Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door KDD »

helma schreef:Ik bedoelde dat als die beslissing een geloofskwestie is dat financiële redenen dan ondergeschikt zijn. Ik heb het niet als principe voor anderen op willen leggen.
Hier helemaal mee eens.

Een ds kwam een keer bij een gezin waar de moeder werkte buiten huis en zeide tot haar dat er geschreven stond dat de huisvrouw van Abraham in de tent was. De moeder antwoordde dat er ook geschreven stond dat Abraham zeer rijk was, in vee, in zilver, en in goud. :)
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door HersteldHervormd »

KDD schreef:
helma schreef:Ik bedoelde dat als die beslissing een geloofskwestie is dat financiële redenen dan ondergeschikt zijn. Ik heb het niet als principe voor anderen op willen leggen.
Hier helemaal mee eens.

Een ds kwam een keer bij een gezin waar de moeder werkte buiten huis en zeide tot haar dat er geschreven stond dat de huisvrouw van Abraham in de tent was. De moeder antwoordde dat er ook geschreven stond dat Abraham zeer rijk was, in vee, in zilver, en in goud. :)
:D
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Bourdon16 »

Als iemand een eigen zaak heeft is het werken van de vrouw weer meer geaccepteerd in refo-kring.
Of bij schippers.
Bij die laatste wonen de kinderen zelfs nog deels op een internaat.
Terwijl voor andere het brengen van de kinderen naar een (christelijke) BSO weer een stap te ver is.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Eloesje »

KDD schreef:
helma schreef:Ik bedoelde dat als die beslissing een geloofskwestie is dat financiële redenen dan ondergeschikt zijn. Ik heb het niet als principe voor anderen op willen leggen.
Hier helemaal mee eens.

Een ds kwam een keer bij een gezin waar de moeder werkte buiten huis en zeide tot haar dat er geschreven stond dat de huisvrouw van Abraham in de tent was. De moeder antwoordde dat er ook geschreven stond dat Abraham zeer rijk was, in vee, in zilver, en in goud. :)
:)
Ik heb best wat grote gezinnen in mijn omgeving waarvan de vader echt een goedbetaalde baan heeft, ze een enorm huis hebben en de moeder gewoon rustig thuis kan blijven zonder dat ze er iets voor hoeven te laten. Als je dan zegt dat dat bijbels is, vind ik dat erg kort door de bocht tov moeders die een paar uur bijverdienen om rond te kunnen komen met een man zoals jan modaal.
Maar onze rijkdom is niet hier beneden hé, laten we dat niet vergeten. Daarom is er ook geen goed of fout als het gaat over werkende moeders. Laat een ieder in zijn gemoed ten volle verzekerd zijn.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Waarom zou een vrouw alleen mogen werken als het financieel noodzakelijk is en niet als ze haar overige talenten wil ontplooien?
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Chrisje72 »

Henk J schreef:
Chrisje72 schreef:
Henk J schreef:.
Echter de Bijbel spreekt ook regelmatig over de taak van de moeders in de opvoeding van het gezin, dat is ook een roeping als ouders de kinderzegen krijgen. Ik zie niet in hoe een ouderpaar vorm geeft aan deze roeping als beide ouders fulltime werken.
Ik heb het even niet helder, maar volgens mij wordt juist vader hiervoor genoemd.
Kun je me enkele teksten geven waarin staat dat juist de moeders de opvoeding in het gezin moeten doen?
Genesis 3 en 1 Timotheüs 2:15. Daarnaast spreekt het huwelijksformulier ook over de verschillende rollen van de man en de vrouw in het gezin.
Die teksten gaan erover dat de vrouw kinderen krijgt, maar niet dat de opvoeding vooral bij de vrouw ligt toch?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef:
Klavart schreef:
Herman schreef:
merel schreef:Niets. Ik vind een vader en moeder beiden verantwoordelijk voor het gezin. De een niet meer dan de ander. Daarom ben ik van mening dat beiden economisch zelfstandig moeten (kunnen) zijn om het gezin van inkomen te voorzien.
Wij hebben een gezinsinkomen. Als er wat gebeurd zal je echt alles (verhouding werk/thuis) op een andere manier moeten inrichten. Dus op voorhand bepalen dat een vrouw economisch zelfstandig moet zijn, lijkt me een stap te ver.
Mee eens. Zeker als dat ten koste gaat van de opvoeding/zorg/aandacht voor de kinderen.
Dat neemt niet weg dat er op dit moment in verschillende sectoren een grote krapte is qua personeel. Als jij als echtgenote 8 jaar lang niet het werk van bijvoorbeeld verpleegkundige hebt kunnen uitvoeren vanwege de zorg in het gezin, is de kans op dit moment wel groot dat, als je eenmaal solliciteert, je ook direct wordt aangenomen. Met andere woorden: een goede opleiding en de juiste papieren zijn ook genoeg om economisch zelfstandig te zijn, ondanks dat je als vrouw je taak als moeder volledig op de eerste plaats zet.
Als je als mening is dat een moeder van basisschoolkinderen geen baan moet hebben, heb je het bij een gezin van meerdere kinderen al op z'n minst over een jaar of vijftien niet-werken. Dan kun je het als accountant, fiscalist, arts enz echt wel vergeten. Je kennis is waardeloos.
Ik zeg daarmee niet dat een moeder maar moet gaan werken. Maar wel dat het offer dat moeder hierin gevraagd wordt wel serieus genomen mag worden, zeker als ze haar werk heel graag doet en lang gestudeerd heeft om haar beroep te kunnen uitoefenen.
De schippersinternaten blijven mij verbazen. Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat vanwege het varende werk van vader de kinderen maar in een internaat worden gestopt. Met een gezin kun je geen schipper zijn. Ja, dat is een offer. Maar beide ouders doordeweeks niet in beeld bij een opgroeiend gezin vind ik onverantwoord.
Het streven naar economische zelfstandigheid in een huwelijk vind ik wat vreemd. Een huwelijk betekent dat je de dingen samen doet. En dan is die zelfredzaamheid naar mijn idee niet zo heel belangrijk, zolang er geen ongezonde machtsverhoudingen ontstaan.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Eloesje »

