Vaccineren: gezond?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Zita schreef:
Mara schreef:Omdat hij de eerste jongere was in dat ziekenhuis, werd hij vervolgd door de artsen maar hij genas wonderlijk snel en zat binnen 10 dagen alweer fit op school.
:quoi
Met dagelijkse onderzoeken, van het bloed, speeksel, sputum. ;)
Het woord is: gevolgd.
JvdK
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mar 2018, 22:43

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door JvdK »

zoals Mara beschreef vanuit haar ervaring, en zoals er meerdere ervaringen zijn, met name op langer termijn - en waar niet direct de link met vaccinaties wordt gelegd maar ook niet wordt uitgesloten en nu meer onderzocht gaat worden- wordt door steeds meer mensen geconcludeerd dat vaccinaties niet het effect op het immuunsysteem heeft waarvan men in eerste instantie dacht dat het zou hebben. Daarnaast kost het de staat (en ook ons de belastingbetaler) nog steeds ontzettend veel geld, geld waarvan gedacht werd dat het winst zou opleveren doordat het de garantie geeft op een betere en sterkere gezondheid/immuunsysteem van de burger én het bestrijden van ziekten.
En als nu blijkt dat dit niet het effect heeft gehad waarvan we dachten dat dat zou hebben, wordt dat jarenlang gezwegen/opzij gedrukt. Daar wordt niet eerlijk over gesproken. En nu wordt de gemiddelde burger steeds intellectueler / autonomer en mondiger; wat maakt dat er nu meer kritischer naar het beleid gekeken wordt.

Zo ging het vroeger in de Rooms Kerk ook; de burger kon nog geen Bijbel lezen en betaalde de rekening voor de kans op eeuwig leven in onwetendheid en kennis van zichzelf en God. Toen steeds meer burgers zelf konden lezen kregen ze meer kennis zelf en gingen ze dingen anders zien. *

* is niet letterlijk te vergelijken maar om maar even een VB te noemen van hoe je er soms tegen aan kunt kijken.

Nogmaals. Ik hou geen pleidooi. Maar ik ben van mening dat we teveel vertrouwd hebben op overheid / medici en ee te weinig van twee kanten belicht wordt.

Ik stond hier nooit bij stil maar ging dat doen toen ik hoorde dat pasgeborene bij wen verlaagde weerstand (zoals verkoudenheid/ koortsig ) de vaccinaties worden uitgesteld.

Zo is er nog veel meer te zeggen, met name over het in immuunsysteem van een gevaccineerde en niet gevaccineerde.
Het toch nog krijgen van ziektes, het verloop van de ziektes en de opgebouwde weerstand én het krijgen van bijwerkingen. (En nee die beperken zich niet alleen tot een beetje verhoging na de inenting).

En wat ik heel schokkend vond is het feit hoe snel het baarmoederhalsvaccin ontwikkeld en gratis te verkrijgen was! Zo ineens, was het daar! En de eerste lichting vaccin bleek nog niet goed ook! En moet je eens zien hoe lang het duurt voor er aan medicijn ontwikkeld is, hoeveel dat kost; zo lang duurt het om te kijken of er profeit van wordt verkregen; heiligt het doel de middelen?
Ik geloof vast dat hier met het vaccinatiebeleid enorm in geblunderd en verzaakt is. En daar gaan we de komende jaren de vruchten van plukken... De eerste signalen zijn er inmiddels en daarom wordt er ook (terecht vind ik) meer tegengeluid gehoord.

Dus: vaccinaties, gezond? Ik vind van niet!
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Moderamen »

Prima om kritisch te zijn op anderen, JvdK. Maar je aangehaalde bronnen zijn jaren geleden al met de grond gelijk gemaakt. Ian Sinclair is al lang ontmaskerd. Wees ook wat kritisch op jezelf.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Framboos »

@JvdK: je roept een heel aantal zaken, onder het mom van toenemend intellect.. maar als ik met wetenschappelijke onderbouwing kom, die jouw geroep weerspreekt, ben je opeens niet thuis en ga je er niet op in?

