Vaccineren: gezond?

Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Bezorgd »

Framboos schreef:In deze discussie is het dunning kruger effect van toepassing. Degenen die het minst in staat zijn om informatie op waarde te schatten (wat is waarheid en betrouwbaar? ) denken zelf het meest over dit onderwerp te weten....

Ah, natuurlijk. Het is het "dunning kruger effect" :livre :haha


Zo sla je elke discussie plat....
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door parsifal »

Bezorgd schreef:
Framboos schreef:In deze discussie is het dunning kruger effect van toepassing. Degenen die het minst in staat zijn om informatie op waarde te schatten (wat is waarheid en betrouwbaar? ) denken zelf het meest over dit onderwerp te weten....

Ah, natuurlijk. Het is het "dunning kruger effect" :livre :haha


Zo sla je elke discussie plat....
Het is wel een probleem dat er veel onzin informatie over vaccinaties is. Ook is het een probleem dat veel mensen geen gevoel voor statistiek hebben. Ik zeg meteen dat ik zelf nauwelijks artikelen heb gelezen waarin vaccins daadwerkelijk worden getest (wel over de statistische theorie die wordt gebruikt), maar ik denk toch redelijk wat over het onderwerp te weten en in staat te zijn informatie op waarde te schatten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door CvdW »

Een bedrijfstak die zich vaak schuldig maakt aan misbruik van statistische gegevens is de marketingbranche. Zij hebben er immers belang bij om consumenten te overtuigen van de vermeende voordelen van het product dat ze aan de man brengen. Ook de farmaceutische industrie en de tabaksindustrie hebben zich in het verleden schuldig gemaakt aan het manipuleren van statistieken.

Even een bericht wat algemeen bekend is. Hiermee zeg ik niet dat u geen verstand heeft van statistiek. Een verdere verdieping betreffende dit onderwerp is wel gewenst.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door parsifal »

CvdW schreef:Een bedrijfstak die zich vaak schuldig maakt aan misbruik van statistische gegevens is de marketingbranche. Zij hebben er immers belang bij om consumenten te overtuigen van de vermeende voordelen van het product dat ze aan de man brengen. Ook de farmaceutische industrie en de tabaksindustrie hebben zich in het verleden schuldig gemaakt aan het manipuleren van statistieken.

Even een bericht wat algemeen bekend is. Hiermee zeg ik niet dat u geen verstand heeft van statistiek. Een verdere verdieping betreffende dit onderwerp is wel gewenst.
Ja, maar de vaccins worden juist getest door organisaties als de WHO, het RIVM en andere organisaties die niet direkt financieel belang hebben bij verkoop van vaccins. Zij hebben wel indirect belang bij een betere volksgezondheid, omdat de algemene kosten van ziekten naar beneden brengt (de poliovaccins zijn echt wel kosten-efficient, als je kijkt naar de financiele kosten van polio-slachtoffers) datzelfde geldt voor veel andere kinderziekten.

Bedenk ook dat mensen met een goede wiskundige opleiding in de richting van statistiek erg gewild zijn (ook in de financiele sector) en dat de keus van hen om op een universiteit of als semi-ambtenaar te werken beslist niet voor het goede salaris is (Al hebben ze ook niet te klagen).

Zoals ik al eerder aangaf, als er terechte zorgen over vaccins zijn komen die vaak naar buiten door onderzoek van volksgezondheidsinstanties (het verband tussen narcolepsie en een griepvaccin werd ontdekt door het Finse RIVM) en ook bij de meer onveilige vaccinatiecampagnes is de VS (Waar de onafhankelijke controle minder is) en er vaccingerelateerde polio-uitbraken waren, waren het wetenschappers die aan de bel trokken.

Liegen met statistiek is makkelijk, maar het is iets minder makkelijk in een onderzoekswereld waar veel mensen wel begrijpen hoe het hoort. En een wereld waar veel mensen nog gewoon een geweten hebben.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Framboos »

Bezorgd schreef:
Framboos schreef:In deze discussie is het dunning kruger effect van toepassing. Degenen die het minst in staat zijn om informatie op waarde te schatten (wat is waarheid en betrouwbaar? ) denken zelf het meest over dit onderwerp te weten....

