Wetswijziging zet SGP in toekomst buitenspel in Eerste Kamer

Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Wetswijziging zet SGP in toekomst buitenspel in Eerste Kamer

Bericht door memento »

SGP uit senaat bij verkleining parlement

(Novum) - Als het aantal leden van de Eerste Kamer was teruggebracht van 75 naar 50, zou de SGP geen zetel in de senaat hebben. Ook 50PLUS, de Partij voor de Dieren en de OSF zouden dan geen zitting hebben in de Eerste Kamer. Dat blijkt uit een doorrekening van de Kiesraad.
SGP uit senaat bij verkleining parlement

De partijen die bij de afgelopen twee Tweede Kamerverkiezingen zetels hebben behaald, zouden dat ook hebben gedaan als de Tweede Kamer uit 100 in plaats van 150 zetels zou hebben bestaan.

De ministerraad stemde vrijdag in met een wetsvoorstel om het aantal leden van de Eerste en Tweede Kamer met een derde te verminderen. Omdat de grondwet hiervoor moet worden gewijzigd, moet het voorstel door twee opeenvolgende parlementen worden behandeld. Twee derde van beide Kamers moet instemmen.

De kans dat dat gebeurt, wordt niet hoog ingeschat. De afgelopen decennia is het aantal zetels van beide Kamers regelmatig onderwerp van discussie geweest. Er waren zowel voorstellen tot uitbreiding als vermindering van het aantal leden, maar geen van deze voorstellen heeft de eindstreep gehaald.

Het kabinet denkt dat de verkleining leidt tot een efficiëntere overheid, minder 'bestuurlijke drukte' en financiële besparingen.

Bron: http://www.nieuws.nl/651187
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Wetswijziging zet SGP in toekomst buitenspel in Eerste K

Bericht door Bonny »

Een absoluut onzinnig wetsvoorstel. Het parlement dient de regering te controleren. Als het aantal parlementariërs met een derde wordt teruggebracht, tast dat het democratisch karakter van het staatsbestel aan. Immers, minder Kamerleden moeten een steeds uitdijende overheid controleren.
Dat gaat op een gegeven moment geheid mis, waardoor we een overheid hebben die zich meer kan permitteren jegens de samenleving. Overigens heeft Nederland in vergelijking met andere landen al erg weinig parlementsleden.

Daarnaast is het nog maar de vraag om dit wetsvoorstel ooit wordt aangenomen, omdat hiervoor twee derde meerderheid voor nodig is (omdat het een grondwetswijziging betreft). Ik hoop dat de dames en heren Kamerleden nu hun tanden laten zien!
The Groom's still waiting at the altar
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wetswijziging zet SGP in toekomst buitenspel in Eerste K

Bericht door Erasmiaan »

Het klopt ook niet. De bevolking groeit, het parlement behoorde juist mee te groeien. Anders wordt de kloof met de politiek nog groter. Bovendien is besparing een kulargument. Als of je de begroting kan redden door te snijden in parlementariërs!
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Wetswijziging zet SGP in toekomst buitenspel in Eerste K

Bericht door henriët »

komkommertijd?;)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wetswijziging zet SGP in toekomst buitenspel in Eerste K

Bericht door Zita »

Erasmiaan schreef:Het klopt ook niet. De bevolking groeit, het parlement behoorde juist mee te groeien. Anders wordt de kloof met de politiek nog groter. Bovendien is besparing een kulargument. Als of je de begroting kan redden door te snijden in parlementariërs!
:oO
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Wetswijziging zet SGP in toekomst buitenspel in Eerste K

Bericht door Mister »

Zita schreef:
Erasmiaan schreef:Het klopt ook niet. De bevolking groeit, het parlement behoorde juist mee te groeien. Anders wordt de kloof met de politiek nog groter. Bovendien is besparing een kulargument. Als of je de begroting kan redden door te snijden in parlementariërs!
:oO
:haha :haha

Scherp, ik had er overheen gelezen ;)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wetswijziging zet SGP in toekomst buitenspel in Eerste K

Bericht door Gian »

