ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Mara »

Simon schreef:
Mara schreef:Dus de oplossing voor het ADHD probleem is volgens jou gevonden? :hum
zachte heelmeesters, stinkende wonden.
Geen kinderen zeker? :huhu
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door jakobmarin »

Mara schreef:Dus de oplossing voor het ADHD probleem is volgens jou gevonden? :hum
Nou het probleem is, volgens die psycholoog, dat ADHD vaak onterecht wordt geconstateerd.
Dus als een kind druk en onhandelbaar, etc. is, heeft ie nog niet direct ADHD, maar moet ie strenger en consequenter aangepakt worden.
En dat is de roede van Salomo :super
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:
Simon schreef:
Mara schreef:Dus de oplossing voor het ADHD probleem is volgens jou gevonden? :hum
zachte heelmeesters, stinkende wonden.
Geen kinderen zeker? :huhu
Ik heb wel kinderen, en ben wel een voorstander van tuchtigen. De bijbel spreekt hier over, en ook de Heere tuchtigd degenen die Hij lief heeft.

Twee dingen zijn er die in in dit opzicht desastreus vind voor het kind:
* Geen tuchtiging.
* Tuchtiging uit woede, drift, onbeheerstheid, ongeduld, zonder liefde en communicatie. Dit is vreselijk!

Echte bijbelse tuchtiging gebeurt in de liefde en vanuit de liefde, zoals de Heere ook Zijn kinderen die Hij lief heeft tuchtigd. Als het op deze manier word gepraktiseerd zal een kind dit merken.

Praktische informatie:
http://www.devriese.eu/Artikels/Kindere ... htigen.htm

Of dit een oplossing voor ADHD betwijfel ik. Maar ook ADHD kinderen hebben net als andere kinderen liefdevolle tucht nodig.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door helma »

jakobmarin schreef:
Mara schreef:Dus de oplossing voor het ADHD probleem is volgens jou gevonden? :hum
Nou het probleem is, volgens die psycholoog, dat ADHD vaak onterecht wordt geconstateerd.
Dus als een kind druk en onhandelbaar, etc. is, heeft ie nog niet direct ADHD, maar moet ie strenger en consequenter aangepakt worden.
En dat is de roede van Salomo :super
Ik heb 2 kinderen met ADHD die helemaal niet druk zijn.....
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Tiberius »

En wij één zonder ADHD die wel druk is...
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Erasmiaan »

J.C. Philpot schreef:Praktische informatie:
http://www.devriese.eu/Artikels/Kindere ... htigen.htm
Ze vinden het prima een stok te gebruiken om te slaan, "als je niet genoeg kracht hebt"... Sorry, dit vind ik een beetje dubieus.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door helma »

die roede...
moet je een kind áltijd straf geven als hij druk is?
terwijl hij er nauwelijks zelf wat aan kan doen?
Sommige kinderen zijn gewoon altijd vol onrust; hebben chaos in hun hoofd
(ik herken het bij mezelf ook wel) daar kiezen ze toch niet voor?
Dat is toch geen zonde?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Tiberius »

Helma, tucht is niet altijd straf. In het Oud-Nederlands heeft tucht meer de betekenis van onderwijs, leiding.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Mara »