Ah, natuurlijk. Het is het "dunning kruger effect" :livre :haha


Zo sla je elke discussie plat....
Mijn opmerking is niet onderdeel van de discussie maar een constatering waarom ik denk dat mensen zo langs elkaar praten. De een denkt er veel van te weten omdat hij of zij er veel verhalen over gehoord heeft, de ander beroept zich consequent op wetenschappelijke artikelen. Beide kanten hebben een gevaar als we onzin niet van zin kunnen onderscheiden. Immers, niet ieder wetenschappelijk artikel is waar, tegelijkertijd is niet ieder wetenschappelijk artikel onzin of farmaceutische propaganda. Ik denk dat het voor de meesten van ons dus lastig is om artikelen op waarde te schatten en dus de ander echt te kunnen bereiken
DDD
Berichten: 28652
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door DDD »

Ik vind dit als leek een raar standpunt. Hoezo: niet ieder wetenschappelijk artikel is waar? Natuurlijk is dat juist, maar dat maakt nog niet dat Facebookbijdragen een soortgelijk gewicht hebben, natuurlijk.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Mara »

parsifal schreef: Liegen met statistiek is makkelijk, maar het is iets minder makkelijk in een onderzoekswereld waar veel mensen wel begrijpen hoe het hoort. En een wereld waar veel mensen nog gewoon een geweten hebben.
Liegen in de wetenschapswereld is moeilijker en uiteindelijk te traceren, maar het wordt helaas wel gedaan!
Als het gaat om de gezondheid, spelen er ook andere belangen mee.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door parsifal »

Framboos schreef:
Bezorgd schreef:
Framboos schreef:In deze discussie is het dunning kruger effect van toepassing. Degenen die het minst in staat zijn om informatie op waarde te schatten (wat is waarheid en betrouwbaar? ) denken zelf het meest over dit onderwerp te weten....

Ah, natuurlijk. Het is het "dunning kruger effect" :livre :haha


Zo sla je elke discussie plat....
Mijn opmerking is niet onderdeel van de discussie maar een constatering waarom ik denk dat mensen zo langs elkaar praten. De een denkt er veel van te weten omdat hij of zij er veel verhalen over gehoord heeft, de ander beroept zich consequent op wetenschappelijke artikelen. Beide kanten hebben een gevaar als we onzin niet van zin kunnen onderscheiden. Immers, niet ieder wetenschappelijk artikel is waar, tegelijkertijd is niet ieder wetenschappelijk artikel onzin of farmaceutische propaganda. Ik denk dat het voor de meesten van ons dus lastig is om artikelen op waarde te schatten en dus de ander echt te kunnen bereiken
Even voor de duidelijkheid. Ik werk zelf als wiskundige aan de modellering van de verspreiding van infectieziekten en hoewel ik nooit zelf gewerkt heb aan wat vaccins met individuele mensen doen denk ik er wel iets van te begrijpen. Ik kijk zelf meer naar "als we aannemen dat vaccins het volgende effect hebben, dan kunnen we dit op populatieniveau verwachten". Ik werk ook zelf weinig direct met statistiek, maar ik begrijp het wel (geef er soms zelfs op academisch niveau les in) en ik weet dat er redelijk wat wetenschappelijke artikelen zijn die niet al te betrouwbaar zijn, maar zeker als je voorbij Nature en Science kijkt is het betrouwbaarder dan de meester krantenartikelen in kwaliteitskranten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door liz boer »

Junia schreef:Ik heb ook niet gezegd dat ik denk dat vaccinaties alleen een rol spelen, heb geschreven dat ik denk dat het mede een oorzaak kan zijn. Voor de industriële revolutie was er nog haast geen sprake van bijvoorbeeld schizofrenie, dat is sindsdien enorm toegenomen. De luchtvervuiling is erg toegenomen.
Mensen met schizofrenie verliezen het contact met de werkelijkheid, dit zie je terug bij vele figuren uit de oudheid, kijk eens naar Romeinse keizers, Caligula is zeker een voorbeeld, het had toen nog geen naam, en de Psychiatrie is een betrekkelijk jonge wetenschap, er was weinig bekend.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Framboos
Berichten: 751
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Framboos »