Moeten we ons nu echt zo druk maken om een verloren wereld die geoordeeld gaat worden? Wij zijn toch niet van deze wereld? Is het niet een enorme illusie om een gevallen wereld weer op te willen lappen? Ons koninkrijk is toch niet van deze wereld?
Mi is er echt niets anders te verwachten dan achteruitgang. Daarom verbaasd mij de verontwaardiging wel eens bij dit soort berichten. Alsof wij nog recht hebben in een wereld waarvan Satan de overste is, de god van deze tijd.
Politiek goed werk verrichten is nobel, daar ben ik echt niet op tegen. Alleen het idee dat wij ergens recht op hebben in een democratie volgens aardse principes is mi misplaatst. Binnen de politiek mag een christen getuigen van een ander koninkrijk. Dat lijkt me een veel hogere roeping dan ons recht opeisen in de Eerste kamer.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Wetswijziging zet SGP in toekomst buitenspel in Eerste K

Bericht door Erasmiaan »

Zita schreef:
Erasmiaan schreef:Het klopt ook niet. De bevolking groeit, het parlement behoorde juist mee te groeien. Anders wordt de kloof met de politiek nog groter. Bovendien is besparing een kulargument. Als of je de begroting kan redden door te snijden in parlementariërs!
:oO
in het aantal parlementariërs ;)
Hansie
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 jun 2011, 19:31

Re: Wetswijziging zet SGP in toekomst buitenspel in Eerste K

Bericht door Hansie »

Gian schreef:Moeten we ons nu echt zo druk maken om een verloren wereld die geoordeeld gaat worden? Wij zijn toch niet van deze wereld? Is het niet een enorme illusie om een gevallen wereld weer op te willen lappen? Ons koninkrijk is toch niet van deze wereld?
Mi is er echt niets anders te verwachten dan achteruitgang. Daarom verbaasd mij de verontwaardiging wel eens bij dit soort berichten. Alsof wij nog recht hebben in een wereld waarvan Satan de overste is, de god van deze tijd.
Politiek goed werk verrichten is nobel, daar ben ik echt niet op tegen. Alleen het idee dat wij ergens recht op hebben in een democratie volgens aardse principes is mi misplaatst. Binnen de politiek mag een christen getuigen van een ander koninkrijk. Dat lijkt me een veel hogere roeping dan ons recht opeisen in de Eerste kamer.
Inderdaad, alsof wij mensjes ook maar iets kunnen veranderen aan hoe het voorbestemd is..
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wetswijziging zet SGP in toekomst buitenspel in Eerste K

Bericht door parsifal »

Gian schreef:Moeten we ons nu echt zo druk maken om een verloren wereld die geoordeeld gaat worden? Wij zijn toch niet van deze wereld? Is het niet een enorme illusie om een gevallen wereld weer op te willen lappen? Ons koninkrijk is toch niet van deze wereld?
Mi is er echt niets anders te verwachten dan achteruitgang. Daarom verbaasd mij de verontwaardiging wel eens bij dit soort berichten. Alsof wij nog recht hebben in een wereld waarvan Satan de overste is, de god van deze tijd.
Politiek goed werk verrichten is nobel, daar ben ik echt niet op tegen. Alleen het idee dat wij ergens recht op hebben in een democratie volgens aardse principes is mi misplaatst. Binnen de politiek mag een christen getuigen van een ander koninkrijk. Dat lijkt me een veel hogere roeping dan ons recht opeisen in de Eerste kamer.
God heerst ook over deze aarde. Het is niet zo dat Satan gewonnen heeft, al heeft hij hier nog wel heel veel invloed.