Kosteneffectiviteit is voor de meeste vaccinaties al lang onderzocht en positief gebleken. Ben nu niet in de gelegenheid linkse naar de studinstelling te plaatsen, zal dat later nog doen als resultaat behoefte aan is.
JvdK
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 mar 2018, 22:43

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door JvdK »

Framboos schreef:@JvdK: je roept een heel aantal zaken, onder het mom van toenemend intellect.. maar als ik met wetenschappelijke onderbouwing kom, die jouw geroep weerspreekt, ben je opeens niet thuis en ga je er niet op in?

Kosteneffectiviteit is voor de meeste vaccinaties al lang onderzocht en positief gebleken. Ben nu niet in de gelegenheid linkse naar de studinstelling te plaatsen, zal dat later nog doen als resultaat behoefte aan is.
Framboos verwijt de ketel dat hij zwart ziet....

Je hebt, gezien het tijdsbestek van reageren, niet mijn vermelde recensies (boeken) gelezen die mijn beweringen wetenschappelijk onderbouwen (welke ik genoemd heb in eerder reactie).

Ik lees graag de studie over dat kosteneffect voor vaccinaties onderzocht is en een positieve uitkomst laat zien.... Ik hoor van je!
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Dodo »

Je kunt toch gewoon met je boerenverstand al zien dat er tegenwoordig vrijwel geen kinderen meer overlijden aan polio, pokken, difterie, rode hond enzovoorts? Dat in feite de kindersterfte heel erg laag is? Dat was honderd of tweehonderd jaar geleden wel anders.
De mensen uit die tijd zouden God op hun blote knieën gedankt hebben als er een middel was geweest om al die ernstige ziekten te weren.
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Framboos »

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27695849

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27449665

Zoals je wilt...
Wil je misschien ook nog ingaan op de artikelen die ik gisteren avond gepost heb? Waarvan je beweerde dat er geen evidence was?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9165
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door parsifal »

Mara heeft een punt, in tegenstelling tot JvdK.
Griep is een snel muterend virus, ieder jaar probeert men te voorspellen hoe het virus er het komende jaar uit zal zien en dit jaar had men het goed mis. Ook is er reden om te twijfelen of het griepvaccin wel goed werkt bij de meest kwetsbare groepen (zoals ouderen), omdat het vaak getest wordt bij fitte personen. Dit laatste is wel goed als men bijvoorbeeld verplegend personeel tegen de ziekte wil beschermen en zo verspreiding wil voorkomen. Dit zegt echter niet veel over vaccins tegen polio, rode hond en mazelen, wat vrij stabiele virussen zijn (al lijkt er nu wat gebeurd te zijn met mazelen).

Ook heb ik nog geen aanwijzingen gezien dat mensen die mexicaanse griep hebben doorgemaakt beter tegen de huidige griep zijn beschermd dan mensen die toen gevaccineerd werden. Het zou echter kunnen dat het virus dat rondging verschilt van het vaccin en maar kruisimmuniteit gaf tegen Mexicaanse griep en dat de huidige griep dichter bij de mexicaanse griep zit dan bij het vaccin. Die dingen kunnen gebeuren, we kunnen de toekomst nu eenmaal niet voorspellen en we moeten het doen met wat geinformeerde gokken.

Verder is het met griep altijd zo dat het van het formaat Spaanse griep kan worden (of de mildere maar nog steeds heel gevaarlijke Hongkong griep). Dat weet je gewoon niet van te voren, als zo'n uitbraak komt dan is er een probleem, omdat bij zo'n uitbraak ICs overbezet raken en er waarschijnlijk slachtoffers zullen zijn die zonder de extreme druk op ziekenhuizen zouden overleven.

