Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef:
merel schreef:
Lilian1975 schreef:Vraagje: Welk bijbels principe ligt te grondslag aan economisch zelfstandig zijn van de vrouw?
Spreuken 31 ;)
Nee, daar gaat het om een bijdrage aan de familie en daar wordt ze om geroemd. Wel economisch, overigens.

Het knellende in deze definitie is natuurlijk het begrip zelfstandig zijn.
Zelfstandig onafhankelijk zijn zijn in eenheid waarin je juist niet onafhankelijk bent.... dat vraagt volgens mij om "moeilijkheden". ;)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:
Lilian1975 schreef:Vraagje: Welk bijbels principe ligt te grondslag aan economisch zelfstandig zijn van de vrouw?
Spreuken 31 ;)
Nee, daar gaat het om een bijdrage aan de familie en daar wordt ze om geroemd. Wel economisch, overigens.

Het knellende in deze definitie is natuurlijk het begrip zelfstandig zijn.
Waarom zou dat knellend zijn? Ik ervaar het juist als rustgevend dat ik weet dat als ik wegval mijn man het op alle fronten kan redden. datzelfde geldt voor hem.
Henk J schreef:
merel schreef: Jij stelt steeds dat kinderen geen godsdienstige opvoeding kan geven, maar ik zie nergens een onderbouwing daarvan. Wat zou een thuisblijfmoeder doen in de opvoeding wat bijvoorbeeld ik nalaat of niet aan toe zou komen?
Ik stel niet dat je ze dan geen godsdienstige opvoeding kan geven maar ik stel dat het dan lastiger is omdat je er dan ook minder tijd voor hebt. Daarnaast denk ik dat het Bijbels is om de kinderzegen te verbinden met een roeping in het gezin, wat geldt voor beide ouders natuurlijk maar waar we toch een spits zien naar de moeder toe.
Verder vind ik het lastig om op jouw persoonlijke situatie in te gaan omdat ik die niet ken. En wat mij betreft hoef je daar hier ook geen verantwoording over af te leggen en zeker niet aan mij, aangezien ik geen vrouw en kinderen heb. Daardoor spreek ik misschien ook wel wat theoretisch en idealistisch.
Onze prioriteit is en blijft het gezin. Op dat vlak maken wij ook keuzes in het werk en onze tijdbesteding. Dat betekent niet dat dit niet samen kan gaan met economisch zelfstandig zijn.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Chrisje72 »

Henk J schreef:.
Echter de Bijbel spreekt ook regelmatig over de taak van de moeders in de opvoeding van het gezin, dat is ook een roeping als ouders de kinderzegen krijgen. Ik zie niet in hoe een ouderpaar vorm geeft aan deze roeping als beide ouders fulltime werken.
Ik heb het even niet helder, maar volgens mij wordt juist vader hiervoor genoemd.
Kun je me enkele teksten geven waarin staat dat juist de moeders de opvoeding in het gezin moeten doen?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Lilian1975 »

[quote="merel]

Waarom zou dat knellend zijn? Ik ervaar het juist als rustgevend dat ik weet dat als ik wegval mijn man het op alle fronten kan redden. datzelfde geldt voor hem.

[/quote]

@ merel. Zowel mijn man als ik kunnen het financieel redden als een van ons er niet meer is. Ondanks dat ik geen "echte" baan heb. Verder heb ik gewoon ook mijn diploma's die nog steeds hun waarde hebben. ;)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Prima dat jullie dat zo geregeld hebben. De praktijk geeft echter weer dat het overgrote merendeel van de mensen die niet economisch zelfstandig zijn terugvallen op de overheid. Ik begrijp dat de overheid dit zoveel mogelijk wil voorkomen en daarom stimuleert dat vrouwen ( en mannen) economisch zelfstandig zijn.

Daarnaast betwijfel ik in hoeverre diploma's waar jarenlang niets mee gedaan is, nog van waarde zijn. Wellicht dat dit in bepaalde sectoren geldt, maar in het overgrote merendeel niet.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef:Prima dat jullie dat zo geregeld hebben. De praktijk geeft echter weer dat het overgrote merendeel van de mensen die niet economisch zelfstandig zijn terugvallen op de overheid. Ik begrijp dat de overheid dit zoveel mogelijk wil voorkomen en daarom stimuleert dat vrouwen ( en mannen) economisch zelfstandig zijn.

