Columns

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Columns

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:Je bedoelt, denk ik, de mening van DDD over ds Van Boven, niet mijn mening.
Ik heb hier alleen mijn mening over ds Belder gegeven.
Jij hebt je mening gegeven over de column van ds Belder ;) (toch wel een verschil)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Columns

Bericht door huisman »

Ad Anker schreef:
Ik heb overigens mijn naam gewijzigd, ik zou het prettig vinden wanneer velen zouden volgen. :hum
Dan heten wij allemaal Ad Anker :hum
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Re : Columns

Bericht door Pimpelmees »

Auto schreef:Uit de column van ds Belder
Op de (a)sociale media schelden we naar hartenlust. Zelfs op refoforum sluipen koppensnellers rond. Anoniem natuurlijk.
Ik ben het wel eens met ds Belder. Er worden hier misschien geen scheldwoorden gebruikt maar we reageren soms wel onnodig hard op elkaar. Het is dan op het randje. In die zin denk ik dat wij forummers wel degelijk iets aan deze feedback van ds Belder hebben.

Met de anonimiteit daarentegen heb ik geen problemen. Ik vind het zelfs wel prettig dat ik niet weet wie de anderen zijn. Ik let zo meer op de argumenten.
ejvl
Berichten: 5745
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Re : Columns

Bericht door ejvl »

Pimpelmees schreef:Ik ben het wel eens met ds Belder. Er worden hier misschien geen scheldwoorden gebruikt maar we reageren soms wel onnodig hard op elkaar. Het is dan op het randje. In die zin denk ik dat wij forummers wel degelijk iets aan deze feedback van ds Belder hebben.
Dat vind ik dan juist weer van niet.
Het is toch een discussieforum, niet een plaats waar iedereen het met elkaar eens is en er alleen zoetsappig gepraat wordt, al gebeurd dat natuurlijk wel en is ook helemaal niets mis mee, maar een stevige discussie vind ik juist interessant en leerzaam, en een standpunt mag ook best stevig verdedigd worden toch?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33281
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Columns

Bericht door Tiberius »

Bovendien, "soms onnodig hard reageren" op elkaar, veelal in de hitte van de discussie, is denk ik wel wat anders dan de classificatie "rondsluipende, anonieme koppensnellers".
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Columns

Bericht door Erik »

Tiberius schreef:Bovendien, "soms onnodig hard reageren" op elkaar, veelal in de hitte van de discussie, is denk ik wel wat anders dan de classificatie "rondsluipende, anonieme koppensnellers".
Ten diepste is dat denk ik toch wat ds. Belder bedoeld. Er zitten er op dit forum die hun forumgenoten met een andere opvatting/mening niet dulden en trachten ze te "snellen". Dat dat dan niet direct dmv schelden, intimidatie etc gebeurd maar door andere methoden is wat moeilijker te traceren. Er zit nog een wereld aan ruimte tussen je eigen opvatting huldigen en het neerhalen van een ander (incl. zijn/haar argumenten)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23846
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Columns

Bericht door refo »

Ten diepste nog wel. Ben jij ds Belder zelf?

Het ergste wat hier gebeurt ( met een t) is dat sommigen (ik noem geen namen) alle predikanten afkraken op een paar na, die door hem zijn geapprobeerd (met een d). En als je er over doorvraagt dan krijg je opmerkingen van: ik hoor hier niet meer, de oude leer wordt niet meer herkend, en dergelijke.
DDD heeft nu eens zo een preek gehoord en heeft daar zo zijn bedenkingen bij. Koppensnellen zo je wilt. Maar wat geeft dat?

En zo'n column moet je ook weer niet te serieus nemen. Er is een deadline en je MOET wat inleveren.
Pimpelmees
Berichten: 691
Lid geworden op: 30 sep 2014, 13:27

Re: Columns

Bericht door Pimpelmees »

refo schreef:Ten diepste nog wel. Ben jij ds Belder zelf?

Het ergste wat hier gebeurt ( met een t) is dat sommigen (ik noem geen namen) alle predikanten afkraken op een paar na, die door hem zijn geapprobeerd (met een d). En als je er over doorvraagt dan krijg je opmerkingen van: ik hoor hier niet meer, de oude leer wordt niet meer herkend, en dergelijke.
DDD heeft nu eens zo een preek gehoord en heeft daar zo zijn bedenkingen bij. Koppensnellen zo je wilt. Maar wat geeft dat?

