Erdee

DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Wilde je zeggen dat ik niet met open vizier mijn bijdrage lever? Ik heb al verschillende bijdragen in het RD geschreven hoor, ook over controversiële onderwerpen. Maar ik kan niet voor iedere opinie een artikel schrijven uiteraard en dat is ook nergens goed voor.

En verder vind ik dat iedereen zich duidelijk mag uitspreken, dat geldt ook voor dominees. Dan weet iedereen hoe de vork in de steel zit. Maar dat neemt niet weg dat ik zijn standpunt hierover in het geheel niet deel.

Tenslotte vind ik het jammer dat je niet inhoudelijk ingaat op de vraag van Roeline. Want het mag prima zijn dat iemand zijn zorgen deelt, het feit dat deze zorgen er zijn is mijns inziens een slecht teken. En daar zeg je helaas niets over.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

Is dit artikel online te lezen?
Of kan iemand mij evt. een kopie sturen?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Erdee

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat was te verwachten, hoewel ik meen dat jij je zelf gewoonlijk niet minder duidelijk uitdrukt. Maar het staat je vrij om inhoudelijk je mening over de vraag van Roeliene te geven, en mijn mening te laten voor wat die is.

Hoewel het je vrij staat om ook te reageren op mijn bijdrage, want ik vind zelf dat ik dingen zeg die ter zake doen in dit gesprek. Ik betwijfel of mijn woorden nu groter zijn dan die van de geachte dominee, die ik omwille van zijn google-resultaten maar niet steeds bij naam zal noemen.
Jouw bijdrage is wel weer erg over de top maar wel duidelijk.
Ik vond in die week het ook ongemakkelijk dat veel mensen uit onze gezindte over deze ongelukken spraken met vaak details die niet klopten met de feiten.
Ook de link op het RF naar de rouwdienst vond ik te ver gaan.
Het artikel in het RD heb ik gemist en kan er dus niet over oordelen maar vond en vind dat er toch iets van sensatiezucht die week in onze gezindte te bespeuren was.
De ernst van de dood en een onverwachts sterven was niet altijd aanwezig en daar legt deze predikant terecht de vinger bij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Wat is in jouw beleving het verschil tussen beslag en sensatiezucht? Ik heb, afgezien van een vraag hier om een opname van een gesloten dienst, niets van sensatiezucht gemerkt. Wel van mededogen met de familie en ook wel iets van dankbaarheid van het goede getuigenis wat hierdoor in de seculiere pers kwam.
Marion
Berichten: 590
Lid geworden op: 17 jun 2017, 10:13

Re: Erdee

Bericht door Marion »

DDD schreef:Wilde je zeggen dat ik niet met open vizier mijn bijdrage lever? Ik heb al verschillende bijdragen in het RD geschreven hoor, ook over controversiële onderwerpen. Maar ik kan niet voor iedere opinie een artikel schrijven uiteraard en dat is ook nergens goed voor.

En verder vind ik dat iedereen zich duidelijk mag uitspreken, dat geldt ook voor dominees. Dan weet iedereen hoe de vork in de steel zit. Maar dat neemt niet weg dat ik zijn standpunt hierover in het geheel niet deel.

Tenslotte vind ik het jammer dat je niet inhoudelijk ingaat op de vraag van Roeline. Want het mag prima zijn dat iemand zijn zorgen deelt, het feit dat deze zorgen er zijn is mijns inziens een slecht teken. En daar zeg je helaas niets over.
Ik wil er best inhoudelijk op in gaan, in de hoop dat ik daarna niet bij vernieuwing door jou tot de grond toe afgefakkeld wordt. :huhu
Het punt wat ds. Schreuder wil maken deel ik. Je moet er als RD voor waken om geen trekken te gaan vertonen van seculiere kranten die rond dergelijke gebeurtenissen meteen in de pen klimmen en allerlei gevoeligheden uitvergroten en het sentiment uitbuiten.

Daarnaast is het een feit dat er rondom sterven en begraven worden langzaam aan dingen beginnen te kantelen in kerkelijke kring. Soberheid, eenvoud, ernst en uitsluitend Woordbediening komen onder druk te staan. De persoon van de overledene krijgt een steeds prominentere plaats in het geheel. Ik zeg niet dat dit zo niet mag zijn, maar als de Woordverkondiging tot de levenden maar centraal blijft staan, en er niet allerlei sentimentele elementen worden toegevoegd die afleiden van: zijt ook gij bereid.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Bij mijn weten ging de ingezonden brief daar helemaal niet over.

