Christelijke slachtoffers in Pakistan achtergesteld bij hulp

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Christelijke slachtoffers in Pakistan achtergesteld bij hulp

Bericht door Rijssen »

NEW YORK - Christelijke slachtoffers van de watersnoodramp in Pakistan worden achtergesteld bij de hulpverlening.


,,Zij moeten hun laatste bezittingen verkopen om eten te krijgen en krijgen geen drinkwater'', zegt dr. Nazir Bhatti, voorzitter van het Pakistaans Christelijk Congres dat strijdt voor gelijke burgerrechten, vanuit New York.

Bhatti zegt dat zijn christelijke volksgenoten ,,volledig genegeerd'' worden door regeringsinstanties en islamitische hulporganisaties.

,,De hulp, afkomstig van de Verenigde Naties en westerse niet-gouvernementele organisaties, gaat bij voorkeur naar moslimslachtoffers; alleen als er wat overschiet, krijgen christenen hun deel. Zelfs nu veel slachtoffers in provisorische tenten wonen, worden christenen streng gescheiden van hun islamitische medeburgers. Zij worden beschouwd als onrein en als ongelovigen'', aldus Bhatti.

Afgelopen vrijdag al had Open Doors USA, een organisatie die zich inzet tegen christenvervolging, een noodkreet van Pakistaanse kerkleiders bekendgemaakt. Volgens hen zijn de christelijke slachtoffers extra kwetsbaar. ,,Veel mensen hebben hun huis verloren; de veiligste plek om te blijven is voor hen de moskee. Nu de ramadan is begonnen, verkeren christenen in een zeer kwetsbare positie. Wij vrezen dat zij bij de hulp gepasseerd zullen worden.''

Wanhopig

Bisschop Humphrey Peters van Peshawar heeft bevestigd dat veel hulpgoederen niet bij christelijke Pakistanen terechtkomen. De christenen leven als gevolg van marginalisatie dikwijls al in armoede, maar de overstromingen maken hun situatie ,,wanhopig'', zegt ook Yunis Lal Din, leider van de Fellowship of Brethren Churches in Pakistan. ,,De christenen zijn dubbel slachtoffer.''

In Pakistan leven naar schatting vier miljoen christenen te midden van 170 miljoen islamieten. Veel van de Pakistaanse christenen wonen in de zwaargetroffen provincie Punjab. ,,Zij zien de overstromingen als een natuurramp, niet als een vloek over Pakistan'', aldus Bhatti.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Christelijke slachtoffers in Pakistan achtergesteld bij

Bericht door JolandaOudshoorn »

daarom is het goed om niet je geld te storten op giro 555, maar naar een van de 4 christelijke hulporganisaties die daar actief zijn (oa Woord en Daad, Zoa en Dorcas)

Hierbij de link van Woord en Daad
http://www.woordendaad.nl/Page/sp63/ml1 ... Index.html
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Christelijke slachtoffers in Pakistan achtergesteld bij

Bericht door Rijssen »

Juist, en daarom vind ik dat er op ontwikkelingssamenwerking best bezuinigt mag worden.
Er gaat zoveel geld naar vekeerde mensen en regimes.
Maak de fiscale aftrekbaarheid maar gunstiger.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Christelijke slachtoffers in Pakistan achtergesteld bij

Bericht door Jacobse »

Rijssen schreef:Juist, en daarom vind ik dat er op ontwikkelingssamenwerking best bezuinigt mag worden.
Er gaat zoveel geld naar vekeerde mensen en regimes.
Maak de fiscale aftrekbaarheid maar gunstiger.
Dat laatste kan niet echt; giften mits blijkend uit schriftelijke bescheiden ( bankoverschrijving) delen in de aftrek van artikel 6: 32 en volgende Wet inkomstenbelasting 2001. Op jaarbasis is de som van de giften in dat kalenderjaar gedaan aftrekbaar, minus 1 % van het verzamelinkomen of als dat hoger uitpakt minus euro 60; aftrekbaar als gewone gift is maximaal 10 % van het verzamelinkomen. Maximale aftrek wordt dus bereikt als men 11 % van het verzamelinkomen wegschenkt. De aftrek gaat fiscaal af van de top van het inkomen.Wil men méér geven, dan kan de weg gevolgd worden van het schenken van een periodieke uitkering ( bij notariële acte ) met een looptijd van ten minste vijf jaar eindigend ook bij eerder overlijden.
Echter, er liggen twee adviezen/rapporten op ( de aanstaande Regerings-) tafel, waarin wordt voorgesteld om de fiscale giftenaftrek juist af te gaan schaffen. Moge dat NIET gaan plaatsvinden; het zou een klap betekenen met name voor Kerk en Zending, en voor alle goed-doelen-instanties.
Thomas
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Christelijke slachtoffers in Pakistan achtergesteld bij

