Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
Wim Anker schreef:Een definitie van "afgestompt" is m.i. onder andere dat het zicht op de realiteit sterk is vervormd vanuit het eigen perspectief. :bobo
Doet het zeer?
Wim heeft hier wel degelijk een punt. Eerlijk gezegd zie ik het zelf ook in mijn omgeving, vrouwen die "afgestompt" worden of zijn. Gelukkig merken ze er zelf weinig van, maar de omgeving des te meer. Je moet er zelf echt goed op letten om scherp te blijven en op niveau te blijven denken. Maar goed, zoals ik zei, zelf hebben ze er meestal geen last van, omdat er voor hen geen ander perspectief is dan het eigen.

Verder vind ik het niet eerlijk om te zeggen dat, wanneer een vrouw werkt, zij dat doet uit materialistisch oogpunt, zeker als ze zelf aangeeft dat het niet het geval is. Je maakt een ander uit voor leugenaar, terwijl je de situatie niet persoonlijk kent. Eerlijker is het dan, mi. om te zeggen dat het in jouw situatie zou gelden, dat, wanneer de vrouw zou werken, het om materialistisch oogpunt is.
Of dat je zelf niet in staat bent om zo te leven vanwege allerhande situaties. Dat kan toch? En daar hoef jij je helemaal niet voor te schamen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door eilander »

JolandaOudshoorn schreef:
Luther schreef:
Wim Anker schreef:Een definitie van "afgestompt" is m.i. onder andere dat het zicht op de realiteit sterk is vervormd vanuit het eigen perspectief. :bobo
Doet het zeer?
Wim heeft hier wel degelijk een punt. Eerlijk gezegd zie ik het zelf ook in mijn omgeving, vrouwen die "afgestompt" worden of zijn. Gelukkig merken ze er zelf weinig van, maar de omgeving des te meer. Je moet er zelf echt goed op letten om scherp te blijven en op niveau te blijven denken. Maar goed, zoals ik zei, zelf hebben ze er meestal geen last van, omdat er voor hen geen ander perspectief is dan het eigen.
Je zou een krant kunnen lezen en het nieuws kunnen bijhouden :bobo
Sorry hoor, maar ik vind dat er een erg zielig beeld wordt geschapen van de thuisblijvende moeder..... "gelukkig merken ze er zelf niets van".
Ik blijf mijn vrouw waarderen om wat ze allemaal doet in het gezin, daarnaast erg geïnteresseerd is in - en meeleeft met mijn werk en de schoolervaringen van de kinderen, en ondertussen ook uitstekend bijhoudt wat er in de wereld gebeurt.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door JolandaOudshoorn »

eilander schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Wim heeft hier wel degelijk een punt. Eerlijk gezegd zie ik het zelf ook in mijn omgeving, vrouwen die "afgestompt" worden of zijn. Gelukkig merken ze er zelf weinig van, maar de omgeving des te meer. Je moet er zelf echt goed op letten om scherp te blijven en op niveau te blijven denken. Maar goed, zoals ik zei, zelf hebben ze er meestal geen last van, omdat er voor hen geen ander perspectief is dan het eigen.
Je zou een krant kunnen lezen en het nieuws kunnen bijhouden :bobo
Sorry hoor, maar ik vind dat er een erg zielig beeld wordt geschapen van de thuisblijvende moeder..... "gelukkig merken ze er zelf niets van".
Ik blijf mijn vrouw waarderen om wat ze allemaal doet in het gezin, daarnaast erg geïnteresseerd is in - en meeleeft met mijn werk en de schoolervaringen van de kinderen, en ondertussen ook uitstekend bijhoudt wat er in de wereld gebeurt.
Maar juist dat laatste schort er vaak aan, het zelf niet bijhouden van bepaalde dingen. Ik hoor het echt nog wel eens: wat moet ik ermee? Het raakt mij niet persoonlijk, dus waarom zou ik het moeten weten?
Maar ik merk dat de thuisblijvende vrouwen in de omgeving van het forum het erg goed doen. :super
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Wim Anker
Berichten: 3895
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Wim Anker »

Mijn opmerking over "afgestompt" betreft de grote stelligheid waarmee @Luther meent in deze discussie dat dat een goed zicht op de prioriteiten in dit leven en na dit leven werkende vrouwen uitsluit.
Wim Anker schreef:
Luther schreef:
merel schreef:
Orchidee schreef:......Met het oog op de eeuwigheid; maken we ons niet te druk voor het tijdelijke, moeten we niet meer investeren in onze eeuwige toekomst dan onze tijdelijke carrière en inkomen?......
Het ene hoeft het andere alleen niet uit te sluiten.
Ja, dit sluit het andere grotendeels wel uit. Vele argumenten die hier genoemd zijn m.b.t. financiële onafhankelijkheid van de vrouw, zijn materialistisch ingevuld. Ik stelde heel veel postings terug de vraag: "Wat is dat eigenlijk, zelfontplooiing? Is het voor een christen van belang om carrière te maken?" Daar is niemand op ingegaan, maar ik ben bang dat de gereformeerde gezindte op dat punt net zo materialistisch, individualistisch denkt als de wereld om ons heen.
Een definitie van "afgestompt" is m.i. onder andere dat het zicht op de realiteit sterk is vervormd vanuit het eigen perspectief. :bobo
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 26 okt 2015, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door eilander »

Heeft dat niet meer met niveau te maken dan met het onderwerp waar we het nu over hebben? Als je je gezin combineert met werk waarvoor geen/een lage opleiding nodig is, ga je je ook niet plotseling interesseren voor het wereldnieuws, wel voor de plaatselijke nieuwtjes misschien....
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door JolandaOudshoorn »

eilander schreef:Heeft dat niet meer met niveau te maken dan met het onderwerp waar we het nu over hebben? Als je je gezin combineert met werk waarvoor geen/een lage opleiding nodig is, ga je je ook niet plotseling interesseren voor het wereldnieuws, wel voor de plaatselijke nieuwtjes misschien....
Het heeft inderdaad alles te maken met niveau. Maar ik moet bij mezelf echt goed opletten dat ik soms "bewust" andere mensen moet ontmoeten om buiten het wereldje van huishouden en kinderen te blijven kijken. En vaardigheden moet je blijven oefenen, bijvoorbeeld lezen. Hoeveel moeders ik niet tegenkom die nooit meer lezen, omdat het niet moet...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Luther »

JolandaOudshoorn schreef:
eilander schreef:Heeft dat niet meer met niveau te maken dan met het onderwerp waar we het nu over hebben? Als je je gezin combineert met werk waarvoor geen/een lage opleiding nodig is, ga je je ook niet plotseling interesseren voor het wereldnieuws, wel voor de plaatselijke nieuwtjes misschien....
Het heeft inderdaad alles te maken met niveau. Maar ik moet bij mezelf echt goed opletten dat ik soms "bewust" andere mensen moet ontmoeten om buiten het wereldje van huishouden en kinderen te blijven kijken. En vaardigheden moet je blijven oefenen, bijvoorbeeld lezen. Hoeveel moeders ik niet tegenkom die nooit meer lezen, omdat het niet moet...
Ik kan dat bijna niet geloven...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Luther »

Wim Anker schreef:Mijn opmerking over "afgestompt" betreft de grote stelligheid waarmee @Luther meent in deze discussie dat dat een goed zicht op de prioriteiten in dit leven en na dit leven werkende vrouwen uitsluit.
Je bent altijd weer een meester in 'de-grote-omkeer-truc'. Als ik zeg: 'Een koe is een dier', dan word jij niet zelden met een licht geraakte toon verontwaardigd en zeg je: 'Niet normaal, Luther zegt: Elk dier is een koe.'