Heb je er ook bezwaar tegen als predikanten het sentiment gebruiken in hun woordbediening? Het artikel ging immers helemaal niet om de persoon van de overledenen? Vroeger noemde men dat 'b eslag' Het artikel past voor zover ik inzie geheel in jouw criterium dat moet gaan over de vraag of de levenden ook klaar zijn om God te ontmoeten.

Los daarvan weet ik dat een begrafenis in de gereformeerde traditie altijd een familiebijeenkomst en geen kerkdienst is geweest. Waarom dan de evangelieverkondiging aan de aanwezigen centraal zou moeten staan, ontgaat mij een beetje. Het opmerkelijke feit doet zich voor dat hoe meer men benadrukt dat een rouwdienst geen kerkdienst moet zijn, hoe meer de overweging tijdens de rouwsamenkomst op een preek lijkt. Het zou mooi zijn als daar eens een promotieonderzoek naar zou worden gedaan.
Laatst gewijzigd door DDD op 12 mei 2018, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Erdee

Bericht door huisman »

DDD schreef:Wat is in jouw beleving het verschil tussen beslag en sensatiezucht? Ik heb, afgezien van een vraag hier om een opname van een gesloten dienst, niets van sensatiezucht gemerkt. Wel van mededogen met de familie en ook wel iets van dankbaarheid van het goede getuigenis wat hierdoor in de seculiere pers kwam.
Voor de duidelijkheid mijn post ging over het geheel van geluiden in onze gezindte die week. Dus niet alleen het RF/RD.
Jouw vraag over het verschil tussen beslag en sensatiezucht zal ik twee voorbeelden van dat laatste noemen die week.
1.Er werden via instagram en via app foto’s gedeeld van één van de verongelukten. Bleek later een foto van een heel ander persoon. Dit noem ik sensatiezucht en geen beslag
2. Hoorde vele verhalen over de details van de ongelukken die vaak niet waar waren en niets bijdroegen aan de ernst van de zaak. Zulke verhalen vertellen/verzinnen noem ik ook sensatiezucht en geen beslag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Eens.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Erdee

Bericht door Roeline »

Bovenstaande voorbeelden zijn idd verwerpelijk. En intussen haasten we ons weer naar volgend 'nieuws'.
Maar inhoudelijk, om terug naar het RD te gaan: het artikel ging erover of jongeren weleens denken aan hun sterven en aan de eeuwigheid. Hoewel ik vind dat de namen van de overledenen niet genoemd hadden hoeven worden heeft de Puntuitredactie wel de aanleiding aangegrepen om over dit serieuze onderwerp na te (laten) denken. Is dat sensatie?
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Erdee

Bericht door Roeline »

Mara schreef:Is dit artikel online te lezen?
Of kan iemand mij evt. een kopie sturen?
Bedoel je de ingezonden brief of het Puntuit-artikel?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

In deze discussie merk ik het volgende op: de seculiere media hebben veel gepubliceerd, met name over de preek van vader de zondagavond daarvoor. Het RD was daarin heel summier. Vervolgens heeft het RD het gewraakte artikel geplaatst. De keuze begrijp ik. Ik kan ds. Schreuder ook wel begrijpen al zou ik persoonlijk niet voor een soortgelijke reactie kiezen. Ik vond de reactie die tegelijk met die van ds. Schreuder werd geplaatst wel weer een beetje toevallig.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

Roeline schreef:
Mara schreef:Is dit artikel online te lezen?
Of kan iemand mij evt. een kopie sturen?
Bedoel je de ingezonden brief of het Puntuit-artikel?
Ik heb inmiddels een pb gekregen van iemand het me wil sturen.
Dank je wel. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Erdee

Bericht door Bezorgd »

Hoe je er ook instaat. De toon van de ingezonden brief van deze predikant was niet juist gekozen en kan zelfs kwetsend overkomen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10597
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef:Hoe je er ook instaat. De toon van de ingezonden brief van deze predikant was niet juist gekozen en kan zelfs kwetsend overkomen.
Dit vind ik dan weer onzin...
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Erdee

Bericht door Auto »

Ad Anker schreef:
Bezorgd schreef:Hoe je er ook instaat. De toon van de ingezonden brief van deze predikant was niet juist gekozen en kan zelfs kwetsend overkomen.
Dit vind ik dan weer onzin...
Inderdaad
Plaats reactie