Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Zita »

huisman schreef:
Bertiel schreef:maar waarom eerder dan andere beroepen?
Dat lijkt mij logisch. Een militair van 65 is niet echt een vechtmachine. Als je op een VN uitzending gaat moet je jonger zijn dan 60 jaar. Ik vind persoonlijk 62 al te oud. UK en USA hebben zelfs regelingen dat je na 20 jaar dienst met een goede regeling ontslag kunt nemen. Ze houden dan 50% van hun salaris en kunnen de rest in hun nieuwe baan bijverdienen.
In mijn functie van luchtverkeersleider is het internationaal (civiel en militair) ook altijd normaal geweest om ergens halverwege de vijftig te stoppen. Ik ben dankbaar dat ik tot de laatste dag mijn werk achter de radar kon doen .Veel collega’s moeten hun luchtverkeersleiders brevet eerder aan de wilgen hangen en inruilen voor een kantoorfunctie of worden instructeur op de opleidingsschool voor luchtverkeersleiders.
Maar waarom is dat vroege pensioen de standaard, en niet het omscholen naar een kantoorfunctie of iets anders nuttigs binnen defensie? Ik kan mij niet voorstellen dat iedereen bij defensie noodzakelijkerwijs zwaar fysiek werk doet, dus er moeten genoeg alternatieven zijn voor wie niet langer een vechtmachine kan zijn.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door huisman »

Zita schreef:
huisman schreef:
Bertiel schreef:maar waarom eerder dan andere beroepen?
Dat lijkt mij logisch. Een militair van 65 is niet echt een vechtmachine. Als je op een VN uitzending gaat moet je jonger zijn dan 60 jaar. Ik vind persoonlijk 62 al te oud. UK en USA hebben zelfs regelingen dat je na 20 jaar dienst met een goede regeling ontslag kunt nemen. Ze houden dan 50% van hun salaris en kunnen de rest in hun nieuwe baan bijverdienen.
In mijn functie van luchtverkeersleider is het internationaal (civiel en militair) ook altijd normaal geweest om ergens halverwege de vijftig te stoppen. Ik ben dankbaar dat ik tot de laatste dag mijn werk achter de radar kon doen .Veel collega’s moeten hun luchtverkeersleiders brevet eerder aan de wilgen hangen en inruilen voor een kantoorfunctie of worden instructeur op de opleidingsschool voor luchtverkeersleiders.
Maar waarom is dat vroege pensioen de standaard, en niet het omscholen naar een kantoorfunctie of iets anders nuttigs binnen defensie? Ik kan mij niet voorstellen dat iedereen bij defensie noodzakelijkerwijs zwaar fysiek werk doet, dus er moeten genoeg alternatieven zijn voor wie niet langer een vechtmachine kan zijn.
Als je militair bent ook op een administratieve functie moet je uitzendbaar zijn. Wij zijn te klein geworden om een contingent mensen te hebben die niet uitzendbaar zijn. Uitzendingen naar bv Mali en Afghanistan zijn alleen al vanwege het klimaat vrij zwaar. Om uitzendbaar te zijn moet je voldoen aan behoorlijk strenge gezondheidseisen. Hoe ouder je bent hoe meer kans je loopt daar niet meer aan te voldoen.

M.i. zou op de hoogste rangen na de leeftijdsgrens van 60 jaar aangehouden moeten worden. Daarboven lijkt mij onverstandig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Dat klopt, maar dat betekent toch niet dat een gezond iemand na zijn 55e geen ander administratief werk bij de overheid zou kunnen doen?
KDD
Berichten: 1503
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door KDD »

Susan schreef:
KDD schreef: Ook niet met Spreuken 31?
Ik ben je verklaring schuldig. Hier komt hij:

Het is een allegorische profetie waarmee zijn moeder Lemuël kastijdde. Het doel is om wijsheid-in-actie te te eren, niet om vrouwen te instrueren om te trouwen, kinderen te krijgen en het weefgetouw op zich te nemen.

Ik vind het vreemd dat de SV zegt: Wie zal een deugdelijke huisvrouw vinden. Dat staat er namelijk niet. Er staat: wie zal een dappere, sterke of krachtige vrouw vinden.

