Vaccineren: gezond?

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23838
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door refo »

Zeeuw schreef:
refo schreef:Beetje tegenstrijdig. Koorts is goed, maar wel azijnsokken.
Daarnaast is koorts levensgevaarlijk en kan blijvende schade aanrichten. Dus: bestrijden.
Dat is te kort door de bocht. Koorts bij een keelontsteking oid, heeft duidelijk een reden en zal echt geen blijvende schade aanrichten. Koorts moet je vooral goed volgen en bestrijden wanneer het te hoog/te lang wordt. Maar niet bij iedere 37,8 persé pillen gaan slikken. Je lichaam moet de indringer ook aanvallen.
Bij een sneetje in je vinger leg je ook geen drukverband aan.
Dat is appels met peren vergelijken. Verhoging is wat anders dan koorts.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:
Zeeuw schreef:
refo schreef:Beetje tegenstrijdig. Koorts is goed, maar wel azijnsokken.
Daarnaast is koorts levensgevaarlijk en kan blijvende schade aanrichten. Dus: bestrijden.
Dat is te kort door de bocht. Koorts bij een keelontsteking oid, heeft duidelijk een reden en zal echt geen blijvende schade aanrichten. Koorts moet je vooral goed volgen en bestrijden wanneer het te hoog/te lang wordt. Maar niet bij iedere 37,8 persé pillen gaan slikken. Je lichaam moet de indringer ook aanvallen.
Bij een sneetje in je vinger leg je ook geen drukverband aan.
Dat is appels met peren vergelijken. Verhoging is wat anders dan koorts.
Nee hoor, bij een ouder iemand is 38,5 al best wat, bij een kind kan 41 zo optreden. Dus zijn het hooguit granny smith met elstar vergelijkingen. Maar ik begrijp dat jij exacte waarden hebt, waarbij je weet dat er schade zal optreden en dat ook nog uitgesplitst naar leeftijd en fysieke gesteldheid. Dat vind ik boeiend om te weten, dus hoor ik het graag van je.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3976
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Terri »

Inderdaad kan hoge koorts bij kleine kinderen gevaarlijk zijn, de z.g. koortsstuipen. Wij hadden in de apotheek altijd kleine zetpilletjes phenobarbital in voorraad.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Dodo »

Een beetje koorts kan helemaal geen kwaad. Het scheelt een beetje hoe iemand zich er onder voelt. Ik had soms kinderen die met 39.5 lachend door het huis renden. Ik had er ook die met minder zich erg ziek voelden. Dan is paracetamol erg nuttig. Ook voor volwassenen, als je lekker wil slapen (waardoor je je de hele dag beter voelt), neem lekker twee paracetamol voor je naar bed gaat. Dan demp je alles een beetje en kun je lekker slapen.
Ik snap de drukte niet zo erg.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Jantje »

Ik ben het deze keer volledig met @Wim Anker eens. @Mara draaft nogal ver door.

En @Dodo, ik vermoed toch dat jouw thermometer toen wel kapot is geweest... Rennen terwijl je tegen de 40°C koorts hebt, lijkt mij onmogelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Dodo »

Toch wel hoor. Rode konen van de koorts, en de drukste in huis. Kan prima met kleine kinderen.
Ik heb er ook eens een gehad die over de 40 ging. Die lag wel ongeveer uitgeteld. De dokter kon niks vinden, en zei: leg maar zonder dekens in bed. Dat vond ik iets te erg, dus toch een laken gegeven. De andere ochtend was de koorts weg.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Dodo »

Dat was nog de tijd van de kwikthermometers trouwens. Over gezond en ongezond gesproken... Ik heb er wel een paar vernield, en dan lagen de kwikdruppels op de badkamervloer. Oppassen voor de trouwring, want goud lost op in kwik, was het verhaal. De kwik ging daarna gewoon in het afval.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Jantje »

Dan is het denk ik wel van belang hoe je de koorts opmeet. Ik heb me wel eens laten vertellen dat, afhankelijk van de manier, de temperatuur wel tot 1°C kan verschillen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Dodo »

Die met kwik zijn heel betrouwbaar - mits je ze na gebruik afslaat.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:Die met kwik zijn heel betrouwbaar - mits je ze na gebruik afslaat.
Hoezo?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Dan is het denk ik wel van belang hoe je de koorts opmeet. Ik heb me wel eens laten vertellen dat, afhankelijk van de manier, de temperatuur wel tot 1°C kan verschillen.
Heb jij kinderen Jantje? Die van mij zelfde als die van Dodo. Behoorlijk koorts, ene moment slap op de bank en het volgende moment rondrennen. Dan weer liggen, dan weer spelen.
En koorts altijd op zelfde manier gemeten. 37 was normale temperatuur, dus dan ga ik er vanuit dat de 3 verschillende thermometers, in de loop der jaren, wel goed de verhoging aangaven.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Dodo »

Jantje schreef:
Dodo schreef:Die met kwik zijn heel betrouwbaar - mits je ze na gebruik afslaat.
Hoezo?
Ah, jij bent nog heel jong. Jij weet dat niet.
Een kwikthermometer gebruik je, en als de temperatuur is gemeten moet je een afslaande beweging maken zodat de kwik weer terugloopt. Uit zichzelf loopt dat namelijk niet terug, gek genoeg.
Juist bij dat afslaan ging het wel eens mis, dan vloog hij uit mijn hand, en dus kapot. Die dingen waren van glas.
De voorhoofdsthermometers zijn vrij onbetrouwbaar, heb ik me laten vertellen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:
Jantje schreef:
Dodo schreef:Die met kwik zijn heel betrouwbaar - mits je ze na gebruik afslaat.
Hoezo?
Ah, jij bent nog heel jong. Jij weet dat niet.
Een kwikthermometer gebruik je, en als de temperatuur is gemeten moet je een afslaande beweging maken zodat de kwik weer terugloopt. Uit zichzelf loopt dat namelijk niet terug, gek genoeg.
Juist bij dat afslaan ging het wel eens mis, dan vloog hij uit mijn hand, en dus kapot. Die dingen waren van glas.
De voorhoofdsthermometers zijn vrij onbetrouwbaar, heb ik me laten vertellen.
Jawel, ik weet wel wat een kwikthermometer is. :hum
Maar waarom is die betrouwbaarder dan een thermometer van vandaag de dag? Dat was mijn vraag.

Ik denk namelijk dat de thermometers van vandaag de dag veel nauwkeuriger de temperatuur meten als de kwikthermometers van vroeger.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5646
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Dodo »

Kwikthermometers worden niet meer verkocht, dus vergelijken is lastig. Maar zover ik weet, waren ze erg betrouwbaar. Sowieso is rectaal opnemen erg betrouwbaar (maar vervelend).
Mannetje
Berichten: 7737
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:Ik ben het deze keer volledig met @Wim Anker eens. @Mara draaft nogal ver door.

En @Dodo, ik vermoed toch dat jouw thermometer toen wel kapot is geweest... Rennen terwijl je tegen de 40°C koorts hebt, lijkt mij onmogelijk.
Kan prima. Genoeg gezien hier thuis.
-
Plaats reactie