Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door GerefGemeente-lid »

JvW schreef:
DDD schreef:
JvW schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik zou voor je laatste alinea toch wel wat meer overtuigend bewijs willen zien. Je roept het al een hele ochtend, maar heb je ook overtuigende argumenten? Want volgens mij, en zeker in deze tijd waar er veel vraag is naar onderwijzeressen en verpleegkundigen, is dat vaak echt niet zo. Er zal wellicht misschien bijscholing moeten plaatsvinden, maar dat betaalt de werkgever tegenwoordig ook al.
Het tekort in het onderwijs valt alles mee op dit moment naar mijn mening. Mensen die in het onderwijs willen instromen hebben ze liever niet. En voor verpleegkundigen geldt dat de BIG-registratie verloopt als je niet werkt, dat kun je in theorie wel weer bijspijkeren maar is echt niet zomaar even gedaan. Kortom: als je stopt met werken heb je een behoorlijk probleem om er weer tussen te komen.
Er zijn best veel scholen die (deels) sluiten omdat er geen personeel is. Dus dat valt zeker niet mee.
Dat is hier in de omgeving niet te merken, ook niet aan extra lesuitval omdat er geen leerkrachten zouden zijn.
Ga maar eens wat scholen langs op Goeree-Overflakkee. Of vraag maar na bij het Calvijn College...

Je spreekt wel erg vanuit je eigen standplaatsgebondenheid. Maar neem het maar aan, er is een groot tekort aan leerkrachten.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door windorgel »

JvW schreef:
windorgel schreef:Geen tekort in het onderwijs??? Veel scholen kampen met structurele vacatures.
Zij-instromers hartelijk welkom!
De praktijk leert toch anders….
Dat zal dan een plaatsgebonden ervaring van je zijn. Over-all is er een groot tekort.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door JvW »

windorgel schreef:
JvW schreef:
windorgel schreef:Geen tekort in het onderwijs??? Veel scholen kampen met structurele vacatures.
Zij-instromers hartelijk welkom!
De praktijk leert toch anders….
Dat zal dan een plaatsgebonden ervaring van je zijn. Over-all is er een groot tekort.
Ik heb het ovet Zeeland, dus inclusief het Calvijn College.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

Orchidee schreef:
Eloesje schreef:
Orchidee schreef:
Een dochter van mij heeft mede daarom haar opleiding afgebroken als fysiotherapeut.
Zij wil niet bij voorbaat weten dat ze altijd minimaal 3 dagen zal moeten blijven werken en zal moeten blijven bijscholen ook als dat (al zou het tijdelijk zijn) even niet prioriteit nummer 1 is om bijvoorbeeld als zij kinderen mag krijgen daar haar volledige verantwoordelijkheid voor wil nemen.
Ik heb daar toch wel respect voor.
Je weet natuurlijk niet hoe het leven zal gaan maar het gaf haar een ontzettende "druk".
Ik snap dat enerzijds wel. Maar je hebt geen garantie dat je trouwt en kinderen krijgt. Dus een lastige keuze lijkt me. Opleiding af maken en er vervolgens niks mee doen zou voor mij ook geen optie zijn, dan maar wat anders. Ik werk ook 'tweede keus' en ondanks dat het niet mijn 'droombaan' was heb ik het ontzettend naar m'n zin. Eerste keus werk had ik ook meer uren moeten maken, daarnaast was het ook best een intensieve en zelfs gevaarlijke baan. Toen ik zwanger was moest ik daarom stoppen en nooit meer terug gegaan.
Idd heb je geen garanties maar zij had al jong verkering en was toen al wel zo serieus om naar een trouwdag toe te leven en of er kinderen mogen komen weet ze idd ook nog niet maar ze heeft toen dat besluit genomen op basis van: ruimte open houden dat als ze kinderen mag krijgen er ook flexibiliteit mag zijn in uren en mate waarop ze op dat moment eventueel buitenshuis moet werken, zodat het gezin voor een carrière kan gaan.
Ze is inmiddels getrouwdAfbeelding
Stel dat iemand géén kinderen kan krijgen en de toekomst loopt anders kan zij altijd nog kiezen om iets te leren voor een dienstbaar beroep buitenshuis
Eerlijk gezegd vind ik het een bijzonder standpunt om geen beroep te kiezen, omdat je later in de verre toekomst geen drie dagen wilt werken. Als er namelijk 1 vakgebied is dat makkelijk in deeltijd gedaan kan worden, is het fysiotherapie. Daarin ben je echt eigen baas. Daarnaast denk ik dat je in geen enkel HBO of WO vakgebied nog minder dan drie dagen kan werken. Op onderwijs na wellicht, maar daarvan vind ik het nog steeds absurd dat iemand 1 of 2 dagen kan/mag werken.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