Overigens zegt Rashi: een dappere vrouw: Dit is de Thora.
Haar kinderen ( van de Thora ): De leerlingen.
Haar man: De Heilige, gezegend zij Hij

Het is maar hoe je het leest. Ik lees het zo: de vrouw uit Spreuken 31 is personificatie van wijsheid is. Het woord voor wijsheid – chokma, waarvan het woord goochem is afgeleid – is vrouwelijk. Vrouwe Wijsheid.

Het matcht mooi met wat je leest in Jakobus 3:17 en 18. "Maar de wijsheid, die van boven is, die is ten eerste zuiver, daarna vreedzaam, bescheiden, gezeggelijk, vol van barmhartigheid en van goede vruchten, niet partijdig oordelende, en ongeveinsd. En de vrucht der rechtvaardigheid wordt in vrede gezaaid voor degenen, die vrede maken."

Wie omarm je? Is het vrouwe wijsheid of vrouwe dwaasheid.
Dat is de vraag van dit gedicht.
Bedankt voor de uitleg. Bijzondere verklaring. Zo heb ik het nooit gelezen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Anselmus »

KDD schreef:
Susan schreef:
KDD schreef: Ook niet met Spreuken 31?
Ik ben je verklaring schuldig. Hier komt hij:

Het is een allegorische profetie waarmee zijn moeder Lemuël kastijdde. Het doel is om wijsheid-in-actie te te eren, niet om vrouwen te instrueren om te trouwen, kinderen te krijgen en het weefgetouw op zich te nemen.

Ik vind het vreemd dat de SV zegt: Wie zal een deugdelijke huisvrouw vinden. Dat staat er namelijk niet. Er staat: wie zal een dappere, sterke of krachtige vrouw vinden.

Overigens zegt Rashi: een dappere vrouw: Dit is de Thora.
Haar kinderen ( van de Thora ): De leerlingen.
Haar man: De Heilige, gezegend zij Hij

Het is maar hoe je het leest. Ik lees het zo: de vrouw uit Spreuken 31 is personificatie van wijsheid is. Het woord voor wijsheid – chokma, waarvan het woord goochem is afgeleid – is vrouwelijk. Vrouwe Wijsheid.

Het matcht mooi met wat je leest in Jakobus 3:17 en 18. "Maar de wijsheid, die van boven is, die is ten eerste zuiver, daarna vreedzaam, bescheiden, gezeggelijk, vol van barmhartigheid en van goede vruchten, niet partijdig oordelende, en ongeveinsd. En de vrucht der rechtvaardigheid wordt in vrede gezaaid voor degenen, die vrede maken."

Wie omarm je? Is het vrouwe wijsheid of vrouwe dwaasheid.
Dat is de vraag van dit gedicht.
Bedankt voor de uitleg. Bijzondere verklaring. Zo heb ik het nooit gelezen.

Joodse exegese vind ik persoonlijk vrij vaak bijzonder en ver gezocht, maar dat ik mijn visie.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door huisman »

merel schreef:Dat klopt, maar dat betekent toch niet dat een gezond iemand na zijn 55e geen ander administratief werk bij de overheid zou kunnen doen?
Ben blij dat jij niet in de regering zit met je rare ideeën ;) . En de militairen van vandaag moeten tot 5 jaar voor de AOW leeftijd. Zo rond hun 62ste.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door TSD »