De aarde blijft echter Gods schepping. Hier hebben wij als Christenen onze taak nu. Zorg voor de weduwen, wezen en vreemdelingen. Rentmeesterschap met betrekking tot de natuur, sociale gerechtigheid. Het belangrijkste: God eren en ZIjn woord brengen. De eerste punten die ik noemde zijn zaken waar de politieke een grote rol in kan spelen en daarom is Christelijke politiek iets wat belangrijk is. Al moet ik daarbij meteen zeggen dat Christelijke politici zich hier ook wel iets drukker om mogen maken. Nu lijkt soms het enige belangrijke voor christelijke partijen "vrijheid van onderwijs", "recht voor ambtenaren om homohuwelijken aan een collega door te geven" en "zondagssluiting van winkels". Allemaal punten die het nastreven waard zijn, maar het zou mooi zijn als we ook op de andere punten een irritant geweten voor de rest van de partijen kunnen zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wetswijziging zet SGP in toekomst buitenspel in Eerste K

Bericht door Gian »

parsifal schreef: God heerst ook over deze aarde. Het is niet zo dat Satan gewonnen heeft, al heeft hij hier nog wel heel veel invloed.
Dat zou niet echt een compliment zijn voor onze Heer en Heiland. Ik zie juist om me heen dat Satan de touwtjes in handen heeft. Natuurlijk, God staat erboven, en zorgt wel dat hij het kwade ten goed mee laat werken om een volk op aarde te verzamelen voor Zijn Naam.
Toen Adam viel heeft hij zijn verantwoordelijkheden en het beheer over de aarde aan de duivel gegeven en is de ellende begonnen.
Joh. 12, 14 en 16 spreken over de overster der wereld, en Petrus over de god van deze eeuw. Daar wordt toch echt satan mee bedoeld.
Daarom is het aardrijk vervloekt, en kreunt de aarde onder de gesel van zijn overheersing.

Rom8 : 22 Want wij weten, dat al het schepsel met ons zucht en in barensnood is tot nog toe.
23 En dit niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, zuchten ook in onszelf, verwachtende het kindschap, namelijk de verlossing van ons lichaam.


Daarom wachten niet alleen wij op de verlossing van het vlees, maar wacht ook de aarde op een herschepping.

Jesaja 65:17 Want ziet, Ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde; en de vorige dingen zullen niet meer gedacht worden, en zullen in het hart niet opkomen.
Jesaja 66:22 Want gelijk als die nieuwe hemel en die nieuwe aarde, die Ik maken zal, voor Mijn aangezicht zullen staan, spreekt de HEERE, alzo zal ook ulieder zaad en ulieder naam staan.
2 Petrus 3:13 Maar wij verwachten, naar Zijn belofte, nieuwe hemelen en een nieuwe aarde, in dewelke gerechtigheid woont.
Openbaring 21:1 En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer.


Daarmee wil ik niet zeggen dat we geen politiek meer hoeven te bedrijven, of dat we geen rekening moeten houden met het milieu.
Alleen, een schone aarde met een bepaald regeringsideaal is een babels streven. Dat kan namelijk niet in een gevallen schepping. Hoe meer we ons organiseren, hoe groter de verwarring. Hoe meer we aan het milieu doen, hoe hopelozer het lijkt te worden.
We dienen verder te kijken, ons ideaal op te geven om het ware geluk ergens anders te vinden. Ik ben van mening dat we in SGP-Nederland veel te veel aardse idealen nastreven zonder te beseffen dat wij helemaal niet van deze wereld zijn. We dienen getuigen te zijn van een ander Koninkrijk. Getuigen zijn is iets anders dan een senaatszetel opeisen. Accepteer dat we een minderheid zijn. Ook dat is kenmerk van het onzichtbare Koninkrijk.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wetswijziging zet SGP in toekomst buitenspel in Eerste K

Bericht door eilander »

Gian schreef: Daarmee wil ik niet zeggen dat we geen politiek meer hoeven te bedrijven, of dat we geen rekening moeten houden met het milieu.
Alleen, een schone aarde met een bepaald regeringsideaal is een babels streven. Dat kan namelijk niet in een gevallen schepping. Hoe meer we ons organiseren, hoe groter de verwarring. Hoe meer we aan het milieu doen, hoe hopelozer het lijkt te worden.
We dienen verder te kijken, ons ideaal op te geven om het ware geluk ergens anders te vinden. Ik ben van mening dat we in SGP-Nederland veel te veel aardse idealen nastreven zonder te beseffen dat wij helemaal niet van deze wereld zijn. We dienen getuigen te zijn van een ander Koninkrijk. Getuigen zijn is iets anders dan een senaatszetel opeisen. Accepteer dat we een minderheid zijn. Ook dat is kenmerk van het onzichtbare Koninkrijk.
Ik vind dit niet zo'n consistent betoog. We moeten wel politiek bedrijven, maar toch is een bepaald regeringsideaal een babels streven. We moeten wel rekening houden met het milieu, maar ons ideaal opgeven.

