Erdee

Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Erdee

Bericht door Nathanaël »

samanthi schreef:
Jantje schreef:Op zich ben ik het wel eens met @Zita.

Dat neemt niet weg dat ik in de laatste minuten voor de sabbat nog wel even duidelijk wil maken dat de interviews over de leesdiensten (met de ouderlingen uit Groningen, Hoofddorp (beiden GG), Ermelo (OGGiN) en de jongeren uit Ederveen (GGiN) en Tholen (GG), deze week, en de interviews en het onderzoek over muziek in de huiskamer (onder meer met het Gouderaks gezin) wél zeer de moeite waard waren.

Jammer dat je daar dan niets over hoort in dit draadje.
Sabbath?
Stokpaardjes-alarm!
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Op zich ben ik het wel eens met @Zita.

Dat neemt niet weg dat ik in de laatste minuten voor de sabbat nog wel even duidelijk wil maken dat de interviews over de leesdiensten (met de ouderlingen uit Groningen, Hoofddorp (beiden GG), Ermelo (OGGiN) en de jongeren uit Ederveen (GGiN) en Tholen (GG), deze week, en de interviews en het onderzoek over muziek in de huiskamer (onder meer met het Gouderaks gezin) wél zeer de moeite waard waren.

Jammer dat je daar dan niets over hoort in dit draadje.
Ik verafschuw een artikel, geen krant, Jantje...

En dat bovenstaande jou genietklier bovengemiddeld stimuleert is ons inmiddels volkomen duidelijk.

Ik vond met name Gouderak prachtig. Geen terughoudendheid in al ons onvermogen maar een rond verlangen Gods lof te willen zingen. Prachtig.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Ik verafschuw een artikel, geen krant, Jantje...
Gelukkig maar.
Ad Anker schreef:En dat bovenstaande jou genietklier bovengemiddeld stimuleert is ons inmiddels volkomen duidelijk.
:yahoo Heel grappig. Je gaat er zelfs van in de derde persoon spreken.
Ad Anker schreef:Ik vond met name Gouderak prachtig. Geen terughoudendheid in al ons onvermogen maar een rond verlangen Gods lof te willen zingen. Prachtig.
Precies! Dat vond ik nou ook!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Stof schreef:
Ad Anker schreef:Wat dacht je vandaag van dat artikel over het aanstaand vaderschap. Verschrikkelijk....
Inderdaad. Zo kinderlijk. Ik heb meestal weinig te klagen maar hier ben ik gestopt.
Het zal vast aan mij liggen, maar ik zie geen verschil in niveau met de artikelen in de 'tijd'-bijlage in Trouw.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:
Stof schreef:
Ad Anker schreef:Wat dacht je vandaag van dat artikel over het aanstaand vaderschap. Verschrikkelijk....
Inderdaad. Zo kinderlijk. Ik heb meestal weinig te klagen maar hier ben ik gestopt.
Het zal vast aan mij liggen, maar ik zie geen verschil in niveau met de artikelen in de 'tijd'-bijlage in Trouw.
Ik geloof je direct. Ik ken die bijlage niet maar blijkbaar staan daar ook wel knullige artikelen in.
Erskinees
Berichten: 2754
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Erdee

Bericht door Erskinees »

@Zita: In een zaterdagkrant hoeven mijns inziens niet alleen goed onderbouwde en inhoudelijke opinieartikelen te staan. Recepten, auto- of restaurantrecensies, eens een wat niet-geestelijk interview etc. vind ik daarbij ook best vermakelijk. Als het maar een beetje in balans blijft.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Erdee

Bericht door samanthi »

Nathanaël schreef:
samanthi schreef:
Jantje schreef:Op zich ben ik het wel eens met @Zita.

Dat neemt niet weg dat ik in de laatste minuten voor de sabbat nog wel even duidelijk wil maken dat de interviews over de leesdiensten (met de ouderlingen uit Groningen, Hoofddorp (beiden GG), Ermelo (OGGiN) en de jongeren uit Ederveen (GGiN) en Tholen (GG), deze week, en de interviews en het onderzoek over muziek in de huiskamer (onder meer met het Gouderaks gezin) wél zeer de moeite waard waren.

Jammer dat je daar dan niets over hoort in dit draadje.
Sabbath?
Stokpaardjes-alarm!
:paladin :haha
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Nathanaël schreef:
samanthi schreef: Sabbath?
Stokpaardjes-alarm!
Samanthi heeft natuurlijk gelijk. De Sabbat was al voorbij toen Jantje het schreef. Het is wat knullig taalgebruik in deze context.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Erdee

Bericht door Zita »

Erskinees schreef:@Zita: In een zaterdagkrant hoeven mijns inziens niet alleen goed onderbouwde en inhoudelijke opinieartikelen te staan. Recepten, auto- of restaurantrecensies, eens een wat niet-geestelijk interview etc. vind ik daarbij ook best vermakelijk. Als het maar een beetje in balans blijft.
Eens. Misschien was ik niet in de goede mindset toen ik het allemaal las. Maar ik kreeg het idee dat de mensen geselecteerd waren op hun zonderlingheid, en dat daarop niet wat meer werd doorgevraagd. Neem die zusjes zonder internet en zonder school: daar kun je stevig op doorvragen. Maar het was het droppen van een niet-onderbouwd meninkje ('mijn ouders vonden de Gomarus niet refo genoeg') en dat was het. Of dat artikel over stuken: ik heb geen keer hoeven grijnzen, terwijl dat bij een dergelijk artikel wel de insteek is.
Maar andere mensen stellen waarschijnlijk andere eisen bij een artikel. Dat lange verhaal van die vier omaatjes over hoe vroeger alles beter was, vond ik erg taai. Maar misschien was het voor mijn oma een feest van herkenning, en heeft ze er enorm van genoten.
In een weekendbijlage mag er net als bij Trouw best wel gekozen worden voor luchtige huis-tuin-en-keukenonderwerpen, maar dan moeten die wel wat smeuïger uitgewerkt worden. Vind ik. Heel kleine neuzelonderwerpjes (wasbare luiers) worden in het RD op bloedserieuze toon behandeld. Het wordt zo zelfbevestigend, in plaats van dat de krant je breder en dieper laat kijken. En de omvang van een artikel staat lang niet altijd in verband met de nieuws-, verdiepings- of amusementswaarde.
Maar er staan ook heus wel interessante dingen in het RD. Dat grote interview vond ik zeer de moeite waard. De bijdragen van Christine Stam-van Gent vind ik echte kwaliteit. De columns van Joost Hengstmengel zijn misschien geen columns naar de strikte betekenis van het woord, maar ik vind ze wel reuze interessant.
En zo vaak lees ik het RD niet.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12040
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Erdee

Bericht door Herman »

Zita schreef:Dat lange verhaal van die vier omaatjes over hoe vroeger alles beter was, vond ik erg taai. Maar misschien was het voor mijn oma een feest van herkenning, en heeft ze er enorm van genoten.
Nou. Het gaat om het reliëf met de tijd. We zullen nooit meer duurzaam worden, zolang we het kunnen veroorloven om al onze bronnen op te stoken. Van het verband tussen welvaart en duurzaamheid zal vast een mooie parabool gemaakt kunnen worden.

Voor mij toch een interessante eye-opener. Overigens heb ik me de details van de artikelenserie niet eigen gemaakt :-)
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Erdee

Bericht door samanthi »

Ad Anker schreef:
Nathanaël schreef:
samanthi schreef: Sabbath?
Stokpaardjes-alarm!
Samanthi heeft natuurlijk gelijk. De Sabbat was al voorbij toen Jantje het schreef. Het is wat knullig taalgebruik in deze context.
Samen met genietklier toch weer twee nominaties voor het rfwoord van 2020
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Erdee

Bericht door Zita »

Herman schreef:
Zita schreef:Dat lange verhaal van die vier omaatjes over hoe vroeger alles beter was, vond ik erg taai. Maar misschien was het voor mijn oma een feest van herkenning, en heeft ze er enorm van genoten.
Nou. Het gaat om het reliëf met de tijd. We zullen nooit meer duurzaam worden, zolang we het kunnen veroorloven om al onze bronnen op te stoken. Van het verband tussen welvaart en duurzaamheid zal vast een mooie parabool gemaakt kunnen worden.

Voor mij toch een interessante eye-opener. Overigens heb ik me de details van de artikelenserie niet eigen gemaakt :-)
Maar het is juist de oudere generatie die niet bewust bezig is met duurzaamheid. Ze doen vijftig jaar met dezelfde meubels uit zuinigheid of omdat het dierbare spullen zijn. Maar het is geen bewuste keuze voor duurzaamheid. En tegelijkertijd is doelloos toeren met de auto een vorm van vermaak voor deze generatie. De jongere generatie koopt bio en eet minder vlees als bewuste keuze voor duurzaamheid, maar maakt (met vliegschaamte en al) drie vliegreizen per jaar.
Een gesprek tussen de huidige generatie (die vaak bewust on-duurzame keuzes maakt) en de oudere generatie (die vaak onbewust duurzaam leeft) zou ik bij zo'n bijlage over duurzaamheid interessant vinden. Dan kom je ook wat verder dan vier omaatjes die praten over hoe goed het vroeger was.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Jantje »

Nietes. Het was een heel mooi stukje van deze Zeeuwse vrouwtjes (geen omaatjes, want één mevrouw is vrijgezel!).

Maar goed, smaken verschillen.

En @Ad Anker, ik had gisteren een hele goede sabbat hoor!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10592
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:Nietes. Het was een heel mooi stukje van deze Zeeuwse vrouwtjes (geen omaatjes, want één mevrouw is vrijgezel!).

Maar goed, smaken verschillen.

En @Ad Anker, ik had gisteren een hele goede sabbat hoor!
Je bedoelt de zondag. Die is overigens alleen maar goed als je de stem van de goede Herder persoonlijk hebt gehoord met oren van het geloof. Oftewel, als je vanuit een waar geloof op Jezus hebt gezien. Als dat het geval is, prijs ik je gelukkig.
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Zita schreef:
Erskinees schreef:@Zita: In een zaterdagkrant hoeven mijns inziens niet alleen goed onderbouwde en inhoudelijke opinieartikelen te staan. Recepten, auto- of restaurantrecensies, eens een wat niet-geestelijk interview etc. vind ik daarbij ook best vermakelijk. Als het maar een beetje in balans blijft.
Eens. Misschien was ik niet in de goede mindset toen ik het allemaal las. Maar ik kreeg het idee dat de mensen geselecteerd waren op hun zonderlingheid, en dat daarop niet wat meer werd doorgevraagd. Neem die zusjes zonder internet en zonder school: daar kun je stevig op doorvragen. Maar het was het droppen van een niet-onderbouwd meninkje ('mijn ouders vonden de Gomarus niet refo genoeg') en dat was het. Of dat artikel over stuken: ik heb geen keer hoeven grijnzen, terwijl dat bij een dergelijk artikel wel de insteek is.
Maar andere mensen stellen waarschijnlijk andere eisen bij een artikel. Dat lange verhaal van die vier omaatjes over hoe vroeger alles beter was, vond ik erg taai. Maar misschien was het voor mijn oma een feest van herkenning, en heeft ze er enorm van genoten.
In een weekendbijlage mag er net als bij Trouw best wel gekozen worden voor luchtige huis-tuin-en-keukenonderwerpen, maar dan moeten die wel wat smeuïger uitgewerkt worden. Vind ik. Heel kleine neuzelonderwerpjes (wasbare luiers) worden in het RD op bloedserieuze toon behandeld. Het wordt zo zelfbevestigend, in plaats van dat de krant je breder en dieper laat kijken. En de omvang van een artikel staat lang niet altijd in verband met de nieuws-, verdiepings- of amusementswaarde.
Maar er staan ook heus wel interessante dingen in het RD. Dat grote interview vond ik zeer de moeite waard. De bijdragen van Christine Stam-van Gent vind ik echte kwaliteit. De columns van Joost Hengstmengel zijn misschien geen columns naar de strikte betekenis van het woord, maar ik vind ze wel reuze interessant.
En zo vaak lees ik het RD niet.
Ik ben het met je kritiek op deze artikelen wel eens. De vragen waren niet diepgravend genoeg. De kwaliteit van RD-artikelen varieert enorm, veel meer dan bij andere kranten. Pas nog een interview over een nieuw blad waarbij je plaatsvervangend schaamrood zou worden. Maar ik vond juist het artikel over aanstaand vaderschap wel aardig. Ik ben in het geheel niet deskundig, dat scheelt misschien.

En wat betreft de blijdschap van Jantje: deze artikelen waren ook weinig kritisch. De vraag had kunnen zijn: waarom iemand interviewen die als één van de 50 aanwezigen de middagdienst bezoekt. Hij gaf keurige antwoorden, en ik denk zelfs dat hij in staat is om de SV te begrijpen, maar de uitzonderlijkheid van de gebeurtenis kwam in het interview niet aan de orde. Idem met de leerkracht uit de Gelderse Vallei. Zij sprak de tale Kanaäns, maar inhoudelijk was er weinig persoonlijks of leerzaams te melden.
Plaats reactie