Daarnaast betwijfel ik in hoeverre diploma's waar jarenlang niets mee gedaan is, nog van waarde zijn. Wellicht dat dit in bepaalde sectoren geldt, maar in het overgrote merendeel niet.
Ik zou voor je laatste alinea toch wel wat meer overtuigend bewijs willen zien. Je roept het al een hele ochtend, maar heb je ook overtuigende argumenten? Want volgens mij, en zeker in deze tijd waar er veel vraag is naar onderwijzeressen en verpleegkundigen, is dat vaak echt niet zo. Er zal wellicht misschien bijscholing moeten plaatsvinden, maar dat betaalt de werkgever tegenwoordig ook al.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Niet iedereen werkt als verpleegkundige en/of juf. Verbazingwekkend dat je alleen deze sectoren opnoemt. Als of dat het vakgebied is waar iedereen werkt.
MBO-ers en lager geschoolden kunnen wellicht makkelijker terug komen in hun vakgebied. Bij WO geschoolden ligt dit wel ingewikkelder. Daar is de teruggang naar de werkvloer beduidend lastiger.
Laatst gewijzigd door merel op 29 nov 2022, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Henk J »

Chrisje72 schreef:
Henk J schreef:.
Echter de Bijbel spreekt ook regelmatig over de taak van de moeders in de opvoeding van het gezin, dat is ook een roeping als ouders de kinderzegen krijgen. Ik zie niet in hoe een ouderpaar vorm geeft aan deze roeping als beide ouders fulltime werken.
Ik heb het even niet helder, maar volgens mij wordt juist vader hiervoor genoemd.
Kun je me enkele teksten geven waarin staat dat juist de moeders de opvoeding in het gezin moeten doen?
Genesis 3 en 1 Timotheüs 2:15. Daarnaast spreekt het huwelijksformulier ook over de verschillende rollen van de man en de vrouw in het gezin.
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef:
merel schreef:Prima dat jullie dat zo geregeld hebben. De praktijk geeft echter weer dat het overgrote merendeel van de mensen die niet economisch zelfstandig zijn terugvallen op de overheid. Ik begrijp dat de overheid dit zoveel mogelijk wil voorkomen en daarom stimuleert dat vrouwen ( en mannen) economisch zelfstandig zijn.

Daarnaast betwijfel ik in hoeverre diploma's waar jarenlang niets mee gedaan is, nog van waarde zijn. Wellicht dat dit in bepaalde sectoren geldt, maar in het overgrote merendeel niet.
Ik zou voor je laatste alinea toch wel wat meer overtuigend bewijs willen zien. Je roept het al een hele ochtend, maar heb je ook overtuigende argumenten? Want volgens mij, en zeker in deze tijd waar er veel vraag is naar onderwijzeressen en verpleegkundigen, is dat vaak echt niet zo. Er zal wellicht misschien bijscholing moeten plaatsvinden, maar dat betaalt de werkgever tegenwoordig ook al.
Klopt wel hoor, ik weet ook wel voorbeelden van verpleegkundigen die allerlei handelingen niet meer mogen doen nadat ze een tijd niet als verpleegkundige hebben gewerkt. Ik denk dat het vooral bij semi overheidsinstellingen voorkomt, daar wordt over het algemeen meer waarde gehecht aan een diploma dan in het bedrijfsleven.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Henk J schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
merel schreef:Prima dat jullie dat zo geregeld hebben. De praktijk geeft echter weer dat het overgrote merendeel van de mensen die niet economisch zelfstandig zijn terugvallen op de overheid. Ik begrijp dat de overheid dit zoveel mogelijk wil voorkomen en daarom stimuleert dat vrouwen ( en mannen) economisch zelfstandig zijn.

