Erdee

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: RE: Re: Erdee

Bericht door Mara »

eilander schreef:Nee hoor, Wim mag zich ook aangesproken voelen.
Ik zal het ook vast heel leuk vinden, volgens mij moet je als christen ook keuzes maken die helemaal niet zo leuk zijn.
Ik heb bewust een paar korte fragmenten op de computer gekeken (wij kijken sowieso nooit tv op zondag) en de rest van het gezin boeit het totaal niet.
De stukjes die ik gezien heb, waren zonder vloeken omdat ik hoorde dat de blonde vrouw met het lange haar de grove taal uitslaat. Het onderwijzend personeel dus niet. En om die stukjes heb ik moeten lachen ja. Het was niet alleen grappig, maar het toont aan hoe bevooroordeeld wij zijn.
Maar ik ben het direkt eens met de stelling dat de serie beter was geweest zonder dat onnodige grove taalgebruik.
Maar ik weet nog niet of ik nog een deel of fragment ga kijken.
In Amerika hebben ze een PIEP signaal als er een vloek klinkt. Zouden ze hier ook in moeten voeren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Laag schreef:
Dodo schreef:Je leest kennelijk niet erg goed en vult het weer voor jezelf in. Er wordt niet nieuwsgierig gemaakt, er wordt aangewezen wat er niet goed is aan een populaire serie.
We leven nu in een andere tijd, bij de oprichting van het RD was de kijkdichtheid onder de lezers niet zo groot als nu, en dan vind ik zo'n commentaar begrijpelijk. Is meer een reactie op DIA trouwens..

We leven inderdaad in een geheel andere tijd. Maar is daarmee mijn bezwaar tegenover een 'werkelijk verantwoorde krant' teniet gedaan,
als men niet ernstig waarschuwt tegen het misbruik van de Naam?
We weten wat onze catechismus daarvan zegt, wat ik hierboven heb geciteerd. De nieuwe tijd maakt het gebod Gods toch niet teniet?
Misschien dat we dat mogelijk heimelijk denken als we ons verschuilen
achter dat we nu eenmaal in een andere tijd leven? Verder stop ik hier,
want ik meen nu duidelijk genoeg mijn gedachten hierover geschreven
te hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Moderamen
Berichten: 676
Lid geworden op: 18 jan 2017, 19:36

Re: Erdee

Bericht door Moderamen »

-DIA- schreef:
als men niet ernstig waarschuwt tegen het misbruik van de Naam?
Dat heeft het RD duidelijk en helder gedaan. In twee artikelen zelfs.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Dat heb ik niet bedoeld, jij schrijft dat de leerkrachten van de PCS ernaar kijken, dat begrijp ik niet ook niet dat mensen die de oude waarheid zo met hand en tand verdedigen op dit forum, begrijp ik niet, ik bedoe hiermee niet speciaal jou, sorry als dit zo overkomt.
Mijn zusje begreep dat ook niet. Zij heeft zelf geen tv.
Ik denk echter dat er meer "kerkmensen" naar kijken dan jij inschat.
Datzelfde geldt overigens ook voor belangrijke voetbalwedstrijden op zondag, maar dit terzijde.
Of voor bepaalde films.
Maar ik stop gerust een film/serie of klap een boek dicht als het me te gortig wordt.
De vloeken vliegen me vaak in het dagelijks leven al om de oren, en immuun zal ik er nooit voor worden.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Moderamen schreef:
-DIA- schreef:
als men niet ernstig waarschuwt tegen het misbruik van de Naam?
Dat heeft het RD duidelijk en helder gedaan. In twee artikelen zelfs.
Oh, dan is het goed.. .. .. .. ..
Misschien zelfs dubbel goed.. .. .. ..
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Erdee

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Dat heb ik niet bedoeld, jij schrijft dat de leerkrachten van de PCS ernaar kijken, dat begrijp ik niet ook niet dat mensen die de oude waarheid zo met hand en tand verdedigen op dit forum, begrijp ik niet, ik bedoe hiermee niet speciaal jou, sorry als dit zo overkomt.
Mijn zusje begreep dat ook niet. Zij heeft zelf geen tv.
Ik denk echter dat er meer "kerkmensen" naar kijken dan jij inschat.
Datzelfde geldt overigens ook voor belangrijke voetbalwedstrijden op zondag, maar dit terzijde.
Of voor bepaalde films.
Maar ik stop gerust een film/serie of klap een boek dicht als het me te gortig wordt.
De vloeken vliegen me vaak in het dagelijks leven al om de oren, en immuun zal ik er nooit voor worden.
Ik snap het.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Erdee

Bericht door Herman »