parsifal schreef:
Even voor de duidelijkheid. Ik werk zelf als wiskundige aan de modellering van de verspreiding van infectieziekten en hoewel ik nooit zelf gewerkt heb aan wat vaccins met individuele mensen doen denk ik er wel iets van te begrijpen. Ik kijk zelf meer naar "als we aannemen dat vaccins het volgende effect hebben, dan kunnen we dit op populatieniveau verwachten". Ik werk ook zelf weinig direct met statistiek, maar ik begrijp het wel (geef er soms zelfs op academisch niveau les in) en ik weet dat er redelijk wat wetenschappelijke artikelen zijn die niet al te betrouwbaar zijn, maar zeker als je voorbij Nature en Science kijkt is het betrouwbaarder dan de meester krantenartikelen in kwaliteitskranten.
Ik zal mijn bovenstaande quotes proberen uit te leggen. Ik heb hierboven niemand in het bijzonder op het oog gehad, toen ik sprak van het Dunning-Kruger effect.

Dunning Kruger effect: Degenen die het minst in staat zijn om te beoordelen wat waar is, denken dat ze dit het beste kunnen doen. Degenen met de minste kennis overschatten hun kennis. Diegenen die het meeste kennis hebben, onderschatten hun eigen kennis. Voor mij is dit wel een verklaring waarom hier zo langs elkaar heen wordt gepraat. De meesten op dit forum zijn, denk ik, leken op het gebied van medische wetenschap. En toch worden hier standpunten verkondigd op een manier die weinig tegenspraak duldt. De een put uit wetenschappelijke artikelen (en gaat er daarbij bijna klakkeloos vanuit dat een wetenschappelijk artikel dus waar is). De ander gooit alle wetenschap in de prullenbak en gaat er van uit dat alle horrorverhalen over vaccinatie op waarheid zijn gebaseerd (want de buurvrouw...).

Wetenschappelijke artikelen interpreteren is nog niet zo makkelijk. Door middel van statistische trucjes kun je bijna altijd je gelijk met cijfers onderbouwen. Dat wil niet zeggen dat wetenschap waardeloos is. Een zeer groot deel van de wetenschappelijke publicaties berust wel degelijk op gedegen en betrouwbaar onderzoek, waarbij de conclusie ondersteunt wordt door de feiten. Voor de gemiddelde Nederlander is het echter niet te doen om het kaf van het koren in de wetenschappelijke publicaties te scheiden. Daarom past een zekere bescheidenheid in het verkondigen wat waarheid is of niet waar is.

Overigens zeg ik dit tegen zowel voor als tegenstanders van vaccineren.
En voor de duidelijkheid: ikzelf ben van mening dat vaccineren goed is voor de volksgezondheid, kosteneffectief is voor diverse ziekten en geoorloofd is om te doen als christen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Mara »

Veel kinderen hebben vanaf de tweede of derde enting chronische klachten, zoals huidirritaties, hyperactiviteit of hoofdpijn. Kinderen worden bij twee maanden al ingeënt. Als het kind veertien maanden is, heeft het drie maal DKTP gehad, drie maal HIB en een maal BMR. Als je bedenkt dat een kind pas met anderhalf een goed werkend immuunsysteem heeft, enten wij veel te vroeg – en veel te veel. Bovendien zitten er alle mogelijke andere stoffen in de ampullen die niet zo lekker zijn, bijvoorbeeld iets wat op antivries lijkt. Ik heb een hele lijst van alles wat er in zit.’

‘Ik ben vóór polio-enting, dat is een rotziekte. Ik ben vóór tetanus, als je dat krijgt, ga je dood. Difterie is er niet meer. De kinkhoestenting vind ik erger dan de kinkhoest. Je moet zorgen, dat je baby geen kinkhoest krijgt, maar een kind dat borstvoeding krijgt, zal die ziekte niet snel krijgen. Bof is alleen gevaarlijk voor jongens in de puberteit, dus moet je dat pas enten als een jongen dertien jaar is en nog geen bof heeft gehad. De mazelen is gemener geworden. Als mensen die inenting willen geven, moet dat maar. Maar als mensen dan alleen een mazelenenting willen, krijgen ze te horen dat dat niet kan. Het is “economisch onverantwoord”. Dat noem ik veeartsenijkunde. Wij behandelen mensen alsof het een veestapel betreft.’