Zita schreef: Het streven naar economische zelfstandigheid in een huwelijk vind ik wat vreemd. Een huwelijk betekent dat je de dingen samen doet. En dan is die zelfredzaamheid naar mijn idee niet zo heel belangrijk, zolang er geen ongezonde machtsverhoudingen ontstaan.
Ik ben van mening dat je binnen het huwelijk niet hoeft te streven naar economische zelfstandigheid. Wat ik wel belangrijk vind, maar dat benoem je eerder in je post, dat je daar wel naartoe kunt werken als je alleen komt te staan.
Op dit moment maak ik ook niet voldoende uren om rond te komen als ik alleen kom te staan. Maar ik kan wel uitbreiden als dat nodig is.
merel schreef:Waarom zou een vrouw alleen mogen werken als het financieel noodzakelijk is en niet als ze haar overige talenten wil ontplooien?
Dat dus. Ik krijg soms het gevoel dat je wel mag werken als je in de zorg zit of het onderwijs, of als het financieel gewoon echt nodig is en anders niet.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door MGG »

merel schreef:Prima dat jullie dat zo geregeld hebben. De praktijk geeft echter weer dat het overgrote merendeel van de mensen die niet economisch zelfstandig zijn terugvallen op de overheid. Ik begrijp dat de overheid dit zoveel mogelijk wil voorkomen en daarom stimuleert dat vrouwen ( en mannen) economisch zelfstandig zijn.

Daarnaast betwijfel ik in hoeverre diploma's waar jarenlang niets mee gedaan is, nog van waarde zijn. Wellicht dat dit in bepaalde sectoren geldt, maar in het overgrote merendeel niet.

Klopt, maar eenverdieners betalen ook onevenredig veel belasting. Nog los van het feit dat er kapitalen naar de kinderopvang(toeslag) gaan. Ik denk dat eenverdieners voor de staat niet duurder zijn dan tweeverdieners.

Wat mij betreft gaan we zsm het inkomen per huishouden belasten ipv per persoon. Persoonlijk vind ik dat veel rechtvaardiger en vanuit het liberale gedachtegoed moeten mensen vrij zijn om de taken werk/zorg te verdelen. Nu stuur de overheid sterk op tweeverdieners dmv een extreem scheve belastingdruk als je kiest voor 1 persoon die het inkomen verdient.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