Wij hebben een kind met PDDNos, (broertje van ADHD). Vóór de diagnose wisten wij soms niet hoe we hem moesten aanpakken, maar tuchtigen was zeker NIET de oplossing, want dan werd het nog erger en wordt het hete hoofden en koude harten. Want waarom wil hij nu niet luisteren?
Een diagnose op zich is al een verademing!
Omdat bij een dergelijke aandoening zaken niet beklijven, dus ook niet met een pak slaag, o.i.d., maak je een kind superangstig, van jou, de ouders, de enige mensen waarbij het zichzelf kan en mag zijn.
Dus het gaat gehoorzamen uit angst.
Waarom luistert een kind niet? Maar waarom wil je persé dat hij iets doet of laat? Waar gaat het je om?
Vaak denken ouders bij een eerste kind dat het te kneden is naar hun hand, maar je komt er al snel achter dat het een geheel eigen persoonlijkheidje is.
En al doende leert men. Ik kwam er achter dat, zeker met pubers, je beter kunt uitkomen met een zgn. win-win situatie.
En PDDNos en ADHD gaat niet over, met of zonder straf. Het is hooguit te begeleiden.
Ik moet er echt niet aan denken om tegenover mijn kind te staan met een end hout. :nonnon
Ik houd sowieso niet van slaan, want dat gebeurt vrijwel altijd uit drift.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Zita »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:
Simon schreef:
Mara schreef:Dus de oplossing voor het ADHD probleem is volgens jou gevonden? :hum
zachte heelmeesters, stinkende wonden.
Geen kinderen zeker? :huhu
Ik heb wel kinderen, en ben wel een voorstander van tuchtigen. De bijbel spreekt hier over, en ook de Heere tuchtigd degenen die Hij lief heeft.

Twee dingen zijn er die in in dit opzicht desastreus vind voor het kind:
* Geen tuchtiging.
* Tuchtiging uit woede, drift, onbeheerstheid, ongeduld, zonder liefde en communicatie. Dit is vreselijk!

Echte bijbelse tuchtiging gebeurt in de liefde en vanuit de liefde, zoals de Heere ook Zijn kinderen die Hij lief heeft tuchtigd. Als het op deze manier word gepraktiseerd zal een kind dit merken.

Praktische informatie:
http://www.devriese.eu/Artikels/Kindere ... htigen.htm

Of dit een oplossing voor ADHD betwijfel ik. Maar ook ADHD kinderen hebben net als andere kinderen liefdevolle tucht nodig.
Is het werkelijk nodig om bij tuchtiging te slaan? Er zijn volgens mij genoeg andere mogelijkheden van correctie of straf te bedenken, waarbij het kind wel gestraft wordt, maar niet vernederd wordt, of het risico loopt mishandeld te worden. Die meneer De Vriese noemt zelf alternatieve correcties, maar hij weet mij niet te overtuigen dat slaan de standaardcorrectie zou moeten zijn. Hij brengt het op een toontje alsof iedereen die niet slaat, zijn kind laat opgroeien voor galg en rad. En dat vind ik een rare manier van redeneren.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door J.C. Philpot »

Zita schreef:Is het werkelijk nodig om bij tuchtiging te slaan? Er zijn volgens mij genoeg andere mogelijkheden van correctie of straf te bedenken, waarbij het kind wel gestraft wordt, maar niet vernederd wordt, of het risico loopt mishandeld te worden. Die meneer De Vriese noemt zelf alternatieve correcties, maar hij weet mij niet te overtuigen dat slaan de standaardcorrectie zou moeten zijn. Hij brengt het op een toontje alsof iedereen die niet slaat, zijn kind laat opgroeien voor galg en rad. En dat vind ik een rare manier van redeneren.
De bijbel zegt:
Spreuken 13:24 - Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.

Nattuurlijk zijn er soms andere omstandigheden, maar de bijbel roept ons op als het echt nodig is om de roede niet te sparen. Uit liefde. Wie dat niet doet terwijl het toch nodig is, haat zijn kind volgens de bijbel. Als de Heilige Geest het behaagt heeft om dat te inspireren, mogen we daar mits het echt uit liefde en bewogenheid gedaan word zegen op verwachten.

