Prikpil falende ouders

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Prikpil falende ouders

Bericht door JolandaOudshoorn »

Paul Vlaardingerbroek, hoogleraar familierecht aan de Universiteit van Tilburg, wil falende ouders het recht laten ontzeggen om het gezin met meer kinderen uit te breiden.
Vlaardingerbroek „Bij ouders die eerder in de fout zijn gegaan, kun je wel toezicht plaatsen als een nieuw kind wordt geboren. Maar willen we zo'n kind dat risico laten lopen?”, citeert het AD Vlaardingerbroek.
Wat denken we hiervan??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door helma »

oef; lastig
wie bepaalt wat 'falen' is?

stras horen daar ook christenen bij die hun kinderen allerlei 'vrijheden' ontzeggen
ik herinner me nog goed reacties op dat gezin in Kampen waar men het al extreem vond dat kinderen niet eens televisie mochten kijken en niet op sport zaten.
Dat werd al min of meer onder kindermishandeling geschaard.


Ik vind het gevaarlijk als we die kant op gaan.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Orchidee »

"Chinabeleid"..."dictatoriaal"...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Willem »

JolandaOudshoorn schreef:
Paul Vlaardingerbroek, hoogleraar familierecht aan de Universiteit van Tilburg, wil falende ouders het recht laten ontzeggen om het gezin met meer kinderen uit te breiden.
Vlaardingerbroek „Bij ouders die eerder in de fout zijn gegaan, kun je wel toezicht plaatsen als een nieuw kind wordt geboren. Maar willen we zo'n kind dat risico laten lopen?”, citeert het AD Vlaardingerbroek.
Wat denken we hiervan??
Hitler had ook dit soort ideeen.
Gebruikersavatar
Kippetje
Berichten: 364
Lid geworden op: 21 mei 2007, 21:14

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Kippetje »

helma schreef:oef; lastig
wie bepaalt wat 'falen' is?

stras horen daar ook christenen bij die hun kinderen allerlei 'vrijheden' ontzeggen
ik herinner me nog goed reacties op dat gezin in Kampen waar men het al extreem vond dat kinderen niet eens televisie mochten kijken en niet op sport zaten.
Dat werd al min of meer onder kindermishandeling geschaard.


Ik vind het gevaarlijk als we die kant op gaan.
ben ik met je eens, maar toch......

ik heb van redelijk dichtbij meegemaakt dat een nog jong meisje haar 3e kindje kreeg (3 verschillende vaders). Het was in een milieu van drugs, drank en criminaliteit. Haar eigen vader was alcoholist en haar moeder was er vandoor gegaan met de vriend van dit meisje. Ik vond het zeer aangrijpend om te zien tijdens kraambezoek. Een omgeving waarin ik me absoluut niet op mijn gemsak voelde, waar nu zo'n klein weerloos schepseltje was geboren. En nog 2 peuters rondliepen. Ik denk niet dat dit meisje haar kinderen mishandelde in de vorm van lichamelijk geweld, maar het is natuurlijk vreselijk om je te realiseren dat in zo'n huishouden wordt geexpirimenteerd met drugs terwijl er 3 kinderen liggen te slapen. Ik weet dat in dit specifieke geval jeugdzorg bemoeinis had, ook omdat het bewuste meisje psychisch niet in orde was. Maar helaas zie je in dit soort gevallen toch soms gebeuren dat, ondanks dat andere kinderen uit huis geplaatst zijn, de vrouwen toch weer in verwachting raken.

Ik zó'n situatie kan ik me een dergelijke maatregel dan toch wel voorstellen, maar het blijft heel, heel moeilijk......

Want wie bepaalt de grens van 'falen'....
Lees de Bijbel niet als een notaris, maar als een erfgenaam (Ds.A.van der Veer)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door MarthaMartha »

JolandaOudshoorn schreef:
Paul Vlaardingerbroek, hoogleraar familierecht aan de Universiteit van Tilburg, wil falende ouders het recht laten ontzeggen om het gezin met meer kinderen uit te breiden.
Vlaardingerbroek „Bij ouders die eerder in de fout zijn gegaan, kun je wel toezicht plaatsen als een nieuw kind wordt geboren. Maar willen we zo'n kind dat risico laten lopen?”, citeert het AD Vlaardingerbroek.
Wat denken we hiervan??
Ik vind het moeilijk, het gaat wel ver natuurlijk.

In mijn werk heb ik wel gezien hoe ouders, na ernstige mishandeling / verwaarlozing en het uithuisplaatsen van 5 kinderen met een trauma, weer een kindje kregen..... ook dat kindje is na een aantal maanden weggehaald en moest eerst afkicken zoveel alcohol als het via de moedermelk binnen kreeg... In dat soort situaties kan ik me het idee wel voorstellen eigenlijk....