huisman schreef:
merel schreef:Dat klopt, maar dat betekent toch niet dat een gezond iemand na zijn 55e geen ander administratief werk bij de overheid zou kunnen doen?
Ben blij dat jij niet in de regering zit met je rare ideeën ;) . En de militairen van vandaag moeten tot 5 jaar voor de AOW leeftijd. Zo rond hun 62ste.
Ik denk dat in de meeste jaren die achterliggen dat mensen van 55+, die meestal ook nog eens moeten omscholen, in de basis geen hele grote baankans hebben gehad. Misschien dat het in deze tijd van extreme krapte iets anders ligt, maar dat is t.o.v. de jaren ervoor wel uitzonderlijk. Dus als je al geen pensioen krijgt, zou er op zijn minst een royaal soort wachtgeldregeling moeten zijn als overbrugging of voor het geval dat een andere baan niet meer binnen bereik blijkt.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
merel schreef:Dat klopt, maar dat betekent toch niet dat een gezond iemand na zijn 55e geen ander administratief werk bij de overheid zou kunnen doen?
Ben blij dat jij niet in de regering zit met je rare ideeën ;) . En de militairen van vandaag moeten tot 5 jaar voor de AOW leeftijd. Zo rond hun 62ste.
Ik ben het wel eens met Merel. Vreemd om een beroepsgroep uitzondering tov anderen te bieden.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Anselmus »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
merel schreef:Dat klopt, maar dat betekent toch niet dat een gezond iemand na zijn 55e geen ander administratief werk bij de overheid zou kunnen doen?
Ben blij dat jij niet in de regering zit met je rare ideeën ;) . En de militairen van vandaag moeten tot 5 jaar voor de AOW leeftijd. Zo rond hun 62ste.
Ik ben het wel eens met Merel. Vreemd om een beroepsgroep uitzondering tov anderen te bieden.
Dit valt onder de regeling zwarte beroepen. Voor ambulance gold hetzelfde. Ziekenhuizen mogen in de nieuwe CAO kiezen of ze de laatste twee jaar, dus vanaf 65,5 jaar medewerkers eerder mogen stoppen tegen een loon van €1000,- per maand bij voltijd werken. Ook dat je na je 55e geen nachtdienst meer hoeft te doen hoort bij die regeling. Zo blijf je langer vitaal en inzetbaar. Je mag wel nachtdienst doen en langer doorwerken, maar je hebt ook de keuze het niet te doen.
Fides Quaerens Intellectum
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

huisman schreef:
merel schreef:Dat klopt, maar dat betekent toch niet dat een gezond iemand na zijn 55e geen ander administratief werk bij de overheid zou kunnen doen?
Ben blij dat jij niet in de regering zit met je rare ideeën ;) . En de militairen van vandaag moeten tot 5 jaar voor de AOW leeftijd. Zo rond hun 62ste.
Dat begrijp ik. Krom is het natuurlijk wel dat binnen de overheid dergelijk verschil gemaakt wordt. Ik heb oudooms die inmiddels al langer pensioen krijgen dan dat ze werkzaam zijn geweest.

Dat resulteert erin dat de huidige generatie langer door moeten werken. De pensioenen moeten namelijk wel opgebracht worden.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Anselmus schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
merel schreef:Dat klopt, maar dat betekent toch niet dat een gezond iemand na zijn 55e geen ander administratief werk bij de overheid zou kunnen doen?
Ben blij dat jij niet in de regering zit met je rare ideeën ;) . En de militairen van vandaag moeten tot 5 jaar voor de AOW leeftijd. Zo rond hun 62ste.
Ik ben het wel eens met Merel. Vreemd om een beroepsgroep uitzondering tov anderen te bieden.
Dit valt onder de regeling zwarte beroepen. Voor ambulance gold hetzelfde. Ziekenhuizen mogen in de nieuwe CAO kiezen of ze de laatste twee jaar, dus vanaf 65,5 jaar medewerkers eerder mogen stoppen tegen een loon van €1000,- per maand bij voltijd werken. Ook dat je na je 55e geen nachtdienst meer hoeft te doen hoort bij die regeling. Zo blijf je langer vitaal en inzetbaar. Je mag wel nachtdienst doen en langer doorwerken, maar je hebt ook de keuze het niet te doen.
Dat mensen vanwege bepaalde zwaarte van het werk op een bepaalde leeftijd ander werk gaan doen, of bepaalde taken niet meer uitvoeren begrijp ik volkomen. Het is mijns inziens wel vreemd om bij de overheid zo'n groot verschil te maken. Bij zulke grote arbeids tekorten kan iemand van defensie ook op een ander departement gaan werken.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Zeeuw »