Daarnaast betwijfel ik in hoeverre diploma's waar jarenlang niets mee gedaan is, nog van waarde zijn. Wellicht dat dit in bepaalde sectoren geldt, maar in het overgrote merendeel niet.
Ik zou voor je laatste alinea toch wel wat meer overtuigend bewijs willen zien. Je roept het al een hele ochtend, maar heb je ook overtuigende argumenten? Want volgens mij, en zeker in deze tijd waar er veel vraag is naar onderwijzeressen en verpleegkundigen, is dat vaak echt niet zo. Er zal wellicht misschien bijscholing moeten plaatsvinden, maar dat betaalt de werkgever tegenwoordig ook al.
Klopt wel hoor, ik weet ook wel voorbeelden van verpleegkundigen die allerlei handelingen niet meer mogen doen nadat ze een tijd niet als verpleegkundige hebben gewerkt. Ik denk dat het vooral bij semi overheidsinstellingen voorkomt, daar wordt over het algemeen meer waarde gehecht aan een diploma dan in het bedrijfsleven.
Daarbij speelt dat je zonder herregistratie in het BIG register helemaal niet aan de slag mag als verpleegkundige, arts, verloskundige, tandarts etc. Ook dat kost behoorlijk wat extra opleidingstijd. Dus al met al ben ik van mening dat je moet zorgen dat je blijft werken, ook als er kinderen zijn.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Herman schreef:
helma schreef:Als je ervan overtuigd bent dat de bijbelse weg is dat moeder in het gezin hoort en vader kostwinner dan is dat geen rekensommetje. Als het goed is is dat een geloofskwestie.
Ik weet niet of het een geloofskwestie is als je maand in maand uit € 500 tekort komt. Dat kan zeker het geval zijn en ik ken genoeg voorbeelden in de kerkgeschiedenis dat God onder moeilijke omstandigheden uithelpt, maar je mag ook gewoon je verstand gebruiken. Ik zie het moederschap als een primaat niet als een dwingende eis die als eerste altijd volledig moet worden opgevolgd.
Ik ook niet. Daarnaast is het ook beter voor ons huwelijk dat ik blijf werken. Mijn man was na elke zwangerschapsverlof blij dat ik weer aan het werk ging.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door helma »

Ik bedoelde dat als die beslissing een geloofskwestie is dat financiële redenen dan ondergeschikt zijn. Ik heb het niet als principe voor anderen op willen leggen.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Eloesje »

merel schreef:
Waarom zou dat knellend zijn? Ik ervaar het juist als rustgevend dat ik weet dat als ik wegval mijn man het op alle fronten kan redden. datzelfde geldt voor hem.
Dat dus. Wij hebben dat ook, gedeelte via levensverzekering en gedeelte wat overblijft kunnen we met een parttime baan goed van leven. Zijn beide zelfstandig ondernemer en hebben hierdoor de vrijheid om onze eigen uren in te plannen. Zo ben ik vanmiddag uit school thuis en werkt mijn man nog even door. Volgende week is het andersom, dan werk ik 2 dagen en stopt hij als de kinderen uit school komen. Je bent samen verantwoordelijk voor de opvoeding!
Het is financieel ook fijn dat we samen werken. Geen must, maar ik zie het dan ook niet als geloofskwestie om als moeder nutteloos thuis te zitten.

Toegevoegd omdat nutteloos snel verkeerd opgevat kan worden, ik doe ook vrijwilligerswerk, daar haal ik ook veel plezier uit. Maar daarin kan ik niet mijn kwaliteiten kwijt die ik als nuttige bezigheden zie.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

helma schreef:Ik bedoelde dat als die beslissing een geloofskwestie is dat financiële redenen dan ondergeschikt zijn. Ik heb het niet als principe voor anderen op willen leggen.
Dat weet ik ;)

Ik vind daarin de geloofskwestie wel lastig te duiden. Waarom zou God dat van de een van verlangen en van een ander niet?
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Eloesje »

merel schreef:
helma schreef:Ik bedoelde dat als die beslissing een geloofskwestie is dat financiële redenen dan ondergeschikt zijn. Ik heb het niet als principe voor anderen op willen leggen.
Dat weet ik ;)

Ik vind daarin de geloofskwestie wel lastig te duiden. Waarom zou God dat van de een van verlangen en van een ander niet?
Dat is met veel dingen, hoe interpreteer je iets. Ik ben van mening dat ik mijn kwaliteiten, die ik gekregen heb, nuttig mag inzetten. Dat kan enerzijds onbetaald, maar anderzijds ook betaald. Zolang mijn gezin daar niet onder lijd.

Vraag me altijd af wat er zou gebeuren als alle reformatorische moeders niet meer zouden werken. Dan kunnen ze reformatorische verpleeghuizen sluiten, de basisscholen net zo. En waarom zou dat werk wel 'mogen', bijbels gezien, maar kantoorwerk niet?
Plaats reactie