Erdee

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Erdee

Bericht door refo »

De preken van GG Woerden zijn vrij te beluisteren. Luister eens naar de preken die gehouden zijn ná het ongeval van 16 april. Dan weet je ook waar die jongens in de krant van 30 april het over hebben.
heusden-op
Verbannen
Berichten: 221
Lid geworden op: 24 mar 2018, 18:50

Re: Erdee

Bericht door heusden-op »

Je moet gewoon zeggen dat deze jongeren een geloofsopvatting onder woorden brengen, die vreemd is aan wat er in de Ger. Gem. geleerd wordt. En dan hoef je er echt niet alleen de preken van ds. Van Boven naast te leggen. Maar ook als je de preken van ds. C. Harinck neemt, dan zie je een groot en wezenlijk verschil.
Als je dat niet wil zien, blijf dan rustig met je struisvogelkop in het zand.
Het probleem is alleen dat sommige mensen de neiging hebben om alles wat jongeren over het geloof roepen, meteen in te zegenen en mooi te vinden. En o wee, als je er iets van zegt.
dam-leer
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

heusden-op schreef: Het probleem is alleen dat sommige mensen de neiging hebben om alles wat jongeren over het geloof roepen, meteen in te zegenen en mooi te vinden. En o wee, als je er iets van zegt.
Maar toen ik jong was moest je voornamelijk zwijgen en de ouderen laten praten. Want je zou eens gist in de schoenen kunnen krijgen.
Het gevolg is dat veel ouderen het moeilijk vinden om over tere hartenzaken te spreken op huisbezoek, omdat ze het nooit geleerd hebben.
Alleen soms op de JV.
En nu wordt het aangemoedigd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Erdee

Bericht door Mannetje »

Erasmiaan schreef:Als we eerlijk zijn moeten we toch ook wel bekennen dat dit een geloofsspreken en een geloofsbeleving is die we zo niet kennen uit de Gereformeerde Gemeenten. Niet dat we het bezit verdacht moeten stellen, maar de heilige voorzichtigheid en schroom om over zulke tere, grote zaken te spreken, wordt gemist.

Zware praat, ver van m'n plaats? Misschien wel. Maar dingen worden in de krant gezet, dan betekent dat natuurlijk niet dat je er vervolgens niet over mag spreken.
Met deze post kan ik best een eind mee. Natuurlijk mag je spreken over dingen die in de krant staan, maar om dan het spreken van de jongeren aan te duiden als "oppervlakkige praat", helpt niet om erover te spreken.

Heel eerlijk, de verwoording was ook de mijne niet. Maar om dan meteen de beuk erin te gooien...
-
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Erdee

Bericht door eilander »

Mara schreef:
heusden-op schreef: Het probleem is alleen dat sommige mensen de neiging hebben om alles wat jongeren over het geloof roepen, meteen in te zegenen en mooi te vinden. En o wee, als je er iets van zegt.
Maar toen ik jong was moest je voornamelijk zwijgen en de ouderen laten praten. Want je zou eens gist in de schoenen kunnen krijgen.
Het gevolg is dat veel ouderen het moeilijk vinden om over tere hartenzaken te spreken op huisbezoek, omdat ze het nooit geleerd hebben.
Alleen soms op de JV.
En nu wordt het aangemoedigd.
Gelukkig is dat zo. Ik ervaar zelf ook dat het moeilijk is om iets uit je eigen hart te vertellen, zelfs in je eigen gezin. Anderzijds mag dit natuurlijk niet leiden tot oppervlakkigheid.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Erdee

Bericht door huisman »

DDD schreef:
Erasmiaan schreef:Als we eerlijk zijn moeten we toch ook wel bekennen dat dit een geloofsspreken en een geloofsbeleving is die we zo niet kennen uit de Gereformeerde Gemeenten. Niet dat we het bezit verdacht moeten stellen, maar de heilige voorzichtigheid en schroom om over zulke tere, grote zaken te spreken, wordt gemist.