Anselmus schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
merel schreef:Dat klopt, maar dat betekent toch niet dat een gezond iemand na zijn 55e geen ander administratief werk bij de overheid zou kunnen doen?
Ben blij dat jij niet in de regering zit met je rare ideeën ;) . En de militairen van vandaag moeten tot 5 jaar voor de AOW leeftijd. Zo rond hun 62ste.
Ik ben het wel eens met Merel. Vreemd om een beroepsgroep uitzondering tov anderen te bieden.
Dit valt onder de regeling zwarte beroepen. Voor ambulance gold hetzelfde. Ziekenhuizen mogen in de nieuwe CAO kiezen of ze de laatste twee jaar, dus vanaf 65,5 jaar medewerkers eerder mogen stoppen tegen een loon van €1000,- per maand bij voltijd werken. Ook dat je na je 55e geen nachtdienst meer hoeft te doen hoort bij die regeling. Zo blijf je langer vitaal en inzetbaar. Je mag wel nachtdienst doen en langer doorwerken, maar je hebt ook de keuze het niet te doen.
Dat laatste weet ik en vind ik een goede keuze. Maar eerder stoppen wat minder. Er zijn tekorten genoeg en omscholing is m.i. op tijd best mogelijk.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef:
huisman schreef:
merel schreef:Dat klopt, maar dat betekent toch niet dat een gezond iemand na zijn 55e geen ander administratief werk bij de overheid zou kunnen doen?
Ben blij dat jij niet in de regering zit met je rare ideeën ;) . En de militairen van vandaag moeten tot 5 jaar voor de AOW leeftijd. Zo rond hun 62ste.
Ik ben het wel eens met Merel. Vreemd om een beroepsgroep uitzondering tov anderen te bieden.
Ga jij ook wel eens 4 tot 6 maanden naar een oorlogsgebied? Jij kan op zijn hoogst aangevallen worden door een paperclip. Ook gevaarlijk maar van een andere orde.

Helaas is in Nederland de waardering voor militairen veel lager dan in de meeste andere landen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
merel schreef:Dat klopt, maar dat betekent toch niet dat een gezond iemand na zijn 55e geen ander administratief werk bij de overheid zou kunnen doen?
Ben blij dat jij niet in de regering zit met je rare ideeën ;) . En de militairen van vandaag moeten tot 5 jaar voor de AOW leeftijd. Zo rond hun 62ste.
Ik ben het wel eens met Merel. Vreemd om een beroepsgroep uitzondering tov anderen te bieden.
Ga jij ook wel eens 4 tot 6 maanden naar een oorlogsgebied? Jij kan op zijn hoogst aangevallen worden door een paperclip. Ook gevaarlijk maar van een andere orde.

Helaas is in Nederland de waardering voor militairen veel lager dan in de meeste andere landen.
Niet mee eens. Mijn man heeft bijna 8 jaar aaneengesloten in oorlogsgebieden gezeten en moet tot aan AOW gerechtigde leeftijd doorwerken. Daarnaast is defensie niet de enige sector waar traumatische gebeurtenissen plaatsvinden en ook in deze sectoren werkt men door tot 67 of 68 jarige leeftijd.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Zita »

huisman schreef:
Zeeuw schreef:
huisman schreef:
merel schreef:Dat klopt, maar dat betekent toch niet dat een gezond iemand na zijn 55e geen ander administratief werk bij de overheid zou kunnen doen?
Ben blij dat jij niet in de regering zit met je rare ideeën ;) . En de militairen van vandaag moeten tot 5 jaar voor de AOW leeftijd. Zo rond hun 62ste.
Ik ben het wel eens met Merel. Vreemd om een beroepsgroep uitzondering tov anderen te bieden.
Ga jij ook wel eens 4 tot 6 maanden naar een oorlogsgebied? Jij kan op zijn hoogst aangevallen worden door een paperclip. Ook gevaarlijk maar van een andere orde.

Helaas is in Nederland de waardering voor militairen veel lager dan in de meeste andere landen.
Ik waardeer militairen zeer.
Maar ik zie niet helemaal het verband tussen op een zeker moment in je loopbaan gevaarlijk werk doen en later veel eerder met pensioen gaan. Ik snap wel dat oudere militairen niet meer voor al het werk geschikt zijn. Maar afstoten van bepaalde taken lijkt mij logischer dan per definitie zo vroeg met pensioen kunnen gaan. Voor wie arbeidsongeschikt is geworden, zijn andere uitkeringen dan een pensioen.
En ik waardeer militairen zeer.
Plaats reactie