windorgel schreef:
JvW schreef:
windorgel schreef:Geen tekort in het onderwijs??? Veel scholen kampen met structurele vacatures.
Zij-instromers hartelijk welkom!
De praktijk leert toch anders….
Dat zal dan een plaatsgebonden ervaring van je zijn. Over-all is er een groot tekort.
Ik begrijp wel een beetje wat @JvW bedoelt. De werkgevers roepen in alle sectoren dat er grote tekorten zijn, maar omscholen is niet makkelijk. Bij overstappen denken werkgevers toch nog steeds dat zij voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten en zijn verbaasd als je niet voor minder salaris aan de slag wil.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door JvW »

merel schreef: Ik begrijp wel een beetje wat @JvW bedoelt. De werkgevers roepen in alle sectoren dat er grote tekorten zijn, maar omscholen is niet makkelijk. Bij overstappen denken werkgevers toch nog steeds dat zij voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten en zijn verbaasd als je niet voor minder salaris aan de slag wil.
Ook dat, maar ook dat men liever iemand met de juiste papieren bij een andere school 'wegkaapt' in plaats van het aantal vissen in de vijver te vergroten. Wat er nu gebeurt is vooral het rondpompen van mensen zonder het tekort aan de basis op te lossen. Ook worden er mensen afgewezen die deeltijd willen werken, men wacht liever op iemand die wat meer uren wil. Dat geeft voor mij aan dat het echt wel meevalt met het tekort. Dit speelt overigens op alle scholen voor voortgezet onderwijs in Zeeland. Buiten Zeeland heb ik hier geen zicht op.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door windorgel »

JvW schreef:
merel schreef: Ik begrijp wel een beetje wat @JvW bedoelt. De werkgevers roepen in alle sectoren dat er grote tekorten zijn, maar omscholen is niet makkelijk. Bij overstappen denken werkgevers toch nog steeds dat zij voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten en zijn verbaasd als je niet voor minder salaris aan de slag wil.
Ook dat, maar ook dat men liever iemand met de juiste papieren bij een andere school 'wegkaapt' in plaats van het aantal vissen in de vijver te vergroten. Wat er nu gebeurt is vooral het rondpompen van mensen zonder het tekort aan de basis op te lossen. Ook worden er mensen afgewezen die deeltijd willen werken, men wacht liever op iemand die wat meer uren wil. Dat geeft voor mij aan dat het echt wel meevalt met het tekort. Dit speelt overigens op alle scholen voor voortgezet onderwijs in Zeeland. Buiten Zeeland heb ik hier geen zicht op.
Je zou eens een gesprek kunnen aangaan met het hoofd P&O van het Calvijn College. Dan krijg je in ieder geval iets anders te horen.
Er worden op het moment helemaal geen mensen afgewezen die in deeltijd willen werken. We zijn al blij als we iemand kunnen benoemen die 4 of 6 lessen wil geven. Ooit hadden we als regel dat iemand minimaal 10 lessen per week zou geven (0.4 fte), maar die regel hebben we al lang laten varen terwijl het voor een goede ingroei in de organisatie wel beter zou zijn dat medewerkers minimaal 2 dagen per week werken. Verder wordt veel opgelost met uitzendkrachten, studenten etc, en door aanpassingen in de lessentabel, maar dat zijn natuurlijk geen structurele oplossingen van het probleem. Daarom wordt ook ingezet op het vergroten van de vissen in de vijver (o.a. dmv recruitment), maar dat blijkt in de praktijk niet eenvoudig.