Maar goed, ik ben de beroerdste niet. Lees nog even wat er staat (en nee, @JolandaOudshoorn, daarmee ging ik tegen niemand speciaal in, heb ik ook niet speciaal iets verweten...):
Luther schreef:Vele argumenten die hier genoemd zijn m.b.t. financiële onafhankelijkheid van de vrouw, zijn materialistisch ingevuld. Ik stelde heel veel postings terug de vraag: "Wat is dat eigenlijk, zelfontplooiing? Is het voor een christen van belang om carrière te maken?" Daar is niemand op ingegaan, maar ik ben bang dat de gereformeerde gezindte op dat punt net zo materialistisch, individualistisch denkt als de wereld om ons heen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23849
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door refo »

Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
eilander schreef:Heeft dat niet meer met niveau te maken dan met het onderwerp waar we het nu over hebben? Als je je gezin combineert met werk waarvoor geen/een lage opleiding nodig is, ga je je ook niet plotseling interesseren voor het wereldnieuws, wel voor de plaatselijke nieuwtjes misschien....
Het heeft inderdaad alles te maken met niveau. Maar ik moet bij mezelf echt goed opletten dat ik soms "bewust" andere mensen moet ontmoeten om buiten het wereldje van huishouden en kinderen te blijven kijken. En vaardigheden moet je blijven oefenen, bijvoorbeeld lezen. Hoeveel moeders ik niet tegenkom die nooit meer lezen, omdat het niet moet...
Ik kan dat bijna niet geloven...
Geloof het maar.
Misschien nog af en toe een Terdege, een kerkblaadje of een Karen Kingsbury.
Maar echt lezen doen hele volksstammen niet meer.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Luther »

refo schreef:
Luther schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
eilander schreef:Heeft dat niet meer met niveau te maken dan met het onderwerp waar we het nu over hebben? Als je je gezin combineert met werk waarvoor geen/een lage opleiding nodig is, ga je je ook niet plotseling interesseren voor het wereldnieuws, wel voor de plaatselijke nieuwtjes misschien....
Het heeft inderdaad alles te maken met niveau. Maar ik moet bij mezelf echt goed opletten dat ik soms "bewust" andere mensen moet ontmoeten om buiten het wereldje van huishouden en kinderen te blijven kijken. En vaardigheden moet je blijven oefenen, bijvoorbeeld lezen. Hoeveel moeders ik niet tegenkom die nooit meer lezen, omdat het niet moet...
Ik kan dat bijna niet geloven...
Geloof het maar.
Misschien nog af en toe een Terdege, een kerkblaadje of een Karen Kingsbury.
Maar echt lezen doen hele volksstammen niet meer.
Maar als je ziet wat er aan goede lectuur wordt uitgegeven, ook goed leesbare, want hertaalde puriteinen en oudvaders.... :bobo
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door henriët »

Ik heb me werkelijk verbaasd over meerdere postings in dit topic.

Wat een zwart wit veroordelingen allemaal zeg.

Pak je Bijbel en lees..
Wat je roeping is als man..
als vrouw..
als vader..
als moeder...

en dan mag je biddend Zijn weg gaan toch? De een zal dat met een dag werken als moeder moeten doen, de ander zal dat graag willen, maar niet kunnen en weer een ander mag zich verheugen in de vreugde van het fulltime moederen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Orchidee »

Het gaat hier niet over een dagje werken maar over onze carriere en het onafhankelijk zijn, het ik gerichte leven zeg maar.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door JolandaOudshoorn »

Orchidee schreef:Het gaat hier niet over een dagje werken maar over onze carriere en het onafhankelijk zijn, het ik gerichte leven zeg maar.
Maar hier wordt door velen een = gezet tussen dat dagje werken en ik gericht leven.
En verder ben ik het helemaal met henriet eens.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Orchidee »

Het gaat idd. niet om het dagje werken = verkeerd maar het hoe en waarom een carriere + halve of fultime baan + het onafhankelijk willen zijn van je man of derden in geval van ziekte oid.
Ik spreek toch geen Latijn?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9820
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Ook dat is een verkeerde weergave; het gaat over het onafhankelijk kunnen zijn als de nood aan de man komt. En dat kan alleen als je in het arbeidsproces blijft.
Plaats reactie