Wat JvdK betreft. Je verwijst eerst naar een stuk over pokken, waarbij iemand wel heel selectief aan het winkelen is geweest met citaten. Feit is dat veel mensen de pokken niet overleefden en dat de ziekte nu uitgeroeid is. Het vaccin was niet veilig, maar de wetenschappers van de 18e eeuw (zoals Daniel Bernoulli) konden wel voorspellen dat het aantal slachtoffers minder zou zijn door Vaccinatie dan door de ziekte te laten woeden. Mensen als Jonathan Edwards waren grote voorstanders van vaccinatie voor het algemeen belang (en hij zelf overleed aan de gevolgen van het vaccineren). Later is het vaccin veiliger geworden maar nog steeds niet zo veilig als bijvoorbeeld het huidige vaccin tegen mazelen. Dit is ook een reden dat men in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw, toen de ziekte al ver op zijn retour was wilde stoppen met vaccineren van de hele bevolking. Men dacht dat men met gerichte vaccinatie rond besmette gevallen de ziekte wel onder controle kon krijgen (en men had gelijk). Mazelen, bof, kinkhoest en polio zijn andere verhalen. In Europa zijn de vaccins een stuk veiliger dan die tegen pokken (om een of andere reden koos men in de VS voor een langere tijd voor een levend polio vaccin, wat kleine uitbraken heeft veroorzaakt). Verder worden veel mensen besmettelijk met de huidige bekende kinderziekten voordat ze ziekteverschijnselen gaan vertonen, dat was met pokken wel anders.

Het is waar dat mogelijk de toegenomen hygiene meer invloed heeft gehad op de volksgezondheid dan vaccins, maar dat neemt niet weg dat vaccins ook hun nut hebben. Ik denk dat de autogordel ook meer invloed hebben gehad op het aantal verkeersdoden dan airbags, neemt niet weg dat ze beide nuttig kunnen zijn.

En ja als in het artikel dan wordt verwezen naar verschillende vaccinatiegraden in bijvoorbeeld de Filipijnen dan de VS zonder andere factoren mee te nemen. Of dat het Italie van de late 19e eeuw zogenaamd een van de hoogste vaccinatiegraden had, dan wil iemand iets te graag zijn punt maken, zonder zich al te veel om de waarheid te bekommeren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Mara »

parsifal schreef:Mara heeft een punt, in tegenstelling tot JvdK.
Griep is een snel muterend virus, ieder jaar probeert men te voorspellen hoe het virus er het komende jaar uit zal zien en dit jaar had men het goed mis.
In 2013 is dit ook gebeurd. Hoger opname- en sterftecijfer, omdat het type virus niet in de griepprik zat. Dit jaar duurt het griepseizoen langer dan ooit.
parsifal schreef:Ook heb ik nog geen aanwijzingen gezien dat mensen die mexicaanse griep hebben doorgemaakt beter tegen de huidige griep zijn beschermd dan mensen die toen gevaccineerd werden. Het zou echter kunnen dat het virus dat rondging verschilt van het vaccin en maar kruisimmuniteit gaf tegen Mexicaanse griep en dat de huidige griep dichter bij de mexicaanse griep zit dan bij het vaccin.
Ik hoorde dit in het ziekenhuis, van de artsen. Ik heb het (nog) niet online kunnen vinden.

Er zijn in de periode van 2 oktober 2017 tot en met 25 maart 2018 2143 influenzavirussen ontvangen door het ErasmusMC: 651 maal type A (waarvan 285 type A(H3N2) en 205 maal type A(H1N1)pdm09) en 1492 maal type B (waarvan 9 van de Victoria-lijn en 930 van de Yamagata-lijn).
https://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griep ... aken_griep
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door eilander »

JvdK schreef:Framboos verwijt de ketel dat hij zwart ziet....
Die mag dat ook. Alleen de pot niet. ;)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9165
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
parsifal schreef:Mara heeft een punt, in tegenstelling tot JvdK.
Griep is een snel muterend virus, ieder jaar probeert men te voorspellen hoe het virus er het komende jaar uit zal zien en dit jaar had men het goed mis.
In 2013 is dit ook gebeurd. Hoger opname- en sterftecijfer, omdat het type virus niet in de griepprik zat. Dit jaar duurt het griepseizoen langer dan ooit.
Dat geeft aan hoe lastig het is om griep te bestrijden, maar ook dat een vaccin tegen een meer stabiel virus kan zorgen voor lagere opname- en sterftecijfers. Het is trouwens niet perse waar dat een langer griepseizoen overeenkomt met meer gevallen. Juist een heel infectieuze ziekte kan heel snel spreiden en het aantal vatbare mensen kan dan snel te laag zijn om de ziekte op gang te houden.

