Erdee

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

Jongere schreef:
refo schreef:Tot 1945 werkten moeders allemaal, omdat de gezinnen anders niet te eten hadden.
Wat voor werk deden deze moeders?
Mijn moeder werd toch echt ontslagen toen ze ging trouwen. In 1943 was dat. Zij was coupeuse in een atelier waar maatwerk herenkleding gemaakt werd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Erdee

Bericht door samanthi »

Jongere schreef:
refo schreef:Tot 1945 werkten moeders allemaal, omdat de gezinnen anders niet te eten hadden.
Wat voor werk deden deze moeders?
Mijn oma werkte niet mijn, moeder ook niet, de oma's van mijn man ook niet.
Mijn opoe van vaders kant werkte mee op het land.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Erdee

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
merel schreef:Waarom maximaal 2 dagen?
Omdat de hoofdtaak van de moeder in het gezin ligt.
Eens, maar evenzo voor vaders, zij zijn priesters in het gezin, dat kun je niet zijn als je avond aan avond overwerkt, achter de PC zit, of in allerlei commissies...

Beiden moeten hun taak als ouders serieus nemen, ook een predikant, ook een zendeling, dat hebben ze beloofd bij trouwen en bij de doop van hun kinderen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Erdee

Bericht door Framboos »

De discussie gaat vooralsnog niet veel verder dan: "het is slecht voor de kinderen " of "nou, dat valt wel mee". Wat me wel opvalt is de stevige toon, vrij aanvallend, van de tegenstanders van werkende moeders.

Kan iemand van degenen die zeggen dat het slecht is voor de kinderen als moeder werkt (bezorgd, mara, orchidee, jantje?), dit onderbouwen met wetenschappelijke argumenten? Het wordt namelijk als waarheid gepresenteerd, maar is het waar?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Jantje »

Inmiddels ben ik de mening toegedaan dat het heus geoorloofd is dat de vrouw en moeder van het gezin parttime werkt. Als zij een opleiding heeft gevolgd (zeker als het gaat om de zorg en het onderwijs in onze gezindte) is het zonde van het geld om vervolgens al die kennis aan de kant te gooien voor het gezin.

Echter, de eerste plaats is voor het gezin, vooral als het huwelijk verblijd wordt met de kinderzegen. Kinderen horen niet bij opa en oma of de kinderopvang gedumpt te worden, zoals bij ouders die beide 40 uur per week werken, vaak gebeurt. Dat zorgt voor een onstabiele opvoeding van het kind en de relatie tot vader en moeder wordt daar echt slechter van, dan wanneer het kind de meeste keren van de week thuis bij moeder komt en kan vertellen over het wereldje waarin hij/zij opgroeit.

Als ouders is er een verantwoordelijke taak, en die is in de eerste plaats voor hen, en niet voor de leiders van de kinderdagverblijven of de opa's en oma's.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12046
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Erdee

Bericht door Herman »

Met die redenering mag je kinderen ook niet naar school sturen als ze vier jaar zijn.

Goede vragen, @framboos!

Maar naast de algemene argumenten koers ik vooral op de bijbelse gegevens en die geven wel de verantwoordelijkheid aan voor de opvoeding maar nergens vind ik een bevel die opvoeden als een exclusieve plicht omschrijft.

De verwijzing naar 1 Tim 5:4 maandag j.l. was trouwens een behoorlijke misinterpretatie van de tekst, omdat het daar over de houding van het nageslacht gaat ten opzichte van hun opvoeders en niet andersom.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Erdee

Bericht door Adje »

Jantje schreef:Inmiddels ben ik de mening toegedaan dat het heus geoorloofd is dat de vrouw en moeder van het gezin parttime werkt. Als zij een opleiding heeft gevolgd (zeker als het gaat om de zorg en het onderwijs in onze gezindte) is het zonde van het geld om vervolgens al die kennis aan de kant te gooien voor het gezin.

