Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door liz boer »

helma schreef:Ik denk dat het allebei een rol speelt, omgeving (kerk en school) en thuis/familie.
Thuis werd ik opgevoed met een pleiten op de doop; de Heere heeft het beloofd! Leg je vinger er maar bij, zij mijn vader dan. TVan mijn 5 e tot mijn 18e heb ik catechisatie van mijn vader gehad, daar hoorde ik hetzelfde: de Heere had geen lust in je dood maar daarin dat je je bekeerde en leefde. Toch ben ik heel lang bang geweest voor de uitverkiezing, terwijl dat thuis niet als blokkade werd opgeworpen. Dat hoorde ik wel bij vriendinnetjes thuis. En van sommige leerkrachten op de basisschool. Ik heb daar alsmpuber zo ontztettend mee geworsteld tot vijandschap toe.
Wat een wonder dat de Heere me toen liet zien dat vijanden met Hem verzoend konden worden. Want al die jaren dacht ik dat ik wel wilde maar God niet. Ik (h)erkende in mijn hart geen vijandschap.

Hoe het bij Franca is geweest thuis weet ik niet. Misschien waren er in haar omgeving toch wel van die tante Ma's die een stempel drukten op haar gedachten.
Ik moet nog denken aan die ontroerende passage in Dorsvloer over Johannes 3:16.
Dan is er toch wel veel in haar omgegaan.
Deze zin uit de lofzang van Zacharias is zo mooi in dit kader: 78 Door de innerlijke bewegingen der barmhartigheid onzes Gods, met welke ons bezocht heeft de Opgang uit de hoogte;

Dat kun je nooit meer de uitverkiezing verdacht maken...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door refo »

Het gaat ook niet over de verkiezing, maar over de leer van de uitverkiezing. Dat is een heel verschil.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door eilander »

refo schreef:Het gaat ook niet over de verkiezing, maar over de leer van de uitverkiezing. Dat is een heel verschil.
Kun je dat uitleggen?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3980
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Terri »

Ik vind dat @Luther en @Huisman mooie bewogen postings hebben geschreven, ik hoop echt dat Franca ze leest.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Desiree »

Ik heb tante Ma's altijd hartelijk bedankt voor de snoepjes.. maar geloven kon/kan ik best zelf.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wandelende »

Desiree schreef:.. maar geloven kon/kan ik best zelf.
Dat hoop ik niet voor je. ;)
(~)
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12049
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Herman »

Wandelende schreef:
Desiree schreef:.. maar geloven kon/kan ik best zelf.
Dat hoop ik niet voor je. ;)
Het zal wel moeten.
merel
Berichten: 9829
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Mij raakte de zin 'uitverkoren zijn alleen een paar nette kerkmensen. De rest gaat de eeuwige verdoemenis tegemoet'. Wat erg dat je zo leert denken!

De angst voor de uitverkiezing heb ik gezien bij mijn opa, maar zelf heb ik deze nooit gevoeld. Ik hoorde bij Hem en dat is ook hetgeen ik onze kinderen voorhoud. Een van onze kinderen ( 6 jaar) vertelde pas dat hij later niet kon trouwen, omdat zijn hart al te vol was. Ik begreep hem eerst niet en vroeg nadere uitleg. Hij atnwoordde; ' je weet toch wel, wat 's morgens bij de wet gelezen wordt. Je moet van God houden met geheel je hart, ziel en al je krachten. Ik denk dat mijn hart te vol zit.' En zo hoort het volgens mij ook, een kinderlijk geloof!
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8967
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Mij raakte de zin 'uitverkoren zijn alleen een paar nette kerkmensen. De rest gaat de eeuwige verdoemenis tegemoet'. Wat erg dat je zo leert denken!
Die zin trof mij persoonlijk ook. Ik maak uit dit "nette kerkmensen" op dat ze een legalistisch beeld van de uitverkiezing heeft, en het evangelie van vrije genade niet tot haar is doorgedrongen. Wat hier ook (menselijkerwijs) de oorzaak van moge zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door eilander »

merel schreef:Mij raakte de zin 'uitverkoren zijn alleen een paar nette kerkmensen. De rest gaat de eeuwige verdoemenis tegemoet'. Wat erg dat je zo leert denken!

De angst voor de uitverkiezing heb ik gezien bij mijn opa, maar zelf heb ik deze nooit gevoeld. Ik hoorde bij Hem en dat is ook hetgeen ik onze kinderen voorhoud.
Goed dat je je kinderen geen angst bijbrengt. Maar ik vraag me af of je van de weeromstuit nu geen onbijbelse zaken gaat leren. 'Je hoort bij Hem' vind ik op z'n best een zeer eenzijdige uitspraak. Ik hoop toch dat je ze ook de noodzaak van bekering en wedergeboorte bijbrengt.
Er wordt weleens gezegd: 'je moet niet beginnen bij de uitverkiezing' en ik denk ook wel dat dat waar is. Het lijkt er hier echter op dat je er wel mee begint, maar dan direct maar als troost.
merel
Berichten: 9829
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Uiteraard is dat niet het enige dat wij hen bijbrengen. Ik heb bewust niet meer beschreven, voordat het verkeerd verwoord wordt en je daar weer een discussie over komt ( wel/niet remonstrants, wel/niet eigen keuze etc.). Het voornaamste is voor ons om hen de liefde voor God bij te brengen en proberen voor te leven.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door windorgel »

Maar van nature horen wij niet bij Hem! We hebben gekozen voor de dood. Dat is de ernst van het leven.
De troost van de verkiezing is dat de poort naar het eeuwige leven open staat en dat wij moeten kloppen, bidden en zoeken om door die Poort te mogen ingaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door eilander »

windorgel schreef:Maar van nature horen wij niet bij Hem! We hebben gekozen voor dood. Dat is de ernst van het leven.
De troost van de verkiezing is dat de poort naar het eeuwige leven open staat en dat wij moeten kloppen, bidden en zoeken om door die Poort te mogen ingaan.
Dat laatste klopt ook echt niet. Lees de DL om de uitverkiezing Bijbels te bezien. Wat je hier beschrijft, is iets anders.
Online
Zeeuw
Berichten: 11608
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:Mij raakte de zin 'uitverkoren zijn alleen een paar nette kerkmensen. De rest gaat de eeuwige verdoemenis tegemoet'. Wat erg dat je zo leert denken!
Die zin trof mij persoonlijk ook. Ik maak uit dit "nette kerkmensen" op dat ze een legalistisch beeld van de uitverkiezing heeft, en het evangelie van vrije genade niet tot haar is doorgedrongen. Wat hier ook (menselijkerwijs) de oorzaak van moge zijn.
Dit komt mij helaas ook zeer herkenbaar voor. Erg wanneer dit zo wordt geleerd.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door windorgel »

eilander schreef:
windorgel schreef:Maar van nature horen wij niet bij Hem! We hebben gekozen voor dood. Dat is de ernst van het leven.
De troost van de verkiezing is dat de poort naar het eeuwige leven open staat en dat wij moeten kloppen, bidden en zoeken om door die Poort te mogen ingaan.
Dat laatste klopt ook echt niet. Lees de DL om de uitverkiezing Bijbels te bezien. Wat je hier beschrijft, is iets anders.
De DL spreken m.i. heel duidelijk over de troost van de verkiezing voor mensen die dat niet verdiend hebben. God had immers geen onrecht gedaan als Hij alle mensen in de verdoemenis had laten liggen. Wat een wonder dat Hij toch een weg opende.
En inderdaad ben ik in die ene zin niet volledig. Het is de Heilige Geest die het geloof zonder ons in ons werkt. Het is (gelukkig) niet afhankelijk van ons zoeken (als je denkt dat ik dat bedoelde). Maar dat neemt niet weg dat de mens zich moet bekeren, moet kloppen en bidden (bevel van geloof en bekering).
Plaats reactie