Er zijn in de periode van 2 oktober 2017 tot en met 25 maart 2018 2143 influenzavirussen ontvangen door het ErasmusMC: 651 maal type A (waarvan 285 type A(H3N2) en 205 maal type A(H1N1)pdm09) en 1492 maal type B (waarvan 9 van de Victoria-lijn en 930 van de Yamagata-lijn).
https://www.rivm.nl/Onderwerpen/G/Griep ... aken_griep
Wel interessant hoe ze de virussen nu redelijk goedkoop kunnen typeren en zo de ziekte beter proberen te begrijpen. Tien jaar geleden was dit nog een vrij kostbare procedure.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

Ouders die weigeren om hun kind te laten vaccineren moeten gekort worden op hun kinderbijslag. Dat zegt Ruud Coolen van Brakel, voorzitter van het Instituut voor Verantwoord Medicijngebruik (IVM), tegen EenVandaag. Lees verder in het artikel:
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/ou ... -1.1505055

Vinden jullie dit een goede zaak of niet?

Persoonlijk ben ik voor verplichte inenting of boete bij niet vaccineren, omdat de vaccinatiegraad daalt en daardoor de hele populatie in gevaar wordt gebracht. In sommige plaatsen daalt de vaccinatiegraad al onder de 90%.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Dodo »

Een praktisch punt: er is niet zoiets als wel of niet vaccineren, omdat het inentingsprogramma vele jaren duurt, veel verschillende prikken kent en diverse ziektes bestrijdt. Er zijn natuurlijk mensen die alles weigeren, maar er zijn ook mensen die alleen de HPV-prik weigeren. Of die een deel van de prikken voor de baby weigert of uitstelt. Hoe ga je dat allemaal in kaart brengen, en hoe zwaar weeg je dat mensen bijvoorbeeld een kwetsbare baby (ziek geweest) nog geen prikken willen laten geven?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Roos2018 »

Ambtenaar schreef: Vinden jullie dit een goede zaak of niet?

Persoonlijk ben ik voor verplichte inenting of boete bij niet vaccineren, omdat de vaccinatiegraad daalt en daardoor de hele populatie in gevaar wordt gebracht. In sommige plaatsen daalt de vaccinatiegraad al onder de 90%.
Verplicht vaccineren is geen goede zaak. Ons lichaam is nou eenmaal geen eigendom van de Staat die zoiets bepalen mag.
Ambtenaar
Berichten: 9152
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

Dodo schreef:Een praktisch punt: er is niet zoiets als wel of niet vaccineren, omdat het inentingsprogramma vele jaren duurt, veel verschillende prikken kent en diverse ziektes bestrijdt. Er zijn natuurlijk mensen die alles weigeren, maar er zijn ook mensen die alleen de HPV-prik weigeren. Of die een deel van de prikken voor de baby weigert of uitstelt. Hoe ga je dat allemaal in kaart brengen, en hoe zwaar weeg je dat mensen bijvoorbeeld een kwetsbare baby (ziek geweest) nog geen prikken willen laten geven?
Je kunt het Rijksvaccinatieprogramma verplicht stellen, en bij het stelselmatig weigeren van één of meerdere vaccinaties uit het programma kun je een boete geven of een korting op de kinderbijslag. Je zou ook op basisscholen en kinderdagverblijven de regel kunnen instellen dat enkel kinderen die alle vaccinaties hebben ontvangen worden toegelaten.

Maar dat is meer invulling van een maatregelen.

Het belangrijkste punt is of dat vaccinatie verplicht moeten worden gesteld voor iedereen omdat de gezondheid van de hele populatie in gevaar komt als de vaccinatiegraad daalt.
Plaats reactie