Zware praat, ver van m'n plaats? Misschien wel. Maar dingen worden in de krant gezet, dan betekent dat natuurlijk niet dat je er vervolgens niet over mag spreken.
Ik zit mijn hele leven in verschillende Gereformeerde Gemeenten, en ik lees er niets bijzonders in. Ik ben eerder geschokt dat zulke opvattingen als die van Huisman in de CGK onder ambtsdragers voorkomen. Ik dacht dat zulke dingen alleen in de GG voorkwamen, wat al erg genoeg is.

Ik mis hier op het forum vooral de heilige voorzichtigheid om Gods oogappel aan te raken. Dat je overal over mag spreken, wil niet zeggen dat je ook alles mag zeggen.
Ik denk dat je mij verkeerd hebt verstaan. Ik reageerde op jou en niet op het artikel in het RD. Domweg omdat ik dat toen niet had gelezen wat ik al eerder had geschreven.
De weerlegging van de Bijbelteksten die ik citeerde vind ik ronduit schokkend. ( bv De wedergeboorte een theologische discussie noemen waar je bijna niet over mag (s)preken.)
Jezus heeft in zijn prediking steeds weer gewaarschuwd voor de schijngodsdienst en de teksten die ik opschreef zijn met vele anderen uit te breiden.

Hebben wij wel begrepen hoe groot onze schuld en val is? Waarom het noodzakelijk was dat de Heere Jezus Christus zo moest lijden en sterven? Van God werd verlaten en werd verbrijzeld onder de ontzagwekkende grote toorn van God ?
Denk je niet dat elk mens die de genade Gods mag leren kennen daar niet een indruk van zal krijgen? Van zijn grote schuld en zijn volledig zondig bestaan?
Anders zie je toch nooit de grote waardij van Christus?

Beluister maar de CGK preek van gistermiddag in Renswoude op kerkomroep ( dienst van 16:00)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ik beweer helemaal niet dat je niet over de wedergeboorte mag spreken. Ik beweer wel dat jouw argumenten om te ontkennen dat een dominee moet preken alsof zijn luisteraars zich kunnen bekeren, niet deugen.

En het is goed mogelijk dat ik iets verkeerd heb begrepen, daarom heb ik voor de zekerheid mijn hele bijdrage en jouw reactie daarop geciteerd.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

eilander schreef: Gelukkig is dat zo. Ik ervaar zelf ook dat het moeilijk is om iets uit je eigen hart te vertellen, zelfs in je eigen gezin. Anderzijds mag dit natuurlijk niet leiden tot oppervlakkigheid.
Er is nu - ook in GG kringen, waar men dit toch niet gewend was - een openhartigheid, dat lees je in het P.U. artikel ook wel terug.
Veel jongeren belijden een persoonlijk geloof vóórin de kerk, (die mogelijkheid wordt geboden) ze maken de keuze om Jezus te volgen.
Het zijn bewoordingen waar wij niet mee opgegroeid zijn in de CGK (noch in de GG).
Je ziet dan ook dat veel jonge mensen die net hun belijdenis hebben gedaan, meteen aan het H.A. deelnemen.
Dat durfde je echt niet.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Erdee

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef: Gelukkig is dat zo. Ik ervaar zelf ook dat het moeilijk is om iets uit je eigen hart te vertellen, zelfs in je eigen gezin. Anderzijds mag dit natuurlijk niet leiden tot oppervlakkigheid.
Er is nu - ook in GG kringen, waar men dit toch niet gewend was - een openhartigheid, dat lees je in het P.U. artikel ook wel terug.
Veel jongeren belijden een persoonlijk geloof vóórin de kerk, (die mogelijkheid wordt geboden) ze maken de keuze om Jezus te volgen.
Het zijn bewoordingen waar wij niet mee opgegroeid zijn in de CGK (noch in de GG).
Je ziet dan ook dat veel jonge mensen die net hun belijdenis hebben gedaan, meteen aan het H.A. deelnemen.
Dat durfde je echt niet.
Ik deel je zorg, al herken ik die niet in onze situatie. Da's logisch, het is niet overal hetzelfde.
Het gevaar zou wel kunnen ontstaan dat we er nu een stereotype van maken: bij ouderen is schroom om over het innerlijk te spreken, bij jongeren openhartigheid. Bij ouderen is het echt, bij jongeren oppervlakkig.
Ik zeg niet dat jij dit beweert, maar zo'n beeld zou snel kunnen ontstaan.
Wat ik zie is dat bij ouderen die er inderdaad niet over spreken, soms ook een oppervlakkigheid heerst. Oppervlakkig kan ook zijn 'ja maar dat gaat zomaar niet'...
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Erdee

Bericht door Terri »

Ik vind het niet kunnen dat deze jongens op de 'godsdienstige fileer-bank' worden gelegd.
Toevallig ken ik er eentje van en weet hoe zijn leven is, heel pijnlijk hoe hier gereageerd wordt.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

eilander schreef:
Mara schreef:
eilander schreef: Gelukkig is dat zo. Ik ervaar zelf ook dat het moeilijk is om iets uit je eigen hart te vertellen, zelfs in je eigen gezin. Anderzijds mag dit natuurlijk niet leiden tot oppervlakkigheid.
Er is nu - ook in GG kringen, waar men dit toch niet gewend was - een openhartigheid, dat lees je in het P.U. artikel ook wel terug.
Veel jongeren belijden een persoonlijk geloof vóórin de kerk, (die mogelijkheid wordt geboden) ze maken de keuze om Jezus te volgen.
Het zijn bewoordingen waar wij niet mee opgegroeid zijn in de CGK (noch in de GG).
Je ziet dan ook dat veel jonge mensen die net hun belijdenis hebben gedaan, meteen aan het H.A. deelnemen.
Dat durfde je echt niet.
Ik deel je zorg, al herken ik die niet in onze situatie. Da's logisch, het is niet overal hetzelfde.
Het gevaar zou wel kunnen ontstaan dat we er nu een stereotype van maken: bij ouderen is schroom om over het innerlijk te spreken, bij jongeren openhartigheid. Bij ouderen is het echt, bij jongeren oppervlakkig.
Ik zeg niet dat jij dit beweert, maar zo'n beeld zou snel kunnen ontstaan.
Wat ik zie is dat bij ouderen die er inderdaad niet over spreken, soms ook een oppervlakkigheid heerst. Oppervlakkig kan ook zijn 'ja maar dat gaat zomaar niet'...
Ik lees helemaal niets van een zorg???
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Erdee

Bericht door eilander »

Terri schreef:Ik vind het niet kunnen dat deze jongens op de 'godsdienstige fileer-bank' worden gelegd.
Toevallig ken ik er eentje van en weet hoe zijn leven is, heel pijnlijk hoe hier gereageerd wordt.
Het gaat nu juist al een tijdje niet meer over deze jongeren. Wat mij betreft blijft dat ook zo.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Erdee

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik lees helemaal niets van een zorg???
Ik ken Mara al wat langer. Dan hoeft dat niet moeilijk te zijn.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

eilander schreef:
DDD schreef:Ik lees helemaal niets van een zorg???
Ik ken Mara al wat langer. Dan hoeft dat niet moeilijk te zijn.
:hi
In dit geval is het niet helemaal mijn zorg. Ik constateer eigenlijk alleen een verschil met vroeger en nu.
Er is over het algemeen meer openheid om over geestelijke dingen te spreken. Ook persoonlijke.
En daarmee vel ik geen oordeel of iets echt is of niet.
Ik denk dat het moeilijker is om goed te luisteren naar wat er precies gezegd wordt omdat bepaalde uitdrukkingen niet meer gebezigd worden. En daar moet je in bepaalde kringen wel aan voldoen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Erdee

Bericht door eilander »

Mara schreef:
eilander schreef:
DDD schreef:Ik lees helemaal niets van een zorg???
Ik ken Mara al wat langer. Dan hoeft dat niet moeilijk te zijn.
:hi
In dit geval is het niet helemaal mijn zorg. Ik constateer eigenlijk alleen een verschil met vroeger en nu.
Er is over het algemeen meer openheid om over geestelijke dingen te spreken. Ook persoonlijke.
En daarmee vel ik geen oordeel of iets echt is of niet.
Ik denk dat het moeilijker is om goed te luisteren naar wat er precies gezegd wordt omdat bepaalde uitdrukkingen niet meer gebezigd worden. En daar moet je in bepaalde kringen wel aan voldoen.
Oké sorry dan. Dan herken ik alleen m'n eigen zorgen :langue
Plaats reactie