De discussie over het belastingstelsel en) of kosten kinderopvang staan los van de discussie over economische zelfstandigheid. Al durf ik wel te beweren dat de kosten van luttele jaren kinderopvang niet opwegen tegen de positieve effecten in de maatschappij van deze economische zelfstandigheid.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Zita schreef: Het streven naar economische zelfstandigheid in een huwelijk vind ik wat vreemd. Een huwelijk betekent dat je de dingen samen doet. En dan is die zelfredzaamheid naar mijn idee niet zo heel belangrijk, zolang er geen ongezonde machtsverhoudingen ontstaan.
Deze alinea begrijp ik niet zo goed. Het klinkt als een tegenstelling die er mijns inziens niet is. tegenstelling. Wat bedoel je met ' dingen samen doen' en waarom zou dat in tegenspraak zijn met economische zelfstandigheid?
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door MGG »

merel schreef:De discussie over het belastingstelsel en) of kosten kinderopvang staan los van de discussie over economische zelfstandigheid. Al durf ik wel te beweren dat de kosten van luttele jaren kinderopvang niet opwegen tegen de positieve effecten in de maatschappij van deze economische zelfstandigheid.
De wens van diverse partijen (vooral d66) dat iedereen economisch zelfstandig is, is de grootste oorzaak van de extreme scheefgroei in het belastingstelsel. Mede als gevolg daarvan hebben veel mensen helaas niet de luxe om ervoor te kiezen dat een ouder niet werkt.
Ik zie de ene discussie daarom niet los van de andere. Economische zelfstandigheid is prima, maar ik vind dat de overheid miljarden uit moet trekken om het te stimuleren.
(De kinderopvangtoeslag kost jaarlijks miljarden, maar dat deel van de discussie zal ik laten rusten.)
Laatst gewijzigd door MGG op 29 nov 2022, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Zita »

merel schreef:
Zita schreef: Het streven naar economische zelfstandigheid in een huwelijk vind ik wat vreemd. Een huwelijk betekent dat je de dingen samen doet. En dan is die zelfredzaamheid naar mijn idee niet zo heel belangrijk, zolang er geen ongezonde machtsverhoudingen ontstaan.
Deze alinea begrijp ik niet zo goed. Het klinkt als een tegenstelling die er mijns inziens niet is. tegenstelling. Wat bedoel je met ' dingen samen doen' en waarom zou dat in tegenspraak zijn met economische zelfstandigheid?
Het echtpaar als eenheid zorgt voor inkomen en zorg. Daarin kan een wederzijdse afhankelijkheid ontstaan, maar binnen een eenheid hoeft die wederzijdse afhankelijkheid naar mijn idee geen kwalijke zaak te zijn. Je bent immers één.
Of de verdeling persé zo moet zijn dat de vrouw de zorgtaken op zich neemt en de man het inkomensdeel, weet ik niet zeker. De Spreuken 31-vrouw was niet uitsluitend bezig met zorgtaken en wordt daarom geprezen. Ik weet niet goed in hoeverre de beschrijving van vrouwen in de Bijbel altijd normatief en niet-tijdgebonden is bedoeld. Wel is het naar mijn idee essentieel dat de zorg voor de kinderen voorop staat. Is er vanuit de kinderen dus de behoefte dat één van de ouders thuis is, dan moet niet het kind zich persé aanpassen, maar wel de ouder.
Het feit dat de Heere vrouwen dusdanig heeft geschapen dat zij borstvoeding kunnen geven en mannen niet, zie ik wel als een aanwijzing dat de vrouw wellicht de eerstaangewezene is voor de zorgtaken van kleine kinderen, maar ik durf dat niet heel erg hard te maken.
En we verkeren nu in een soort luxe tijdperk. Mijn oma had zes kinderen en had bar weinig tijd voor hen. Want het huishouden slokte haar tijd en aandacht op. Er was dus geen sprake van dat mijn moeder uit school lekker tegen oma aan op de bank kroop om haar verhaal van die dag te doen. Nee, ze kon mooi even de ramen zemen. Of wat boodschappen halen. En oma is echt niet harteloos of gemeen. Huishouden kostte haar gewoon een stuk meer tijd dan het nu in een gemiddeld huishouden kost. Oma was niet thuis bij de kinderen maar thuis bij haar huishouden.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Zita schreef:
merel schreef:
Zita schreef: Het streven naar economische zelfstandigheid in een huwelijk vind ik wat vreemd. Een huwelijk betekent dat je de dingen samen doet. En dan is die zelfredzaamheid naar mijn idee niet zo heel belangrijk, zolang er geen ongezonde machtsverhoudingen ontstaan.
Deze alinea begrijp ik niet zo goed. Het klinkt als een tegenstelling die er mijns inziens niet is. tegenstelling. Wat bedoel je met ' dingen samen doen' en waarom zou dat in tegenspraak zijn met economische zelfstandigheid?
Het echtpaar als eenheid zorgt voor inkomen en zorg. Daarin kan een wederzijdse afhankelijkheid ontstaan, maar binnen een eenheid hoeft die wederzijdse afhankelijkheid naar mijn idee geen kwalijke zaak te zijn. Je bent immers één.
Of de verdeling persé zo moet zijn dat de vrouw de zorgtaken op zich neemt en de man het inkomensdeel, weet ik niet zeker. De Spreuken 31-vrouw was niet uitsluitend bezig met zorgtaken en wordt daarom geprezen. Ik weet niet goed in hoeverre de beschrijving van vrouwen in de Bijbel altijd normatief en niet-tijdgebonden is bedoeld. Wel is het naar mijn idee essentieel dat de zorg voor de kinderen voorop staat. Is er vanuit de kinderen dus de behoefte dat één van de ouders thuis is, dan moet niet het kind zich persé aanpassen, maar wel de ouder.
Het feit dat de Heere vrouwen dusdanig heeft geschapen dat zij borstvoeding kunnen geven en mannen niet, zie ik wel als een aanwijzing dat de vrouw wellicht de eerstaangewezene is voor de zorgtaken van kleine kinderen, maar ik durf dat niet heel erg hard te maken.
En we verkeren nu in een soort luxe tijdperk. Mijn oma had zes kinderen en had bar weinig tijd voor hen. Want het huishouden slokte haar tijd en aandacht op. Er was dus geen sprake van dat mijn moeder uit school lekker tegen oma aan op de bank kroop om haar verhaal van die dag te doen. Nee, ze kon mooi even de ramen zemen. Of wat boodschappen halen. En oma is echt niet harteloos of gemeen. Huishouden kostte haar gewoon een stuk meer tijd dan het nu in een gemiddeld huishouden kost. Oma was niet thuis bij de kinderen maar thuis bij haar huishouden.
Jouw voorbeeld herken ik ook uit de verhalen van mijn familie.