En zo'n column moet je ook weer niet te serieus nemen. Er is een deadline en je MOET wat inleveren.
Erik had het over het soms onnodig hard reageren van forumgenoten op elkaar. Ik denk wel degelijk dat we dat moeten zien te voorkomen, hoe verhit de discussie ook is. Anders houden we een soort (intellectuele) machocultuur over.
Online
DDD
Berichten: 28694
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Columns

Bericht door DDD »

Maar wat is hard reageren? Ik heb een heel mild karakter, denk ik. Maar dat zal niet iedereen op dit forum met mij eens zijn.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Columns

Bericht door Terri »

Zonder je in real life te kennen, zou ik je aan de hand van je bijdrage's ook zo typeren.
Mild dus.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Columns

Bericht door Germanicus »

Over het algemeen vind ik de columns op www.habakuk.nu de moeite waard van lezen meer dan waard. Zoals deze bijvoorbeeld: http://www.habakuk.nu/opinies/item/4209 ... roege-kerk
Hier beneden is het niet.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Columns

Bericht door Mara »

Uit de Gelderlander, zomaar een moeder:

Wij-wij
Job (12) kent de woorden k**-Marokkaan, kankerl*l en aandachtshoer niet. Een hoofddoek zet geen kwaad bloed bij hem. Die zal hij leuk vinden omdat je eraan kan trekken. Kroeshaar kriebelt tegen zijn hand en glad haar wil hij aaien. Job raakt mensen graag aan. Racisme is hem vreemd, vooroordelen kent hij niet. Gaat thuis de bel, dan roept hij 'mama open doen'.

Job is nieuwsgierig en verwelkomt iedereen. Niks wij-zij. Gezellig wij-wij. Hij vindt mensen leuk en lief, tot het tegendeel bewezen is. Job zal je nooit op je verleden pakken, hooguit pakt hij je hand. Job snapt niet wat een homo is, laat staan wat hetero betekent. Hij maakt evenmin onderscheid tussen dik, dun, rijk, arm, Tokkie of elite.

Job kijkt op niemand neer - vanuit zijn rolstoel kijkt hij altijd omhoog. Aan zijn hemel staat de zon of het regent. Job zegt sorry als hij je pijn heeft gedaan. Dankjewel als je hem helpt. En toont belangstelling door te vragen 'hoe is het met jou'? Kijkt hij voetbal op televisie, dan juicht hij bij ieder doelpunt, ongeacht de clubkleuren.

Job is kampioen in het delen van blijdschap. Het veld op stormen zou hij niet kunnen - vanwege die rolstoel. Spelers van de tegenpartij slaan al helemaal niet; hij heeft een lage spierspanning. Het is dat krakkemikkige lijf, waardoor hij bijna niks kan.

Job moet altijd wachten. Op eten, op gezelschap, op de taxi, op een nieuwe rolstoel, op iemand die zijn luier verschoont. Toch voelt hij zich nooit tekort gedaan. Zal nimmer klagen. Wijst niet verongelijkt naar mensen die het beter hebben en is onbekend met de begrippen jaloezie, misgunnen en kwaadspreken. Liever zingt hij een liedje. Job geeft geen anderen de schuld en wenst niemand dood op sociale media.

En dan noemen we hem verstandelijk beperkt.

Deze column heeft mij wel geraakt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Columns

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:Uit de Gelderlander, zomaar een moeder:

Wij-wij
Job (12) kent de woorden k**-Marokkaan, kankerl*l en aandachtshoer niet. Een hoofddoek zet geen kwaad bloed bij hem. Die zal hij leuk vinden omdat je eraan kan trekken. Kroeshaar kriebelt tegen zijn hand en glad haar wil hij aaien. Job raakt mensen graag aan. Racisme is hem vreemd, vooroordelen kent hij niet. Gaat thuis de bel, dan roept hij 'mama open doen'.

Job is nieuwsgierig en verwelkomt iedereen. Niks wij-zij. Gezellig wij-wij. Hij vindt mensen leuk en lief, tot het tegendeel bewezen is. Job zal je nooit op je verleden pakken, hooguit pakt hij je hand. Job snapt niet wat een homo is, laat staan wat hetero betekent. Hij maakt evenmin onderscheid tussen dik, dun, rijk, arm, Tokkie of elite.

Job kijkt op niemand neer - vanuit zijn rolstoel kijkt hij altijd omhoog. Aan zijn hemel staat de zon of het regent. Job zegt sorry als hij je pijn heeft gedaan. Dankjewel als je hem helpt. En toont belangstelling door te vragen 'hoe is het met jou'? Kijkt hij voetbal op televisie, dan juicht hij bij ieder doelpunt, ongeacht de clubkleuren.

Job is kampioen in het delen van blijdschap. Het veld op stormen zou hij niet kunnen - vanwege die rolstoel. Spelers van de tegenpartij slaan al helemaal niet; hij heeft een lage spierspanning. Het is dat krakkemikkige lijf, waardoor hij bijna niks kan.

Job moet altijd wachten. Op eten, op gezelschap, op de taxi, op een nieuwe rolstoel, op iemand die zijn luier verschoont. Toch voelt hij zich nooit tekort gedaan. Zal nimmer klagen. Wijst niet verongelijkt naar mensen die het beter hebben en is onbekend met de begrippen jaloezie, misgunnen en kwaadspreken. Liever zingt hij een liedje. Job geeft geen anderen de schuld en wenst niemand dood op sociale media.

En dan noemen we hem verstandelijk beperkt.

Deze column heeft mij wel geraakt.
Hele mooie column inderdaad.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10450
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Columns

Bericht door Zita »

Wim Anker schreef:
Mara schreef:Uit de Gelderlander, zomaar een moeder:

Wij-wij
Job (12) kent de woorden k**-Marokkaan, kankerl*l en aandachtshoer niet. Een hoofddoek zet geen kwaad bloed bij hem. Die zal hij leuk vinden omdat je eraan kan trekken. Kroeshaar kriebelt tegen zijn hand en glad haar wil hij aaien. Job raakt mensen graag aan. Racisme is hem vreemd, vooroordelen kent hij niet. Gaat thuis de bel, dan roept hij 'mama open doen'.

Job is nieuwsgierig en verwelkomt iedereen. Niks wij-zij. Gezellig wij-wij. Hij vindt mensen leuk en lief, tot het tegendeel bewezen is. Job zal je nooit op je verleden pakken, hooguit pakt hij je hand. Job snapt niet wat een homo is, laat staan wat hetero betekent. Hij maakt evenmin onderscheid tussen dik, dun, rijk, arm, Tokkie of elite.

Job kijkt op niemand neer - vanuit zijn rolstoel kijkt hij altijd omhoog. Aan zijn hemel staat de zon of het regent. Job zegt sorry als hij je pijn heeft gedaan. Dankjewel als je hem helpt. En toont belangstelling door te vragen 'hoe is het met jou'? Kijkt hij voetbal op televisie, dan juicht hij bij ieder doelpunt, ongeacht de clubkleuren.

Job is kampioen in het delen van blijdschap. Het veld op stormen zou hij niet kunnen - vanwege die rolstoel. Spelers van de tegenpartij slaan al helemaal niet; hij heeft een lage spierspanning. Het is dat krakkemikkige lijf, waardoor hij bijna niks kan.

Job moet altijd wachten. Op eten, op gezelschap, op de taxi, op een nieuwe rolstoel, op iemand die zijn luier verschoont. Toch voelt hij zich nooit tekort gedaan. Zal nimmer klagen. Wijst niet verongelijkt naar mensen die het beter hebben en is onbekend met de begrippen jaloezie, misgunnen en kwaadspreken. Liever zingt hij een liedje. Job geeft geen anderen de schuld en wenst niemand dood op sociale media.

En dan noemen we hem verstandelijk beperkt.

Deze column heeft mij wel geraakt.
Hele mooie column inderdaad.
Ik volg haar al een paar jaar via haar site: http://www.annemariehaverkamp.nl/. Niet altijd even sterk, maar vaak wel raak.
Is ze niet net aan een vaste column in het RD begonnen?
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Columns

Bericht door Mara »

Met enige verbazing de column Liever zoete lach over Trump dan zuur van azijn op RD.nl gelezen.
Waarin het geniale filmpje van Lubach positief wordt beoordeeld.
Andersom is het nl. niet zozeer het geval. Lubach heeft het geloof losgelaten, zoals hij zei bij de eo en voelde zich daarna bevrijd.
Ik ben het trouwens van harte eens met de schrijver van deze column.
Sinds de aantreding van Trump viert satire hoogtij en wordt zelfs per ongeluk een foto van de nep-Trump in een krant geplaatst, ipv de echte. :haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie