Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wim Anker »

helma schreef:Franca leest ook mee met ons...
https://www.groene.nl/artikel/refo-mama-s
Wat een verzuurd mens wordt dat zeg!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:
helma schreef:Franca leest ook mee met ons...
https://www.groene.nl/artikel/refo-mama-s
Wat een verzuurd mens wordt dat zeg!
En nu gaat ze vast lezen hoe wij reageren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Zeeuw »

Wim Anker schreef:
helma schreef:Franca leest ook mee met ons...
https://www.groene.nl/artikel/refo-mama-s
Wat een verzuurd mens wordt dat zeg!
Zo ja. Wat jammer dat soort columns.
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Laag »

Wim Anker schreef:
helma schreef:Franca leest ook mee met ons...
https://www.groene.nl/artikel/refo-mama-s
Wat een verzuurd mens wordt dat zeg!
Zeker, ze is schijnbaar nog steeds niet 'bevrijd' van het christendom, anders hoef je niet zo na te trappen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Luther »

Hoi Franca,

Je zult vast nieuwsgierig zijn en gaan kijken of wij ook De Groene lezen.
Wat mij altijd weer opvalt, is je grote drive om steeds maar weer aan de boze buitenwereld uit te leggen, hoe achterlijk wij in elkaar steken, en hoe bizar ons geloof en onze Bijbel is. Dat je daar zoveel energie in steekt... Weet je niet dat wij maar een heel kleine minderheid zijn in Nederland? Totaal onbelangrijk en niet invloedrijk. Waarom laat je ons als vreemd fenomeen niet gewoon rusten?

Of ben je vooral hard tegen jezelf aan het schreeuwen, omdat je ergens diep vanbinnen helemaal niet zo zeker bent van je eigen gelijk. Ik hoor je al denken: ‘Ah, weer zo’n refo die me wil redden van het verderf.’ Nee hoor, wees niet bang. Daar ben ik niet toe in staat, en jij weet dat ik dat ook wel moet zeggen. Het plaatje klopt. Maar de God van jouw doop roept je nog steeds. Het is de God van Wie jij zeker bent, dat Hij niet bestaat. Het is de God Die voor jou slechts een verhaal is, zoals mensen elkaar eeuwenlang verhalen vertellen. Het is de God Die jou schiep, maar Die volgens jou door ons geschapen is. Echt, Hij roept je. Laat ons, rare refo’s gewoon zitten.

Ga vooral door met schrijven, je hebt er talent voor. Maar beloof ons, dat je elke keer als je toch weer een stukje schrijft over dit vreemde volkje, één minuut het gedachtenexperiment aangaat: Stel, ik zit toch fout, God bestaat wel en Hij wil dat Ik Hem navolg en Christus liefheb, stel...
Want, beste Franca, als wij het mis hebben, verliezen we niets. Andersom geldt dat helaas niet. En dat gun ik je niet!

Hartelijke groet!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wandelende »

helma schreef:Franca leest ook mee met ons...
https://www.groene.nl/artikel/refo-mama-s
Eigenlijk is deze column best wel mooi ondanks de hoge zuurgraad. Als je goed tussen de regels doorleest, zie je dat refoland helemaal niet zo zwart-wit denkt als dat de schrijfster over laat komen. De hoogopgeleide lezer van de Groene Amsterdammer pikt dat er toch moeiteloos uit?
(~)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door J.C. Philpot »

Ik had me voorbereid op een hoge zuurgraad, maar bij het lezen viel het me wel mee. Het woord "natrappen" kan ik persoonlijk niet gebruiken voor dit artikel.

De ironie is wel heel duidelijk aanwezig. Maar volgens mij is dat bij Franca niet meer als dat een andere modern-liberale journalist zich in reformatorische standpunten zou hebben verdiept. De reformatorische standpunten staan gewoon mijlenver van het moderne denken, en worden als achterhaald gezien. Dit is gewoon hoe er in de maatschappij tegen ons word aangekeken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door huisman »

helma schreef:Franca leest ook mee met ons...
https://www.groene.nl/artikel/refo-mama-s
Die zurigheid raakt mij niet maar wel die ene gedachte die ze verwoord in de op een na laatste alinea.
De zin dat zij als kind lang heeft gedacht dat ze beter niet geboren had kunnen worden omdat zalig worden toch onmogelijk is roept bij mij medelijden op.......en vragen.
Medelijden met hoe ze toen als meisje jaren lang daaronder geleden heeft maar ook hoe ze zich nu ontwikkelt. Heeft m.i. allemaal te maken met wat in deze ene zin verwoord is.
Vragen hoe zij deze gedachte heeft kunnen ontwikkelen als je elke zondag naar de dienst der verzoening mag gaan.
Franca hier een leestip: Calvijns Institutie ( vertaling Dr C.A. de Niet) Deel 4 hoofdstuk 15&16 gaat over jouw en mijn doop. Alles wat daar te lezen is, is ook waar voor jou.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door refo »

Daar weet je niets van, Huisman.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door huisman »

refo schreef:Daar weet je niets van, Huisman.
Ook (zelfs) voor jou refo is dat waar..........(Ps 81:12)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28671
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door DDD »

Ik ben het wel met Huisman eens. Ik begrijp werkelijk niet hoe je tot zo'n conclusie kunt komen. Het moet zo zijn dat daar iets mis was in prediking of pastoraat.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef:
helma schreef:Franca leest ook mee met ons...
https://www.groene.nl/artikel/refo-mama-s
Die zurigheid raakt mij niet maar wel die ene gedachte die ze verwoord in de op een na laatste alinea.
De zin dat zij als kind lang heeft gedacht dat ze beter niet geboren had kunnen worden omdat zalig worden toch onmogelijk is roept bij mij medelijden op.......en vragen.
Medelijden met hoe ze toen als meisje jaren lang daaronder geleden heeft maar ook hoe ze zich nu ontwikkelt. Heeft m.i. allemaal te maken met wat in deze ene zin verwoord is.
Vragen hoe zij deze gedachte heeft kunnen ontwikkelen als je elke zondag naar de dienst der verzoening mag gaan.
Franca hier een leestip: Calvijns Institutie ( vertaling Dr C.A. de Niet) Deel 4 hoofdstuk 15&16 gaat over jouw en mijn doop. Alles wat daar te lezen is, is ook waar voor jou.
Inderdaad. Dat is qua prediking wel echt arm geweest dan. Toch komt het ook mij helaas niet onbekend voor.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17333
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik ben het wel met Huisman eens. Ik begrijp werkelijk niet hoe je tot zo'n conclusie kunt komen. Het moet zo zijn dat daar iets mis was in prediking of pastoraat.
Hoeft niet altijd zo te zijn. Een tante van mij was GKv (later NGK) en had tot op hoge leeftijd ongeveer dezelfde gedachten.
Heeft vaak ook te maken met (hoog)gevoeligheid en karakter.
Maar prediking en pastoraat spelen absoluut vaak een belangrijke rol . Welk Godsbeeld geven wij onze kinderen mee. Hopelijk dezelfde als in Exodus 34 :6 en 7 dezelfde als in Johannes 3:16.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door liz boer »

huisman schreef:
helma schreef:Franca leest ook mee met ons...
https://www.groene.nl/artikel/refo-mama-s
Die zurigheid raakt mij niet maar wel die ene gedachte die ze verwoord in de op een na laatste alinea.
De zin dat zij als kind lang heeft gedacht dat ze beter niet geboren had kunnen worden omdat zalig worden toch onmogelijk is roept bij mij medelijden op.......en vragen.
Medelijden met hoe ze toen als meisje jaren lang daaronder geleden heeft maar ook hoe ze zich nu ontwikkelt. Heeft m.i. allemaal te maken met wat in deze ene zin verwoord is.
Vragen hoe zij deze gedachte heeft kunnen ontwikkelen als je elke zondag naar de dienst der verzoening mag gaan.
Franca hier een leestip: Calvijns Institutie ( vertaling Dr C.A. de Niet) Deel 4 hoofdstuk 15&16 gaat over jouw en mijn doop. Alles wat daar te lezen is, is ook waar voor jou.
Ik herken het zo erg... toch kom ik van oorsprong niet uit een hele zware BHP-gemeente, ik dacht: ik wou dat ik droomde en dat ik wakker wordt en God dan niet bestaat, ook de houding van ouders speelt een grote rol.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18718
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door helma »

Ik denk dat het allebei een rol speelt, omgeving (kerk en school) en thuis/familie.
Thuis werd ik opgevoed met een pleiten op de doop; de Heere heeft het beloofd! Leg je vinger er maar bij, zij mijn vader dan. TVan mijn 5 e tot mijn 18e heb ik catechisatie van mijn vader gehad, daar hoorde ik hetzelfde: de Heere had geen lust in je dood maar daarin dat je je bekeerde en leefde. Toch ben ik heel lang bang geweest voor de uitverkiezing, terwijl dat thuis niet als blokkade werd opgeworpen. Dat hoorde ik wel bij vriendinnetjes thuis. En van sommige leerkrachten op de basisschool. Ik heb daar alsmpuber zo ontztettend mee geworsteld tot vijandschap toe.
Wat een wonder dat de Heere me toen liet zien dat vijanden met Hem verzoend konden worden. Want al die jaren dacht ik dat ik wel wilde maar God niet. Ik (h)erkende in mijn hart geen vijandschap.

Hoe het bij Franca is geweest thuis weet ik niet. Misschien waren er in haar omgeving toch wel van die tante Ma's die een stempel drukten op haar gedachten.
Ik moet nog denken aan die ontroerende passage in Dorsvloer over Johannes 3:16.
Dan is er toch wel veel in haar omgegaan.
Plaats reactie