Merel, zij-instromers worden in het onderwijs ingeschaald op basis van het salaris bij hun vorige werkgever. Daarbij geldt als uitgangspunt dat het maximum van schaal LB het maximum is (4573 euro bruto per maand bij fulltime dienstverband). In de CAO VO is nl. vastgelegd dat een onbevoegde docent geen LC- of LD-schaal kan krijgen, wat m.i. ook logisch is gezien de functie-eisen.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door JvW »

windorgel schreef:
JvW schreef:
merel schreef: Ik begrijp wel een beetje wat @JvW bedoelt. De werkgevers roepen in alle sectoren dat er grote tekorten zijn, maar omscholen is niet makkelijk. Bij overstappen denken werkgevers toch nog steeds dat zij voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten en zijn verbaasd als je niet voor minder salaris aan de slag wil.
Ook dat, maar ook dat men liever iemand met de juiste papieren bij een andere school 'wegkaapt' in plaats van het aantal vissen in de vijver te vergroten. Wat er nu gebeurt is vooral het rondpompen van mensen zonder het tekort aan de basis op te lossen. Ook worden er mensen afgewezen die deeltijd willen werken, men wacht liever op iemand die wat meer uren wil. Dat geeft voor mij aan dat het echt wel meevalt met het tekort. Dit speelt overigens op alle scholen voor voortgezet onderwijs in Zeeland. Buiten Zeeland heb ik hier geen zicht op.
Je zou eens een gesprek kunnen aangaan met het hoofd P&O van het Calvijn College. Dan krijg je in ieder geval iets anders te horen.
Er worden op het moment helemaal geen mensen afgewezen die in deeltijd willen werken. We zijn al blij als we iemand kunnen benoemen die 4 of 6 lessen wil geven. Ooit hadden we als regel dat iemand minimaal 10 lessen per week zou geven (0.4 fte), maar die regel hebben we al lang laten varen terwijl het voor een goede ingroei in de organisatie wel beter zou zijn dat medewerkers minimaal 2 dagen per week werken. Verder wordt veel opgelost met uitzendkrachten, studenten etc, en door aanpassingen in de lessentabel, maar dat zijn natuurlijk geen structurele oplossingen van het probleem. Daarom wordt ook ingezet op het vergroten van de vissen in de vijver (o.a. dmv recruitment), maar dat blijkt in de praktijk niet eenvoudig.

Merel, zij-instromers worden in het onderwijs ingeschaald op basis van het salaris bij hun vorige werkgever. Daarbij geldt als uitgangspunt dat het maximum van schaal LB het maximum is (4573 euro bruto per maand bij fulltime dienstverband). In de CAO VO is nl. vastgelegd dat een onbevoegde docent geen LC- of LD-schaal kan krijgen, wat m.i. ook logisch is gezien de functie-eisen.
Ik ga hier geen details delen, maar de ervaring staat toch echt haaks op bovenstaande.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mannetje »

JvW schreef:
windorgel schreef:Geen tekort in het onderwijs??? Veel scholen kampen met structurele vacatures.
Zij-instromers hartelijk welkom!
De praktijk leert toch anders….
Je wilt wel geschikte docenten hebben. Natuurlijk kun je veel leren, maar als er geen vertrouwen is dat de basis in orde is, begrijp ik dat iemand niet aangenomen wordt. Want een ongeschikte docent is een plaag voor je school.

Is je praktijkervaring gebaseerd op één of op meerdere ervaringen?
-
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door JvW »

Mannetje schreef:
JvW schreef:
windorgel schreef:Geen tekort in het onderwijs??? Veel scholen kampen met structurele vacatures.
Zij-instromers hartelijk welkom!
De praktijk leert toch anders….
Je wilt wel geschikte docenten hebben. Natuurlijk kun je veel leren, maar als er geen vertrouwen is dat de basis in orde is, begrijp ik dat iemand niet aangenomen wordt. Want een ongeschikte docent is een plaag voor je school.

Is je praktijkervaring gebaseerd op één of op meerdere ervaringen?
Nogmaals, ik ga hier geen verdere informatie delen. Maar bovenstaande was niet het probleem.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7745
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door Mannetje »

JvW schreef: Nogmaals, ik ga hier geen verdere informatie delen. Maar bovenstaande was niet het probleem.
Tja... dan kan ik weinig waarde aan je opmerking hechten. Ik zie veel vacatures in het onderwijs en heb in mijn nabije omgeving pas gehoord van twee zij-instromers.
-
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door JvW »