https://www.wanttoknow.nl/inspiratie/ha ... Sjx_YKndxI
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door emigrant »

Mara schreef:Veel kinderen hebben vanaf de tweede of derde enting chronische klachten, zoals huidirritaties, hyperactiviteit of hoofdpijn. Kinderen worden bij twee maanden al ingeënt. Als het kind veertien maanden is, heeft het drie maal DKTP gehad, drie maal HIB en een maal BMR. Als je bedenkt dat een kind pas met anderhalf een goed werkend immuunsysteem heeft, enten wij veel te vroeg – en veel te veel. Bovendien zitten er alle mogelijke andere stoffen in de ampullen die niet zo lekker zijn, bijvoorbeeld iets wat op antivries lijkt. Ik heb een hele lijst van alles wat er in zit.’

‘Ik ben vóór polio-enting, dat is een rotziekte. Ik ben vóór tetanus, als je dat krijgt, ga je dood. Difterie is er niet meer. De kinkhoestenting vind ik erger dan de kinkhoest. Je moet zorgen, dat je baby geen kinkhoest krijgt, maar een kind dat borstvoeding krijgt, zal die ziekte niet snel krijgen. Bof is alleen gevaarlijk voor jongens in de puberteit, dus moet je dat pas enten als een jongen dertien jaar is en nog geen bof heeft gehad. De mazelen is gemener geworden. Als mensen die inenting willen geven, moet dat maar. Maar als mensen dan alleen een mazelenenting willen, krijgen ze te horen dat dat niet kan. Het is “economisch onverantwoord”. Dat noem ik veeartsenijkunde. Wij behandelen mensen alsof het een veestapel betreft.’

https://www.wanttoknow.nl/inspiratie/ha ... Sjx_YKndxI
Tegen veel ziekten die je noemt zijn andere remedieën. Zoals de bof: het homeopathische Jaborandi.
Mazelen is ook wat voor. En voor Malaria (vroeger in onze kustgebieden bekend als de moeraskoorts).

een polio patiënt en diens kinderen hebben baat bij veel gember en zwarte peper in het dagelijks menu te gebruiken. Het virus kan in de kinderen hun genen komen.

De pest, die ziekte bestaat nog, of alweer: pestis minor. Ook mild, mogelijk geërfd van onze voorouders. Onbehandeld of fout gediagnosticeerd kan het lelijk worden.

en gisteren hoorde ik dat scheurbuik ook nog / alweer bestaat. Citroenen eten.

en wat dacht je van syfilis, ook dat bestaat nog.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9189
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door parsifal »

emigrant schreef: Tegen veel ziekten die je noemt zijn andere remedieën. Zoals de bof: het homeopathische Jaborandi.
Mazelen is ook wat voor. En voor Malaria (vroeger in onze kustgebieden bekend als de moeraskoorts).

een polio patiënt en diens kinderen hebben baat bij veel gember en zwarte peper in het dagelijks menu te gebruiken. Het virus kan in de kinderen hun genen komen.

De pest, die ziekte bestaat nog, of alweer: pestis minor. Ook mild, mogelijk geërfd van onze voorouders. Onbehandeld of fout gediagnosticeerd kan het lelijk worden.

en gisteren hoorde ik dat scheurbuik ook nog / alweer bestaat. Citroenen eten.

en wat dacht je van syfilis, ook dat bestaat nog.
Hoe werkt dit biologisch precies? Zijn er nu nog veel mensen met polio in de genen (ook gevaccineerde kinderen?) En ja bijna alle besmettelijke ziekten die voor lange tijd een probleem zij n geweest bestaan nog. Eigenlijk is alleen de pokken uitgeroeid en er was hoop dat polio ook uitgeroeid kon worden, maar men is al minder hoopvol nu. Malaria is niet zo relevant in deze discussie, omdat er nog geen vaccin tegen is en wereldwijd is het een veel grotere killer dan bijvoorbeeld terrorisme. Malaria probeert men vooral te bestrijden door de muggen aan te pakken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Zeeuw »

emigrant schreef:
Mara schreef:Veel kinderen hebben vanaf de tweede of derde enting chronische klachten, zoals huidirritaties, hyperactiviteit of hoofdpijn. Kinderen worden bij twee maanden al ingeënt. Als het kind veertien maanden is, heeft het drie maal DKTP gehad, drie maal HIB en een maal BMR. Als je bedenkt dat een kind pas met anderhalf een goed werkend immuunsysteem heeft, enten wij veel te vroeg – en veel te veel. Bovendien zitten er alle mogelijke andere stoffen in de ampullen die niet zo lekker zijn, bijvoorbeeld iets wat op antivries lijkt. Ik heb een hele lijst van alles wat er in zit.’

‘Ik ben vóór polio-enting, dat is een rotziekte. Ik ben vóór tetanus, als je dat krijgt, ga je dood. Difterie is er niet meer. De kinkhoestenting vind ik erger dan de kinkhoest. Je moet zorgen, dat je baby geen kinkhoest krijgt, maar een kind dat borstvoeding krijgt, zal die ziekte niet snel krijgen. Bof is alleen gevaarlijk voor jongens in de puberteit, dus moet je dat pas enten als een jongen dertien jaar is en nog geen bof heeft gehad. De mazelen is gemener geworden. Als mensen die inenting willen geven, moet dat maar. Maar als mensen dan alleen een mazelenenting willen, krijgen ze te horen dat dat niet kan. Het is “economisch onverantwoord”. Dat noem ik veeartsenijkunde. Wij behandelen mensen alsof het een veestapel betreft.’

https://www.wanttoknow.nl/inspiratie/ha ... Sjx_YKndxI
Tegen veel ziekten die je noemt zijn andere remedieën. Zoals de bof: het homeopathische Jaborandi.
Mazelen is ook wat voor. En voor Malaria (vroeger in onze kustgebieden bekend als de moeraskoorts).

een polio patiënt en diens kinderen hebben baat bij veel gember en zwarte peper in het dagelijks menu te gebruiken. Het virus kan in de kinderen hun genen komen.

De pest, die ziekte bestaat nog, of alweer: pestis minor. Ook mild, mogelijk geërfd van onze voorouders. Onbehandeld of fout gediagnosticeerd kan het lelijk worden.

en gisteren hoorde ik dat scheurbuik ook nog / alweer bestaat. Citroenen eten.

en wat dacht je van syfilis, ook dat bestaat nog.
Zijn die geneeswijzen wetenschappelijk aantoonbaar effectief?
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door emigrant »

parsifal schreef:
emigrant schreef: Tegen veel ziekten die je noemt zijn andere remedieën. Zoals de bof: het homeopathische Jaborandi.
Mazelen is ook wat voor. En voor Malaria (vroeger in onze kustgebieden bekend als de moeraskoorts).

een polio patiënt en diens kinderen hebben baat bij veel gember en zwarte peper in het dagelijks menu te gebruiken. Het virus kan in de kinderen hun genen komen.

De pest, die ziekte bestaat nog, of alweer: pestis minor. Ook mild, mogelijk geërfd van onze voorouders. Onbehandeld of fout gediagnosticeerd kan het lelijk worden.

en gisteren hoorde ik dat scheurbuik ook nog / alweer bestaat. Citroenen eten.

en wat dacht je van syfilis, ook dat bestaat nog.
Hoe werkt dit biologisch precies? Zijn er nu nog veel mensen met polio in de genen (ook gevaccineerde kinderen?) En ja bijna alle besmettelijke ziekten die voor lange tijd een probleem zij n geweest bestaan nog. Eigenlijk is alleen de pokken uitgeroeid en er was hoop dat polio ook uitgeroeid kon worden, maar men is al minder hoopvol nu. Malaria is niet zo relevant in deze discussie, omdat er nog geen vaccin tegen is en wereldwijd is het een veel grotere killer dan bijvoorbeeld terrorisme. Malaria probeert men vooral te bestrijden door de muggen aan te pakken.
alle kinderen van een polio moeder die in haar baarmoeder hebben geleefd na de besmetting, en hun nazaten in vrouwelijke lijn, hebben het virus dat steeds evolueert. Onvoorspelbaar.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Plaats reactie