Echter, de eerste plaats is voor het gezin, vooral als het huwelijk verblijd wordt met de kinderzegen. Kinderen horen niet bij opa en oma of de kinderopvang gedumpt te worden, zoals bij ouders die beide 40 uur per week werken, vaak gebeurt. Dat zorgt voor een onstabiele opvoeding van het kind en de relatie tot vader en moeder wordt daar echt slechter van, dan wanneer het kind de meeste keren van de week thuis bij moeder komt en kan vertellen over het wereldje waarin hij/zij opgroeit.

Als ouders is er een verantwoordelijke taak, en die is in de eerste plaats voor hen, en niet voor de leiders van de kinderdagverblijven of de opa's en oma's.
Eigenlijk geniet ik best wel van het oppassen op kleinkinderen...

Wat ik zo in mijn directe omgeving waarneem is dat kinderen best goed gehecht zijn aan de eigen ouders, al zijn ze een paar dagen in de week bij een oppas, opa en oma of kinderopvang. Persoonlijk ken ik weinig ouders die beiden 40 uur in de week werken.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Erdee

Bericht door samanthi »

Herman schreef:Met die redenering mag je kinderen ook niet naar school sturen als ze vier jaar zijn.

Goede vragen, @framboos!

Maar naast de algemene argumenten koers ik vooral op de bijbelse gegevens en die geven wel de verantwoordelijkheid aan voor de opvoeding maar nergens vind ik een bevel die opvoeden als een exclusieve plicht omschrijft.

De verwijzing naar 1 Tim 5:4 maandag j.l. was trouwens een behoorlijke misinterpretatie van de tekst, omdat het daar over de houding van het nageslacht gaat ten opzichte van hun opvoeders en niet andersom.
Niet helemaal hechting is juist de eerste jaren van groot belang
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

Framboos schreef: Kan iemand van degenen die zeggen dat het slecht is voor de kinderen als moeder werkt (bezorgd, mara, orchidee, jantje?), dit onderbouwen met wetenschappelijke argumenten? Het wordt namelijk als waarheid gepresenteerd, maar is het waar?
Nee, Mara heeft dit niet als waarheid gepresenteerd, maar wel enkele vragen bij gesteld.
Maar het lijkt wel een taboe als je een paar vragen stelt, die zo bij je opkomen, omdat je die ziet voorbijkomen.

We moeten nl. niet doen alsof het al generaties lang gebruikelijk is, dat moeder en vader werken en kinderen in een creche of bij een oma gebracht worden, want dat is niet zo!
Zeg dan dat dit sinds ......90er jaren? Eerder, of later, zo je wilt, heel gebruikelijk is.
En iedereen moet vooral doen wat men zelf wijs acht, maar word dan niet boos of verontwaardigd als mensen bepaalde vragen durven stellen.
Zoals ik mij in een bepaalde periode "moest" verantwoorden waarom ik geen baan had.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Erdee

Bericht door Framboos »

Mara schreef:
Framboos schreef: Kan iemand van degenen die zeggen dat het slecht is voor de kinderen als moeder werkt (bezorgd, mara, orchidee, jantje?), dit onderbouwen met wetenschappelijke argumenten? Het wordt namelijk als waarheid gepresenteerd, maar is het waar?
Nee, Mara heeft dit niet als waarheid gepresenteerd, maar wel enkele vragen bij gesteld.
Maar het lijkt wel een taboe als je een paar vragen stelt, die zo bij je opkomen, omdat je die ziet voorbijkomen.

We moeten nl. niet doen alsof het al generaties lang gebruikelijk is, dat moeder en vader werken en kinderen in een creche of bij een oma gebracht worden, want dat is niet zo!
Zeg dan dat dit sinds ......90er jaren? Eerder, of later, zo je wilt, heel gebruikelijk is.
En iedereen moet vooral doen wat men zelf wijs acht, maar word dan niet boos of verontwaardigd als mensen bepaalde vragen durven stellen.
Zoals ik mij in een bepaalde periode "moest" verantwoorden waarom ik geen baan had.
Heftige reactie op een eenvoudige vraag naar onderbouwing van je argumenten. Die onderbouwing is er trouwens nog steeds niet...
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Erdee

Bericht door Orchidee »

Wetenschappers komen er zeker nog wel op terug, daar ben ik van overtuigd.
Ik zie, weet en voel dat het in veel gezinnen niet goed gaat zoals nu door het gros van de bevolking word gepromoot en als "normaal" word gezien.
De "simpele" 3 R's blijven belangrijk én terugkomen in dit leven en dat is vaak (niet overal, het lijkt ook veel goed te gaan) ver te zoeken.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9822
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Wetenschappers komen er zeker nog wel op terug, daar ben ik van overtuigd.
Ik zie, weet en voel dat het in veel gezinnen niet goed gaat zoals nu door het gros van de bevolking word gepromoot en als "normaal" word gezien.
De "simpele" 3 R's blijven belangrijk én terugkomen in dit leven en dat is vaak (niet overal, het lijkt ook veel goed te gaan) ver te zoeken.
Dat jij zaken signaleert wil niet zeggen dat dit de norm is en dat er causaal verband is tussen het werken en het spaak lopen van bepaalde zaken. Ik zie ook dingen/zaken bij gezinnen waar de moeder niet/nauwelijks werken die behoorlijk misgaan. Dus blijkbaar zijn er andere factoren die hierbij een rol spelen.
merel
Berichten: 9822
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

Jantje schreef:Inmiddels ben ik de mening toegedaan dat het heus geoorloofd is dat de vrouw en moeder van het gezin parttime werkt. Als zij een opleiding heeft gevolgd (zeker als het gaat om de zorg en het onderwijs in onze gezindte) is het zonde van het geld om vervolgens al die kennis aan de kant te gooien voor het gezin.

Echter, de eerste plaats is voor het gezin, vooral als het huwelijk verblijd wordt met de kinderzegen. Kinderen horen niet bij opa en oma of de kinderopvang gedumpt te worden, zoals bij ouders die beide 40 uur per week werken, vaak gebeurt. Dat zorgt voor een onstabiele opvoeding van het kind en de relatie tot vader en moeder wordt daar echt slechter van, dan wanneer het kind de meeste keren van de week thuis bij moeder komt en kan vertellen over het wereldje waarin hij/zij opgroeit.

Als ouders is er een verantwoordelijke taak, en die is in de eerste plaats voor hen, en niet voor de leiders van de kinderdagverblijven of de opa's en oma's.
Welja, kinderen dumpen, onstabiele opvoeding, relatie slecht tussen ouders, opvoeding uitbesteden. Hoezo vooroordelen?
merel
Berichten: 9822
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

samanthi schreef:
Jongere schreef:
refo schreef:Tot 1945 werkten moeders allemaal, omdat de gezinnen anders niet te eten hadden.
Wat voor werk deden deze moeders?
Mijn oma werkte niet mijn, moeder ook niet, de oma's van mijn man ook niet.
Mijn opoe van vaders kant werkte mee op het land.
Mijn moeder werkt en mijn oma ( geboren rond 1920) werkten ook beiden. Ik weet niet beter dan dat vrouwen werken, dus heel raar vind ik het niet.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 911
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Erdee

Bericht door Adagio »

Orchidee schreef:Ik zie, weet en voel dat het in veel gezinnen niet goed gaat.
Ik denk dat je best lang moet wachten naar terzake wetenschappelijk onderzoek. Want het staat het emancipatie-geloof in de weg. (Tussen twee haakjes: let, ter vergelijk, maar eens op in de bijv. de Tweede Kamer, door wie je met pek en veren wordt neergezet, als je beweert dat het onmogelijk is om in een relatie van 2 vaders of een relatie van 2 moeders een goede opvoeding te geven).
Het zou baanbrekend zijn als er een wetenschappelijke studie gepubliceerd wordt in Nature over groei van identiteit en Bijbelse gewetensvorming. Want door een seculier mensbeeld is het begrip 'geweten' weggepoetst, en vervangen door 'motivatie': door het eenvoudig en regelmatig aandienen van een prikkel, moet de juiste koppeling ('motivatie') aangeleerd worden tussen een bepaalde stimulus van de omgeving, naar het gewenste gedrag. That's it. Dus dan kan een kind de was doen.
Plaats reactie