Mannetje schreef:
JvW schreef: Nogmaals, ik ga hier geen verdere informatie delen. Maar bovenstaande was niet het probleem.
Tja... dan kan ik weinig waarde aan je opmerking hechten. Ik zie veel vacatures in het onderwijs en heb in mijn nabije omgeving pas gehoord van twee zij-instromers.
Een beetje flauw zo'n opmerking. Het komt er dus op neer dat je het niet gelooft zolang de precieze details niet gedeeld worden? Als je meer wilt weten, dan mag je me gerust mailen. Ik zit hier niet onder een nickname....
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

windorgel schreef:
Merel, zij-instromers worden in het onderwijs ingeschaald op basis van het salaris bij hun vorige werkgever. Daarbij geldt als uitgangspunt dat het maximum van schaal LB het maximum is (4573 euro bruto per maand bij fulltime dienstverband). In de CAO VO is nl. vastgelegd dat een onbevoegde docent geen LC- of LD-schaal kan krijgen, wat m.i. ook logisch is gezien de functie-eisen.
Dat begrijp ik . Alleen moet het onderwijs zich wel realiseren dat momenteel genoeg WO-ers best willen overstappen naar het onderwijs, maar inmiddels al meer verdienen dan €4600 bruto per maand. een beetje achteruitgang wil men best accepteren, maar geen forse achteruitbang. Dat zijn diverse mensen die op hun eigen vakgebied al doceren en mensen begeleiden. Als scholen hier niet proactief op inspringen met hogere salarissen mis je wel deze hele groep. Ik ken diverse mensen die daarom deze stap niet (willen) maken.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door TSD »

merel schreef:
windorgel schreef:
Merel, zij-instromers worden in het onderwijs ingeschaald op basis van het salaris bij hun vorige werkgever. Daarbij geldt als uitgangspunt dat het maximum van schaal LB het maximum is (4573 euro bruto per maand bij fulltime dienstverband). In de CAO VO is nl. vastgelegd dat een onbevoegde docent geen LC- of LD-schaal kan krijgen, wat m.i. ook logisch is gezien de functie-eisen.
Dat begrijp ik . Alleen moet het onderwijs zich wel realiseren dat momenteel genoeg WO-ers best willen overstappen naar het onderwijs, maar inmiddels al meer verdienen dan €4600 bruto per maand. Dan mis je wel deze hele groep. Ik heb diverse collega's die daarom deze stap niet (willen) maken.
4.600 bruto per maand en daarbij een volledige 13e maand en een soort van blijf-bonus (iets van 1.300 o.i.d. en ben even de exacte term kwijt) geeft echt een net salaris waar je een gezin van kan onderhouden. Je hebt het dan over een jaarsalaris van 64.000 ongeveer.

Daarbij schuif je op naar LC zodra je als WO-er je (1e graads) bevoegdheid hebt gehaald (normaliter binnen 2 jaar), dan praat je over ergens rond de 5.300 incl. 13e maand en die blijf-bonus. (komt er per jaar dus nog 10.000 bij, even los van CAO-stijgingen tussentijds).

Als dan salaris de reden is om niet naar het onderwijs te gaan omdat je vind dat je dan te weinig verdiend, dan is het maar de vraag of het onderwijs om déze mensen zit te springen.
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: Bussemaker: vrouw te veel afhankelijk van man

Bericht door merel »

TSD schreef: 4.600 bruto per maand en daarbij een volledige 13e maand en een soort van blijf-bonus (iets van 1.300 o.i.d. en ben even de exacte term kwijt) geeft echt een net salaris waar je een gezin van kan onderhouden. Je hebt het dan over een jaarsalaris van 64.000 ongeveer.

Daarbij schuif je op naar LC zodra je als WO-er je (1e graads) bevoegdheid hebt gehaald (normaliter binnen 2 jaar), dan praat je over ergens rond de 5.300 incl. 13e maand en die blijf-bonus. (komt er per jaar dus nog 10.000 bij, even los van CAO-stijgingen tussentijds).

Als dan salaris de reden is om niet naar het onderwijs te gaan omdat je vind dat je dan te weinig verdiend, dan is het maar de vraag of het onderwijs om déze mensen zit te springen.
Ik denk dat ( bijna) niemand van baan veranderd als je daar fors op inlevert. Blijkbaar zit het onderwijs om mensen te springen en als de nood inderdaad zo hoog is als men stelt dan zal daar ook wat tegenover moeten staan. Een 13e maand wordt tegenwoordig al bij in veel sectoren gegeven. Ik ken diverse sectoren waar een 14e maand ook volkomen normaal is. Recent zag ik in mijn vakgebied een vacature dat als je werd aangenomen je een extra bonus krijgt van €5000,00. Als het onderwijs interessant gevonden wil worden door externen moeten ze voor hen ook echt met wat extra's komen wat de overstap waard maakt.
Plaats reactie