Obama en zijn geloof.

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Obama en zijn geloof.

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:Aan de ene kant erken ik ieder als een christen, die Jezus als Kurios belijd, die het Apostolicum onderschrijft, die spreekt over Christus voor de vergeving van de zonden. Als zodanig is Obama voor mij een christen.

Aan de andere kant zit je met de Amerikaanse Public Religion. Kerk en staat zijn daar op een heel aparte manier verwoven. Iedereen mag geloven (of niet geloven) wat hij wil, maar tegelijk is het wel one nation under God. In dat licht sta ik sceptisch tegenover het hele Amerikaanse publieke en politieke spreken over God. Want dat is de context: Voor vele Amerikanen hoort spreken over God bij een goede Amerikaan, en zeker bij de president. De vraag is echter, of dat spreken over God dan nog wel een spreken vanuit het geloof is, of dat het slechts een politiek en patriottistisch spreken is.
Die 'amerikaanse god' is dan toch wel bij uitstek de deistische god.... en niet de God van de Bijbel....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9199
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Obama en zijn geloof.

Bericht door parsifal »

Ik ben hier in Boston en Cambridge naar een aantal kerken geweest, en die waren behoorlijk rechtzinnig en dat in zo'n beetje het meest liberale deel van de VS. Het is zeker niet Deistisch en de uitspraak van Obama valt daar ook zeker niet onder.

Verder is het wat kort door de bocht om te zeggen dat Obama pro-abortus is. Net zo als iemand die voor vrijheid van Godsdienst niet per definitie pro-islam is. Obama heeft verschillende keren aangegeven dat hij abortus een slecht iets vindt en dat hij zich als doel stelt de vraag naar abortus te verminderen. Ik geloof ook niet dat Huisman hier pro-doden is, ondanks dat hij bij defensie in dienst is. Ik deel Obama's standpunt niet en ook op veel andere punten niet, maar ik geloof dat hij bij die politici hoort die meent wat hij zegt. Hij onderscheidt zich wat mij betreft van veel andere Amerikaanse politici door niet mee te doen aan moddergooien, door zich te keren tegen tegenstanders aanvallen op persoonlijke punten etc. Zelfs tijdens de verkiezingscampagne bleef hij vaak inhoudelijk, terwijl Palin de deur wel behoorlijk openzette voor aanvallen op haar intelligentie en persoonlijk leven.

Obama heeft weinig uitspraken gedaan die hij niet politiek nastreefde en ik geloof daarom ook dat hij deze uitspraken meent. Verder is er weinig te winnen bij een groot deel van de Amerikaanse Evangelicals omdat veel van hen sowieso geloven dat Christendom en rechtse politiek bij elkaar horen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Obama en zijn geloof.

Bericht door Bert Mulder »

parsifal schreef:Ik ben hier in Boston en Cambridge naar een aantal kerken geweest, en die waren behoorlijk rechtzinnig en dat in zo'n beetje het meest liberale deel van de VS. Het is zeker niet Deistisch en de uitspraak van Obama valt daar ook zeker niet onder.
Mijn opmerking over het deistische slaat niet op iemand partikulier, en ook niet op deze of gene christelijke kerk....

Maar het slaat op de opmerking van Memento, over de 'amerikaanse godsdienst'. En het is bewezen feit, dat de 'godsdienst van de Amerikaanse staat', met name van de Amerikaanse leiders, zoals Jefferson, Adams, Franklin, ea., het deisme was.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie