Vaccineren: gezond?

merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door merel »

Mara schreef:
Dodo schreef:Dat is leuk bij een verkoudheid, maar niet bij mazelen, polio, difterie en al die andere nare ziekten waartegen ingeënt wordt.
Volgens de natuurgeneeskunde moet je een immuunsysteem niet lamleggen door allerlei ziektes proberen te voorkomen.
Maar door bij ziekte het lichaam te ondersteunen.
!
Toch stel ik mijn kinderen liever niet bloot aan mazelen, polio, tetanus etc. om hen daarin te kunnen ondersteunen. ;)
merel
Berichten: 9775
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door merel »

Mara schreef:
Met reinigen wordt de koorts bedoeld. De Schepper heeft het zo geschapen dat bij een zieke indringer - bacterie of virus - meteen het immuunsysteem in aanval gaat en dat onder meer doet door de temperatuur te verhogen = koorts.
Nu krijg je meteen het advies dat je paracetamol moet nemen om de koorts te laten zakken.
En dat is zo jammer, want daarmee verlam je als het ware de natuurlijke "wapens".

!
De ka zei tegen ons altijd dat je het beste een goede/hoge dosering pcm kon geven. Dan zakt inderdaad de koorts, maar blijven kinderen gewoon eten en drinken en zijn ze het snelste hersteld.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:
Zeeuw schreef:
Wim Anker schreef:
Mara schreef: Ziekten staan altijd voor reiniging van het lichaam.
Ziekten zijn er om onze zonden.
Onkruid ook Wim. Toch verwijder ik dat uit mijn tuin.
Onkruid? Wat is dat?
Dat is wel een goeie ja. Doornen en distels denk ik. Verder probeer ik eigenlijk zoveel mogelijk groensel te gebruiken voor whatever mogelijk is.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Zeeuw »

Wim Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Wim Anker schreef:
Mara schreef: Ziekten staan altijd voor reiniging van het lichaam.
Ziekten zijn er om onze zonden.
Onkruid ook Wim. Toch verwijder ik dat uit mijn tuin.
Een stelling als "Ziekten staan altijd voor reiniging van het lichaam" staat haaks op de Schrift. Daarom deze nuancering, ziekten zijn er niet om het lichaam te reinigen (hoe draagt een hersentumor daartoe bij?). Wat mij in deze opviel in het kopiëren is hoe klakkeloos dit soort citaten worden overgenomen.

Ik zeg hier niet - en dat staat er ook niet - dat ziekten niet bestreden moeten worden. Maar ziekten benaderen als iets wat moet "reinigen" is een heidense gedachte.
Gaat het je dan vooral om het woordje altijd en de klakkeloosheid? Daar ben ik het wel mee eens ja.
Ik moet zeggen dat ik me na een stevige buikgriep best wat gereinigd voel soms. :deg
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Mara »

merel schreef: De ka zei tegen ons altijd dat je het beste een goede/hoge dosering pcm kon geven. Dan zakt inderdaad de koorts, maar blijven kinderen gewoon eten en drinken en zijn ze het snelste hersteld.
Gelukkig onderschrijven sommige artsen buiten de geitenharensokkenclub het ook:

Koorts is een natuurlijk verdedigingsmechanisme bij een infectie, zegt Jos van der Meer, emeritus-hoogleraar interne geneeskunde. 'Het is niet nodig en waarschijnlijk ook geen goed idee om die te bestrijden.' Hippocrates, de grondlegger van de westerse geneeskunde, wist het ruim tweeduizend jaar geleden al. 'Geef me koorts en ik kan elke ziekte genezen.' Dat idee is wat te optimistisch gebleken, maar er zijn wel aanwijzingen voor de heilzame werking van een tijdelijke verhoging van de lichaamsthermostaat.

Koorts ontstaat als het immuunsysteem een signaal geeft aan de hersenen. Zodra een virus of een bacterie het lichaam binnendringt komen de macrofagen, de opruimcellen, in actie. Krijgen die cellen iets in hun afvalbak, dan produceren ze bepaalde eiwitten. Die eiwitten zetten de hersenen aan tot de productie van een specifieke stof en die activeert weer de thermostaat in de hypothalamus, het regelcentrum in het brein.

Dat heeft twee gevolgen. Als de kachel een tandje hoger wordt gezet, leggen de aanvallers (virussen en bacteriën) eerder het loodje. Maar bovendien functioneert onze verdediging (het immuunsysteem) beter. In het laboratorium is aangetoond dat de meeste afweercellen het beter doen bij een wat hogere temperatuur. Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat muizen met koorts meer killer-T-cellen aanmaken, een bepaald type witte bloedcel dat geïnfecteerde cellen opruimt. Bij de mens zijn de gegevens schaars, zegt Van der Meer. Uit een aantal studies wordt duidelijk dat een hogere temperatuur bij mensen met bloedvergiftiging of met bacteriële buikvliesontsteking een gunstig effect heeft op het ziekteverloop.


Paracetamol en aspirine remmen de productie van de stof die in de hersenen de thermostaat hoger zet, legt hij uit. Dat voelt vast aangenamer aan maar het gevolg is ook dat het biologische effect van de koorts verloren gaat.
HET GEHELE ARTIKEL

Wij kregen vroeger geen pmol, volgens mij had vrijwel niemand dit in huis (wel aspirine). Mijn moeder trok ons azijnsokken aan en ik paste dit ook toe. Nog steeds trouwens.
En dat kun je onzin vinden, kruidenvrouwtjesgeleuter, (gelukkig hoor ik het hoongelach niet :D ) maar ik heb al heel veel sceptici laten inzien dat het wel degelijk helpt, onschadelijk is en toegepast kan worden bij heel jonge kindjes.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
merel schreef: De ka zei tegen ons altijd dat je het beste een goede/hoge dosering pcm kon geven. Dan zakt inderdaad de koorts, maar blijven kinderen gewoon eten en drinken en zijn ze het snelste hersteld.
Gelukkig onderschrijven sommige artsen buiten de geitenharensokkenclub het ook:

Koorts is een natuurlijk verdedigingsmechanisme bij een infectie, zegt Jos van der Meer, emeritus-hoogleraar interne geneeskunde. 'Het is niet nodig en waarschijnlijk ook geen goed idee om die te bestrijden.' Hippocrates, de grondlegger van de westerse geneeskunde, wist het ruim tweeduizend jaar geleden al. 'Geef me koorts en ik kan elke ziekte genezen.' Dat idee is wat te optimistisch gebleken, maar er zijn wel aanwijzingen voor de heilzame werking van een tijdelijke verhoging van de lichaamsthermostaat.

Koorts ontstaat als het immuunsysteem een signaal geeft aan de hersenen. Zodra een virus of een bacterie het lichaam binnendringt komen de macrofagen, de opruimcellen, in actie. Krijgen die cellen iets in hun afvalbak, dan produceren ze bepaalde eiwitten. Die eiwitten zetten de hersenen aan tot de productie van een specifieke stof en die activeert weer de thermostaat in de hypothalamus, het regelcentrum in het brein.

Dat heeft twee gevolgen. Als de kachel een tandje hoger wordt gezet, leggen de aanvallers (virussen en bacteriën) eerder het loodje. Maar bovendien functioneert onze verdediging (het immuunsysteem) beter. In het laboratorium is aangetoond dat de meeste afweercellen het beter doen bij een wat hogere temperatuur. Amerikaanse onderzoekers ontdekten dat muizen met koorts meer killer-T-cellen aanmaken, een bepaald type witte bloedcel dat geïnfecteerde cellen opruimt. Bij de mens zijn de gegevens schaars, zegt Van der Meer. Uit een aantal studies wordt duidelijk dat een hogere temperatuur bij mensen met bloedvergiftiging of met bacteriële buikvliesontsteking een gunstig effect heeft op het ziekteverloop.


Paracetamol en aspirine remmen de productie van de stof die in de hersenen de thermostaat hoger zet, legt hij uit. Dat voelt vast aangenamer aan maar het gevolg is ook dat het biologische effect van de koorts verloren gaat.
HET GEHELE ARTIKEL

Wij kregen vroeger geen pmol, volgens mij had vrijwel niemand dit in huis (wel aspirine). Mijn moeder trok ons azijnsokken aan en ik paste dit ook toe. Nog steeds trouwens.
En dat kun je onzin vinden, kruidenvrouwtjesgeleuter, (gelukkig hoor ik het hoongelach niet :D ) maar ik heb al heel veel sceptici laten inzien dat het wel degelijk helpt, onschadelijk is en toegepast kan worden bij heel jonge kindjes.
En ik ben voor azijn van mij kalknagels af
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Wim Anker »

@Mara. Als geneeskunde je interesseert ga dan a.u.b een studie hierin doen. Dit domme google hap snap gepost is tenenkrommend en etaleert enkel enorme onkunde.

Helaas laat ik me weer verleiden enige nuancering aan te brengen wat dan weer resulteert in het aannemen van de slachtofferrol.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:@Mara. Als geneeskunde je interesseert ga dan a.u.b een studie hierin doen. Dit domme google hap snap gepost is tenenkrommend en etaleert enkel enorme onkunde.

Helaas laat ik me weer verleiden enige nuancering aan te brengen wat dan weer resulteert in het aannemen van de slachtofferrol.
Voelt weer fijn zeker, iemand keihard proberen te kwetsen?
Ik weet waar je vijandschap vandaan komt, wat laat jij je in de kaart kijken zeg!!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wim Anker
Berichten: 3894
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Wim Anker »

Mara schreef:
Wim Anker schreef:@Mara. Als geneeskunde je interesseert ga dan a.u.b een studie hierin doen. Dit domme google hap snap gepost is tenenkrommend en etaleert enkel enorme onkunde.

Helaas laat ik me weer verleiden enige nuancering aan te brengen wat dan weer resulteert in het aannemen van de slachtofferrol.
Voelt weer fijn zeker, iemand keihard proberen te kwetsen?
Nee @Mara. Dit is juist geen kwetsen. Ik ben een van de weinige op dit forum die de discussie met jouw aangaat. Een van de weinige die je serieus blijft nemen.
Mara schreef:Ik weet waar je vijandschap vandaan komt, wat laat jij je in de kaart kijken zeg!!
Vertel?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door refo »

Beetje tegenstrijdig. Koorts is goed, maar wel azijnsokken.
Daarnaast is koorts levensgevaarlijk en kan blijvende schade aanrichten. Dus: bestrijden.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Mara »

Wim Anker schreef:
Mara schreef:
Wim Anker schreef:@Mara. Als geneeskunde je interesseert ga dan a.u.b een studie hierin doen. Dit domme google hap snap gepost is tenenkrommend en etaleert enkel enorme onkunde.

Helaas laat ik me weer verleiden enige nuancering aan te brengen wat dan weer resulteert in het aannemen van de slachtofferrol.
Voelt weer fijn zeker, iemand keihard proberen te kwetsen?
Nee @Mara. Dit is juist geen kwetsen. Ik ben een van de weinige op dit forum die de discussie aangaat. Een van de weinige die je serieus neemt.
Dat is geen discussiëren, dat is iemand op zijn zwakste punt proberen te raken! Je toon is vrijwel altijd denigrerend en niet alleen richting mij.
Ik maak me een keer kwetsbaar hier, heb benoemd door welk diep dal ik heen moest en jij noemt dit tenenkrommend en slachtofferrol en bij elkaar gegoogelde onzin.
Om in jouw termen te blijven: ga je schamen!
Als je zo'n schurft aan mij hebt, lees me dan niet meer. Ik ga jou vanaf nu negeren.
Gegroet!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Dodo »

Ik moet wel zeggen dat het in een discussie lastig is als iemand krantenstukken of stukken van internet gaat citeren. Of oudvaders, als het in een ander onderwerp is. Dan heeft iemand een stukje gezocht dat bij zijn of haar eigen mening past, en met een stukje tekst is het lastig discussiëren.
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Boertje »

Persoonlijk zie ik de voortgang van de medische wetenschap, inclusief vaccinaties, toch bovenal als een geschenk van de Heere. Hij maakt mogelijk dat wij hiervan gebruik kunnen maken. Het is echt niet zo dat wij mensen deze dingen uitvinden, maar wij zijn slechts de ontdekkers. Immer het is al lang in de schepping besloten, alleen wij beginnen dit (de mogelijkheden) nu pas te ontdekken. Ik zie het dan ook als een zegen en voorecht dat wij hier gebruik van kunnen en mogen maken. Daar mogen wij de Heere wel eens dankbaar voor zijn, in plaats van hier zo aarzelend tegenover te staan.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Zeeuw »

refo schreef:Beetje tegenstrijdig. Koorts is goed, maar wel azijnsokken.
Daarnaast is koorts levensgevaarlijk en kan blijvende schade aanrichten. Dus: bestrijden.
Dat is te kort door de bocht. Koorts bij een keelontsteking oid, heeft duidelijk een reden en zal echt geen blijvende schade aanrichten. Koorts moet je vooral goed volgen en bestrijden wanneer het te hoog/te lang wordt. Maar niet bij iedere 37,8 persé pillen gaan slikken. Je lichaam moet de indringer ook aanvallen.
Bij een sneetje in je vinger leg je ook geen drukverband aan.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 18 feb 2019, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw
Berichten: 11591
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Zeeuw »

Wim Anker schreef:@Mara. Als geneeskunde je interesseert ga dan a.u.b een studie hierin doen. Dit domme google hap snap gepost is tenenkrommend en etaleert enkel enorme onkunde.

Helaas laat ik me weer verleiden enige nuancering aan te brengen wat dan weer resulteert in het aannemen van de slachtofferrol.
Dit is geen kwetsen? Ik ben oprecht benieuwd wat voor persoon jij in real life bent Wim. Als je niet ziet dat dit kwetsend is, heb je of een enorm bord voor je hoofd, of geen enkel empathisch vermogen.
Plaats reactie