Erdee

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Erdee

Bericht door Herman »

Ik zit wat in een boek van Willem Teellinck te lezen en het valt me op hoe concreet hij daarin de zonde bespreekt. En dat gaat ook over opsmuk en opzichtige kleding. In een opsomming van diverse voorbeelden die de gehele tweede tafel van de wet beslaat, overigens.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Wim Anker schreef:Of het nu over Trump gaat, het RD of de FVD. Telkens blijkt dat mijn opinie eerst wordt verguisd en later wordt omarmd. Fijn! Het gaat immers niet om de credits maar om het resultaat. :)
Ik ben in staat om op onderdelen een door mij verguisde opinie te omarmen als daar aanleiding voor is. Die aanleiding was er voor mij, afgelopen zaterdagmorgen. Ik zie dit als een kwaliteit.

Ik ben overigens benieuwd of FvD deze kwaliteit in huis heeft.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Jantje »

Wim Anker schreef:Of het nu over Trump gaat, het RD of de FVD. Telkens blijkt dat mijn opinie eerst wordt verguisd en later wordt omarmd. Fijn! Het gaat immers niet om de credits maar om het resultaat. :)
:oO :haha
Hopelijk gebeurt het andersom ook nog eens.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Erdee

Bericht door Roeline »

Vandaag staat er een afbeelding van een overleden Heere Jezus op de voorkant van het RD. Ik vind dat een gewaagde keuze. Een overledene afbeelden is volgens mij al heel ongebruikelijk, laat staan de Heere Jezus. Er wordt nadrukkelijk vermeld dat dit niet een één op één kloppende plaat is.

Ik had dit niet gedaan als RD zijnde. Al was het alleen maar om mensen niet voor het hoofd te stoten waarbij de aandacht wordt afgeleid van de kern van de zaak.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16747
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Erdee

Bericht door Hendrikus »

Roeline schreef:Vandaag staat er een afbeelding van een overleden Heere Jezus op de voorkant van het RD. Ik vind dat een gewaagde keuze. Een overledene afbeelden is volgens mij al heel ongebruikelijk, laat staan de Heere Jezus. Er wordt nadrukkelijk vermeld dat dit niet een één op één kloppende plaat is.

Ik had dit niet gedaan als RD zijnde. Al was het alleen maar om mensen niet voor het hoofd te stoten waarbij de aandacht wordt afgeleid van de kern van de zaak.
Een Rembrandt.
Ga jij wel eens naar een museum?
~~Soli Deo Gloria~~
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Erdee

Bericht door Boertje »

Herman schreef:Ik zit wat in een boek van Willem Teellinck te lezen en het valt me op hoe concreet hij daarin de zonde bespreekt. En dat gaat ook over opsmuk en opzichtige kleding. In een opsomming van diverse voorbeelden die de gehele tweede tafel van de wet beslaat, overigens.
Ben benieuwd welk boek?
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Erdee

Bericht door Roeline »

Hendrikus schreef:
Roeline schreef:Vandaag staat er een afbeelding van een overleden Heere Jezus op de voorkant van het RD. Ik vind dat een gewaagde keuze. Een overledene afbeelden is volgens mij al heel ongebruikelijk, laat staan de Heere Jezus. Er wordt nadrukkelijk vermeld dat dit niet een één op één kloppende plaat is.

Ik had dit niet gedaan als RD zijnde. Al was het alleen maar om mensen niet voor het hoofd te stoten waarbij de aandacht wordt afgeleid van de kern van de zaak.
Een Rembrandt.
Ga jij wel eens naar een museum?
Ja, maar cultuurbarbaar of niet: volgens mij gaat het om een breed gedragen principe in de achterban. Of het dan een Rembrandt of een Florijn (elders in de krant) is.
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Wat bedoel je met breed gedragen? De bezwaren daartegen zijn toch eigenlijk geconcentreerd in de OGGiN? Al heeft de uitgever van de vertellingen bij de Bijbel van ds. Meeuwse er ook rekening mee gehouden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Jantje »

DDD schreef:De bezwaren daartegen zijn toch eigenlijk geconcentreerd in de OGGiN?
Helemaal niet hoor. De GG(iN), de HHK, de rechtse flank van de CGK (BhP) en de uiterst rechtste flank van de PKN (GB) zijn daar ook op tegen. Ik trouwens ook. Het is een overtreding van het tweede gebod.

Overigens is het ds. Meeuse zónder w.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Erdee

Bericht door Roeline »

DDD schreef:Wat bedoel je met breed gedragen? De bezwaren daartegen zijn toch eigenlijk geconcentreerd in de OGGiN? Al heeft de uitgever van de vertellingen bij de Bijbel van ds. Meeuwse er ook rekening mee gehouden.
Ik meende idd, zoals Jantje hierboven schrijft, dat het overgrote deel van de achterban van het RD afbeeldingen van de Heere Jezus afwijst. Of ze nu door Rembrandt, Pietje of Jantje gemaakt zijn. Maar wellicht ben ik mis en is deze zienswijze aan het verschuiven.

Overigens is er niet alleen in de Meeuse-boekjes rekening mee gehouden; je zult in geen boek van de Banier, Den Hertog of Koster een afbeelding van God of Christus tegenkomen. CORRECTIE: dit blijkt niet zo te zijn.
Laatst gewijzigd door Roeline op 20 apr 2019, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Het verbaast mij dat dit in een midden-GG kan spelen. Maar goed. Er zijn hier al twee mensen die anders melden. Dat blijkt.
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Erdee

Bericht door Pioenroosje »

Ik merk in mijn omgeving ook geen 'verbod' op het afbeelden, wel een bepaalde mate van voorzichtigheid, het moet wel eerbiedig blijven. Maar hier volop kinderbijbels met afbeeldingen van Jezus, en ook bijvoorbeeld in de 'liturgieboekjes' van kerstvieringen van de (zondags)school.
Gebruikersavatar
Roeline
Inactief
Berichten: 510
Lid geworden op: 22 jun 2017, 19:39

Re: Erdee

Bericht door Roeline »

DDD schreef:Het verbaast mij dat dit in een midden-GG kan spelen. Maar goed. Er zijn hier al twee mensen die anders melden. Dat blijkt.
Wie heeft het over een midden-GG?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Jantje »

Hij classificeert jouw en mijn thuisgemeente als zijnde een midden-GG. Of jij en ik dat ook erkennen is echter vers 2.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Erdee

Bericht door Pioenroosje »

Roeline schreef:
DDD schreef:Wat bedoel je met breed gedragen? De bezwaren daartegen zijn toch eigenlijk geconcentreerd in de OGGiN? Al heeft de uitgever van de vertellingen bij de Bijbel van ds. Meeuwse er ook rekening mee gehouden.
Ik meende idd, zoals Jantje hierboven schrijft, dat het overgrote deel van de achterban van het RD afbeeldingen van de Heere Jezus afwijst. Of ze nu door Rembrandt, Pietje of Jantje gemaakt zijn. Maar wellicht ben ik mis en is deze zienswijze aan het verschuiven.

Overigens is er niet alleen in de Meeuse-boekjes rekening mee gehouden; je zult in geen boek van de Banier, Den Hertog of Koster een afbeelding van God of Christus tegenkomen.
Nou, vandaag in het rd: het boekje van Mirjam Florijn, met daarbij tekeningen van Jezus. Uitgegeven door Den Hertog. En zo zijn er nog wel meer hoor.
Citaat uit het interview:
Of u Jezus afbeeldde was geen vraag. Wel hoe.

„Weglaten was voor mij geen mogelijkheid. Een kind van drie, vier jaar moet iets concreets hebben om naar te kijken. Bij ”Een ster voor Jezus” was het nog makkelijk: een baby is heel iconisch en ik hoefde toen geen echte keus te maken. Bij ”Een kroon voor Jezus” vond ik het belangrijk dat ik Hem afbeeldde als een sterk karakter, niet lievig, niet streng. Je kunt je voorstellen dat Hij met kracht sprak.”
Plaats reactie