, Jan Baan en Riekelt Pasterkamp.

Waarom het nu opeens weer anders is, vraag ik me zeer af. Ik vond het juist zulke mooie interviews. En ik heb niks met naaimachines, en ik vermoed jij ook niet.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Het beste wat ik tot nu toe in het RD Magazine heb gelezen was het interview met ds. J. Mijnders.
Op de tweede plaats misschien het interview met Jan Baan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Willen de medewerkers van het RD die hier actief zijn dit stenogram doorgeleiden aan de hoofdredactie? Mijn hartelijke dank. Ik sta open voor het geven van een toelichting.
-DIA-
Berichten: 32704
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:Willen de medewerkers van het RD die hier actief zijn dit stenogram doorgeleiden aan de hoofdredactie? Mijn hartelijke dank. Ik sta open voor het geven van een toelichting.
Mede ondertekend door schrijver dezes
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Bertiel
Berichten: 4557
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Bertiel »

De laatste bladzijde van het magazine sprong er wel weer uit (p67)!!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Framboos schreef:
Ad Anker schreef:Ergerlijk, de inhoud van het Magazine van de zaterdagkrant, hedenmorgen. Ik wil op mijn vrije zaterdag eens wat zinnigs lezen. Het RD helpt me daar vandaag niet bij. Ik mis het interview en verder is het een (letterlijke) klerenzooi. Vergeef me de uitdrukking. Jammer!
Ik zat net precies hetzelfde te denken. Ik snap steeds beter waarom mensen in mijn omgeving de krant opzeggen.
Ik ook. Omdat mensen steeds minder inlevingsvermogen hebben en alles naar eigen smaak willen. Dat komt mede door internetbubbels, waarin mensen nauwelijks nog geconfronteerd worden met het feit dat de overgrote meerderheid van hun ruimere omgeving deels andere interesses heeft.

Een oplossing voor deze ergernis kan zijn het abonnement opzeggen. Maar een oplossing voor het probleem zit hem meer in een wat bredere interesse en het respecteren van de belangstellingsrichting van andere abonnees.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Dodo »

Het interview is doorgaans wel de moeite. Vorige week vond ik het een stuk minder, met drie politici van de CU. Dat was zo fijn en gezellig allemaal, wat heb ik daaraan. Ik geloof best dat de sfeer goed is tussen hen, maar voor mij is dat niet interessant, meerdere bladzijden lang.
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10572
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

@DDD, jij bedoelt dat ik meer inlevingsvermogen benodig voor modeminnend refoland wat vandaag en morgen smult van het magazine?
DDD
Berichten: 28489
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ja. Dat zou fijn zijn.

Een krant kan het nooit zo naar de zin maken voor iedere individuele lezer. Wees heel blij met zo'n krant, zou ik zeggen, al geef je niet om mode. Je kunt het altijd nog lezen ten behoeve van die mensen die naar jou moeten kijken;-)

Ik vind mode trouwens wel weer leuk en bovendien gaat het hoofd-interview helemaal niet over mode. Ik heb in tijden niet zoveel nieuws in één interview gelezen en ik kan mij niet voorstellen dat je alles al wist. De krant is er ook om jouw horizon te verbreden.

En denk ook eens aan al die lieve dames van de vrouwenvereniging die wekenlang tegen allerlei artikelen hebben moeten aankijken zonder of van weinig nut, bijvoorbeeld over de vraag of nu geloof eerst is of de rechtvaardigmaking of dergelijke twistvragen meer. Nu eens een artikel over iets wat een 'normale' vrouw leuk vindt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23812
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Erdee

Bericht door refo »

Ik denk dat sommige forummers zich afvragen of de krantenmakers nog wel christenen mogen heten. En dan hebben we het nog niet eens over de lezers.
Plaats reactie