Wim Anker schreef: Enny de Bruijn peilde en verwoorde m.i. wel degelijk inhoudelijk de leegte, de doelloosheid en de normloosheid van de huidige moraal. En dat ik m.i. precies de taak van een krant, informeren. Moraliseren en/of normeren hoeft de krant niet. Dat doet de - goed geïnformeerde lezer - zelf.
Wat dat betreft vond ik het een prima stuk. Helaas heb ik - door dat ik deze recensie op twitter voorbij zag komen en 'em daarom heb gelezen - gisterenavond ook bijna al de afleveringen zitten kijken. En of ik daarmee nu zoveel wijzer ben geworden.......
Ik vind het eerlijk dat je dan toegeeft dat je de afleveringen kijkt. Maar zou je dat werkelijk hebben gedaan als er een negatiever kijkadvies was gegeven?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:DDD heeft het weer voor elkaar. Bij ieder willekeurig onderwerp GG dominees betrekken geeft reuring op RF. Wat me wel verbaast is dat ik zoveel onnozelheid niet verwacht bij een intelligente man. En of het stichtelijk is om Gods dienaren op deze wijze voor je karretje te willen spannen zou mijn volgende vraag zijn.
Dat is misschien wat hard gezegd maar ik heb dezelfde gedachten wat dat betreft. Sorry, ik kan het ook niet helpen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
Mara schreef: Mijn zusje begreep dat ook niet. Zij heeft zelf geen tv.
Ik denk echter dat er meer "kerkmensen" naar kijken dan jij inschat.
Datzelfde geldt overigens ook voor belangrijke voetbalwedstrijden op zondag, maar dit terzijde.
Of voor bepaalde films.
Maar ik stop gerust een film/serie of klap een boek dicht als het me te gortig wordt.
De vloeken vliegen me vaak in het dagelijks leven al om de oren, en immuun zal ik er nooit voor worden.
Ik snap het.
Ds. de Boer zei eens: laat een tv bezorgen op de..... (adres van pastorie) en ik zal er de hele dag voor gaan liggen.
Wat keek ik vroeger vaak en veel films en series.
Deze ds. had zichzelf leren kennen in zijn zwakheden.
Ik vond het zo ontroerend dat hij dit zo zei en zich niet beter voordeed dan een gemiddelde kerkganger, maar openlijk toegaf ook te moeten vechten tegen zijn vleselijke verlangens.
Ben ik verslaafd aan tv? Geenszins. Zappen doen we ook niet.
Maar helemaal zonder, nee, want ik zie geen wezenlijk verschil tussen het kijken naar een computerscherm (zoals mijn oudste zuster doet, naar het journaal of omroep Max) of het kijken naar een LCD scherm.
En heb intussen veel algemene kennis opgedaan, door het kijken naar diverse quizzen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Erdee

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef:
Mara schreef: Mijn zusje begreep dat ook niet. Zij heeft zelf geen tv.
Ik denk echter dat er meer "kerkmensen" naar kijken dan jij inschat.
Datzelfde geldt overigens ook voor belangrijke voetbalwedstrijden op zondag, maar dit terzijde.
Of voor bepaalde films.
Maar ik stop gerust een film/serie of klap een boek dicht als het me te gortig wordt.
De vloeken vliegen me vaak in het dagelijks leven al om de oren, en immuun zal ik er nooit voor worden.
Ik snap het.
Ds. de Boer zei eens: laat een tv bezorgen op de..... (adres van pastorie) en ik zal er de hele dag voor gaan liggen.
Wat keek ik vroeger vaak en veel films en series.
Deze ds. had zichzelf leren kennen in zijn zwakheden.
Ik vond het zo ontroerend dat hij dit zo zei en zich niet beter voordeed dan een gemiddelde kerkganger, maar openlijk toegaf ook te moeten vechten tegen zijn vleselijke verlangens.
Ben ik verslaafd aan tv? Geenszins. Zappen doen we ook niet.
Maar helemaal zonder, nee, want ik zie geen wezenlijk verschil tussen het kijken naar een computerscherm (zoals mijn oudste zuster doet, naar het journaal of omroep Max) of het kijken naar een LCD scherm.
En heb intussen veel algemene kennis opgedaan, door het kijken naar diverse quizzen.
Je hoeft je echt niet te verdedigen hoor en ook niet te zeggen dat andere het ook doen of bedekt doen, je bent van je eigen gemoed verzekerd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Erdee

Bericht door Mara »

samanthi schreef: Je hoeft je echt niet te verdedigen hoor en ook niet te zeggen dat andere het ook doen of bedekt doen, je bent van je eigen gemoed verzekerd.
Ik bedoelde meer dat ik blijkbaar slappere knieën heb.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: Erdee

Bericht door Laag »

-DIA- schreef:
Laag schreef:
Dodo schreef:Je leest kennelijk niet erg goed en vult het weer voor jezelf in. Er wordt niet nieuwsgierig gemaakt, er wordt aangewezen wat er niet goed is aan een populaire serie.
We leven nu in een andere tijd, bij de oprichting van het RD was de kijkdichtheid onder de lezers niet zo groot als nu, en dan vind ik zo'n commentaar begrijpelijk. Is meer een reactie op DIA trouwens..

We leven inderdaad in een geheel andere tijd. Maar is daarmee mijn bezwaar tegenover een 'werkelijk verantwoorde krant' teniet gedaan,
als men niet ernstig waarschuwt tegen het misbruik van de Naam?
We weten wat onze catechismus daarvan zegt, wat ik hierboven heb geciteerd. De nieuwe tijd maakt het gebod Gods toch niet teniet?
Misschien dat we dat mogelijk heimelijk denken als we ons verschuilen
achter dat we nu eenmaal in een andere tijd leven? Verder stop ik hier,
want ik meen nu duidelijk genoeg mijn gedachten hierover geschreven
te hebben.
Nog een reactie mijnerzijds, ik snap uw bezwaren, en terecht. Ik bedoelde te zeggen dat het begrijpelijk is dat het RD er over schrijft, omdat er in deze tijd in de achterban van het RD ook naar deze uitzendingen gekeken wordt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Erdee

Bericht door samanthi »

Mara schreef:
samanthi schreef: Je hoeft je echt niet te verdedigen hoor en ook niet te zeggen dat andere het ook doen of bedekt doen, je bent van je eigen gemoed verzekerd.
Ik bedoelde meer dat ik blijkbaar slappere knieën heb.
Zelfs dat durf ik niet te beweren
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Vandaag in het RD:
"Prediker van de bevinding"
Mooi interview met ds. J. Schipper n.a.v. zijn emeritaat.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Erdee

Bericht door aggieoudje »

Mooi interview in het RD met onze toekomstige Dominee, Ds. J. J. Mulder.

https://www.rd.nl/kerk-religie/hervormd ... -1.1475049
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Plaats reactie