Het eerste deel van afhankelijkheid aan elkaar sluit niet uit dat voor beide economische onafhankelijkheid kan zijn. Mijn man en ik zijn een team waarbij wij beiden economisch onafhankelijk ( kunnen) zijn, maar daarnaast in de zorg rondom het gezin, huis etc wel afhankelijk zijn van elkaar.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
Henk J schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
merel schreef:Prima dat jullie dat zo geregeld hebben. De praktijk geeft echter weer dat het overgrote merendeel van de mensen die niet economisch zelfstandig zijn terugvallen op de overheid. Ik begrijp dat de overheid dit zoveel mogelijk wil voorkomen en daarom stimuleert dat vrouwen ( en mannen) economisch zelfstandig zijn.

Daarnaast betwijfel ik in hoeverre diploma's waar jarenlang niets mee gedaan is, nog van waarde zijn. Wellicht dat dit in bepaalde sectoren geldt, maar in het overgrote merendeel niet.
Ik zou voor je laatste alinea toch wel wat meer overtuigend bewijs willen zien. Je roept het al een hele ochtend, maar heb je ook overtuigende argumenten? Want volgens mij, en zeker in deze tijd waar er veel vraag is naar onderwijzeressen en verpleegkundigen, is dat vaak echt niet zo. Er zal wellicht misschien bijscholing moeten plaatsvinden, maar dat betaalt de werkgever tegenwoordig ook al.
Klopt wel hoor, ik weet ook wel voorbeelden van verpleegkundigen die allerlei handelingen niet meer mogen doen nadat ze een tijd niet als verpleegkundige hebben gewerkt. Ik denk dat het vooral bij semi overheidsinstellingen voorkomt, daar wordt over het algemeen meer waarde gehecht aan een diploma dan in het bedrijfsleven.
Daarbij speelt dat je zonder herregistratie in het BIG register helemaal niet aan de slag mag als verpleegkundige, arts, verloskundige, tandarts etc. Ook dat kost behoorlijk wat extra opleidingstijd. Dus al met al ben ik van mening dat je moet zorgen dat je blijft werken, ook als er kinderen zijn.
Een dochter van mij heeft mede daarom haar opleiding afgebroken als fysiotherapeut.
Zij wil niet bij voorbaat weten dat ze altijd minimaal 3 dagen zal moeten blijven werken en zal moeten blijven bijscholen ook als dat (al zou het tijdelijk zijn) even niet prioriteit nummer 1 is om bijvoorbeeld als zij kinderen mag krijgen daar haar volledige verantwoordelijkheid voor wil nemen.
Ik heb daar toch wel respect voor.
Je weet natuurlijk niet hoe het leven zal gaan maar het gaf haar een ontzettende "druk".
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie