Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door eilander »

Nee, ik bedoelde eenvoudig dat de troost van de verkiezing niet kan zijn dat er nog een poort open staat. Dan heb je het niet over de verkiezing.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wandelende »

windorgel schreef:Maar van nature horen wij niet bij Hem! We hebben gekozen voor de dood. Dat is de ernst van het leven.
De troost van de verkiezing is dat de poort naar het eeuwige leven open staat en dat wij moeten kloppen, bidden en zoeken om door die Poort te mogen ingaan.
De uitverkiezing kan alleen troost bieden als een mens zich geborgen mag weten achter het bloed van Jezus Christus. De uitverkiezing is dan een troost en tot eeuwige dankbaarheid dat God zich over zo'n zondaar heeft willen ontfermen.

Het Evangelie verkondigt het Borgwerk van Jezus Christus waardoor zondaren het eeuwige leven kunnen ontvangen. Daarin klinkt de oproep tot bekering en een heilig leven voor God. Dat spreekt de uitverkiezing niet.
(~)
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door windorgel »

eilander schreef:Nee, ik bedoelde eenvoudig dat de troost van de verkiezing niet kan zijn dat er nog een poort open staat. Dan heb je het niet over de verkiezing.
Wellicht ben ik dan niet duidelijk in mijn uitdrukking. Ik bedoel ermee dat de verkiezing geen muur is (zoals Franca het heeft opgevat) waar een mens tegen stukloopt, maar dat het een poort is. Een poort die in het volbrachte werk van Christus geopend is voor de Zijnen. Hij heeft een weg geopend waardoor verloren zondaren (die zelf voor het verderf gekozen hebben) nog behouden kunnen worden. Ik geloof toch niet dat het onbijbels is het zo te zeggen.
Zoals geschreven staat: Jakob heb Ik liefgehad (verkiezende liefde), Ezau heb Ik gehaat (om eigen schuld verloren).
merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

https://www.telegraaf.nl/financieel/292 ... an-partner

Dus een vrouw moet minimaal 950,00 verdienen om economisch zelfstandig te zijn. Eerlijk gezegd vind ik dat behoorlijk weinig.

even on topic maar weer
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

merel schreef: Dus een vrouw moet minimaal 950,00 verdienen om economisch zelfstandig te zijn. Eerlijk gezegd vind ik dat behoorlijk weinig.
Dat lijkt mij ook ja, als je ziet wat de gemiddelde huur van een simpel appartement alleen al is.
Dan heb je het hier toch over een parttime werkende vrouw zeker?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef: Dus een vrouw moet minimaal 950,00 verdienen om economisch zelfstandig te zijn. Eerlijk gezegd vind ik dat behoorlijk weinig.
Dat lijkt mij ook ja, als je ziet wat de gemiddelde huur van een simpel appartement alleen al is.
Dan heb je het hier toch over een parttime werkende vrouw zeker?
Volgens mij is dit bijstandsniveau. Een groot deel van de vrouwen verdienen dit niet per maand en zijn dus niet economisch zelfstandig. Ook voor een parttime baan vind ik dit erg weinig.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