Bericht door Mara »

Zoals Jolanda zegt, niet per giro 555 betalen ! Het geld van de tsunami is ook niet allemaal goed terecht gekomen !
In onze kerken wordt meestal na een grote ramp een speciale collecte gehouden, dan geven wij ook.
Er wordt sowieso dan gul gegeven, lezen wij.
Dan komt jouw tientje beter terecht dan de 100 euro die je op 555 stort denk ik.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Re: Christelijke slachtoffers in Pakistan achtergesteld bij

Bericht door Lassie »

JolandaOudshoorn schreef:daarom is het goed om niet je geld te storten op giro 555, maar naar een van de 4 christelijke hulporganisaties die daar actief zijn (oa Woord en Daad, Zoa en Dorcas)

Hierbij de link van Woord en Daad
http://www.woordendaad.nl/Page/sp63/ml1 ... Index.html
Daarom steunen wij onze zustergemeentens via onze zendingsorganisatie.

Vele gezinnen, waaronder veel kinderen, van onze zustergemeentens daar zijn ook enorm getroffen. De kerken zijn weg.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Christelijke slachtoffers in Pakistan achtergesteld bij

Bericht door jvdg »

JolandaOudshoorn schreef:daarom is het goed om niet je geld te storten op giro 555, maar naar een van de 4 christelijke hulporganisaties die daar actief zijn (oa Woord en Daad, Zoa en Dorcas)

Hierbij de link van Woord en Daad
http://www.woordendaad.nl/Page/sp63/ml1 ... Index.html
In deze organisaties heb ik het volste vertrouwen, en daarom roep ik ook op om met mildadigheid via deze "clubs" onze liefdegaven te doneren.
Het maakt mij niet echt uit of de hulp uitgaat naar moslims of christenen (hebt uw naasten lief), als die hulp maar eerlijk verdeeld wordt onder hen die het echt nodig hebben.

Achterstelling christenen: Neen
Achterstelling moslims of anderszins, incl. seculieren: Neen

Bij twijfel, doet alle mensen wel, in het bijzonder huisgenoten des geloofs, met inachtname van bovenstaande
Gebruikersavatar
ChristenConservatief
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 jan 2010, 23:34

Re: Christelijke slachtoffers in Pakistan achtergesteld bij

Bericht door ChristenConservatief »

De terroristische club Jamaat e dawa slaat zo zijn slaatje uit de watersnoodramp en 'hoopt dat de ellende nog even voortduurt'

Dat is dus de islamitische liefdadigheid. :?

Woord en Daad is dan toch beter bezig. Hoewel ook zij zending bedrijven, zullen zij dit soort uitspraken natuurlijk nooit doen. Ook zijn zij niet uit op wereldheerschappij, zoals deze medestrijders van Bin Laden en volgelingen van de voorloper van het nazisme, Mohammed. :tilt
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Christelijke slachtoffers in Pakistan achtergesteld bij

Bericht door jvdg »

Volgende zondag collecteert onze gemeente voor de nood in Pakistan.
De gehele opbrengst wordt overgemaakt aan W&D.
Dit heeft mijn hartelijke instemming omdat ik er van overtuigd ben dat de gelden op de juiste manier besteed worden.
Geen 555, maar onze collectezak.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Christelijke slachtoffers in Pakistan achtergesteld bij

Bericht door helma »

bij ons vlg week ook collecte voor Pakistan
Plaats reactie