Vaccineren: gezond?

Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Dodo »

Ik vind stiekem de pil slikken veel ernstiger dan stiekem inenten.
Kennelijk hebben veel jongeren niet veel vertrouwen in hun ouders dat ze dit kunnen aankaarten of vertellen. Dat is pas het echte zorgenpunt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18711
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door helma »

Ambtenaar schreef:De ouders nemen het risico dat hun kind ernstig ziek wordt en daar blijvende gevolgen aan over houd door niet te vaccineren. Ik vind het niet zo raar dat kinderen dan alsnog besluiten zichzelf te laten vaccineren zonder hun ouders daarvan in kennis te stellen, wetende dat ze tegen vaccineren zijn.
Als het goed is hebben ouders een afhankelijk leven en is dat ook merkbaar in het gezin.
Als ik nog weet van vroeger hoe in het gebed mijn vader worstelde met de gezondheid van ons...wij hadden met z'n drieën polio. Dat heeft een onuitwisbare indruk op ons achtergelaten.

Je formulering over 'de ouders die een risico nemen' doet geen recht aan de worsteling die de ouders hebben.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik vind stiekem de pil slikken veel ernstiger dan stiekem inenten.
Kennelijk hebben veel jongeren niet veel vertrouwen in hun ouders dat ze dit kunnen aankaarten of vertellen. Dat is pas het echte zorgenpunt.
Het gaat niet zozeer over vertrouwen, maar ze zijn dan gewoon bang.
Sommige vaders zijn echte potentaten. En sommige moeders kunnen er ook wat van.
helma schreef:Als ik nog weet van vroeger hoe in het gebed mijn vader worstelde met de gezondheid van ons...wij hadden met z'n drieën polio. Dat heeft een onuitwisbare indruk op ons achtergelaten.
Ik heb een paar keer ernstig ziek gelegen, maar voelde me zo gerust en veilig als mijn vader met mij gebeden had. Het is een Zegen als je biddende ouders mag hebben.
Ik mis dit, nu ik mijn ouders niet meer heb.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Dodo schreef:Ik vind stiekem de pil slikken veel ernstiger dan stiekem inenten.
Kennelijk hebben veel jongeren niet veel vertrouwen in hun ouders dat ze dit kunnen aankaarten of vertellen. Dat is pas het echte zorgenpunt.
Het gaat niet zozeer over vertrouwen, maar ze zijn dan gewoon bang.
Sommige vaders zijn echte potentaten. En sommige moeders kunnen er ook wat van.
Dit soort angst (bangheid) vindt toch zijn grond in wantrouwen? Dat is toch ernstig?
(~)
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 909
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Adagio »

Laakbare gebreken van de ouders (bijv. niet naast kinderen staan in hun zorgen, wel zwijgzaam heersen over hun geweten, niet de eigen worsteling laten zien, Gods vinger niet aanwijzen in geschiedenis, uitreddingen in eigen leven niet doorvertellen) - en ik breng het niet beter af - rechtvaardigen niet 'stiekem' gedrag.
Wat een Denkstof hebben we op Goede Vrijdag vandaag! Niet stiekem maar openbaar, en onschuldig, voor Pilatus. En in heel andere context, maar vergelijkbaar als het gaat over emancipatie: wat liet Izak zich gehoorzaam vastbinden op het altaar, tot geloofsbeproeving van Abraham (en Izak en anderen...)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:De ouders nemen het risico dat hun kind ernstig ziek wordt en daar blijvende gevolgen aan over houd door niet te vaccineren. Ik vind het niet zo raar dat kinderen dan alsnog besluiten zichzelf te laten vaccineren zonder hun ouders daarvan in kennis te stellen, wetende dat ze tegen vaccineren zijn.
Ik verwacht op refoforum niet dat iedereen tegen vaccineren is. Maar ik verwacht toch wel een andere reactie dan dat je doorgaans uit niet-christelijke hoek krijgt.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

Wandelende schreef:
En dus moet je om een ander standpunt van je ouders het maar verzwijgen?
In een ideale situatie niet. Maar waarschijnlijk kunnen die kinderen beter inschatten wat de reactie van hun ouders is, dan wij.
Sorry hoor, maar dat vind ik heel ongezond. Dat toont aan dat er geen ruimte is voor openheid en eerlijkheid naar elkaar. Dat betekent dat er geen wederzijdse veiligheid naar elkaar is om een andere mening of ander standpunt uit te dragen. Want stiekem gedrag komt uit de wereld van het wantrouwen voort. Dat vind ik geen gezonde basis.
Ik ben het met je eens. Maar ik denk dat deze situatie met name wordt veroorzaakt door de opvatting en (waarschijnlijk) opstelling van de ouders.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

helma schreef: Als het goed is hebben ouders een afhankelijk leven en is dat ook merkbaar in het gezin.
En dus?
Als ik nog weet van vroeger hoe in het gebed mijn vader worstelde met de gezondheid van ons...wij hadden met z'n drieën polio. Dat heeft een onuitwisbare indruk op ons achtergelaten.
Dat neemt niet weg dat je ouders bewust het risico hebben genomen dat hun kinderen werden geconfronteerd met deze ziekte, ondanks hun vertrouwen op God. De vraag is dan meer of je een vaccin ziet als een door God gegeven middel om ziektes te voorkomen.
Je formulering over 'de ouders die een risico nemen' doet geen recht aan de worsteling die de ouders hebben.
Ik vind van wel. Ondanks de gewetenswroeging neem je het risico dat je kinderen voor het leven te maken hebben met gevolgen van een ziekte als je je kinderen niet laat vaccineren.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Ik verwacht op refoforum niet dat iedereen tegen vaccineren is. Maar ik verwacht toch wel een andere reactie dan dat je doorgaans uit niet-christelijke hoek krijgt.
Dat kan, maar zo zie ik het. Ik zie vaccins als een geoorloofd middel om ziektes te voorkomen. Het logische gevolg is dat ik niet-vaccinatie zie als het nemen van een bewust risico.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Ik verwacht op refoforum niet dat iedereen tegen vaccineren is. Maar ik verwacht toch wel een andere reactie dan dat je doorgaans uit niet-christelijke hoek krijgt.
Dat kan, maar zo zie ik het. Ik zie vaccins als een geoorloofd middel om ziektes te voorkomen. Het logische gevolg is dat ik niet-vaccinatie zie als het nemen van een bewust risico.
Dat was mijn punt helemaal niet.
Hendrien
Berichten: 1337
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Hendrien »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Ik verwacht op refoforum niet dat iedereen tegen vaccineren is. Maar ik verwacht toch wel een andere reactie dan dat je doorgaans uit niet-christelijke hoek krijgt.
Dat kan, maar zo zie ik het. Ik zie vaccins als een geoorloofd middel om ziektes te voorkomen. Het logische gevolg is dat ik niet-vaccinatie zie als het nemen van een bewust risico.
Dat was mijn punt helemaal niet.
@Ambtenaar, het respect ontbreekt in je reacties en dat is jammer op Refoforum. Ik ben niet tegen inenten, maar ik heb wel respect voor mensen die dit principieel niet kunnen doen.
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ambtenaar »

Hendrien schreef: @Ambtenaar, het respect ontbreekt in je reacties en dat is jammer op Refoforum. Ik ben niet tegen inenten, maar ik heb wel respect voor mensen die dit principieel niet kunnen doen.
Wat bedoel je met respect? Ik zie dat er mensen zijn die uit principiele overwegingen niet overgaan tot vaccinatie. Dat besluit respecteer ik. Ik kan niet het gewetensruimte van een ander bepalen. Dat is iets tussen hen en God.

Neemt niet weg dat ik vind dat die mensen een risico nemen met de gezondheid van hun kinderen, omdat ik vaccins zie als een geoorloofd middel dat ziekte kan voorkomen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Hendrien schreef: @Ambtenaar, het respect ontbreekt in je reacties en dat is jammer op Refoforum. Ik ben niet tegen inenten, maar ik heb wel respect voor mensen die dit principieel niet kunnen doen.
Wat bedoel je met respect? Ik zie dat er mensen zijn die uit principiele overwegingen niet overgaan tot vaccinatie. Dat besluit respecteer ik. Ik kan niet het gewetensruimte van een ander bepalen. Dat is iets tussen hen en God.

Neemt niet weg dat ik vind dat die mensen een risico nemen met de gezondheid van hun kinderen, omdat ik vaccins zie als een geoorloofd middel dat ziekte kan voorkomen.
Het leek erop dat je de beslissing dat kinderen dit doen buiten hun ouders om, wel kon billijken. Dát zou ik, zonder dat je daarbij enig respect toonde voor de gewetensvolle en moeilijke beslissing van de ouders, te kort door de bocht vinden.
Even teruglezende, zie ik dat je alleen zei 'ik vind het niet raar dat kinderen dit doen.'
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 909
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Adagio »

Neemt niet weg dat ik vind dat die mensen een risico nemen met de gezondheid van hun kinderen, omdat ik vaccins zie als een geoorloofd middel dat ziekte kan voorkomen.
Deze gedachtengang qua gemoedsbezwaar en inbreuk van de overheid in het gezin, doet mij denken aan een boekje dat we vroeger op school moesten lezen: Animal Farm. Na een revolutie op een boerderij nemen de varkens geleidelijk aan de touwtjes in handen. Belangrijkste doctrine: iedereen is gelijk en elk individu krijgt gelijke rechten. Maar het leven op het bedrijf wordt helaas harder en harder. De varkens leggen steeds meer controles aan de beestenboel op, terwijl zij zelf door de bureaucratie vanzelf meer voorrechten krijgen. Uiteindelijk blijft van de oorspronkelijke principes één regel over: "All animals are equal, but some animals are more equal than others.", alle dieren zijn gelijk, maar sommige zijn meer gelijk dan andere. Elke stap in deze ontwikkeling wordt gerechtvaardigd door media, propaganda. Om bij dit topic te blijven: deze propaganda kan dan onmogelijk de inhoud zijn van bijvoorbeeld het eerste hoofdstuk van de Spreuken van Salomo (De vreze des HEEREN is het beginsel der wetenschap; de dwazen verachten wijsheid en tucht. Mijn zoon, hoor de tucht uws vaders, en verlaat de leer uwer moeder niet).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23836
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door refo »

De gevaccineerden leggen in Nederland een cordon sanitaire rondom de niet-gevaccineerden. Ook op die manier werkt God middellijk.
Plaats reactie