Ze zullen dat ook niet zomaar doen, evenals dat niet 'zomaar' kinderen uit huis worden geplaatst.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Mara »

Nee, niet zomaar, soms zijn ze zelfs te laat :fi
Hier in de buurt is ook zo'n gezin, kind op kind en steeds wordt het binnen een jaar bij de moeder weggehaald. Ze laat het alleen, het huis is verschrikkelijk vuil, er zijn vaak geen luiers, geen voeding, ze snapt het gewoon niet.
Hij werkt niet, heeft een uitkering, er lopen tig honden en katten...
tja, moeilijk, je gunt elk kindje liefdevolle ouders, maar soms is dat er gewoon niet.
En dan "toekijken" en weer gruwelijke verhalen lezen ? Want soms gaat het je fantasie ver te boven :oO
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Lassie »

Heftig zeg. Zulke verhalen. :nonnon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Mara »

Sommige artsen herkennen mishandeling vaak niet. Volgens mij gaat het niet alleen om de aard der verwondingen, maar om een soort antenne ! En als het dan nog alleen zou gaan om onnozel heen en weer schudden (baby shaken syndroom) maar wat je soms in de krant leest :oO
Er was ook eens een docu over kinderoppassers, dat was ook gruwelijk. Mensen hadden het vermoeden dat hun kindje door de oppas werd "mishandeld" en hingen dan een verborgen camera op. Die wil je dan als ouders zelf niet zien denk ik :ouin
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door helma »

ik snap ook niet dat ouders hun kinderen toevertrouwen aan een onbekende oppas
dat zouden ze met hun auto ook niet doen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Mara »

Nee, maar het ging om werkende ouders he, de hele dag !!
Ammenooitniet, no way.
Ik denk dat wij 3 x oppas hebben gehad, in al die jaren, het kon toen echt niet anders en dan was het nog een familielid.
Of de kinderen gingen mee, of 1 van ons ging, of we gingen helemaal niet.
En dat wordt je echt niet altijd in dank afgenomen hoor, maar de kinderen gaan EN gingen ten allen tijde voor.
Nu moet ik zeggen dat wij wel bijzondere omstandigheden hebben. Dat scheelt wel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Mister »

Mara schreef:Nee, maar het ging om werkende ouders he, de hele dag !!
Ammenooitniet, no way.
Ik denk dat wij 3 x oppas hebben gehad, in al die jaren, het kon toen echt niet anders en dan was het nog een familielid.
Of de kinderen gingen mee, of 1 van ons ging, of we gingen helemaal niet.
En dat wordt je echt niet altijd in dank afgenomen hoor, maar de kinderen gaan EN gingen ten allen tijde voor.
Nu moet ik zeggen dat wij wel bijzondere omstandigheden hebben. Dat scheelt wel.
Buitenom de bijzondere omstandigheden was dit bij ons vroeger thuis net zo. En ik vermoed dat ik het zelf ook zo zou doen.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door MarthaMartha »

Mister schreef:
Mara schreef:Nee, maar het ging om werkende ouders he, de hele dag !!
Ammenooitniet, no way.
Ik denk dat wij 3 x oppas hebben gehad, in al die jaren, het kon toen echt niet anders en dan was het nog een familielid.
Of de kinderen gingen mee, of 1 van ons ging, of we gingen helemaal niet.
En dat wordt je echt niet altijd in dank afgenomen hoor, maar de kinderen gaan EN gingen ten allen tijde voor.
Nu moet ik zeggen dat wij wel bijzondere omstandigheden hebben. Dat scheelt wel.
Buitenom de bijzondere omstandigheden was dit bij ons vroeger thuis net zo. En ik vermoed dat ik het zelf ook zo zou doen.
Als je een betrouwbare oppas hebt, dan denk ik dat het ook juist wel goed is om er af en toe samen tussen uit te gaan...
(en voor de kinderen kan een oppas ook een leuk feestje zijn)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Mara »

Trouwens, in het nieuws is nu dat zelfs dierenartsen moeten opletten ! Als er dierenmishandeling plaats vindt, is vaak kindermishandeling ook aan de orde !
Het is volgens mij machtswellust.
Beiden is verschrikkelijk !!
Een dier wat aan jou is toevertrouwd, je kiest het zelf uit in veel gevallen, en daar je lust of driften op botvieren, BAH !
Bijna net zo erg als een kind wat mij betreft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Prikpil falende ouders

Bericht door Lassie »

MarthaMartha schreef:
Mister schreef:
Mara schreef:Nee, maar het ging om werkende ouders he, de hele dag !!
Ammenooitniet, no way.
Ik denk dat wij 3 x oppas hebben gehad, in al die jaren, het kon toen echt niet anders en dan was het nog een familielid.
Of de kinderen gingen mee, of 1 van ons ging, of we gingen helemaal niet.
En dat wordt je echt niet altijd in dank afgenomen hoor, maar de kinderen gaan EN gingen ten allen tijde voor.
Nu moet ik zeggen dat wij wel bijzondere omstandigheden hebben. Dat scheelt wel.
Buitenom de bijzondere omstandigheden was dit bij ons vroeger thuis net zo. En ik vermoed dat ik het zelf ook zo zou doen.
Als je een betrouwbare oppas hebt, dan denk ik dat het ook juist wel goed is om er af en toe samen tussen uit te gaan...
(en voor de kinderen kan een oppas ook een leuk feestje zijn)
precies.

Ik zal ook niet voor een onbekende oppas gaan, gewoon iemand uit je vriendenkring of familie!

Ik kan me nog herrinneren thuis dat er altijd een bekende op kwam passen (uit de kerk of familie).
Plaats reactie