merel schreef:
Mara schreef:
merel schreef: Dus een vrouw moet minimaal 950,00 verdienen om economisch zelfstandig te zijn. Eerlijk gezegd vind ik dat behoorlijk weinig.
Dat lijkt mij ook ja, als je ziet wat de gemiddelde huur van een simpel appartement alleen al is.
Dan heb je het hier toch over een parttime werkende vrouw zeker?
Volgens mij is dit bijstandsniveau. Een groot deel van de vrouwen verdienen dit niet per maand en zijn dus niet economisch zelfstandig. Ook voor een parttime baan vind ik dit erg weinig.
Veel vrouwen kunnen geen fulltime baan nemen, vanwege de zorg voor hun kinderen.
In Nederland is of was het in de meeste gevallen zo dat de man de kost verdiende en de vrouw er al of niet bijwerkte.
Dat wordt stilaan anders, denk ik.
We zijn intussen zo gehersenspoeld - o.m. door de reclame - dat de man minstens 50% van zorg en huishouden op zich moet nemen.
Maar de moeders die nu nog fulltime voor hun gezin zorgen en na hun 40e of 50e daarmee klaar zijn, moeten die dan nog de arbeidsmarkt op voor 36 uren?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Online
Zeeuw
Berichten: 11593
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef:
merel schreef:
Mara schreef:
merel schreef: Dus een vrouw moet minimaal 950,00 verdienen om economisch zelfstandig te zijn. Eerlijk gezegd vind ik dat behoorlijk weinig.
Dat lijkt mij ook ja, als je ziet wat de gemiddelde huur van een simpel appartement alleen al is.
Dan heb je het hier toch over een parttime werkende vrouw zeker?
Volgens mij is dit bijstandsniveau. Een groot deel van de vrouwen verdienen dit niet per maand en zijn dus niet economisch zelfstandig. Ook voor een parttime baan vind ik dit erg weinig.
Veel vrouwen kunnen geen fulltime baan nemen, vanwege de zorg voor hun kinderen.
In Nederland is of was het in de meeste gevallen zo dat de man de kost verdiende en de vrouw er al of niet bijwerkte.
Dat wordt stilaan anders, denk ik.
We zijn intussen zo gehersenspoeld - o.m. door de reclame - dat de man minstens 50% van zorg en huishouden op zich moet nemen.
Maar de moeders die nu nog fulltime voor hun gezin zorgen en na hun 40e of 50e daarmee klaar zijn, moeten die dan nog de arbeidsmarkt op voor 36 uren?
Ik denk hierin dat er inderdaad zaken wijzigen. In de samenleving zien we m.i. best veel dat het vele werken door beide ouders echt geen positief iets voor de kids is.
Wel vind ik het best een goede ontwikkeling dat het niet meer standaard 100% de vrouw die zorgt en 100% de man die werkt is.
Ik ben zelf altijd op vrijdag thuis, vanaf de geboorte van de oudste, en mijn vrouw werkt. Overigens ook op maandag, dan zijn de oma's er. Ik vind die vrijdag heerlijk. Niet altijd makkelijk, maar ik wil ook wel echt de vader zijn, die er is. En dan zonder mijn vrouw erbij, zodat ik ook mijn eigen fouten kan maken en verantwoordelijkheden kan nemen.
merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:
Mara schreef:
merel schreef: Dus een vrouw moet minimaal 950,00 verdienen om economisch zelfstandig te zijn. Eerlijk gezegd vind ik dat behoorlijk weinig.
Dat lijkt mij ook ja, als je ziet wat de gemiddelde huur van een simpel appartement alleen al is.
Dan heb je het hier toch over een parttime werkende vrouw zeker?
Volgens mij is dit bijstandsniveau. Een groot deel van de vrouwen verdienen dit niet per maand en zijn dus niet economisch zelfstandig. Ook voor een parttime baan vind ik dit erg weinig.
Veel vrouwen kunnen geen fulltime baan nemen, vanwege de zorg voor hun kinderen.
In Nederland is of was het in de meeste gevallen zo dat de man de kost verdiende en de vrouw er al of niet bijwerkte.
Dat wordt stilaan anders, denk ik.
We zijn intussen zo gehersenspoeld - o.m. door de reclame - dat de man minstens 50% van zorg en huishouden op zich moet nemen.
Maar de moeders die nu nog fulltime voor hun gezin zorgen en na hun 40e of 50e daarmee klaar zijn, moeten die dan nog de arbeidsmarkt op voor 36 uren?
Ik zou niet weten waarom vrouwen niet gewoon 24-32 uur in de week kunnen blijven werken. Mijn collega's werken allemaal minimaal dat aantal uren ( met meerdere kinderen). Ook hun mannen zijn voor het merendeel 4 dagen gaan werken. Dus in dat kader moet het zeker kunnen dat een vrouw op haar 40e of 50e aan de slag gaat.
Mannetje
Berichten: 7754
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mannetje »

Man werkt 4 dagen, vrouw werkt 4 dagen, dan moet je dus 3 dagen opvang regelen. Lijkt me zeer onwenselijk.
-
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18721
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door helma »

Ik ben bijna 51. Ben nog net van voor de tijd dat een slimme meid op haar toekomst was voorbereid. :huhu
Ben na de middelbare school en 1 jaar mbo gaan werken. Na de geboorte van de 1e ben ik thuisgebleven. Heb nog 4 kinderen thuis (waarvan 2 die niet volwassen zijn)
Ik zou wel moeten slikken om nu de arbeidsmarkt weer op te gaan.
In elk geval zou mijn vrijwilligerswerk direkt moeten stoppen. En ik zou me als mantelzorger eerlijk gezegd ook geen raad weten. Als een van de ouders meer mantelzorg zou gaan vragen zou ik dat al moeilijk vinden....
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Terri »

merel schreef:..... Een van onze kinderen ( 6 jaar) vertelde pas dat hij later niet kon trouwen, omdat zijn hart al te vol was. Ik begreep hem eerst niet en vroeg nadere uitleg. Hij atnwoordde; ' je weet toch wel, wat 's morgens bij de wet gelezen wordt. Je moet van God houden met geheel je hart, ziel en al je krachten. Ik denk dat mijn hart te vol zit.' En zo hoort het volgens mij ook, een kinderlijk geloof!
Was er maar meer van dit geloof! ( begin bij mezelf..)
merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Mannetje schreef:Man werkt 4 dagen, vrouw werkt 4 dagen, dan moet je dus 3 dagen opvang regelen. Lijkt me zeer onwenselijk.
Wij hebben geen opvang ( manlief werkt 5 en ik werk 28 uur) en regelen alles samen. Ook tijdens de vakanties hebben wij geen opvang nodig. Daarbij is een paar dagen opvang in de vorm van een (sport) bso ook niet echt schadelijk voor een kind ;)
helma schreef:Ik ben bijna 51. Ben nog net van voor de tijd dat een slimme meid op haar toekomst was voorbereid. :huhu
Ben na de middelbare school en 1 jaar mbo gaan werken. Na de geboorte van de 1e ben ik thuisgebleven. Heb nog 4 kinderen thuis (waarvan 2 die niet volwassen zijn)
Ik zou wel moeten slikken om nu de arbeidsmarkt weer op te gaan.
In elk geval zou mijn vrijwilligerswerk direkt moeten stoppen. En ik zou me als mantelzorger eerlijk gezegd ook geen raad weten. Als een van de ouders meer mantelzorg zou gaan vragen zou ik dat al moeilijk vinden....
Dat snap ik Helma! Toch denk ik wel dat wij, als samenleving, die kant opgaan. Bij jullie is het niet noodzakelijk. Ik zie bij vriendinnen van mijn moeder waar de partner jong stierf dat zij ( de vrouwen) toch ook weer volledig aan de bak moesten.

En het is ook maar wat je gewend bent. Ik zie dat collega's ook veel mantelzorg geven ( en nog jonge kinderen hebben) en dat ook naast hun werk doen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

merel schreef: Ik zou niet weten waarom vrouwen niet gewoon 24-32 uur in de week kunnen blijven werken. Mijn collega's werken allemaal minimaal dat aantal uren ( met meerdere kinderen). Ook hun mannen zijn voor het merendeel 4 dagen gaan werken. Dus in dat kader moet het zeker kunnen dat een vrouw op haar 40e of 50e aan de slag gaat.
Als ik van mijn dochter uitga, zeg ik ook ja. Zij is hoogopgeleid en het zou ronduit jammer zijn als zij zou moeten stoppen met werken omdat er een baby geboren zou worden.
Maar de tijd is anders. De jongemannen van haar leeftijd zijn daarin ook opgegroeid dat het normaal is dat ze een gedeelte voor hun rekening nemen.
Ik kon door omstandigheden met de kinderen niet gaan werken, bovendien had ik de mantelzorg voor mijn ouders. Ik had een dubbele fulltimebaan, alleen niet officieel geregistreerd.

Maar ik zie wel dat het huwelijk in zo'n ander licht is komen te staan en of dat nu bijbels is :quoi
Ik herinner me nog de discussies rondom het splitsen van de AOW, elke oudere apart.
Die generatie had er ofwel zeer grote moeite mee, ofwel men vond het juist geweldig, want de vrouw had opeens een eigen inkomen.
Toen mijn zoon ging trouwen mocht mijn schoondochter kiezen of ze de achternaam van mijn zoon ging voeren of haar eigen achternaam behield.
Eventuele kinderen kunnen ook haar achternaam krijgen.
Ergo, een huwelijk is geen verbintenis meer zoals God deze bedoeld heeft, maar 2 mensen die van elkaar houden en samen kinderen krijgen, ..... niet altijd meer tot de dood hen scheidt.
Zoals ik eerder zei, termen als: het zwakkere vat en de man is het hoofd, zijn holle frases geworden.
merel schreef:Wij hebben geen opvang ( manlief werkt 5 en ik werk 28 uur) en regelen alles samen.
In jouw situatie kan dit, maar zo zijn helaas heel veel situaties niet, door allerlei omstandigheden.
In al die maatregelen wordt uitgegaan van sterke gezonde mensen, psychisch stabiel, hoogopgeleid met gezonde kindjes.
De uitzonderingen zoeken het maar uit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
merel
Berichten: 9805
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Mara schreef: Ergo, een huwelijk is geen verbintenis meer zoals God deze bedoeld heeft, maar 2 mensen die van elkaar houden en samen kinderen krijgen, ..... niet altijd meer tot de dood hen scheidt.
Zoals ik eerder zei, termen als: het zwakkere vat en de man is het hoofd, zijn holle frases geworden.
merel schreef:Wij hebben geen opvang ( manlief werkt 5 en ik werk 28 uur) en regelen alles samen.
In jouw situatie kan dit, maar zo zijn helaas heel veel situaties niet, door allerlei omstandigheden.
In al die maatregelen wordt uitgegaan van sterke gezonde mensen, psychisch stabiel, hoogopgeleid met gezonde kindjes.
De uitzonderingen zoeken het maar uit.
Het klopt ten dele wat jij omschrijft. Toch is dit in meer beroepen mogelijk dan jij denkt. En het is mogelijk, omdat wij beiden zijn blijven werken nadat wij kinderen hebben gekregen. Als je er jaren lang tussen uit bent geweest, is dat inderdaad niet mogelijk.

En ook in de seculiere maatschappij zijn er nog veel mensen die een huwelijk zien als ' tot de dood hen scheidt' Op mijn werk, in mijn vriendenkring, maar ook buren zie ik dit uitgangspunt.
Plaats reactie