@Helma,
Ik ben het met je eens dat als een kind wat druk is, je hem liefdevol en met begrip moet begeleiden en corrigeren. Maar bij echt rebellerend gedrag is ook bij kindjes met een ADHD etiketje de roede een bijbelse straf.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door henriët »

helma schreef:die roede...
moet je een kind áltijd straf geven als hij druk is?
terwijl hij er nauwelijks zelf wat aan kan doen?
Sommige kinderen zijn gewoon altijd vol onrust; hebben chaos in hun hoofd
(ik herken het bij mezelf ook wel) daar kiezen ze toch niet voor?
Dat is toch geen zonde?
Nee, dat is zeker geen zonde.
Kinderen dienen ( al dan niet) met hulp ( en/ of medicatie) begeleid te worden.
En als ouders moet je dan gewoon voldoende bewegingsruimte creeëren voor zulke kinderen.
Maar goed, soms is de theorie makkelijker dan de praktijk.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
Zita schreef:Is het werkelijk nodig om bij tuchtiging te slaan? Er zijn volgens mij genoeg andere mogelijkheden van correctie of straf te bedenken, waarbij het kind wel gestraft wordt, maar niet vernederd wordt, of het risico loopt mishandeld te worden. Die meneer De Vriese noemt zelf alternatieve correcties, maar hij weet mij niet te overtuigen dat slaan de standaardcorrectie zou moeten zijn. Hij brengt het op een toontje alsof iedereen die niet slaat, zijn kind laat opgroeien voor galg en rad. En dat vind ik een rare manier van redeneren.
De bijbel zegt:
Spreuken 13:24 - Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.

Nattuurlijk zijn er soms andere omstandigheden, maar de bijbel roept ons op als het echt nodig is om de roede niet te sparen. Uit liefde. Wie dat niet doet terwijl het toch nodig is, haat zijn kind volgens de bijbel. Als de Heilige Geest het behaagt heeft om dat te inspireren, mogen we daar mits het echt uit liefde en bewogenheid gedaan word zegen op verwachten.

@Helma,
Ik ben het met je eens dat als een kind wat druk is, je hem liefdevol en met begrip moet begeleiden en corrigeren. Maar bij echt rebellerend gedrag is ook bij kindjes met een ADHD etiketje de roede een bijbelse straf.
Helma zegt juist dat ze NIET druk zijn. En bedoel je met de roede echt een stuk hout? :oO
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8968
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door J.C. Philpot »

Mara schreef:
J.C. Philpot schreef:
Zita schreef:Is het werkelijk nodig om bij tuchtiging te slaan? Er zijn volgens mij genoeg andere mogelijkheden van correctie of straf te bedenken, waarbij het kind wel gestraft wordt, maar niet vernederd wordt, of het risico loopt mishandeld te worden. Die meneer De Vriese noemt zelf alternatieve correcties, maar hij weet mij niet te overtuigen dat slaan de standaardcorrectie zou moeten zijn. Hij brengt het op een toontje alsof iedereen die niet slaat, zijn kind laat opgroeien voor galg en rad. En dat vind ik een rare manier van redeneren.
De bijbel zegt:
Spreuken 13:24 - Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.

Nattuurlijk zijn er soms andere omstandigheden, maar de bijbel roept ons op als het echt nodig is om de roede niet te sparen. Uit liefde. Wie dat niet doet terwijl het toch nodig is, haat zijn kind volgens de bijbel. Als de Heilige Geest het behaagt heeft om dat te inspireren, mogen we daar mits het echt uit liefde en bewogenheid gedaan word zegen op verwachten.

@Helma,
Ik ben het met je eens dat als een kind wat druk is, je hem liefdevol en met begrip moet begeleiden en corrigeren. Maar bij echt rebellerend gedrag is ook bij kindjes met een ADHD etiketje de roede een bijbelse straf.
Helma zegt juist dat ze NIET druk zijn. En bedoel je met de roede echt een stuk hout? :oO
Het is mij in ieder geval duidelijk uit deze tekst dat het echt om lijfstraffen gaat. Ik denk dat de meeste ouders het zullen houden bij met de hand enkele klappen op de billen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 15 mei 2012, 16:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33304
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Tiberius »

Pas maar op met zo'n opvoedingsmethode.
Pedagogische tik is sowieso verboden en ik vraag me af of het helpt.
Verder denk ik niet dat je de juiste exegese van die bijbelteksten toepast.

Maar goed, ik heb makkelijk praten.
Plaats reactie