Hoe stel je je dit nu praktisch voor? Als SGP-er in de Kamer getuigen van een ander Koninkrijk, wekt denk ik al niet zoveel interesse op. Als je er dan ook nog bij vertelt dat je je praktische idealen hebt opgegeven, wordt het er niet beter op.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9201
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Wetswijziging zet SGP in toekomst buitenspel in Eerste K

Bericht door parsifal »

Gian,

Ik ben het met je eens dat de duivel veel te zeggen heeft. Maar je observatie dat God daar nog boven staat heeft ook veel praktische consequenties. "De Heere regeert". Kijk naar hoe de profeten spreken. Dat gaat niet alleen over de toekomst, maar ook over de idealen hier en nu. De Heere zelf sprak ook tegen onrecht, en genas de zieken, terwijl de zorg voor de armen belangrijk was in de vroege kerk.

In de teksten die je noemt staat wereld tegenover het koninkrijk. Dat is niet perse de fysieke wereld.

De nieuwe aarde is nog steeds voortgebouwd op de oude. We kunnen de schepping overwaarderen door het te vergoddelijken. We kunnen echter ook te weinig om de schepping geven en in een dualisme vervallen waarbij we geen reden meer zien waarom God ons niet als geesten in een vacuum heeft geplaatst.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Wetswijziging zet SGP in toekomst buitenspel in Eerste K

Bericht door Gian »

eilander schreef: Hoe stel je je dit nu praktisch voor? Als SGP-er in de Kamer getuigen van een ander Koninkrijk, wekt denk ik al niet zoveel interesse op. Als je er dan ook nog bij vertelt dat je je praktische idealen hebt opgegeven, wordt het er niet beter op.
We hebben te getuigen van dat andere Koninkrijk. Of men interesse heeft is de verkeerde vraag. Het is een bijbelse opdracht, en daarom ben ik er wel voor om actief te zijn in de politiek. Overigens zonder enige vorm van macht na te streven. Met idealen bedoel ik een streven wat niet reel is in deze gevallen wereld. Sturing geven is bv wat anders dan valse godsdiensten uitroeien.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wetswijziging zet SGP in toekomst buitenspel in Eerste K

Bericht door eilander »

Gian schreef:
eilander schreef: Hoe stel je je dit nu praktisch voor? Als SGP-er in de Kamer getuigen van een ander Koninkrijk, wekt denk ik al niet zoveel interesse op. Als je er dan ook nog bij vertelt dat je je praktische idealen hebt opgegeven, wordt het er niet beter op.
We hebben te getuigen van dat andere Koninkrijk. Of men interesse heeft is de verkeerde vraag. Het is een bijbelse opdracht, en daarom ben ik er wel voor om actief te zijn in de politiek. Overigens zonder enige vorm van macht na te streven. Met idealen bedoel ik een streven wat niet reel is in deze gevallen wereld. Sturing geven is bv wat anders dan valse godsdiensten uitroeien.
Ik heb ook niet bedoeld te zeggen dat het wel of niet interesse er voor hebben, de belangrijkste vraag is. Maar ik denk wel dat actief zijn in de politiek automatisch met zich mee brengt dat je niet alleen getuigt, maar dat je ook een zekere vorm van macht nastreeft.
Macht nastreven klinkt negatief, maar daar valt ook het zoeken van medestanders voor een bepaald standpunt onder.

Aardse idealen moet je trouwens wel hebben als politieke partij. Je bent vanuit hogere beginselen (dat wel!) toch bezig met de Nederlandse politiek? Dat betekent niet alleen maar een beetje dweilen met de kraan open....
Plaats reactie